مطالب عمومی

انبار و عوامل محیطی موثر در آن

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]انبار و عوامل محیطی موثر در آن[/vc_message][vc_column_text]انبار عبارت از محلی است که محصولات کشاورزی مخصوصاً میوه ها و سبزی ها و تا حدودی گل های بریده برای مدت زمانی کوتاه و یا طولانی در آن نگاه داشته می شوند. دلیل این امر اینست که معمولاً در فصل برداشت، تعادل بین عرضه و تقاضا برای محصولات باغبانی به هم می خورد و در اثر عرضه زیاد محصول به بازار قیمت ها به شدت پائین می آید. برای جلوگیری از این امر و طولانی کردن مدت زمان عرضه محصول در بازار، لازم است مقداری از محصول برداشت شده ذخیره و به تدریج به بازار عرضه گردد . چون نگاهداری محصول در انبار مستلزم صرف هزینه می باشد بهتر است که این هزینه صرف محصول درجه یک شود .

بعنوان مثال، هزینه نگاهداری یک کیلوگرم محصول در انبارهای مجهز به دستگاه های خنک کننده به مدت ۳ تا ۶ ماه حداقل به ۱۰ تا ۲۰ ریال می رسد ؛ این هزینه شامل تامین حرارت ، ضدعفونی ، بازرسی ، هزینه ساختمان و تلفات محصول در طول دوره انبارداری است. برای به حداقل رساندن این هزینه لازم است که در انتخاب نوع محصول برای انبار، نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:

الف: قیمت محصول در موقع برداشت پایین بوده و بعد از ۳ الی ۶ ماه ، با در نظر گرفتن میزان تولید و مصرف و صادرات و یا واردات ، قیمت آن به ۲ تا ۳ برابر زمان برداشت قابل افزایش باشد.

ب : محصول، از نظر رقم، از انبار پذیری زیادی برخوردار باشد .

پ : محصول در طول دوره رشد و نمو از مراقبت های کافی زراعی برخوردار بوده باشد.

ت : محصول بموقع برداشت شده و عملیات آماده کردن آن برای انبار مانند التيام دادن ، شستشو ، رقم بندی ، رنگبری و ضد عفونی بموقع و کامل انجام گرفته باشد .

ث : محصول عاری از هر نوع آلودگی به آفات و بیماری باشد .

ج: در مورد تره بار ، فاصله مزرعه تا انبار حداقل باشد.

موفقیت در انبار کردن محصولات باغبانی صرفاً منوط به رعایت کلیه نکات ذکر شده فوق می باشد . در ضمن، مسئول انبارها باید قادر به اداره فنی دستگاه های سرد کننده و مطلع به وضع فیزیولوژیکی محصولات باشد. معمولا در انبارهای مرکزی ، برای اداره امور فنی انبارها از مهندسین فنی و برای بازرسی محصولات و جلوگیری از حمله بیماری ها از متخصصین بیماری های گیاهی و باغبانی استفاده می کنند. معمولاً اجاره یا ابتاع انباری در مرکز انبارها و پرداخت هزینه اداره آن ، برای صاحب محصول اطمینان بخش تر از آنست که خودش به تنهایی بخواهد تمام موارد را زیر نظر بگیرد.[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]حرارت[/vc_message][vc_column_text]حرارت نوعی انرژی (کارمایه) است که با واحدهایی مانند گرم کالری، کیلوکالری و بی تی یو بیان می شود . حرارت یکی از اجزاء مهم محیط زیست است که بر روی کیفیت و طول عمر محصولات (در مراحل برداشت ، آمایش، حمل و نقل و انبار کردن) اثر می گذارد. فرایندهای متابولیکی مانند تنفس، تعرق و بسیاری از واکنش های شیمیایی و بیوشیمیایی یاخته ها در حرارت های بالا، شدت یافته و در حرارت های پایین کندتر می شود . متخصصین به استناد این موضوع، برای نگاهداری طولانی مدت محصولات ، به طرح ریزی یخچال و انبارهای سرد پرداخته اند.[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]رطوبت[/vc_message][vc_column_text]اهمیت و کاربرد رطوبت هوا و ارتباط آن با سایر اجزاء محیط زیست هنوز کاملاً درک نشده است؛ بویژه در کشاورزی ، گوئی هماهنگی چندانی بین رطوبت هوا و عملیاتی از جمله کشت ، داشت و برداشت وجود ندارد. در ایستگاه های هواشناسی ، آزمایشگاه ها و انبارها رطوبت هوا را با کمک دستگاه های خاصی اندازه می گیرند. در گزارش های علمی، رطوبت هوا را بصورت های مختلف از جمله: رطوبت نسبی، رطوبت مطلق ، نقطه شبنم، فشار بخار و کمبود فشار بخار بیان می کند که از همه متداول تر رطوبت های مطلق و نسبی است . بر طبق تعریف ، رطوبت مطلق برابر است با وزن بخار موجود در حجم مشخصی از هوا ؛ که بصورت گرم بخار آب ، در یک متر مکعب هوای مرطوب ، بیان گردد؛ و رطوبت نسبی برابر است با نسبت بین مقدار بخار آبی که هوا در همین دما می تواند در حالت اشباع در خود نگاه دارد.

غالباً، در گیاهان تبادل گازی با از دست دادن آب بصورت تعرق و تبخیر همراه است. تعرق و تبخیر فرایندهایی هستند که برای خنک کردن گیاه نیز بکار گرفته می شوند و دارای کارآیی فراوانند، بطوریکه وقتی یک گرم آب ۲۰ درجه سانتیگراد تبدیل به بخار شود ، ۵۸۶ کالری حرارت را از محیط خود گرفته و سبب خنک کردن محیط می گردد.

پدیده های تعرق و تبخیر گرچه در عمل یکی هستند و لیکن در آنها تفاوت هایی وجود دارد . در تعرق مقاومت هایی وجود دارد که این مقاومت ها بستگی به نوع گیاه ، شکل ظاهری برگ، تعداد روزنه ها ، تعداد عدسک ها ، نحوه قرار گرفتن روزنه ها و قطر و نوع کوتیکول سطح برگ دارد؛ در حالیکه در پدیده تبخیر آب از سطح آزاد ، هیچگونه مقاومتی وجود ندارد .

از آنجاییکه رطوبت داخلی محصولات برداشت شده باغبانی ، معمولا بین ۶۰ تا ۹۵ است، یکی از مسائل عمده در رقم بندی ، بسته بندی ، انبار داری، حمل و نقل و فروش آنها از دست دادن آب از طریق تعرق و چروکیده و پلاسیده شدن آنها می باشد. از طرفی، رطوبت زیاد هم باعث یخ زدگی ، سرمازدگی و توسعه بیماری ها می شود . ذیلاً، نحوه استفاده از رطوبت در نگهداری محصولات را ، بعد از برداشت ، بطور مختصر بیان می کنیم . میزان از دست دادن آب محصولات باغبانی را به دو طریق می توان تقلیل داد:

الف: اختلاف بین رطوبت محصول و محیط خارج را به حداقل رساند.

ب : محصول را در برابر هوای خشک (رطوبت کم) محفوظ نگاه داشت.

در روش اول ، میزان رطوبت نسبی انبار و یا محفظه را تا آنجابیکه به دستگاه های کنترل دما لطمه ای وارد نیاید (اغلب رطوبت بالا باعث تجمع ذرات آب بر روی سیم پیچ های دستگاه سرد کننده و یخ زدن آن می شود ) بالا می برند. برای افزایش رطوبت انبار، باید محفظه انبار را از محصول پر کرده ، کف انبار را با آب سرد خیس کرد یا با دستگاه های بخارزا ، فضای انبار را از بخار آب اشباع ساخت. در عین حال باید توجه داشت که کارتن های جعبه ها و قفسه های داخل انبار قدرت تحمل رطوبت زیاد را داشته باشند، ضمناً باید احتمال شیوع کپک را نیز در نظر گرفت .

در روش دوم ، با استفاده از موادی مانند موم ، روغن های صنعتی ، لایه های پارافین و کیسه های نایلونی و پلاستیکی ، محصول را از هوای خشک مصون نگاه می دارند. در این روش، باید در کیسه های پلاستیکی تعدادی سوراخ ایجاد شود تا در عین حفظ رطوبت نسبی مورد نظر در داخل کیسه ، عمل تبادل گازها نیز انجام گیرد. از کیسه های پلاستیکی باید در مواردی استفاده شود که نوسانات دمای محیط کم باشد، وگرنه محصول کندتر از کیسه نایلون سرد می گردد و در نتیجه آب خود را از دست می دهد و نهایتاً می پلاسد .[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]گازها[/vc_message][vc_column_text]در داخل بافت های گیاهی گازهایی مانند اکسیژن ، ازت، انیدرید کربنیک و اتیلن وجود دارد . در فرایند تنفس، تبادل گازهای اکسیژن و انیدرید کربنیک بطور دائمی انجام می شود . جو اطراف میوه و سبزی (در مزرعه ، انبار بسته ، کامیون) نیز دارای گازهای ازت ، اکسیژن و انیدرید کربنیک است. در انبار و بسته های میوه ، سرعت تبادل گازی و غلظت گازها باید مورد توجه قرار گیرد . حداقل غلظت گاز اکسیژن که اثرات مضری برای محصول ندارد 5/1 تا ۲% و حداکثر غلظت گاز انیدریدکربنیک مطلوب ۱۰ تا ۱۵% است که با کاست و فزود گاز ازت ، می توان غلظت مطلوب گازهای مورد نظر را در انبار ایجاد کرد .

در انبارداری محصولات ، از گازهای سمی برای ضدعفونی انبار ، ظروف و محصولات استفاده می شود. در کاربرد این گازها باید نهایت دقت به عمل آید؛ چرا که این مواد عموماً برای انسان بسیار خطرناک بوده، تعدادی از آنها هم قابل اشتغال اند.

برای سبززدایی و رسیدن میوه ها از گاز اتیلن استفاده می شود که غلظت و مدت زمان تیمار بستگی به دمای انبار و نوع محصول دارد..[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]نور[/vc_message][vc_column_text]نور ، یکی از عوامل جوی است که بر برخی از محصولات انبار شده تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال، نور باعث ایجاد لکه های سبز رنگ در غده های سیب زمینی می شود که حاوی ماده سمی سولانین می باشد. بطور کلی انبارها باید در تاریکی مطلق و یا دارای نور بسیار ضعیف ۱۰۰ تا ۲۰۰ لوکس باشند. از نور فرابنفش نیز می توان برای ضدعفونی کردن انبارو با ظروف استفاده کرد .[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1521905052860-67849fba-2cd4-2″ include=”16642,16641,16640,16639,16638″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا