گیاهان زینتی فضای باز

آفات و بیماری های لاله

آفات و بیماری های لاله

آفات شته ها به گیاهان جوان در گلخانه و یا در فضای باز آسیب می رسانند. از گلخانه های اطراف تهران و کرج شته MyZus circumflexus شده است.

حلزونها غالباً از پیاز، ساقه و برگ های گیاه جوان تغذیه می کنند. موش پیاز لاله را در انبار از بین می برد.

بیماری ها

قارچ های مهمی که تاکنون از لاله های ایران جمع آوری و گزارش شده اند عبارتند از:

Puccinia tulipae Schroeter

سورهای محتوی تلیوسپور در این زنگ کوچک و غالباً گرد هستند که بصورت مجتمع روی لکه های زردرنگ در هر دو سطح برگ گیاه و در کنار یکدیگر تشکیل می شوند و سورهای بزرگ تری را ایجاد میکنند. این سورها ابتدا بوسیله گیاه میزبان پوشانده شده اند و سپس با پاره شدن اپیدرم، گیاه میزبان ظاهری پودری به رنگ قهوه ای تیره پیدا میکند. میزبان شناخته شده این زنگ در ایران Tulipa montana است که توسط اسفندیاری (۱۹۴۸) گزارش شده است.

Puccinia prostii Mogeot

سورهای محتوی تلیوسپور این زنگ در دو سطح برگ ها تشکیل می شوند. سورها ابتدا بصورت لکه های بیضی شکل زرد رنگ و سپس خاکستری رنگ تشکیل می شوند، سپس اپیدرم سطح سورها بصورت طولی شکافته شده و با کنار رفتن اپیدرم شکافته شده سورها ظاهری پودری به رنگ قهوه ای به پیدا می کنند. بر اساس فهرست قارچ های ایران (ارشاد ۱۳۷۴) میزبان شناخته شده این زنگ در ایران Tulipa hoogiana می باشد.

Ustilago heufleri L. Fuckel

سورهای این سیاهک بصورت پوستول های کشیده معمولاً در سطح زیرین برگ و گاهی نیز در مطح فوقانی آن تشکیل می شوند. این سورها ابتدا وسیله غشاء سفید و نازک پوشانده شده اند سپس این غشاء بصورت طولی شکافته شده و سورها شکوفا می شوند، در این حالت سورها سیاه رنگ و حالت پودری دارند. میزبانهای این سیاهک در ایران T.biflora ، T.humilis ،  T. montana var.montana و T. montana var. chrysantha می باشند.در لاله های کاشته شده و پرورش یافته قارچهای Phytophthora Cryptoged و Phytophthora erythro septica فاسد شدن ناحیه تحتانی پیاز و بتدریج ناحیه وسط پیاز سیاه رنگ و رشد گیاه متوقف می گردد. همچنین Sclerotium tuliparum ایجاد بیماری Grey Bulb Rot در لاله های کاشته شده مینماید که پیاز بخصوص در ناحیه راس فاسد و جوانه زدن گیاه متوقف می گردد. پیازهای آلوده شده بزودی از بین رفته و بدنه کوچک سیاه رنگی از آنها در زمین باقی می ماند که می تواند باعث آلوده شدن زمین در فصول بعد گردد.چیدن زودتر از موعد و ذخیره سازی پیازها به طریقه غیر صحیح می تواند باعث سفت و سفید شدن پیازها و ایجاد بیماری Blue Mould نماید. در انبار پیازها، چنانچه شرایط مناسبی موجود نباشد، پیازها براثر قارچ های   Penicillium spو  Fusarium sp  مبتلا به بیماری Green Moulds می گردند. از مهمترین بیماری های لاله های کاشته شده در فضای باز می توان Tulip Fire را نام برد که عامل این بیماری Bolytis tulipae میباشد. علائم آن ایجاد لکه ها یا خطوط نامنظم در روی برگها و گل هاست. رنگ لکه ها بتدریج قهوه ای و راس برگ ها نیز قهوه ای تیره میشوند و سوختگی های نامنظم در روی برگها ظاهر می گردد. گاهی شدت بیماری بحدی است که باعث ریزش گلها می شود.از ویروس های شناخته شده می توان از دو ویروس Cucumber mosaic virus و Arabis mosaic virus نام برد که خطوط و رگه های سفید نامنظم درروی برگ تشکیل شده و رنگ گل ها نیز تغییر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا