میوه ها

کاشت خربزه – آموزش کاشت و کود خربزه

برای کاشت خربزه باید از بذر آن استفاده کنید و آنرا مستقیما در اواسط یا اواخر بهار در مناطق معتدل در زمین اصلی می کارند. در مناطق گرمسیر کاشت در زمین اصلی در اواخر زمستان انجام می شود

نحوه کاشت خربزه به چه صورت است

کاشت آن هم بصورت پشته با جوي عميق و هم پشته باجوی کم عمق یا سیستم فارو انجام می شود. فاصله بوته ها از یکدیگر 60 تا ۹۰ سانتی متر و فاصله پشته ها 150 تا 250 سانتی متر می باشد.برای هر صد متر مربع حدود 40 گرم بذر لازم است، با در نظر گرفتن نواصل فوق در هر پشته فقط يكطرف آنرا می کارند.

در هر چاله حدود دو الی سه دانه بذر ریخته و روی آنرا با خاك می پوشانند و پس از اینکه بوته ها چهار برگه شدند يك بوته قوی آنرا نگهداشته و بقیه را از نقطه تماس باخاك قطع می نمایند. بذر آنرا باید ۲۶ ساعت قبل از کاشت خیس کنند. لازم به تذکر است که عمل اضافه ریختن بذر بدین منظور است که اگر احيانا بعللی بذری سبز نشد و یا بعللی که در مبحث بذر گفته شد بوته آن ضعیف بود از بین آنها بو ته قوی تر و مناسب تری انتخاب نمائیم. البته برای تکمیل اطلاعات خود میتوانید مقاله کاشت خربزه و طالبی به صورت دیم را نیز بررسی کنید.

نحوه کاشت خربزه به چه صورت است
نحوه کاشت خربزه به چه صورت است

کود مناسب خربزه

دادن کود سرك و وجین علف های هرز كمك مؤثری در کمیت و کیفیت محصول دارد.شب پره زمستانی، شته، آبدزدک و مگس خر بوزه از جمله آقاتی است که این نبات را تهدید می کنند، مبارزه با مگس خربوزه بهتر است قبل از بروز آفت بترتیب زیر پیش گیری شود.هنگامیکه 2/3 گل های خربوزه منعقد شد سمپاشی اول باسم مالاتیون (malation) یا آنتيو (antio) به نسبت 5/1 لیتر سم در یک هزار لیتر آب آغاز می شود و چنانچه پس از دو الی سه هفته لاروی مشاهده شد یک مرتبه دیگر سمپاشی را انجام خواهند داد.

ممکن است آلودگی مزرعه آنقدر شدید باشد که به سمپاشی سوم نیاز داشته باشیم.مبارزه با سایر آفات قبلا توضیح داده شده است.برای اینکه خر بوزه های درشت تر و مرغوب تر داشته باشیم باید حتما در روی بوته های خر بوزه بدین ترتیب گل گیری نمائیم. پس از اینکه دستک های فرعی بوته ها ظاهر شدند شاخه اصلی را قطع می کنیم و هنگامیکه دستک های فرعی به نیم متر رسیدند دو دستك را نگه می داریم و گل های روی دستک ها را از سمت طوقه گیاه به بعد حذف نموده بطوریکه فقط روی هر دستك يك گل قرار گرفته باشد.

چاقویی که برای قطع شاخه ها بکار می بریم باید ضد عفونی شده باشد در غیر اینصورت ممکن است تیغه چاقو به بیماری قارچی آلوده بوده و بوته ها دچار این بیماری شوند.

کود مورد نیاز برای کاشت خربزه
کود مورد نیاز برای کاشت خربزه

انواع ارقام و مدل های خربزه

ارقامی که وسیله اصلاح بذر توصیه شده عبارتند از خر بوزه عباس شوری ورامین، دیررس برای نقاط گرم و خشك دارای خاصیت انباری مناسب بوده و گوشت آن سفید، پر آب و ترد است.رقم دیگر خاقانی مشهد که زودرس و قابل نگهداری بوده دارای میوه پرآب و شکننده و برای نقاط معتدل مناسب است.واریته دیگر به نام هانی دیو (honey dew) رقمی است بین خربوزه وطالبی دیررس، پوست سفید مایل به زرد بسیار شیرین و آبدار و با دوام است.

انواع ارقام و مدل های خربزه
انواع ارقام و مدل های خربزه

در ادامه اگر به دنبال مقاله ای برای برداشت این محصول هستید پیشنهاد میکنید مقاله برداشت خربزه را مطالعه فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا