خاک و کود

سوپر فسفات ساده SSP

سوپر فسفات ساده SSP

فسفر عنصر تشكیل دهنده بسیاری از تركیبات، مانند اسیدهای نوكلئیك، فسفرلیپیدها و كوآنزیم هایی مانند آدنوزین تری فسفات میباشد. نهالهای جوان به فسفر زیادی برای تحریك رشد ریشه ها دارند.

فسفر

یك عنصر تشكیل دهنده تمام بافتهای گیاهی است كه بویژه در بخشهای جوان، گلها و بذرها به مقدار زیادی وجود دارد. وجود این عنصر برای تقسیم سلولی و نمو بافتهای مریسمی ضروری است.
حداكثر فسفر قابل جذب گیاه در PH خاك بین ٦.٥ تا ٧.٥ اتفاق می افتد فسفر در خاك بصورت H٢PO٤-١ و HPO٤-٢ و PO٤-٣ قابل جذب است كه در فرم اول بیشتر و سریعتر جذب میشود. كمبود فسفر بر رشد كلی درخت و ریشه ها اثر گذار است.

در این حالت شاخه ها كوتاه و باریك شده برگهای جوان كوچك میگردند و زودتر از سایر برگها میریزند، همچنین گلدهی درختان بطور چشمگیری تحت تاثیر كمبود فسفر كاهش میابد و رسیدن و بلوغ میوه ها نیز به تاخیر می افتد. قرمز شدن ساقه و ارغوانی شدن برگها و خشك شدن نوك برگهای پیرتر از علائم كمبود فسفر میباشد زیرا این كمبود بر تشكیل سریعتر رنگدانه های آنتی سیانین اثر گذار است.

جذب فسفر عملا در خاكهای اسیدی و بازی با محدودیت مواجه است.
كود سوپر فسفات ساده ١٧% و با اسید محلول٨ – ١٢% كه در آب نسبتا محلول است و از خاک فسفات تولید شده و بمرور تبدیل و جذب میگردد.
کود سوپرفسفات ساده حاوى عنصر فسفر بعنوان ماده مغذى اصلى گیاهان است به علاوه عنصر فسفر داراى عناصر مغذى دیگر نظیر گوگرد ، كلسیم ، منیزیم ، آهن، روى و منگنز است كه سبب رشد ریشه و سنتز كلروفیل مى گردد
کود سوپر فسفات ساده را به دو شكل پودرى و گرانوله عرضه مى نمائیم كه هر دو داراى یك آنالیز بوده و فقط شكل پودرى به دلیل مصرف انرژى كمتر اندكى ارزانتر از فرم گرانوله است
بدلیل استفاده از خاك فسفات بسیار مرغوب آسفوردى كیفیت محصول بالاتر از استاندارد جهانى است . از آنجائیكه SSP داراى حداقل ١٢ درصد عنصر گوگرد و ٢٠ درصد كلسیم ( کمتر یا بیشتر ) است مناسبترین و ارزانترین كود براى دانه هاى روغنى ، نیشكر و سیب زمینى است . در زمین هایى با فقر عنصر گوگرد ، نیاز محصول به این عنصر را مرتفع مى نماید و ثابت شده است كه در این حالت بین ١٥ تا ٢٥ درصد محصول افزایش مى یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا