گیاهان آبزی

خزه جاوه – JAVA MOSS

خزه جاوه

خزه جاوه نوعی خزه آب شیرین از جنس Vesicularia متعلق به خانواده Hypnaceae. بومی آسیای جنوب شرقی به خصوص هند، برمه، مالزی، تایلند و جاوه است و از آن به طور معمول در تزیین آکواریوم های آب شیرین استفاده می شود. این گیاه خود را به سنگ ها، ریشه ها و تخته پاره های روی آب متصل می کند.
(نام علمی: Taxiphyllum barbieri)
نام یک گونه از division خزه است.
خزه های آکواریومی میتوانند به عنوان یکی از گونه های گیاهی با قابلیت نگهداری آسان برای استفاده در آکواریوم مطرح شوند. به طور کلی میتوان گفت اگر شما توانایی نگهداری از جاوافرن را دارید در نگهداری از جاوا ماس هم مشکلی نخواهید داشت.این گیاه آکواریومی محبوب همچنین از بچه ماهی ها و ماهی های کوچک در برابر خورده شدن توسط ماهی های بزرگ حفاظت میکند این گیاه دارای رنگ سبز عمیق با برگ های کوچک است با تعداد زیادی ساقه های کوچک که توسط rhizoids و شاخ و برگ احاطه شده است خزه جاوا نیازمند مراقبت خاصی نمی باشد و همه نوع آب ، حتی ضعیف و کمی شور را میپذیرد و در همه نوع نور از خیلی کم تا زیاد رشد میکند. اما بهترین رشد آن در ۷۰ تا ۷۵ درجه فارنهایت (۲۱ تا ۲۴ درجه سانتیگراد) است گرچه می تواند حتی در دمای حداکثر ۸۵ تا ۹۰ درجه فارنهایت (۲۹ تا ۳۲ درجه سانتیگراد) زندگی کند این گیاه بهتر است در جلو تانک باشد. در آکواریوم باید آن را طوری کاشت که در آن جریان آب به خوبی وجود دارد چون به علت چسبندگی که دارد ممکن است یزهایی به آن گیر کرده و کم کم ظاهر قهوه ای رنگ بگید. به علت چسبندگی جاوا ماس همچنین می تواند تبدیل به یک دیوار خزه شود خزه جاوه رشد بسیار کندی دارد و مناسب تانک هایی است که بهره اندکی از نور دارند. این گیاه توانایی چسبیدن به تنه های چوبی یا صخره های سنگی را دارد. همچنین می توان به آن اجازه داد بصورت شناور در تانک رشد کند.

آشنایی با خزه جاوه

تیره : Hypnaceae
منشاء : آسیا؛ هند، برمه، مالزی، تایلند و جاوه
منطقه جا نمايي در تانك : روی صخره و چوب نصب می شود.
نور: کم
دماي مطلوب : ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتیگراد
اسيديته آب: ۵٫۸ تا ۷٫۸ pH
سختي آب: ۲ تا ۱۵ dh
بستر كاشت : به بستر نیازی ندارد.
تکثیر : تقسیم
سطح مراقبت : آسان

سایر اطلاعات

رشد بسیار کندی دارد و مناسب تانک هایی است که بهره اندکی از نور دارند. این گیاه توانایی چسبیدن به تنه های چوبی یا صخره های سنگی را دارد. همچنین می توان به آن اجازه داد بصورت شناور در تانک رشد کند، گسترش یابد و به مکان امنی برای بچه ماهی ها تبدیل شود. اين گياه زيبا متعلق به آسياي جنوب شرقي مي باشد اين گياه به نور زيادي نياز نداره و ميتونه در هر محدوده نور کم-زياد رشد پيدا کنه سرعت رشد اين گياه کم است و ميتونيد اين گياه رو روي چوب يا سنگ ببنديد يا در بستر تانکتون قرار بدين اين گياه نگهداري سختي نداره و ميتونيد اين گياه رو به سادگي در تانکتون نگهداري کنيد به Co2 چنداني هم نياز نداره دماي قابل تحمل براي اين گياه ۱۵-۲۸ درجه هستش، البته در بعضي از منابع و فرم هاي خارجي ديگر هم به دماي۱۵-۳۰ درجه هم اشاره کردند. محدوده PH اين گياه ۵-۸ هستش و سختي (GH) متوسط يعني ۹-۱۳ رو براي اين گياه پيشنهاد مي شود. گیاه خزه جاوه خزه جاوا گیاه پر دوام و رایج ترین خزه آکواریومی، بومی جنوب شرقی آسیا است که توقعات کمی نسبت به آب و نور دارد. ضخامت آن ۳ الی ۱۰ سانتیمتر است و به راحتی روی هر سطحی رشد می کند. برای فرش کردن کف آکواریوم (حتی با نور کم) و همچنین برای تزیین سنگ ها و ریشه ها و پنهان کردن تجهیزات آکواریوم ایده آل است. خزه جاوا را با تور یا نخ ببندید تا به مرور روی سطح مورد نظر جاگیر و ثابت شود. اگر رشد زیاد کند و انبوه شود می توان آن را براحتی با قیچی با صبر و حوصله هرس کرد. تکثیر آن بسیار آسان و صرفاً با بریدن بخشی از آن انجام می شود. در آکواریوم هایی که تولید مثل در آنها صورت می گیرد، خزه جاوا می تواند محل عالی پنهان شدن ماهی های تازه متولد شده باشد. در ضمن خزه جاوا می تواند برای تزیین ویواریوم ها نیز به کار رود.
سایز تانک
هر تانکی این قابلیت را داراست. شما میتوانید خزه را در یک تانک نانو ۱۵×۱۵ سانت یا تانکی ۲متری داشته باشید.
به هر حال برای درک زیباییهای خزه من به شما یک تانک حداقل ۳۰سانتی را پیشنهاد میدهم
آب
من آب شیر را مستقیما وارد تانک میکنم
نور
در این زمینه خزه یه مزیت بزرگ دارد خزه در یک رنج وسیع نوری قابل نگهداریست. اگر نورتان به اندازه ایست که میتوانید خزه تان را داخل تانک ببینید، نورتان کافیست تا خزه بتواند رشد کنید؛ البته بسیار آهسته. من خزه های خود را به راحتی با یک لامپ ۱۱وات در یک تانک ۳۰سانتی پرورش میدهم اما به عنوان یک قانون کلی نور بیشتر برابرست با رشد سریعتر – البته در میزان نور دهی زیاده روی نکنید
کوددهی
با کود یا بدون کود خزه شما رشد خواهد کرد
Co2 (دی اکسید کربن)
با دی اکسید یا بدون دی اکسید خزه شما همچنان رشد میکند
دمای آب
بطور کلی بیشتر خزه ها در آبی کمی خنک تر از ۲۸درجه سانتی گراد رشد بهتری دارندجاوا ماس یک استثاست. این خزه در دمای بالاتر و حتی بالاتر از ۳۰درجه رشد بهتری خواهد داشت.
Aquascaping
چهره زیبای خزه با بسته شدن بر روی چوب و سنگ یا با ایجاد دیوار خزه (Moss wall) نمایان میشود. به هر حال حتی اگر خزه را در مخزن خود رها کنید هم رشد خواهد داشت اما دیگر از دیدن زیبایی آن بی بهره خواهید بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا