درختان زینتی

درباره رود و داندرون

درباره رود و داندرون

رود و داندرون متعلق به خانواده اریکا سه و در حدود یکهزار واريته را شامل می گردد. اکثر آنها همیشه سبز هستند، لیکن تعدادی هم خزان شونده بوده و برگ هایشان را در زمستان از دست میدهند . موطن اصلی بعضی از آنها آمریکا ، برخی اروپا و بقیه از آسیا میباشد . بطور اخص اغلب واریته های وحشی و حتی بعضی هیبرید های طبیعی در هیمالیا ، ارتفاعات تبت و غرب چین میرویند . برگهای رود و داندرون بیضوی و چرم مانند بوده و بصورت منفرد از شاخه خارج می گردند ، برگها غالبا نیز بشکل یک حلقه در انتهای شاخه ها تشکیل می گردند. گلهای لوله ای ، قیفی یا زنگوله ای شکل آنها معمولا در خوشه های نسبتا محکمی ظاهر می گردند. موقعیکه میوه غیر قابل توجه آن رسید، شکافی ایجاد گردیده و بذر بالدار زیبای آن در هوا پخش خواهد گردید.
رود و داندرون در سایه کامل یا محل نسبتا سایه بهترین نتیجه را می دهد ، برخی از هیبریدهای باغی هم در صورت برخورداری از رطوبت کامل میتوانند آفتاب را نیز تحمل نمایند . خاک رود و داندرون بایستی کاملا زهکشی شده، قوی و اسیدی باشد. هرس رود و داندرون منحصرا محدود به حذف شاخه های شلوغ و درهم و برهم میگردد. قطع شاخه گلهای پژمرده کاملا ضروریست زیرا در غیر اینصورت گیاه مقداری از انرژی خود را صرف تولید بذر نموده و گل کافی نخواهد داد. اگر در اوائل بهار غنچه های زیادی بر روی گیاه ظاهر گردید، تعدادی از آنها را قطع نمائید تا سایر غنچه ها گل های درشت تری بدست بدهند.
تعدادی از هیبریدهای باغی گل درشت و طويل (بارتفاع ۲ تا ۴ متر) عبارتنداز :
هیبریدهای گل سفید از قبیل بیسمارک ، کاتا بینس آلبوم ، کانینگها مزوایت ، گومرواترر ، جک سونی کائوکا سیکوم ، بل هلر .
هیبریدهای گل صورتی از قبیل سینتی لاسیون ، لپروگرس ، هوگودو وریس پارسونس گلوریوسام ، لیدی آنت دوترافورد ، فور نیوالزدانتر .
هیبریدهای گل ارغوانی یا ارغوانی کاملا روشن از قبیل آلفرد ، کاتابينس بورسالت ، اور ستيانوم ، هامبولت ، ليزدارک پرپل ، پورپورئوم الگانس ، ویلیامز کامپانولاتوم هیبرید .
هیبریدهای گل قرمز از قبیل وان وکردن پولمن ، الدپورت، نواز مبلا ، ادوارداس رند ، کاراکتاکوس ( بریتانیا .
واریته های گل زرد از قبیل فلاوا ، گلدزورث بلو . | واریته گل آبی با خال قرمز تیره از قبیل بلوپتر . از هیبریدهای ویلیام سیانو) که بارتفاع یک تا ۵/۱ متر میرسند نمونه های زیر توصیه میگردند:
فاتربليه (صورتی، بنفش کمرنگ) ، گرلیتز ( صورتی روشن)، ليسابون (قرمز متمایل بصورتی ) ، جگریل (صورتی کمرنگ ) .
تعدادی از هیبریدهای گل قرمز بارتفاع تا حداکثر یکمتر عبارتند از بدن – بدن ، اسکارلت وندر ، اليزابت هوی) ، بنگال ، منهیم .
تکثیر : کلیه رود و داندرونها را میتوان با بذر زیاد نمود. این عمل بیشتر در گلخانه انجام میگیرد .
وقتی بذر کاشته شد خاک باید رطوبت کمی داشته باشد. ازدیاد آن با قلمه نیز صورت میگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا