صیفی جات

بذر سیب زمینی

 بذر سیب زمینی

با وجود اینکه سیب زمینی دارای بذر می باشد. معهذا در باغبانی و کشاورزی صحرایی این گیاه را بوسيله غده آن که یک نوع ساقه زیر زمینی است ازدیاد می کنند.
انتخاب غده برای بذرد غده ای که برای این منظور انتخاب می شود باید دارای شرایط زیر باشد:
1- ازنوع مرغوب و بوته پر بار بدست آمده باشد.
۲- سالم و عاری از هر نوع بیماری باشد .
۳- مقاوم به بوته میری و انواع بیماری های ویروسی باشد.
4- اندازه غده ای که برای کاشت انتخاب می شود باید متوسط یعنی وزن آن بین ۳۰ و ۶۰ گرم باشد زیرا غده کوچک و ریز تولید نهال ضعیف می کند و با کاشت غده درشت و سنگین مقدار زیادی از مواد غذایی بدون نتیجه در زمین از بین می رود .اگر غده سیب زمینی درشت باشد باید برای کاشت آنرا نسبت بدرشتی غده چند قطعه تقسیم کرد و هر قطعه را مانند یک غده کامل کاشت . در موقع تقسیم غده باید دقت کرد که هر یک از قطعات دارای اقلا یک جوانه باشد و همانطور که در بالا بیان کردیم این جوانه ها در داخل فرو رفتگی که روی غده سیب زمینی دیده می شود قرار گرفته .سیب زمینی را می توان برای کاشت با وسائل دستی و یا با ماشین های مخصوص خود کار به قطعات کوچک تقسیم کرد. استفاده از ماشین خودکار دارای این عیب است که این دستگاه قادر به تشخیص محل جوانه روی غده نمی باشد و همچنین جوانه ضعیف را نمی تواند از جوانه قوی و مناسب تمیز دهد معهذا در نقاطی که سطح کاشت سیب زمینی وسیع است و در فصل کاشت مقدار زیادی بذر باید تهیه شود سعی می کنند که با جور کردن سیب زمینی قبل از کاشت نغمه های یک دست و یکنواخت متناسب با نوع ماشین مورد استفاده تهیه کنند که کار با ماشين سهل باشد. غده تقسيم شده را می توان فورا پس از بریدن و یا پس از آنکه سطح مقطع خشکی شد و قشری سوبريزه روی آنرا پوشاند کاشت. غده ای که تازه بریده شده در زمین های شک خیلی زود رطوبت خود را از دست داده و قبل از سبز شدن جوانه ها خشک می شوند و در زمین های سمی و مرطوب خیلی زود می پوسند درصورتیکه غده های سوبريزه شده هم به رطوبت و هم به خشکی مقاومت بیشتری نشان می دهند. غده های سوبریزه نشده را نمی توان بیش از سه روز نگاهداشت درحالیکه اگر این غده ها دارای مقطع خشک وسوپریزه باشند می توان آنها را تا ۳۰ روز هم بدون اینکه فاسد شوند درانبار نگاهداری کرد و این امر به زارع کمک شایانی درہموقع کاشتن سیب زمینی می کند.

مقدار بذر در هکتار

مقدار بذر در هکتار بستگی مستقیم با تعداد بوته در هکتار دارد که این تعداد به نوبه خود با شرایط طبیعی محل کشت از حيث جنس خاك (فیزیکی و شیمیائی) و حاصلخیزی آن متفاوت است لذا بطور تحقیق و دقیق نمی توان گفت که چه مقدار بذر سیب زمینی برای کشت یک هکتار زمین لازم است. بطور تقریب یک تن و نيم تا دو تن بذر (نسبت به انواع مختلف سیب زمینی و نوع خاك) در هر هکتار زمین می کارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا