صیفی جات

جوانه زدن سیب زمینی در انبار

جوانه زدن سیب زمینی در انبار

غده سیب زمینی پس از برداشت يك دوره استراحت را طی می کند که مدت آن با انواع مختلف این گیاه تفاوت می کند و دراین مدت جوانه های سیب زمینی بحال رکود مانده نمو نمی کنند ولی پس از این مدت در هوای گرم و مرطوب در مقابل روشنائی جوانه ها شروع بفعالیت کرده رشد می کنند و محصول از نظر بازار نامرغوب می شود. بنابراین باید به وسیله که ممکن باشد از جوانه زدن سیب زمینی برای مدت زیادی که اغلب تا موقع برداشت محصول بعد می باشد جلوگیری کرد.

طرق مختلف جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی

با سه وسیله یا به سه طریق می توان از جوانه زدن سیب زمینی جلوگیری کرد.
1- با سرما یعنی درجه حرارت کم
2- استفاده از مواد شیمیائی یا هورمون های طولانی کننده دوره استراحت گياه .
3- تأثير اشعه گاما ويا اشعه مجهول (ایكس).

سرما با درجه حرارت کم

دراغلب انواع سیب زمینی درجه حرارت بین 3/3 و 6/3 درجه سانتیگراد و تاریکی کامل مانع جوانه زدن غده سیب زمینی می شود ولی حرارت کمتر از رم درجه باعث شدن فاسد آن می گردد.تهیه سرد خانه علاوه براینکه مستلزم هزینه زیادی است اغلب در هر درجه حرارت سیب زمینی دارای طعم شیرین می شود و برای تبدیل قند به نشاسته و اعاده طعم معمولی سیب زمینی باید آنرا چندین هفته در بیش از ۲۱ درجه حرارت قرارداد و در اینصورت سیب زمینی اصلاح شده فقط برای تهیه سیب زمینی سرخ کرده و آرد سیب زمینی مناسب خواهد بود .

استفاده از مواد شیمیایی

مواد شیمیائی را می توان بشكل مایع ، گرد و یا بخار روی برگ ها در مزرعه و یا روی غده در انبار مورد استفاده قرارداد ولی در هر صورت باید مطمئن بود که ماده مورد استفاده هیچ نوع اثری مخصوصا اثرسمی درغده سیب زمینی باقی نخواهد گذاشت.

اثر اشعه گاما واشعه مجهول (ایکس)

بطور کلی می توان با کمک انواع مختلف اشعه کلیه مواد غذایی را از حيث فعالیت باکتری ها عقیم کرد ولی لوگیری از فعالیت آنزيم ها (دياستاز) که مواد پروتئینی پیچیده ای می باشند بوسیله اشعه گاما ويا ساير اشعه فوق العاده مشکل است. درباره سبزی و یا میوه حتی آنها ئیرا که بوسیله اشعه راديواكتيف عقیم کرده اند نمی توان برای مدت زیادی نگاه داشت. ساده ترین و مؤثرترین وسیله از بین بردن آنزيم ها همان حرارت است مخصوصا که زیان مقدار زیاد اشعه رادیواکتیف بسیار زیاد است و به همين ملاحظه ازا ین اشعه فقط برای پاستوریزه کردن که مقدار خیلی کمتر از این اشعه مورد احتیاج است اکتفا می کنند.اثردیگر مقدار زیاد اشعه تغییر رنگ و بو و طعم و ساختمان فیزیکی مواد غذائی می باشد. درباره سیب زمینی مقاد پر مختلف اشعه مورد آزمایش قرار گرفته که نتیجه آن قرار زیر است:
غده های سیب زمینی را در معرض تابش اشعه قرار داده و پس از آن برای مدت ۸ ماه و نیم در محلی خنک و تاریک نگاه داشته اند. دراین آزمایش بطوریکه شكل نیز نشان می دهد مقادیراشعه عبارت بوده است از. 1250، 5000، 20000، 80000 و 100250 rep( Rentgenequvalan physiquce ) با درنظر گرفتن شاهد که تحت تأثیر اشعه قرار گرفته است جوانه ساير غده ها تا rep 5000 رشد کرده اند ولی بتدریج که مقداراشعه زیادتر شده جوانه ها ضعیف تر گردیده و کوچک تر مانده اند واز20000 .rep به بالا بکلی جوانه ها از بین رفته اند و قادر به سبز شدن نبوده اند . بطوریکه اظهار نظر شده است تصور می رود که 10000 «رپ» برای جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی کافی باشد. برای مقادیر بیشتر از20000 «رپ» هراندازه مقدار اشعه زیادتر شود داخل سیب زمینی سیاه می شود و ظاهر آن نیز بطوریکه نشان داده پلاسیده تر می گردد . در هر صورت بعلت هزینه زیاد و خطر استعمال اشعة رادیو اکتیف برای کارگر عقیم کردن سیب زمینی با این وسیله هنوز در کشاورزی و تجارت سیب زمینی معمول نشده است و اطلاعات موجود مربوط به تحقيقات آزمایشگاهی می باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا