آموزش هابنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی مینیاتور

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]بنفشه آفریقایی مینیاتور[/vc_message][vc_column_text]مینیاتور زیباست. روز بروز بر طرفداران بنفشه آفریقایی مینیاتور اضافه می شود. پشت یک پنجره یک متری اگر ۴ بوته بنفشه آفریقایی استاندارد میشود نگه داشت پشت همین پنجره بیش از ۱۲ بوته مینیاتور را می شود جا داد و از تنوع قابل تحسین آنها لذت برد.

مینیاتورها همانطوریکه از اسمشان پیداست کوچک هستند و الا با بنفشه آفریقایی های استاندارد و بزرگ فرق اساسی ندارند.

در واقع اگر بخواهیم با انسان مقایسه کنیم اینها مثل آدم های کوتوله هستند. کوتاه و ریزه میزه. مینیاتور به بوته هایی اطلاق می شود که قطر بوته حداکثر به ۸ سانتیمتر می رسد. در واقع هرچه کوچکتر باشند زیبا ترند چون مینیاتور ترند! واریته های گوناگونی دارند که از نظر فرم گل، رنگ گل، اندازه گل ، برگ ، و اندازه برگ متفاوت هستند. حتی گونه های زیبایی با برگ های ابلق وجود دارند که زیبایی آنها را دو چندان می کند. امروزه واریته های گوناگون با برگ های زیبا و دسته ای از گل برفراز آن ها وجود دارند وهرساله ده ها نوع جدید به بازار عرضه می شود. مینیاتور آویز هم نوع دیگری درخشندگی و زیبایی خاص خود را دارد.

مینیاتورها ضمن آنکه فقط از نظر اندازه با بوته های استاندارد تفاوت دارند در نگهداری و مجدداً به گل آوردن نیز با بنفشه آفریقایی های استاندارد تفاوت های مختصر ولی قابل ذکری دارند:

واضح است که مینیاتور ها بایستی در گلدان های کوچک کاشته شوند و در همان گلدان ها هم زندگی کرده و گل بدهند.

برگ های قلمه زده شده از یک بوته مینیاتور زودتر از استانداردها بوته می دهند و جوانه می زنند حتی تعداد بوته های ایجاد شده معمولا بیشتر است.

مینیاتورها به نور بیشتری ، نسبت به همسالان استاندارد خود، نیاز دارند. در زیر نور مصنوعی بایستی در حدود ۱۰-۱۵ سانتیمتر با لامپ فاصله داشته باشند.

مینیاتور ها پس از گلدهی هر ۳-۴ ماه یکبار بایستی تعویض خاک شوند. در موقع تعویض خاک تعداد برگ ها را کاهش دهید. این عمل موجب گلدهی بهتر و بیشتر خواهد شد و گیاه از سلام برخوردار می شود.

مانند بوته های استاندارد در موقع تعویض خاک ریشه را معاینه کنید تا از سفیدی و سلامت ریشه اطمینان حاصل کنید. ریشه خوب برنگ کرم روشن است و دارای موی ریشه بوده و به خاک چسبیده است. در صورتیکه ریشه های مرده و فاسد مثل نخ قرقره قهوه ای می مانند و فاقد موی ریشه هستند، لهیده و نرم می باشند و براحتی کنده می شوند. در موقع تعویض خاک ، حال که دسترسی به ریشه ممکن شده است ، بایستی از سلامت ریشه مطمئن شد و چنانچه ریشه فاسد و خراب دارد آنها را حذف کرد و اگر خرابی، بهر دلیل، در حد خطرناک است تمام ریشه های خراب را قطع نمود. در انتها بدون ریشه باقی می ماند که مثل قلمه عادی در خاک پریسا ریشه دارش خواهید کرد و بوته در شرف مرگ بدین ترتیب نجات پیدا می کند. به هر حال یک قلمه سالم از یک بوته ناسالم بهتر است چون حداقل امیدی به زنده ماندنش وجود دارد. بوته ای که بدین ترتیب نو می شود دو باره جوان شده نهایت سالم و پر گل خواهد شد.

از بزرگ کردن گلدان بوته های مینیاتور خود داری نمایید. بنظر ما حداکثر سایز، گلدان با دهنه 6 سانتیمتر است. ما خود در گلدان به قطر 3.5 سانتیمتر بوته مینیاتور کاشته ایم و از زیبایی بی نظیر آنها لذت برده ایم.

بوته مینیاتور را می شود در گلدان بزرگتر کاشت ولی علاوه بر اینکه بوته را در معرض خطر مرگ ناشی از آب زیادی در نتیجه خاک (زیادی ) قرار خواهیم داد به مقدار قابل توجهی از زیبایی مینیاتور بودنش هم کاسته خواهد شد. چون اندازه گیاه با اندازه گلدان هم خوانی نخواهد داشت و چون گیاه کم ریشه است خاک اضافی به مانند مخزن آب عمل خواهد کرد و ریشه را بی هوا نگه می دارد و موجب مرگ ریشه و در نتیجه مرگ گیاه خواهد شد.

مینیاتور ها به آب کمتری نیاز دارند ولی بعلت کم بودن خاک ، بخصوص اگر در گلدان ۳٫۵ سانتیمتری کاشته شده باشند، نیاز به دفعات آبیاری بیشتری دارند. در گلدان ۳٫۵ سانتیمتری هر مرتبه آبیاری چیزی در حدود ۵ سی سی آب لازم دارند و تقریبا هر ۲ روز یکبار آب می خواهند. همانند بوته های بزرگ قاتل بنفشه آفریقایی مینیاتور هم آب زیادی است. بنابراین اگر در خشک بودن خاک تردید کردید از آبیاری بپرهیزید. یکروز دیر تر بسیار کم خطر تر از یک روز زود تر است.[/vc_column_text][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1524055766644-e70431fb-9c67-1″ include=”16836,16837,16838,16839″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”outline” message_box_color=”vista_blue” icon_fontawesome=”fa fa-info”]

منبع : کتاب پرورش بنفشه آفریقایی به زبان ساده

پرویز پروین مهر | پریسا پروین مهر

[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

    1. لطفا برنامه اندروید بنفشه آفریقایی رو از قسمت برنامه های ما دانلود و نصب کنید اطلاعات تکمیلی موجود هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا