گیاهان آبزی

روتالا ایندیکا – INDIAN TOOTHCUP

روتالا ایندیکا

روتالا ایندیکا گونه ای از گیاهان آبزی گلدار از جنس Rotala در خانواده Lythraceae_loosestrife بومی جنوب شرقی آسیا است که معمولاً با نام Indian toothcup شناخته میشود. این گیاه به عنوان یک گیاه آکواریومی بسیار محبوب است ولی همچنین به عنوان علف هرز مزارع برنج شناخته میشود. این گونه به عنوان علف هرز برنج در مناطق کنگو ، ایتالیا، پرتغال، و کالیفرنیا و لوئیزیانا در ایالات متحده معرفی شده است ساقه این گیاه تا ۳۰ یا ۴۰ سانتی متر طول رشد می کند. برگ ها یکی در میان، مخالف در جفت عمود بر امتداد ساقه چیده شده اند. این برگ ها بیضی شکل و ضخیم به رنگ مایل به سفید دارای حاشیه های غضروفی به طول ۲ سانتی متر میباشند دارای گل موقت و کوتاه مدت در انتهای ساقه در کنار برگ به به تنهایی نمایان میشود و هر یک دارای چهار کاسبرگ مثلثی و چهار گلبرگ ریز صورتی میباشد
روتالا ایندیکا رشد نسبتاً سریعی دارد روتالا ایندیکا به محیط روشن نیاز دارد. دمای قابل تحمل این گیاه ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی گراد میباشد و محدوده PH این گیاه ۶ تا ۷٫۵ است و سختی (GH)قابل تحمل این گیاه ۹ تا ۱۳ dh می باشد.

روتالا ایندیکا(نام علمی: Rotala indica)
نام یک گونه از تیره حناییان است.
روتالا ایندیکا – INDIAN TOOTHCUP ROTALA INDICA :
نام علمی LYTHRACEAE – لیتراسه :
خانواده جنوب شرقی آسیا :
بومی منطقه Rotala roundifolia :

نام های دیگر روتالا ایندیکا

روتالا ایندیکا گونه ای از گیاهان آبزی گلدار از جنس Rotala در خانواده Lythraceae_loosestrife بومی جنوب شرقی آسیا است که معمولاً با نام Indian toothcup شناخته میشود. این گیاه به عنوان یک گیاه آکواریومی بسیار محبوب است ولی همچنین به عنوان علف هرز مزارع برنج شناخته میشود.
این گونه به عنوان علف هرز برنج در مناطق کنگو ، ایتالیا، پرتغال، و کالیفرنیا و لوئیزیانا در ایالات متحده معرفی شده است. ساقه این گیاه تا ۳۰ یا ۴۰ سانتی متر طول رشد می کند. برگ ها یکی در میان، مخالف در جفت عمود بر امتداد ساقه چیده شده اند.این برگ ها بیضی شکل و ضخیم به رنگ مایل به سفید دارای حاشیه های غضروفی به طول ۲ سانتی متر میباشند.دارای گل موقت و کوتاه مدت در انتهای ساقه در کنار برگ به به تنهایی نمایان میشود و هر یک دارای چهار کاسبرگ مثلثی و چهار گلبرگ ریز صورتی میباشد.روتالا ایندیکا رشد نسبتاً سریعی دارد روتالا ایندیکا به محیط روشن نیاز دارد. دمای قابل تحمل این گیاه ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتی گراد میباشد و محدوده PH این گیاه ۶ تا ۷٫۵ است و سختی (GH)قابل تحمل این گیاه ۹ تا ۱۳ dh می باشد.
رودبکیا / سوسن چشم سیاه – BLACK-EYED SUSAN RUDBECKIA HIRTA :
نام علمی ASTERACEAE / COMPOSITAE – کاسنی یا گل ستاره ای :
خانواده شرق و مرکز ایالات متحده :
بومی منطقه brown-eyed Susan, brown Betty, gloriosa daisy,golden Jerusalem, Poorland daisy, yellow daisy, yellow ox-eye daisy :
نام های دیگر رودبکیا / سوسن چشم سیاه:

دانستنی های علمی

گیاه رودبکیا یا کوکب کوهی یا سوسن چشم سیاه، یکی از گل های زینتی از خانواده کاسنی یا گل ستاره ای ها است که بومی شرق و مرکز ایالات متحده می باشد. این گیاه همچنین در نواحی بومی خود در آمریکا، به عنوان یک گیاه دارویی در طب سنتی نیز کاربرد دارد در درمان سرماخوردگی، گلودرد، آماس، عفونت ها و نیز درمان مارگزیدگی استفاده می شد. برخی بخش های این گیاه ارزش خوراکی داشته و برخی دیگر قابل خوردن و مصرف داخلی نمی باشند.خصوصیات گیاهشناسی: “سوسن چشم سیاه” یا رودبکیا، گیاهی یکساله (در برخی موارد دوساله یا چندساله) با عادت رشد مستقیم استکه تا ارتفاع ۳۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر و تراکم ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر رشد می کند. برگ های این گیاه متناوب، به طول ۱۰ تا ۱۸ سانتیمتر، پوشیده از کرک های زبر، با شاخه های قوی و گل های ستاره ای شکل می باشند.این گل ها در اواخر تابتان و اوایل پاییز ظاهر می شوند. در این گونه ها، گل ها بیش از ۱۰ سانتیمتر قطر داشته و دارای رنگ زرد درخشان هستند. مرکز گل گنبدی شکل و برجسته و به رنگ سیاه یا قهوه ای است.به هر حال پرورش دهندگان این گل، یک گستره ی وسیعی از رنگ را در این گل تولید می کنند که شامل نارنجی، قرمز و قهوه ای است

حدود چهار واریته از این گیاه وجود دارد که شامل:

۱- واریته Rudbeckia hirta var. angustifolia که در نواحی جنوب شرق ایالات متحده (از جنوب کارولینا تا تگزاس) یافت می شود.
۲- واریته Rudbeckia hirta var. floridana که بومی فلوریدا است.
۳- واریته Rudbeckia hirta var. hirta که در نواحی شمال شرقی ایالات متحده دیده می شود.
۴- واریته Rudbeckia hirta var. pulcherrima که پراکنش وسیعی در اکثر نواحی شمال آمریکا دارد.

شرایط محیط رشد

این گیاه برای رشد به آفتاب کامل و آبیاری متوسط و منظم نیاز دارد. اما می تواند خاک های سنگین و نیز خشکی را تحمل کند.

کاربردها

این گیاه بیشتر به عنوان گیاهی زینتی در باغ ها و پارک ها مورد استفاده قرار می گیرد. پروانه ها نیز به سمت گل های خوشرنگ این گیاه جذب شده و منظره زیبایی به آن می بخشند. در طب سنتی نیز از ریشه هاای این گیاه همانند گیاه دارویی سرخارگل (Echinacea purpurea) برای افزایش سیستم ایمنی بدن و نیز درمان سرماخوردگی ها استفاده می شود. همچنین وقتی این گیاه را در آب گرم دم کنید برای درمان جراحت و آماس مورد استفاده قرار می گیرد. مردم سرزمین Ojibwa از این گیاه مرهمی برای درمان مارگزیدگی می سازند و همچنین برای درمان سرماخوردگی و مارگزیدگی در کودکان از آن استفاده می کنند. این گیاه همچنین خاصیت مدر (ادرارآور) نیز دارد. از عصاره ی ریشه های این گیاه قطره ای برای درمان گوش درد ساخته شده است.

ترکیبات شیمیایی

بخش های مخالف این گیاه دارای آنتوسیانین است که خواص آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد را به آن می دهد.

آفات و بیماری ها

از آفات این گیاه می توان به حلزون ها و از بیماری هایی که به آن حمله می کنند می توان به بیماری سفیدک پودری و زنگ اشاره کرد.

تکثیر

تکثیر انواع یکساله و دوساله توسط کشت بذر در فصل بهار صورت می گیرد. واریته های چندساله را نیز توسط کشت بذر در اوایل بهار در خزانه و یا از طریق تقسیم بوته در فصل بهار یا پاییز می توان تکثیر نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا