گیاهان دارویی

درباره گیاه نیشکر

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]درباره گیاه نیشکر[/vc_message][vc_column_text]من دارای انواع و اقسام هستم. اثر ضد سم دارم. برای مبارزه با ضعف، از من استفاده ببرید. خوردن مغز نوع خیزران من، پیشرفت سرطان را متوقف می کند. ضماد سوخته نوعی دیگر از من برای باد سرخ مفید است. و اگر برگ نورسته آن را در آب خیسانده بنوشید، از خونریزی سینه جلوگیری می کند.فارسی من نیشکر و عربی آن «قصب السكر» است و در دنیای گیاهان، نباتات قنددار مثل انگور و خرما زیاد است، ولی هیچکدام مقام من و چغندر را در تهیه قند ندارند. من تا قرن نوزدهم که استخراج قند از چغندر کشف شد، یگانه منبع تهیه قند و شکر بودم. من انواع و اقسام سفید و سرخ دارم. برای استخراج قند از من ، معمولا ساقه مرا از نقطه مجاور زمین قطع کرده و آن را تکه تکه نموده تحت فشار، شیره آن را گرفته و پس از تصفيه آن را غليظ کرده می گذارند تا شکر آن متبلور شود. از پساب آن که در حقیقت ملاس من می باشد پس از تخمیر مشروباتی به نام «رم» و «تافيا » درست می کنند. عده ای گیاه مرا بخیل و خودخواه دانسته و معتقدند من در هر کجا کاشته شوم، تمام اراضی مجاور را تصرف کرده و به هیچ گیاهی اجازه رشد و نمو در جوار خود نمی دهم، در نتیجه کشاورزان و ساکنان محل دچار کمبود مواد غذایی شده از بین می روند. این اتهام روزی به من زده می شد که سودجویان به کشتن مبادرت کرده و برای بدست آوردن محصول بیشتر، از کشت غلات و سبزیجات، جلوگیری کرده و تمام اراضی را به کشت من اختصاص داده بودند. و نی من بر خلاف نی های دیگر تو پر بوده و بعضی از انواع من نرم و شیرین و لطیف بوده و جرم کمتر داشته و قابل خوردن است.
با شکر و شيرة من علاوه بر ساختن انواع شیرینی و شیرین کردن غذاها و نوشابه ها، داروها را نیز شیرین کرده و در مداوای بیماران از شکر و قند استفاده می شود و مخصوصا شربت ها و پاستیل هایی که برای درمان انواع سینه درد و ضد سرفه ساخته می شوند، به آنها شکر فراوانی می زنند.شكر ضد سم نیز بوده و پادزهر املاح سرب و مس می باشد و چنانچه با ترکیبات سیانور مخلوط شود، اثر این سم مهلك را خنثی می کند و به همین دلیل بود که وقتی سیانور را به شیرینی زده و به راسپوتین خوراندند، سم در بدن او اثر نکرد وعده ای آن را به معجزه و کرامت او نسبت دادند. شکر ، معده را نرم می کند و رطوبات آنها را از بین می برد. زود جذب بدن شده و باعث تقویت سریع می گردد. بادشکن بوده و مقوی شهوت است. در مواقع ضعف مفرط هیچ دارویی چون شکر اثر آنی ندارد. مکيدن نبات و آبنبات، جهت تسکین سرفه و از بین بردن سختی سینه سودمند بوده و با آب گرم جهت گرفتگی صدا که در اثر سرماخوردگی باشد مفيد است.نوشیدن آب تازه نیشکر ، سینه، گلو و معده را نرم می کند و بعد از هضم غذا باعث نرمی شکم شده ، ثقل را از بین می برد. ولی بلافاصله بعد از غذا نوشیدن آن خوب نبوده، تولید بلغم و نفخ و قراقر می کند.علاوه بر شکر در روی نی من، يك ماده مومی وجود دارد که در کارخانه ها آن را استخراج کرده و به جای موم مصرف می کنند. سرمه کردن این موم جهت جلای چشم مفید است.[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]انواع نی[/vc_message][vc_column_text]فارسی ما (نی) است. به ما نای هم می گویند. عربی ما قصب و غاب بوده و ترکی ماقمیش است. ما انواع و اقسام توپر ، توخالی، ضخیم، باريك، کوتاه و بلند داریم و با انواع ما فرش حصیری، حصیر پرده ای، سبد و نی لبک می سازند. نوع مرغوب ما خيزران است که با آن صندلی و مبل هم می سازند. بعضی از انواع ما دارای مواد قندی نشاسته ای می باشند، ولی تاکنون فقط از انواع نیشکر قند استخراج شده و از انواع دیگر قند گرفته نمی شود. معروفترین انواع ماکه در ایران می رویند عبارتند از:
١- نی باتلاقی
که ساقه بلند آن به مصرف علوفه حيوانات می رسد و در غالب اماکن مرطوب و سواحل رودخانه ها به عمل می آید.
۲- نی بوریا
بیش از صد نوع دارد و در اراضی مرطوب شنی به عمل می آید. از ساقه آن فرش های مخصوصی به نام حصیر یا بوریا می بافند و به آن ساز وخونك ، سمار الحصر کربه و کرته هم می گویند. فرش حصير گرما را به خود نمی گیرد و همیشه خنك و سرد به نظر می رسد، خواباندن بیماران تبدار روی حصیر در پایین آوردن تب آنها مؤثر است.
٣- نی خیزران
قامت من به ۲۰ تا 25 متر می رسد. در ساقه من مقدار زیادی سیلیس وجود دارد و همین امر باعث شده است که استقامت زیادی پیدا کرده و با آن صندلی و مبل هم می سازند. در مغز خیزران املاح منیزی نیز به حد وفور وجود دارد و به همین جهت به آن طباشير هندی و «طباشير قلم» می گویند. خوردن مغز خيزران سرطان را ترمز می کند.
۴- نی رومی
در اطراف تهران، دوشان تپه و نواحی البرز، در کوه های اطراف کرج، در بعضی از نقاط شمال ، شهبازان و همچنین در اطراف مسجد سلیمان و بلوچستان زیاد می روید. به آن غاب رومی و غاب بلدی و نی دوناکس هم می گویند. قسمت مورد استفاده آن ساقه های زیر زمینی است که نوشیدن جوشانده بیست درهزار آن شهر را در پستان خشك می کند، و با آن داروهایی به همین منظور می سازند.
۵- نی نهاوندی
من از خانواده نی نمی باشم، بلکه از خانواده جنتیانا هستم. ریشه من مقوی بوده و خاصیت تب بر دارد. به من جراته هم می گویند. عر بی من «قصب الذريره» است. گیاه من باريك و بلند بوده، و گل من شبیه گل بنفشه است. در جوف من چیزی شبیه پنبه و تار عنکبوت بوده و لعابدار است و طعم آن گس می باشد. رنگ ظاهر ساقه های من سرخ مایل به زردی است، و دو نوع کوچک و بزرگی دارم و در فارس و کهکیلویه زیاد می رویم. عرق من باز کننده گرفتگی ها و مقوی دل و جگر می باشد. درمان خفقان و استسقا و درد سينه و كبد و رحم است. سختی و قطره قطره آمدن ادرار را معالجه می کند، ورم ها را از بین می برد و شكاف بيخ ران را التیام می دهد. جوشانده آن با تخم کرفس جهت درمان جنون و امراض کلیه ورفع سرفه کهنه و درد کبد تجویز می شود. نشستن در جوشانده آن جهت درد رحم مؤثر است، استنشاق دود آن جهت سرفه خلط دار سودمند است. پاشیدن گرد کوبیده آن جهت خوشبو کردن زیر بغل و خشك کردن عرق آن نافع است ، سر مه آن جهت جلای چشم و تقویت بینایی مفید است.
٦- نی قلم
به من نی كلك هم می گویند. بهترین نوع من در قريه واسطه از روستاهای شوشتر به عمل می آید. رنگ آن سرخ و تیره است. از من بهترین نوع قلم، برای خوشنویسی می سازند.[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]خواص دیگر نی ها

[/vc_message][vc_column_text] مالیدن سوخته نی به دندان باعث سفید شدن آن و مانع خونریزی لثه می شود. سر مه آب برگ آن جهت از بین بردن لکه های سفیدی چشم تجویز شده است، خوردن ساییده برگ من با عسل جهت سرفه سودمند است و چون برگ نو رسته مرا در آب خیس کرده و پس از کوبیدن صاف نمایند، نوشیدن آن از خونریزی سینه جلوگیری می کند. ضماد سوخته نی جهت خارش – جرب و زخم های چرکدار مفید است. ضماد برگ تازه نی جهت بادسرخ و ورم های گرم سود فراوان دارد. ضماد بیخ کوبیده من با سرکه مسکن درد کمر و اعصاب است، پاشیدن کو بیده نی نیم رس از خونریزی جلوگیری می نماید. خضاب بیخ سوخته من با حنا جهت روياندن مو و بلندی آن مفید می باشد. و چنانچه گل نی در گوش رود، به علت چسبندگی که دارد باعث سنگینی آن خواهد شد.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1543159042106-022c6805-b221-9″ include=”20885,20886,20887,20888″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا