معماری محوطه

روش ساخت دیوار سبز

برای ساختن دیوار سبز از دو روش استفاده می شود

۱-کاشتن گیاهانی که توانایی بالا رفتن از دیوار ساختمانها را دارد که به آن نمای سبز Green Façade نیز گفته می‌شود. این گیاهان رشد می‌کنند از دیوار بالا می‌روند و منظره‌ای سبز را ایجاد می‌کنند. چنین گیاهانی یا خود توانایی بالا رفتن از دیوار و فضای عمودی را دارند و یا آنکه می‌بایست برای آنان ساختاری تهیه کرد و شاخسار آنان را بر روی این ساختار هدایت و به آن متصل کرد. در “نمای سبز” ریشه گیاهان در خاک قرار دارد و همانند یک گیاه معمولی می‌توان به آن آب و کود داد. حال یا ریشه گیاهان در خاک اطراف ساختمان قرار دارد و یا آنکه گیاهان در محفظه هایی که با نام جعبه گل (فلاور باکس) شناخته می‌شوند، کاشته می‌شود. سپس این محفظه‌ها بر روی دیوارهای خارجی ساختمان نصب می‌شوند و شاخسار گیاهان کاشته شده در این محفظه‌ها توسط ساختار مخصوص به شکل عمودی بر روی دیوار هدایت می‌شود
۲-استفاده از سازه‌هایی متفاوت برای قرار گرفتن چندین گیاه بر روی هم و ساخت فضای عمودی سر سبزی که گاهی با نام دیوار زنده living wall باغ عمودی vertical garden و یا vertical vegetated complex walls نیز از آن یاد می‌شود. سازه‌های یاد شده یا بر روی دیوار نصب می‌شوند و یا آنکه مستقل هستند یعنی خودشان ایستایی دارند و نیاز به حمایت و اتصال به دیوار ساختمان را ندارند. جنس این سازه‌ها نیز بسیار متنوع است. در بستر کاشت یا مکانی که ریشه گیاهان در آنان قرار می‌گیرد از خاک مخصوص استفاده می شود. برای آبدهی و غذا دهی به گیاهان موجود در “دیواره‌های زنده” نیز از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود.

محیط های کاشت دیوار سبز

در دیوارهای سبز، محیطهای کاشت متفاوتی برای ریشه گیاهان وجود دارد. به عنوان مثال در سیستم VCWv سه نوع محیط رشد (بستر کاشت یا مکانی که ریشه‌های گیاهان در آنجا قرار می‌گیرد) متفاوت برای کاشت گیاهان وجود دارد که متخصصین ما این محیطهای رشد را بر اساس ویژگیهایی که دارند در سه گروه قرار می‌دهند :

۱-محیط “با استحکام کم” Loose media: در این سیستم ریشه گیاهان در خاک کاشت می‌شود و این خاک در درون طبقاتی از جنسهای مختلف قرار می‌گیرد و سپس این طبقات بر روی دیوار معمولی درون اتاق و یا بیرون ساختمان نصب می‌شود. همچنین در فضای باز ریزش باران و یا وزش بادهای شدید ممکن است موجب شسته شدن خاک شود بنابراین حداکثر ارتفاع دیواری که با این روش می‌توان سرسبز کرد حدود ۲ متر است. یکی از مهمترین مسائلی که در چنین روشی باید به آن توجه کرد عدم ریزش خاک به بیرون از طبقات وصل شده بر روی دیوار است. شرکتهای سازنده چنین ساختاری هر یک شیوه‌ای را برای آبیاری گیاهان در این نوع سیستم معرفی کرده اند.
۲-محیط “کلاف شدن”Mat media: منظور استفاده از موادی همانند فیبرهای نارگیل و یا مواد نمد مانند است که به شکل یک لایه و یا چند لایه بر روی هم قرار می‌گیرند. ریشه‌های گیاه به لابه لای این مواد نفوذ می‌کند و در آنها کلاف می‌شود. این سیستم در حدود ۵-۳ سال می‌تواند نگهدارنده ریشه گیاهان باشد و قبل از آنکه ریشه تمامی جایگاه را اشغال کند باید تعویض شود. چنین روشی مناسب بکارگیری در محیط داخلی ساختمانها است و بهتر است از گیاهانی استفاده شود که سبک وزن هستند و همچنین حتما از آبیاری قطره ای برای آب رسانی به گیاهان استفاده شود زیرا مواد مورد استفاده در ساخت جایگاه قرار گیری گیاهان، آب چندانی را در خود حفظ نمی‌کند. همچنین در چنین روشی باید فکری به حال زه‌آب نیز کرد. زیرا آب اضافه حاصل از آبیاری گیاهان به دلیل نیروی جاذبه به سمت پایین سرازیر شده و باید مانع از ریزش آن بر روی زمین شد. به طور کل از این روش برای پوشش دیوارهایی به طول ۲٫۵ متر استفاده می‌شود و در جاییکه جایگزین کردن گیاهان و همچنین جایگاه کاشت انان آسان باشد و دور از دسترس نباشد.گاهی قبل از قرار دادن گیاه در جایگاهش در دیواره ، ریشه آن را با ورقی از جنس نمد بسیار نازک می‌پوشانند تا جابجایی و قراردادن گیاه را در محفظه‌های موجود بر روی دیوار آسانتر شود. ریشه گیاهان بعد از مدتی در میان پوشش نازک رشد می‌کنند
۳-محیط “از پیش ساخته” Stractural media: شامل بلوکه‌هایی هستند که در اندازه، شکل و ضخامت گوناگون ساخته می‌شوند. با توجه به انتخاب نوع گیاه، توانایی نگهداری آب کم و یا زیاد دارند و می‌توانند تا حدودی اسیدیته و هدایت الکتریکی بستر کاشت را نتظیم کنند تا مناسب گیاه شوند، حمل و نقل و نگهداری آنان نیز آسان است. از این بلوکه‌ها در فضای داخلی و همچنین خارجی (فضای آزاد ) می توان استفاده کرد. همچنین در مناطقی با شدت وزش باد زیاد، رفت و آمد افراد نیز مناسب هستند. البته نصب آنان از دو روش دیگر هزینه بیشتری می‌برد اما هزینه نگهداری پایین‌تری نسبت به آنان دارد.
در ساخت دیوار سبز این مسائل را باید در نظر گرفت: دیوار سبز موجود در محیط داخلی ساختمان معمولا کوچکتر از نمونه‌های موجود در بیرون ساختمان هستند. دیوارهای سبز داخلی هوای داخل را تصویه می‌کنند در حالیکه دیوارهای خارجی در ماه‌های گرم تابستان در کاهش دمای داخلی ساختمان (به دلیل جلولگیری از گرم شدن دیوارها) دارند. گیاهان باید نور کافی دریافت کنند بنابراین محل استقرار دیوار سبز را در جایی در نظر بگیرید که از این نظر کمبودی برای گیاه ایجاد نشود. اگر استفاده از نور طبیعی به دلیل ساختار درونی ساختمان مشکل است با کاربرد نور مصنوعی (بخصوص نورهای مخصوص) در مدت زمان خاص، نیاز نوری گیاهان باید برآورده شود. آبیاری گیاهان باید به میزان مناسب صورت گیرد. عدم انجام این کار در نهایت موجب رشد ضعیف گیاهان و ظاهر نامناسب دیوار خواهد شد.

جزییات فنی

سایز مدول : ۵۰*۵۰
عمق مدول : ۲۰*۲۰
آستری ژئوتکستایل : ۱۰۰ % مقاوم در برابر uv
آبیاری: سیستم آبیاری قطره ای
گياهان : ۱۶ گیاه در هر مدول
مواد : پلی پروپیلن ۱۰۰ % مقاوم در برابر

مزایای استفاده از دیوار سبز

کاهش آلودگی هوا
کاهش گازهای گلخانه ای
کاهش دمای محیط پیرامون و تعدیل پدیده جزیره گرمایی
کاهش آلودگی صوتی
ذخیره انرژی گرمایش و سرمایش در زمستان و تابستان و کاهش مصرف انرژی
زیبا سازی منظر شهری و بهبود مناظر اطراف ساختمان
جذب CO2 و توليد اکسيژن
افزایش ارزش ملک

قیمت دیوار سبز GreenWall

قیمت دیوار سبز با توجه به موارد زیر محاسبه میگردد:
ابعاد کار
نوع گیاهان (طبیعی ، مصنوعی)
سیستم نور پردازی
سیستم آبیاری (دستی ، نیمه اتوماتیک ، تمام اتوماتیک)
تجهیزات مخزن آب
نوع عایق بندی
نوع تجهیزات

بهترین دیوار سبز Green Wall

بهترین دیوارسبز ، دیوار سبزی است که با رعایت استانداردها ، نحوه اجرا و متریال به کار رفته و پوشش گیاهی در تمام طول سال شادابی و طراوت خود را حفظ نموده و نیاز به نگهداری خاصی نداشته باشد. مجموعه خانه سبز با توجه به دانش و تجربه نیرو های متخصص در این زمینه پس از سالها اجرای موفق پروژه ها ی متعدد توانسته ، جایگاه و اعتبار مناسبی در این زمینه بدست آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا