مطالب عمومی

خاك و کود خربزه

خاك

خربوزه را در خاک های مختلف می توان کاشت. اگر آب و هوای محل نسبتا خنک باشد و سرمای زمستان زود فرا رسید و یا آنکه منظور تولید خربوزه پیش رس باشد باید حتما این گیاه را در خاك شنی کاشت زیرا این نوع اراضی در بهار خیلی زود گرم می شوند و به همین جهت صیفی کاران ایرانی می گویند که باید زمین خربوزه شنی باشد.اگر منظور از کاشت خربوزه تهیه محصول زیاد و پاییزه باشد با درنظر گرفتن آب و هوای محل که باید حتما پاییز گرم و طولانی داشته باشد از اراضی لیمونی استفاده می کنند . از حیث خواص شیمیائی خاك خربوزه باید تقریبا خنثی یا کمی اسید باشد 7/6 > pH > 6 در اراضی خنثی به مراتب به زمین های ترش ترجیح دارد . دراین نوع اراضی رنگی برگ های خربوزه سبز روشن نزدیک به زرد می شود .

 کود

کود دامی برای تولید خربوزه وخيار فوق العاده مفید است ولی این نظر پاره ای از صیفی کاران که بدون کود آلی انسانی یا حیوانی) کاشت خربوزه و مخصوصا خیار غیرممکن است و یا مقدار محصول این گیاهان بسیار کم خواهد بود صحیح نیست و با کود سبز و استفاده کود شیمیائی نیز می توان محصول کافی ومرغوب تهیه کرد.طبق آزمایش های ويلكينس Wilkins در ۱۹۱۷ خربوزه وطالبی احتیاج زیاد به ازت و پطاس وآهک (کلسيوم) دارند و مصرف فسفر در این گیاه نسبتا کم است.مواد آلی یعنی هوموس برای کاشت خربوزه حتما لازم است که می توان انرا بوسیله کود دامی ویا کاشت کود سبز درزمین تهیه کرد ولی اکنون که کود دامی بسیار کمیاب و گران است باید حتما از کاشت نباتات خانواده بقولات مانند شبدر- یونجه – ماشک – گاودانه – شنبلیله و غیره استفاده کرد

کود شیمیائی

بطور کلی ۱۰۰ کیلو سوپر فسفات تریپل و. ۲۰ کیلو سولفات دو پطاس و با در نظر گرفتن مقدار لازم کود دامی و یا کود سبز ۱۰۰ کیلو سولفات دامونياك که جمعا 400 کیلو در هکتار کود شیمیائی می شود نتیجه بسیار رضایت بخش می دهد.

طرز استعمال کود

کود دامی را در موقع تهیه زمین با خاك مخلوط می کنند وتمام کود فسفردار را نیز می توان با کود دامی مخلوط کرد و در مزرعه پاشید و یا آنکه نصف آنرا در موقع تهيه زمين پاشيده و بقیه را در موقع کاشت بذر و یا پس از سبز شدن آن بعنوان سرك به محصول داد ولی کود ازته و پطاسی را بهتر است تمام درموقع کاشت بذر و یا پس از سبز شدن آن پای بوته ها بریزند . در بعضی از نقاط عادت بر این است مخصوصا در زراعت کوچکی که در محل کاشت بذر گودالی حفر کرده مقداری کود دامی درآن قرار می دهند و روی کود را با مقدار کمی خاك پوشانده سپس بذر را می کارند . بعد از آنکه بذر سبز شد و نهال ها باندازه کافی رشد کردند یعنی دارای دو شاخه فرعی شدند کود شیمیائی را بوسيله کودپاش دستی در طرفین بوته بفاصله 5 تا ۱۰ سانتیمتر ازآن با خاك مخلوط می کنند. در نواحی خشکه و در زراعت ديم بهتر است از استعمال کود شیمیائی خودداری شود زیرا ممکن است غلظت محلول بین ذرات خاك زياد شده و باعث سوختن (خشک شدن) بوته گردد. بهترین راه نگاهداری حاصلخیزی و تقویت زمین در زراعت خربوزه دیم همان استفاده از کود سبز می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا