دانه دار

تلکا یا گلابی جنگلی

تلکا یا گلابی جنگلی

نام محلی : تلکا
نام فارسی : تلکا ، گلابی جنگلی ، گلابی وحشی
نام علمی : Pyrus boissieriana
تیره: گل سرخ Rosaceae

جنس گلابی (Pyrus)

  • یکی از جنسهای متعلق به راسته گل سرخ و تیره گل سرخ است.
  • درختانی دارایبرگهای ساده ، گلهایی با کاسه ۵ لبه ، گلبرگهای سفید ، بساکهای صورتی یا بنفش ، تخمدان ۵ خانه ای منتهی به ۵ خامه هستند.
  • میوه گلابی دارای ۵ خانه و هر خانه دارای یک یا دو دانه با درون‌بر غضروفی ومیان‌بر گوشتی ،
  • کم و بیش همراه با توده‌های مقاوم اسکلروزی است.
  • این جنس بیش از ۷ گونه در جنگلهای شمالی ، دامنه های البرز ، ارتفاعات کرج ، چالوس ، آذربایجان بویژه اطراف ارومیه و نواحی مرکزی و پایین ارتفاعات بختیاری جنوب و فارس دارد.
  • گونه خوراکی آن همان پیروس کومونیس(PYRUS COMMUNIS ) است که واریته‌های پرورشی زیادی به نامهای محلی گلابی ، امرود و … وجود دارد.
  • از تمام قسمتهای گلابی مانند برگهای جوان ،‌ پوست و ساقه میوه آن استفاده طبی به عمل می‌آید.
  • میوه تلکا جزو میوه های جنگلی قابل استفاده در سنه کوه است و به گلابی وحشی که در گویش محلی” تلکاtelka ” می گویند میوه ای ریز اندازه فندق است که از نظر ظاهری بسیار شبیه گلابی می باشد که به صورت خودرو تک درخت آن در جنگل و کنار برخی زمینهای حاشیه روستا یافت می شود و میوه آن اواخر شهریور و اوایل پاییز می رسد که به صورت خام خوریاستفاده می شود . از نهال جوان آن به عنوان پایه گلابی در پیوند ارقام خوب و باغی استفاده میشود.
  • تلکا درختی است به ارتفاع حدود ۵ متر و دارای شاخه های خار مانند، برگ آن تخم مرغی گرد با قاعده گرد و یا تقریباً قلبی و با انتهایی کند ولی انتهای برگهای جوان آن کمی کشیده بنظر می رسد. روی برگ صاف و براق است و پشت برگهای جوان و حاشیه آنرا تارهای عنکبوتی فرا گرفته است که رفته رفته صاف می گردد و دارای رنگ سبز روشن می باشد و طول پهنک ۴-۲ سانتی متر و طول دمبرگ تقریباً دو برابر آنست.
  • گل آذین تلکا بیشتر سفید و مجتمع خوشه ای است و طول پا یک گل به سه سانتی متر می رسد.گلهایش سفید و داخل کاسبرگهای خرد و مثلثی آن پشمین و سرخ می باشد. میوه آن کوچک، گرد و یا کمی گلابی شکل است و بر روی پایکی به طول سه سانتی متر قرار دارد و قطر آن به ۵/۱ سانتی متر بالغ می گردد. رنگ آن سرخ تیره متمایل به سیاهی و برخی قهوه ای است.
  • در منابع آلمانی منشا گلابی را درکوههای البرز ذکر کرده اند.انواع مختلف گونه وحشی آن در جنگلهای گیلان و مازند ران تا گرگان و گلستان وجود دارد که به لهجه گیلانی اربه خوج و سنگ خوج و در گویش طبری مازندران “تلکا“معروف اند.
  • نامهای محلی آن در شمال عبارتست از آرموت (در ارسباران) خرس آرموت(در طوالش) آمبرو(در شفارود)همرو ( در ارتفاعات منجیل و هرزویل) امرود (در دیلمان کلارستاق، کجور) گال اربو ( در رامسر، تنکابن و لاهیجان) سوتی و هم تولک (در نور) تلکا و تکلو ( در مازندران) و در واقع نام تلکا نام همه گیر منطقه مازندران است .
  • دامنه انتشار درخت تلکا در جنگلهای شمال ایران از ارسباران و آستارا تا گرگان پراکنده است و از جلگه های ساحلی دریا تا ارتفاعات زیاد به بالا می توان مشاهده نمود. چنانکه در جنگلهای نور تا ۲۰۰۰ و در دره چالوس تا ۲۴۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و در سنه کوه تقریبا به صورت پراکنده دیده می شود اما هرچه به سمتچلمه کوه می رویم تعداد و تنوع آن افزوده می شود و در خود چلمه کوه که ارتفاع بیش از ۲۷۰۰ متر است ، تعداد زیاد درختچه آن را می توان به وفور مشاهده نمود .
  • میوه تلکا معمولا پیش رستر از کندس ولیک است و انواع زودرس و دیر رس دارد که معمولا زودرسها شیرین تر و خوشمزه تر و ر گ میوه روشنتر است و در تابستان شهریور ماه می رسد و دیررسها که میوه ترش مزه ای و ر نگ تیره تری دارند در مهر ماه می رسند ومعمولا در سنه کوه نسبت به کوهستان تلکا زودتر می رسد و فصل برادشتش به اتمام می رسد .میوه نارس آن معمولا گس است و بعد از برداشت که چند روز بماند کاملا رسیده و خوشمزه می گردد . میوه تلکا قابض ، تب بر و آرام بخش است. چوب درخت تلکا محکم و با دوام بوده و در صنعت چوب استفاده می شود و برخی افراد مثل خانواده مشد اکبر دسی در سنه کوه ،لوازم چوبی آشپزخانه ای مثل کچه و کترای زیبایی ر ا با دست هنر مندانه خود خلق می نمایند که در آینده در پستی جداگانه به آن خواهیم پر داخت .
  • از برگ درختان آن برای تهیه رنگ قهوه ای مایل به زرد استفاده می شود.

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا