بونسایبونسای

معرفی و پرورش بونسای آزالیا

بونسای آزالیا

نام علمی: Rhododendron indicum
نام انگلیسی: Satsuki azalea
بونسای داران دو یا سه خصوصیت اندام هوایی نظیر رنگ و بافت و شکل برگ و شاخه و تنه را در اکثر گیاهان جستجو می کنند، اما در مورد آزالیا رنگ نارنجی-قهوه ای تنه و یا برگ های سبز براق تعیین کننده نیستند. در این گیاه غرق در گل بودن در ماه های اردیبهشت و خرداد است که در بعضی از واریته ها تقریباً هیچ برگی نمی تواند بدون اجازه گل ها خود نمایی کند. هم اکنون واریته هایی از آزالیا اصلاح شده اند که هم زمان سه نوع گل قرمز، صورتی و ابلق روی شاخه های خود دارند. بن سای آزالیا را نمی توان روی یک برگ کاغذ و یا اتیکت معرفی کرد. شناسایی کامل آزالیا فقط در هنگام گل دادن و زمان مناسب آن اردیبهشت و خرداد است.

محل نگهداری

بومی مناطق کوهستانی و نیمه سایه است. اگرچه نور آفتاب را تحمل می کند اما بهتر است در ایام تابستان در نیم سایه و یا حتی در سایه کامل قرار گیرد. عمر گل ها در نیم سایه بهتر است. در زمستان باید از بادهای شدید و حرارت پایین تر از ۵ درجه زیر صفر محافظت گردد و گیاه به محلی امن مانند پارکینگ انتقال یابد.

تعويض گلدان

گلدان های جوان هر دو سال و مسن ترها هر چهار سال تا پنج سال یک بار تعویض می شوند. پس از پایان دوره گلدهی فوراً تعویض می گردند. خاک باید عاری از کلسیم باشد و مواد آلی آن ترجیحاً از تورب خزه اسفاگنوم برای آن است. اضافه کردن مقداری خزه اسفا گنوم تازه برای بهتر شدن وضع زهکش ها و بالا رفتن قدرت نگهداری آب ِخاک لازم است.

هرس

هرس شاخه های اضافی و خشک و مریض درست بعد از گلدهی شروع می شود و تا سال دیگر در همین زمان هیچ هرسی به جز هرس تغییر فرم دربن سای انجام نمی گیرد.

سربرداري

شاخه های با رشد زیاده از حد، برای حفظ فرم سربرداری می شوند. در تابستان نوک بقیه شاخه ها را نباید سربرداری نمود و گرنه گلدهی در سال آینده صدمه شدید خواهد دید.

آبياری

آزالیا خشکی و یا حتی خاک نیمه خشک را نمی تواند تحمل کند و این به معنی آبیاری بیش ازحد و باتلاقی شدن خاک نیز نیست. مانند دیگر گیاهان آزالیا را آبیاری کنید به گونه ای که همیشه مرطوب باشد نه اشباع از آب.

تغذيه

مواد غذایی استاندارد متعادل نیمه ضعیف و نیمه قوی تا شروع گلدهی توصیه می شود و سپس باید قطع شود. پس از خاتمه گلدهی با مواد با ازت پایین تغذیه کنید و تا پاییز ادامه دهید. مطمئن شوید که مواد غذایی که به گیاه می دهید عاری از کلسیم باشد و همچنین در کود آلی مصرفی نیز این نکته را رعایت کنید.

نکته

در هنگام سیم کشی مواظب شاخه ها باشید که خیلی شکننده هستند.این جنس درختچه های کوچک را شامل میشود و به ندرت درختان بزرگ در آن یافت میشود. کوچکترین گونه های در حال رشد به ۱۰-۱۰۰ سانتی متر بلندی قد میرسند و بزرگترین آنها که با نام giganteum R. ، منتشر شده است، بیش از ۳۰ متر طول دارد.این گیاه به نور متوسط، حرارت معمولی، آبیاری متوسط تا زیاد، رطوبت ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاک اسیدی احتیاج دارد.مخلوطی از پیت ماس، خاک برگ حاصله ازبرگهای کاج و کود دامی برای پرورش این گیاه مناسب و مطلوب است هوای سرد برگها گیاه را سیاه می کند اگر در طول مدت زندگی آزاله، حلقه های سفید رنگی روی برگها مشاهده کردید، با یک سم حشره کش نفوذی هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا علایم برطرف گردد. مواظب گلها باشید که سم روی آنها نریزد آزالیا باید مرطوب نگه داشته شود و تنها آب سبک را تحمل میکند. بهترین آب، آب باران است اگر در دسترس باشد و آب لوله کشی بهتر استdecalcified شود بهترین کود برای آن کودهای نوعی بوته از جنس خلنگ خاص ، که محتوی پتاسیم بیشتر از کودهای معمولی است. اما چوب از آزالیا بسیار شکننده و بسیار حساس به لمس شدن هستند اغلب شکل و شمایل این درخت بونسای مسن را می توان با تقلب به دست آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا