خاک و کود

سولفات روی Zinc Sulfate

سولفات روی Zinc Sulfate

سولفات روی ریز مغذی کشاورزی.
سولفات روی ویتامین خاک وگیاه
سولفات روی کریستال ١٨-٢٠%
سولفات روی پودری ٣١-٣٣%
خاکهایی که دارای کمبود روی هستند، اگر عرضه روی کافی نباشد گیاه با وجود هر گونه حساسیتی که به کمبود روی داشته باشد، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. ذرت، گندم، برنج، سویا، نخود، سورگوم، مرکبات و انگور (بسیار حساس) همه نحت تاًثیر کمبود روی هستند. درختان مرکبات در جنوب و شمال ایران نسبت به سایر درختان میوه مثل سیب ، گلابی و هلو نسبت به کمبود روی حساستر هستند. برخی محصولاتی که نسبت به کمبود روی مقاوم هستند عبارتند از هویچ، سبزیجات و جو . همچنین در خاکهایی که دارای کمبود روی هستند، اگر عرضه روی کافی نباشد گیاه با وجود هر گونه حساسیتی که به کمبود روی داشته باشد، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.، روی عنصری است که در مقادیر کم و حیاتی برای گیاه لازم است تا اجازه فعالیتهای فیزیولوژیک را به گیاه داده و این فعالیت ها نقش مهمی در فرایندهای فتوسنتز و تشکیل قند، سنتز پروتیین، حاصلخیزی و رشد و مقاومت در برابر بیماری دارند. هنگامیکه کمبود روی رخ می­دهد این فعالیتهای فیزیولوژیک تضعیف شده و سلامت و حاصلخیزی گیاه بسیار تحت تاًثیر قرار می­گیرد که باعث افت محصول و پایین آمدن کیفیت آن می­شود. در میان ریزمغذی های اصلی ، سولفات روی فواید بسیاری دارد، تشخیص کمبود آن در محصولات بسیار آسان است، معمولاً تجزیه خاک و برگ نتایج خوبی در مورد احتمال وقوع کمبود می­دهد و هنگامیکه کمبود رخ داده و یا گیاه در معرض کمبود روی قرار دارد روشهای متعددی برای بهبود سریع و مؤثر کمبود وجود دارد. حلالیت سولفات روی بسیار وابسته به PH خاک است. سولفات منیزیم قابلیت دسترسی روی و جذب توسط ریشه را افزایش می­دهد.

کمبود روی در کشاورزی

بیش ار نیمی از زمینهای زراعی درکشورمان دارای کمبود روی میباشد و باعث کاهش ٥٠ درصدی محصولات ­گردیده است. مانند غلات و درختان میوه (مرکبات، سیب، گلابی و هلو ) به شدت تحت تاًثیر کمبود روی هستند دلایل اصلی کمبود روی در خاکهای کشورمان عبارتست از :
* آهکی بودن خاکهای زراعی، PH بالا
* مصرف فراوان و بیش از نیاز کودهای فسفاته
* وجود غلظتهای بالای بی کربنات در آب آبیاری
* عدم استفاده صحیح از کودهای حاوی روی یا سولفات روی

انتقال روی در گیاه

روی از طریق آوندهای چوبی از ریشه به شاخ و برگها منتقل می­شود.. جابجایی روی از برگهای پیرتر به برگهای جوانتر در زمان نمو دانه نیز اتفاق می­افتد. در گیاهانی که دچار کمبود نیتروژن هستند. لذا نشانه های کمبود روی در هنگام کمبود نیتروژن بیشتر می باشد.

روی در خاک

حلالیت روی بسیار وابسته به PH خاک است. حضور کربنات کلسیم قابلیت دسترسی روی را به دلیل ایجاد PH بالا کاهش داده و نیز با تشکیل کربنات روی ، قابلیت دسترسی روی کاهش می­یابد. مقادیر بالای فسفر در خاک نیز می­تواند باعث کمبود روی شود. وجود مقادیر بیش از حد مس نیز قابلیت دسترسی روی را کاهش می­دهد چون جذب هر دو کاتیون از طریق یک مکانیزم یکسان صورت می­گیرد. بیشترین قسمت روی در ساختمان شبکه­ای خاک وجود دارد و بنابراین غیر قابل دسترس برای گیاه است. روی قابل دسترس در محلول خاک به صورت یونی یا کمپلکس بوده و می تواند بر روی ساینهای تبادلی کانیهای رسی و مواد آلی نیز جذب شود. همچنین روی می­توند به صورت کاتیون دوظرفیتی ، هیدروکسید روی و یا کلرید روی یافت شود.

پیشگیری و درمان

در بسیاری از آنزیمهای موجود در متابولیسم گیاه نقش دارد. مقدار RNA و ریبوزم موجود در سلولها به هنگام كمبود روی بشدت كاهش میابد. روی بطور غیر مستقیم روابط آب در گیاهان را تنظیم میكند. وجود این عنصر برای سنتز اسید آمینه تریپوفان كه در تولید اكسین دخالت دارد ضروری است، فقدان اكسین IAA كه در اثر كمبود روی رخ میدهد ، باعث عدم رشد دیواره سلولی و كاهش جذب آب در گیاه میشود. روی به شكل كاتیون دو ظرفیتی Zn+٢ جذب گیاه میشود . کمبود روی در باغات جوانی که اراضی آن بکر یا تسطیح شده باشد ظاهر می­شود، لذا توصیه شده است که قبل از اقدام به کاشت درخت وضعیت روی در این خاکها بررسی و نسبت به اصلاح اقدام شود. به دلیل اینکه گیاهان خانواده بقولات مانند شبدر و یونجه قدرت زیادی برای جذب روی دارند و ریشه آنها ، روی را از اعماق خاک به سطح می­آورد .کاشت این گیاهان به عنوان کود سبز برای اصلاح اراضیی که مشکوک به کمبود روی هستند ، توصیه شده است . روی باید به بصورت محلول در خاک وجود داشته باشد. دو ترکیب سولفات روی و کلات های روی برای اصلاح کمبود روی با توجه به اینکه محول در آب هستند، بسیار مناسب هستند. مقدار مصرف سولفات روی ٢٠٠ تا ٤٠٠ گرم برای هر درخت ، ٢٠تا ٤٠ کیلوگرم در هکتار برای کشت خطی و ٥/١ برابر آن برای کشت دست پاش می­باشد. کلات روی نیز بسیار مؤثر است ولی تهیه سولفات روی ارزانتر و اقتصادی تر است.

علائم کمبود روی در گیاهان مختلف

خسارت مهم کمبود روی ریختن میوه­های درختان دانه­دار و هسته­دار در طول تکامل آنهاست و شدیدترین حالت را می­توان در موقعی که سیب به اندازه گردو می­شود مشاهده نمود. در این شرایط گاهاً تا ٨٠ درصد میوه درختان ریزش خواد داشت. در مرکبات کمبود روی با پوست کلفت شدن و ضخیم شدن سفیده و غیر قابل فروش شدن میوه نمایان می­گردد. رنگ سبز یا زرد در برگهای جوان.یا لكه های سوخته در محلهای میان رگبرگها در برگهای نسبتاً مسن.برگهای جوان در انتهای شاخه كه بصورت رزت در می آیند كوچك ماندن.باعث خشگیدگی بعضی از بافتها ،تا خیر در رسیدگی و بلوغ و رشد نامناسب میوه ها میشود.

کاربرد و مصارف سولفات روی

ریز مغذی کشاورزی

زمین های کشاورزی و باغات

تولید انواع کود کشاورزی

سولفات روی  بصورت پودری

سولفات روی  بصورت کریستال

سولفات روی کیمیا در بسته بندی کیسه های   kg ٢٥  موجود است.

سولفات آهن

سولفات آهن ( Fe )
ریز مغذی کشاورزی
فرمول  پودری    FeSO٤.H٢O  با خلوص   ٢٠ درصد
فرمول کریستال FeSO٤.٧H٢O  با خلوص  ١٨ درصد
آهن در تشکیل و نگهداری کلروفیل و تولید کربوهیدراتها ضروری بوده و کمبود آن در گیاه، فقدان کلروفیل ،زردی بین رگبرگها و کاهش فتوسنتز را به دنبال دارد.
زاج سبز  یا  ویتامین گیاه و خاک

مشخصات کود سولفات آهن

سولفات آهن به دو صورت سولفات آهن آبدار (FeSO٤.٧H٢O) با ١٨ درصد آهن و سولفات آهن خشك(FeSO٤.H٢O) با ٢٠ درصد آهن کاملاً محلول در آب تولید و به صورت کریستاله و پودری عرضه می نمائیم. سولفات آهن برای برطرف كردن زردی و رنگ پریدگی برگها، افزایش میزان كلروفیل و فتوسنتز گیاه بسیار مفید می باشد. آهكی بودن خاكها،PH بالا، ماده آلی كم و بی کربنات زیاد در آب آبیاری از عواملی هستند كه قابلیت استفاده این عنصر را برای گیاهان محدود كرده و خسارات جبران ناپذیری را بر میزان تولید و كیفیت محصولات وارد می نماید. علائم و عوارض ناشی از كمبود این عنصر در اكثر نقاط ایران و در اغلب محصولات به فراوانی به چشم می خورد. استفاده از سولفات آهن به همراه ماده آلی، گوگرد و باكتری تیوباسیلوس باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و مصرف آن در دراز مدت می تواند کمبودآهن را برطرف سازد. آهن بصورت فرو Fe+٢ جذب گیاه میشود. با وجود اینكه مقدار این عنصر در خاكها زیاد است اما علائم كمبود آن به وفور گزارش شده است. در خاكهای قلیایی و اسیدی به علت فقدان آهن محلول، این كمبود بروز میكند، مضاف بر آن مقدار بیش از اندازه برخی از عناصر مانند فسفر، روی، مس، منگنز و نیكل در خاك میتواند به ایجاد این كمبود كمك كند.آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد همه گیاهان می‌باشد که باعث تشکیل کلروفیل و بالا بردن سبزینگی گیاه و افزایش رشد و گلدهی و باردهی محصول می شود و درصورت کمبود آن کلروفیل به مقدار کافی در سلولهای برگ ایجاد نمی‌شود و برگها رنگ پریده به نظر می‌‌آیند. البته بجز رگبرگها، کل سطح برگ زرد رنگ می‌شود وابتدا این علائم در برگهای جوان وقسمت بالای ساقه مشاهده می‌شود و به تدریج کل گیاه را در بر می‌گیرد. آهن : مهمترین عمل آهن حضور در سیستمهای آنزیمی گیاه است. وجود آهن برای سنتز كلروفیل ضروری است زیرا كمبود آن باعث زردی یا كلروز در برگها میشود. اهمیت آنزیمهای آهن دار به ویژه سیتوكرومها در عمل تنفس گیاه واضح است.

زمان و مقدار مصرف سولفات آهن

نباتات زراعی: هنگام تهیه بستر بذر همراه با سایر کودهای زمستانه به میزان ١٠٠ تا ٢٠٠ کیلو گرم در هکتار زیر خاک مصرف می شود.
محلول پاشی: درختان میوه به نسبت ٣ تا ٥ در هزار و در محصولات زراعی به نسبت ٣ تا ٤ در هزار محلول پاشی می شود. در زمین کشاورزی و باغات سولفات آهن از طریق جایگذاری عمقی (موضعی،چالکود و نواری) و محلول پاشی قابل مصرف است. در خاکهای سبک با آب آبیاری نیز می تواند مورد استفاده قرارگیرد.
درختان: در زمستان در قسمت میانی سایه انداز به همراه کود حیوانی و گوگرد به صورت چالکود یا کانال کود به میزان ٥٠٠ تا ١٠٠٠ گرم به ازاء هر درخت بارور مصرف می شود.
هنگام ظهور گل و اوایل دوره تشکیل میوه نباید سولفات آهن را محلول پاشی کرد .

کاربرد و مصارف سولفات آهن

ریز مغذی کشاورزی
زمین های کشاورزی و باغات
تولید انواع کود کشاورزی
مصرف سولفات آهن به صورت ١ تا ٢ سال در میان، از کمبود این عنصر جلوگیری می کند.
مصرف این سولفات مخلوط با کود حیوانی خصوصاً در محدوده فعالیت ریشه باعث افزایش کارآیی کود سولفات آهن می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا