درختان زینتی

افرای سرخ – JAPANESE MAPLE

افرای سرخ

افرای سرخ بومی ژاپن، کره شمالی، کره جنوبی، چین، شرق مغولستان و جنوب روسیه است.بسیاری از ارقام مختلف این افرا به علت شکل برگ و رنگ برگ در سراسر جهان انتخاب شده اند و در حال رشد می با شند. افرای ژاپنی درختی است سایه پسند که در جنگل زیر سایه درختان بلند به عنوانunderstory رویش می یابد. افرای سرخ درختی است کندرشد و کوچک که ارتفاع آن معمولا ۶-۱۰ متر است. فرم تاج آن به صورت گلدانی و متقارن با تراکمی متوسط است. سیستم ریشه ای این درخت سطحی است. میزان آلرژی زایی درخت افرای سرخ بر حسب درجه OPALS ،درجه ۵ است.
افرای سرخ پهن برگ و خزان کننده است.برگ‌های آن ۵-۹ لوبه با تقسیمات عمیق هستند. عرض برگها ۵-۱۰ سانتیمتر است و لوبهای آن به شکل سرنیزه ای است. برگ ها سبز روشن یا قرمز هستند و در پاییز به رنگ قرمز،زرد یا لیمویی در می آیند. گلهای افرای برگ پنجه ای در طراحی فضای سبز بی اهمیت است و در خردادماه و تیرماه به مدت دو هفته گلهای سفید، صورتی، ارغوانی تا قرمز آن نمایان می شود. افرای سرخ نسبت به سرمای شدید و وزش شدید باد حساس است به همین علت باید در مناطق محفوظ کاشته شود. محل کاشت این درخت بهتر است سایه تا نیم سایه باشد چون افرای سرخ باید از تابش مستقیم نور خورشید دور باشد، این کار از آفتاب سوختگی برگها جلوگیری می کند.
نوع خاک مناسب این درخت خاک سبک با زهکشی خوب (شنی تا لومی) و کمی اسیدی است که بهتر است در زمان کاشت، ترکیب آلی کمپوست به خاک آن افزوده شود. درخت افرای ژاپنی نسبت به خشکی مقاوم نیست و برای حفظ رطوبت می توان از مالچ اطراف درخت استفاده کرد. از درخت افرای سرخ به دلیل حالت زیبای شاخه بندی،شکل برگ،رنگ برگها در فصول مختلف به عنوان تک درخت در چمن،کنار جویبار و در پاسیو وگلدان در فضای سبز استفاده می کنند. اين درخت همچنین به دلیل داشتن شاخه‌های موزون و شكيل و رنگ تنه قهوه ای مایل به خاکستری به عنوان منظرساز زمستانه نیز استفاده می شود.

نحوه تکثیر آن به صورت بذر، خوابانیدن شاخه و پیوند است.برای ازدیاد می توان در ماه فروردین تا خرداد از شاخه های جوان یک ساله قلمه تهیه شده و در خاک مرغوب و سبک کشت می گردد. به جهت محافظت از سرمازدگی بهتر است هرس پاییزه انجام نشود.

میوه این درخت سامار (فندقه بالدار) است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا