معماری محوطه

دیوار و نما

دیوار و نما

در ساختمان‌سازی به سوی بیرونی یک ساختمان نما گفته می‌شود. در طراحی ساختمان، نما مهم‌ترین بخش به شمار می‌رود زیرا نما چارچوب کار برای بقیه اجزای ساختمان را مشخص می‌کند. بسیاری از نماها ارزش تاریخی دارند و در کشورهای گوناگون قوانین سختگیرانه‌ای در مورد موضوع تغییر نما وجود دارد که برخی از این قوانین هر گونه دگرگونی در نماهای تاریخی را ممنوع می‌کند. در معماری سنتی ایرانی، آرایشی که پس از پایان کار ساختمان بر آن بیافزایند را آمود می‌گویند، مانند تزیین الحاقی، نماسازیسنگی یا آجری، کاشیکاری و گچبری.

سنگ هایی که در ساختمان بکار میروند به نامهای سنگ لاشه، سنگ قواره، سنگ بادبر و سنگ پلاک مرسوم می باشند که به شرح آنها می پردازیم:

سنگ لاشه : سنگی است که شکل خاصی نداشته و به همان صورتی که از معدن آورده می شود بکار میرود و کاربرد آن در زیرسازی ها، پر کردن فاصله بین سنگها و کف سازی محدود می شود
سنگ قواره : سنگی است که از سنگ لاشه بدست می آید و در کارگاه ساختمانی با کمی تیشه کاری ابعاد منظمی یافته و دارای گوشه های معین می گردد. از سنگ قواره برای دیوارهای بادبر، جدول سازی و کف سازی هایی که نیاز به کمی نما سازی دارد استفاده می شود.
سنگ بادبر (مالون) : سنگی است که با تیشه کاری کاملا شکل منظمی یافته و بویژه یک طرف آن شکل صاف به خود میگیرد. سنگ بادبر را در تونل سازی، پل سازی، جدول سازی، دیوارهای بادبر و غیر بادبر، سنگفرش و پله استفاده می کنند و یکی از عمده ترین کاربردهای مهندسی سنگ لاشه و مالون بویژه در نقاط کوهستانی اجرای قوسهای سنگی است که در پلها، درگاهها و طاق زیرین دالان های سنگی مورد مصرف قرار میگیرد.
سنگ پلاک ( تزئیناتی) : رای نما سازی در سطوح از سنگ پلاک استفاده می شود. برای تهیه سنگ پلاک، سنگ قله را در کارگاه سنگبری به ضخامتهای مورد نظر برش داده و سپس آن را تا حد جلا و آینه شدن ساب می دهند. سنگ پلاک را برای تزئینات داخل و خارج ساختمان و در نما، کف، دیوار پله، کف پنجره، کنار و زیر دیوار گچی و وسایل تزئیناتی نظیر گلدان، شمعدان، جدول و جوی و غیره استفاده می کنند.

سنگ های تزیینی مورد استفاده در ساختمان به سه دسته تقسیم می شوند:

۱-نمای تراورتن
۲-نمای گرانیت
۳– نمای مرمریت

نمای تراورتن

برای نماهای سنگی از انواع سنگهای پلاک با رنگهای مختلف و اندازه های مختلف استفاده می نمایند مانند سنگ تراورتن که دارای سطح ناصافی بوده ودر محل هائی که از لحاظ معماری احتیاج به قدری خشونت در سطح نما میباشد مورد استفاده قرار می گیرد. در سطح بعضی از سنگهای نما خلل و فرجی موجود است که این سوراخ ها برای نصب بسیار مناسب هستند زیرا ملات ماسه و سیمان پشت سنگ بداخل این سوراخ ها نفوذ نموده وماله جدا شدن آن از نما می گردد از جمله این سنگها می توان انواع سنگ های تراورتن نام بردبعضی از سنگ ها مانند مرمر یا مرمریت و یا انواع سنگ های چینی دارای سطحی صیقلی بوده و با توجه به اینکه سنگ خاصیت مکندگی چندانی ندارد به خوبـی به نما نـمی چسبد و ممـکن است بعد از مدتی از نما جدا شده و سـقوط نمایـد. برای جـلوگیری از این کار بایـد از پشت آنها را بوسـیله میله های مخصوصی که به آن اصطلاحاً اسکوب می گویند یه دیوار محکم نمود

نمای گرانیت

گرانيت از جمله سنگهایی است كه داراي خواص مفيد و منحصر به فرد است. اين خواص به دليل طي كردن پروسه خاص و پيچيده در زمان تشكيل اين سنگ ایجاد شده و به همین دلیل گرانيت در مصالح سنگي امروزي مورد توجه بسيار قرار گرفته است. سنگ گرانيت داراي مقاومت و سختي زيادی است و در رویارویی با عوامل طبيعي (زلزله، آتش سوزي و …) مقاومت بسیاری دارداین سنگ تنوع زیادی در رنگ دارد كه مي توان با توجه به فرم و موقعيت نماي ساختماني، رنگ آن را انتخاب کرد. اين سنگ ها داراي زيبایی چشم نوازي هستند و به كار بردن آنها در نماي ساختمان، باعث ایجاد زیبایی بصری در نما می شود. اما نكته مهم و قابل توجه درباره گرانیت، اين است كه اين سنگ ها داراي خاصيت راديو اكتيو هستند. طبق تحقيقات اخير، اين سنگ در محيط هاي داراي تشعشع هاي ايكس، گاما، ميدانهاي مغناطيسي قوي و مواد شيميایی قوي به صورت دوره ای از خود امواج راديو اكتيو ساتع می کند که باعث آلودگي های خاص و بيماري هاي سرطاني مي شود، به همین علت اصولا بهتر است از سنگ های گرانیت در نمای داخلی ساختمان استفاده نشود، بلکه این سنگ، در نمای بیرونی و برای فرش کردن سطوحی که رفت و آمد در آن زیاد است مناسب است

نمای مرمریت

سنگ هاي مرمريت نيز بيشتر در فضاي داخلي ساختمانهاي مسكوني استفاده مي شود. يكنواختي در سنگ هاي مرمريت از اهميت بالایی برخوردار است و هرچقدر سنگ ساده تر باشد، قيمت آن بالاتر است. مرمريتي كه براي فضاي داخلي منزل مورد استفاده قرار مي گيرد با سنگ هایی كه براي نماي خارجي استفاده مي شود متفاوت استحداقل عمر سنگهاي آهكي مانند مرمريت و تراورتن، ۳۰ سال است و علاوه براين، با صيقل دادن این نوع سنگها، امكان تغيير و تميز شدن نماي آن پس از چند سال كاركرد فراهم مي شود، در حالي كه انجام اين كار براي سنگ هاي مصنوعي مانند كاشي و سراميك امكان پذير نيست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا