گیاه بزشکی

بيماري زنگ سفيد خاجيان

بيماري زنگ سفيد خاجيان

اين بيماري در روي بسياري از گياهان خانوادة شب‌بو(خاجيان) من جمله شاهي، ترب، كلم، منداب و كيسه كشيش ديده شده است.
خرفه و تاج خروس وحشي نيزبه اين بيماري مبتلا مي شوند. اين بيماري در سال ۱۳۲۷توسط اسفنديار از روي ترب و تربچه گزارش شد.

علائم بيماري

تاولهاي برجسته و سفيد رنگي در زير و رویبرگ، ساقه، ميوه و اندام گل ظاهر مي‌شوند. علائم آلودگي بصورت سيستميك برزو مي‌كند. آلودگي سيستميك موجب انحنا و پهن شدن ساقه و همچنين تبديل اندامهاي كرك به كاسبرگ و عقيم شدن گلها مي شوند.

عامل بيماري

عامل اين بيماري Albugo candidaمعروفترين گونه مولد بيماري زنگ سفيد خاجيان مي باشد . میسیلیوم قارچ در بین سلولها رشد می کند و اسپورانژيفور اين قارچ گرزي شكل و كوتاه است كه در روي آن اسپورانژيوم ها بصورت زنجيري تشكيل مي شوند .

زيست شناسي

زمستان گذراني قارچ بصورت ا’ا’سپور دربقاياي گياه آلوده مي باشد. از تندش ا’ا’سپور در بهار ۴۰-۶۰عدد زئوسپور در وزيكول توليد مي‌شود. از زئوسپورها هيف‌هاي كوتاه به نام لوله زايا بوجود مي‌آيد. در اواخر فصل هم از لقاحبين گامت نر و ماده سلول تخم يا ا’ا’سپور توليد مي شود.

كنترل

اين بيماري از نظر اقتصادي اهميت چنداني نداردبنابراين مبارزه شيميايي مقرون به صرفه نمي‌باشد. از بينبردن علفهاي هرز و بقاياي گياهان آلوده و رعایت تناوب زراعی در کاهش بیماری موثر می باشد. برای مبارزهشیمیایی به محض بروز بیماری سم پاشی با سممتالاکسیل، زینب، مانب، مانکوزب در کنترل بیماری موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا