آموزش هاازدیاد و تکثیر

جداسازی اعضای رویشی گیاه

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]جداسازی[/vc_message][vc_column_text] جداسازی عبارت است از برداشتن اعضا رویشی مانند “پیاز ” و “پیاز توپر” که به آسانی از گیاه مادری قابل جدا شد هستند .[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]تکثیر بوسیله پیاز [/vc_message][vc_column_text]پیاز عبارت است از ساقه تغییر شکل یافته ای که از یک محور مرکزی کوتاه و ضخیم تشکیل شده و اطراف آن بوسیله فلس هایی، که برگ های گوشتی گیاه می باشند ، پوشانده شده است. در قسمت تحتانی پیاز ریشه و در نسمت فوقانی ، از وسط برگ های گوشتی ، برگ های معمولی گیاه ایجاد می گردد ، در قسمت سطی پیاز مریستم سبزینه ای، یا شاخه گل دهنده نهفته، وجود دارد. در بعضی از گیاهان پیاز دار، از نقاط مریستمی پایین فلس ها، پیازهای ریزی ایجاد می شود که به پیازچه موسوم است. پیازچه ها، پس از رشد پیاز، کامل شده و برای تکثیر گیاه به کار می روند. در بعضی از گونه های سوسن، ممکن است پیازچه ها در قسمت زیرزمینی یا بر روی قسمت های هوایی گیاه ایجاد شود؛ در حالت دوم آنرا پیازچه هوایی گویند. پیازها از نظر قرار گرفتن فلس ها به دو صورت می باشند :
الف : در پیاز نباتاتی (مانند پیاز خوراکی ، نرگس و لاله) فلس ها روی یکدیگر قرار گرفته اند و فلس خارجی ، پیاز را از خشک شدن و صدمه دیدن محفوظ نگه می دارد . در این نوع پیازها، جوانه ای که تولید پیازچه می کند بین فلس های زیرزمینی گیاه ایجاد شده، و ۷-۳ سال طول می کشد تا پیازچه های حاصله به گل بنشینند .
ب : در پیاز نباتاتی (مانند سوسن) فلس ها روی هم قرار نگرفته و فلس خارجی خشک را ندارند بلکه فلس ها، بطور جداگانه، به قسمت تحتانی پیاز چسبیده اند. این نوع پیازها باید دائماً مرطوب نگه داشته شوند وگرنه خشکیده ، صدمه می بینند. در این نوع پیاز ، تکثیر بوسیله هر یک از فلس های ضخیم و گوشتی نیز امکان پذیر است.
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]تکثیر بوسیله پیاز توپر [/vc_message][vc_column_text]پیاز توپر، ساقه تغییر شکل یافته ای است که تمام قسمت داخلی آن پر است و یک با چند جوانه بر روی قسمت انتهایی دارد. گیاهانی مانند مریم ، گلایول و زعفران دارای پس از نویر هستند. معمولاً در قسمت تحتانی پیاز توپر تعدادی پیازچه توپر تولید می شود که بسیار رشد ، بوسیله آنها گیاه را تکثیر می کنند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1516604668572-f67a13a7-c01a-3″ include=”15839,15840,15841,15842″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا