کشاورزی در خانه

روش کاشت سبزی های ریشه ای و غده ای

هویج

سبزی فصل خنک طالب آب و هوای معتدل و خنک
خاک: بهترین رشد در خاکهای عمیق ،سست و پوک و لومی و لومی شنی دارد زمین هویج باید از زهکش خوبی برخوردار باشد.
کاشت:ریشه هویج از کشت مستقیم بذر در محل اصلی بدست می آید.
درخاکهای سنگین باید از کشت هویج خودداری کرد چون باعث منشعب شدن ریشه میشود.
کاشت :
بذر هویج را در مناطق معتدل در اوائل بهار ودر اواخر تابستان ودر مناطق گرمسیر در پاییز روی خطوطی به فاصله ۴۵ – ۴۰  سانتی متر در عمق ۱/۵ – ۱ سانتی متری می کارند. فاصله بوته ها روی خطوط کاشت ۱۰ – ۵ سانتی متر می باشد.طول دوره رشد آن برای زود رس ۲ماه و برای انواع دیرس ۵-۴ ماه و مقدار بذر لازم برای هر هکتار ۴-۳ کیلو می باشد.
خاک وکود:
بهترین خاک برای انواع زود رس زمینهای شنی رسی وبرای انواع دیررس خاکهای رسی شنی است ولی در هر صورت به هر هکتار زمین باید ۳۰-۲۰ تن کود دامی پوسیده وحدود۲۵۰ کیلو کود شیمیایی مخلوط اضافه کرد .

تربچه

گیاهی یکساله درمناطق سردسیری در طول مدت بهار و تابستان رشد میکند و ریشه ام متورم میگردد که قابل برداشت است. سبزی فصل خنک به گرما حساس است با شروع گرما ریشه متورم ، کیفیت خودرا از دست میدهد و مزه آن حالت تندی بخود میگیرد که دیگر قابل استفاده نیست مستقیما در محل اصلی میکارند کشت بصورت دست پاش یا ردیفی است فاصله خطوط کشت ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر و فاصله دو بوته آن ۳ تا ۵ سانتیمتر است میزان مصرف بذر بین ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم درهکتار میباشد

ترب سفید

کاشت : بذر ترب سفید را در بهار در زمین اصلی روی خطوطی بفاصله ۸۳ سانتی متر است.مقدار بذر برای یک هکتار ۵- ۴ کیلو ودوره رشد آن از بهار تا اوایل پاییز میباشد
خاک وکود: بهترین خاک ،خاکهای سبک وپوک حاصلخیز است که ۳۰-۲۰ تن کود دامی پوسیده و۸۰ کیلو کود از ته و ۸۰ کیلو کود پتاسه و ۱۰۰ کیلو کود فسفره به هر هکتار زمین اضافه می شود.

شلغم turnip

کاشت : بذر شلغم را درنواحی سردسیردربهارودرمناطق گرمسیردرپاییزیا درزمستان در زمین اصلی روی خطوطی به فاصله ۴۰ – ۳۰ سانتی متر به فاصله ۱۵ – ۵ سانتی متر می کارند و پس از کاشت باید زمین را کمی سفت نمود طول دوره رشد شلغم بسته به نوع آن ۴/۵ – ۱/۵ ماه و مقدار بذر برای یک هکتار ۴ -۳ کیلو است.
خاک وکود:
بهترین خاک ،خاکهای شنی رسی نرم وحاصلخیزاست وبرای تقویت زمین میتوان ۸۰ کیلو ازت و ۱۰۰ کیلو فسفر و ۵۰ کیلو پتاس را با خاک مخلوط کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا