بونسایبونسای

معرفی و پرورش بونسای برگ نو

معرفی وپرورش بونسای برگ نو

Order:Lamiales
Family:Oleaceae
Tribe:Oleeae
Genus:Ligustrum
Species:L. sinense
Ligustrum sinense
نام علمی: Ligustrum sinense
نام انگلیسی: Chinese Privet
این گیاه از نوع گیاهان حاشیه ای فضای سبز در مناطق معتدله خصوصاً منطقه مدیترانه است. برگ ها سبز تیره و کمی بیضی شکل هستند. در مجاورت این گیاه در حاشیه های فضای سبز علف های هرز اجازه رشد ندارند. شاید به علت سایه ای باشد که این گیاه روی گیاهان مجاور پهن می کند و یا شاید پدیده آللوپاتی است که با ترشح سم، گیاهان دیگر را از خود دور می کند. تولید شاخه ها در جواب به هرس صحیح هستند که پس از آن از شاخه های مسن تر جوانه می زنند. از لحاظ توقع غذایی خیلی کم توقع است و در خاک های فقیر نیز رشد می کند. اگر چه در مناطق گرم و معتدل جزء گیاهان همیشه سبز دسته بندی می گردد، اما در زمستان های سرد اندام هوایی آن رنگ بنفش سوخته به خود می گیرند و یا شاید همه برگ ها سقوط کنند و از این نظر بهتر است در گروه نیمه همیشه سبز قرارگرفته وهمیشه سبز بودن آنها بستگی به درجه حرارت محل زندگی دارد.

محل نگهداری

در هر جا می تواند تربیت شود در حیاط، اتاق گرم و سرد، بالکن و حیاط خلوت، فقط تنها نکته ای که باقی می ماند میزان نوراست که اگر محل نگهداری آن در اتاق است، بهترین نقطه برای آن پشت پنجره با نور آفتاب شدید است و چنانچه میزان شدت نور کم باشد رشد آن علفی، برگ ها آبدار و کمرنگ و کمی بزرگ تر و بافت آنها نرم است و در زمستان زودتر خزان می کنند.

تعویض گلدان

تعویض درهر ۲ یا ۴ سال در وسط بهار تابستان انجام می شود. البته می تواند تا اواسط تابستان نیز به تأخیر بیافتد اما ریشه باید هرس بیشتری گردد تا به حداقل مورد نیاز برسد. خاک آکاداما یا استاندارد برای تعویض بهترین است.

هرس

شاخه های درهم رفته و نابجا دراواخر بهار یا اوایل تابستان هرس می گردند. سیم کشی برای تربیت شاخه ها در هنگامی انجام می گردد که شاخه ها هنوز سبز هستند و رنگ سفید و خاکستری به خود نگرفته اند.

سربرداری

در گیاهان جوان بهتر است روی شاخه ها توقع گل نداشته باشید و هرس شاخه ها با توجه به این عدم نیاز باشد که در این صورت لزومی به صبر کردن تا اواخر تابستان نداریم و هر موقع می توان برگ ها را تا ۴ عدد در هر شاخه تقلیل داد. اما گیاهان مسن تر که توقع گل در آنها داریم بهتر است سربرداری پس از گلدهی در اواخر تابستان انجام شود.

آبیاری

در طول سال خاک باید مرطوب باشد اما آبیاری اضافی و باتلاقی شدن خاک را دوست ندارد. اگر آبیاری به تأخیر افتاد فوراً گلدان را به گونه ای در تشت پر از آب قرار دهید که سطح آب با سطح خاک برابر باشد و حدود ۱۵ دقیقه با این وضع آن را نگاه دارید و سپس خارج کنید. در حالت آبیاری عادی در تابستان هم چنانچه هر دو یا سه هفته این نوع آبیاری تکرار گردد نافع است.

تغذیه

مصرف مواد غذایی ازت دار در گیاهان بونسایی تقریباً منع شده است. خصوصاً در گیاهان گلدار در صورت لزوم از مواد غذایی با ازت کمتر استفاده شود. در پاییز باید عاری از ازت و در زمستان مواد غذایی بطور کلی قطع می گردد. تغذیه با مواد غذایی ازت دار گلدهی را به تأخیر می اندازد و یا متوقف می کند.

روش ازدیاد گیاه برگ نو

یکی از راه های تکثیر گیاه برگ نوکشت بذر وراه دیگر ریشه دار کردن قلمه است . کشت بذر بایستی میوه ها ی خشک شده برای مدتی در آب خیساند تا پوشش وگوشت میوه به راحتی جدا بشه تابذر ها راحت تر جوانه بزنند دمای مناسب برای جوانه زدن بذر ها ۱۰تا۲۵درجه سانتیگراد است وبذر ها را درعمق۲-۳سانتیمتر در بهار کاشت .قلمه های چوب نرم یا نیمه چوبی را در بهار به طول ۱۰سانتیمتر وقلمه چوبی شده را در فصل پاییز به طول ۲۰-۳۰ سانتیمتر تهیه کرد ودر بستری سبک کاشت مثل مخلوطی مساوی از خاک برگ وماسه قلمه های بهار بهتر ریشه دار می شود وبرای حفظ رطوبت وایجاد محیط گلخانه ای می توان یک لایه پلاستیک شفاف به روی قلمه ها کشید ودر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد ودر محیط روشن بدور از اشعه مستقیم آفتاب در مدت ۵-۱۲ هفته قلمه ها ریشه دار می شوند . جنس برگ نو در حدود ۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده اند بعضی درختانی کوتاه قامت وبرخی بوته ای هستند ودر بعضی ازگونه ها برگ ها بسیار زیبا وابلق هستند وبرخی همیشه سبز وبعضی خزان پذیر هستند. برگ های گیاه برگ نو به صورت متقابل وبراق وتخم مرغی شکل کشیده نوک تیز با لبه صاف به طول ۶-۲سانتیمتر وبه عرض ۰/۵تا۱/۵ سانتیمتر می باشند. گل های برگ نو به صورت خوشه ای که اواسط تابستان ظاهر می شوند. به رنگ سفید-کرم با پایه ای لوله ای شکل ودارای چهار لوب به طول ۴-۶میلیمتر می باشد وبوی گلها نامطبوع وناخوشایند است . میوه های گیاه برگ نو سمی و به رنگ بنفش وسیاه براق به صورت سته ای به قطر ۶-۸میلیمتراست ودر درون هر میوه ۴بذر است. گیاه برگ نو زینتی است برای کاشت به صورت نواری وپرچین ویا جهت دیوار سازی استفاده می شود . گیاه برگ نو ازهرس پذیر بسیار خوبی برخوردار است وبه اشکال مختلف هرس وزیبایی باشکوهی به فضای سبز شهری وپارک ها می دهد . برای اینکه بتوان تکنیکهای تولید بونسای را بیاموزی باید آنقدر عکس های بونسای را مشاهده کرد تا وقتی گیاه پایه ومناسبی پیدا کردی ایده وفرم نهایی گیاه ملکه ذهن شود و بدون هیچ پرسشی به تولید بونسای اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا