زراعیصیفی جات

روش کاشت سبزیجات

روش کاشت اسفناج

اسفناج نسبت به آب و هوا حساسیت چندانی ندارد و جزء محصولات فصل خنک است. رطوبت کافی هوا و خاک در رشد و نمو و کیفیت اسفناج اثر مثبت دارند. در مناطق گرم مثل خوزستان ان را در اواسط پاییز و در نقاط سرد در اواسط بهار می‌کارند. اسفناج از بسیاری از سبزی‌ها نسبت به شوری مقاوم تر است. کشت اسفناج در خاک‌های سبک شنی نتیجه بهتری می‌دهد. اسفناج را می‌توان به طور دست پاش، خطی و در سبزیکاری سطوح بزرگ با ماشین بذر پاشی کرد. در روش خطی فاصله ردیف‌ها ۳۵-۴۵ سانتیمتر و فاصله بین هر اسفناج روی خطوط ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر باشد. اسفناج احتیاج به آب فراوان دارد و باید در طول دوره رشد در زمین‌های خشک اقدام به آبیاری نمود. آبیاری علاوه بر اینکه مقدار محصول را افزایش می‌دهد گل دادن قبل از موعد گیاه را نیز به تاخیر می‌اندازد.

روش کاشت تره

زمان کاشت تره فصل بهار و پائیز است. تره در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. بذر تره نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. در صورت امکان بذرها را پیش از کاشتن، به جهت افزایش قدرت جوانه زنی، ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. بذر تره در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. گیاه تره در ابتدای رشد بسیار نازک می‌باشد به همین دلیل در طول دوره رشد ساقه‌های نازک را قیچی کرده تا به مرور زمان ساقه کلفت و آماده برداشت شود. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزلنگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت تره فرنگی

تره فرنگی یکی از گیاهان خوش طعم و قابل کاشت در آب و هوای سردسیری است. بهترین زمان برای کاشت تره فرنگی فصل بهار است. تره فرنگی در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. بذر تره فرنگی نیازی به نور خورشید بطور مستقیم ندارد و نور سایه آفتاب را به آفتاب مستقیم ترجیح می‌دهد.این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. در صورت امکان بذرها را پیش از کاشتن، به جهت افزایش قدرت جوانه زنی، ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آب خیس کنید.
بذر تره فرنگی را می‌توان در محیط گلخانه و یا منزل و در جعبه یا گلدان‌های سبزیکاری در اواخر فصل زمستان کاشت وگیاهچه‌ها را بعد از رویش و مقاوم شدن به بیرون منتقل کرد

روش کاشت جعفری

جعفری گیاهی دو ساله است که به صورت سالیانه رشد می‌کند. زمان کاشت آن فصل بهار و پائیز است. در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. یک نقطهٔ آفتابگیر و یا نیمه سایه را برای کاشت این گیاه انتخاب کنید. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. می‌توان این گیاه را در گلدان نیز کاشت. می‌توانید بذرها را پیش از کاشتن، یک شب تا صبح در آب غوطه ور کنید. بذرها در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت خرفه

زمان کاشت خرفه فصل بهار و پائیز است. خرفه در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. خرفه نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. بذر خرفه در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت ریحان بنفش

ریحان بنفش سبزی یکساله است که زمان کاشت آن فصل بهار و پائیز است. ریحان بنفش در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. بذر ریحان بنفش نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد به سرما بسیار حساس است و دمای مناسب برای رشد حدود ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. بذر ریحان بنفش در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت ریحان

ریحان سبزی یکساله است که زمان کاشت آن فصل بهار و پائیز است. ریحان در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. بذر ریحان نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد به سرما بسیار حساس است و دمای مناسب برای رشد حدود ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. بذر ریحان در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت شاهی

شاهی سبزی یکساله است که زمان کاشت آن فصل بهار و پائیز است. شاهی در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. شاهی نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. بذر شاهی در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دست‌پاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. به دلیل آن که دوره رشد شاهی کوتاه و در حدود ۳۰ تا ۴۰ روز است، در طول فصل می‌توان چند نوبت اقدام به کشت آن کرد. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از پایان فصل سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت شبدر

شبدر سبزی یکساله است که زمان کاشت آن فصل بهار و پائیز استو در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. شبدر نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. بذر شبدر در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید

روش کاشت شنبلیله

زمان کاشت شنبلیله فصل بهار و پائیز است. شنبلیله در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. بذر شنبلیله نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. در صورت امکان بذرها را پیش از کاشتن، به جهت افزایش قدرت جوانه زنی، ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. بذر شنبلیله در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت

زمان کاشت شوید فصل بهار و پائیز است. شوید در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. بذر شوید نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد. باید توجه داشت که گرمای شدید، رشد شوید را متوقف می‌کند. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. در صورت امکان بذرها را پیش از کاشتن، به جهت افزایش قدرت جوانه زنی، ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. بذر شوید در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت مرزه

زمان کاشت مرزه فصل بهار و پائیز است. مرزه در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. بذر مرزه نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. در صورت امکان بذرها را پیش از کاشتن، به جهت افزایش قدرت جوانه زنی، ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. بذر‌ها در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت پیازچه

پیازچه سبزی یکساله است که زمان کاشت آن فصل بهار و پائیز است. پیازچه در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. بذر پیازچه نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد به سرما بسیار حساس است و دمای مناسب برای رشد حدود ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. بذر پیازچه در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و کمی خاک نرم رویشان بریزید و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت پیازچهٔ قرمز

پیازچهٔ قرمز سبزی یکساله است که زمان کاشت آن فصل بهار و پائیز است. پیازچهٔ قرمز در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. بذر پیازچهٔ قرمز نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد به سرما بسیار حساس است و دمای مناسب برای رشد حدود ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد است. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. بذرپیازچهٔ قرمز در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و کمی خاک نرم رویشان بریزید و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

روش کاشت کرفس

کشت کرفس، از اوایل اسفندماه تا اواسط فروردین ماه بصورت نشا (خزانه) انجام می‌گیرد. به این منظور پس از کاشت بذر روی آن را با خاک برگ پوسیده می‌پوشانند و مرتبا آبیاری می‌کنند تا زمانی که بذرها سبز شده و بوته‌های کرفس ۴ برگه شوند. آن گاه بوته‌های جوان را از خزانه خارج ساخته و به زمین اصلی منتقل می‌نمایند. بوته‌های جوان را روی ردیف‌هایی به فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر از یکدیگر و بفاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر از هم می‌کارند. آن گاه زمین را آبیاری نموده دقت می‌نمایند که مرتبا آبیاری انجام شود، زیرا آبیاری مرتب در رشد گیاه بسیار موثر خواهد بود. به طور کلی باید در امر آبییاری این گیاه دقت کافی به عمل آورد به طوریکه در اطراف بوته‌ها گل ایجاد نشده باشد تا موجب پوسیدگی ساقه نگردد.

روش کاشت گشنیز

زمان کاشت گشنیز فصل بهار و پائیز است. گشنیز در خاک مرطوب، غنی، دارای زهکشی خوب یا در کمپوست خوب پوسیده شده رشد بهتری خواهد داشت. برای تقویت خاک، به آن کود ریز مغذی و یا حیوانی اضافه کنید. بذر گشنیز نور کامل خورشید را به مکان نیمه آفتابی ترجیح می‌دهد. این گیاه در طول دوره‌های خشک و بدون باران باید مرطوب نگاه داشته شود. در صورت امکان بذرها را پیش از کاشتن، به جهت افزایش قدرت جوانه زنی، ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. بذرها در عمق نیم سانتی متری خاک بصورت دستپاش یا ردیفی کاشته می‌شود. آن‌ها را به مقدار انبوه و کنار هم بپاشید و خاک کمی رویشان بریزید. و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. می‌توانید هشت هفته قبل از پایان سرما و یخبندان، بذرها را داخل یک گلدان کاشته و در منزل نگهداری کنید و پس از زمان سرما و یخبندان آن را به بیرون منتقل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا