گیاهان پوششی

شاهپسند ارغوانی – PURPLETOP VERVAIN

خصوصیات گیاهشناسی

گیاه “شاهپسند ارغوانی” یا ” شاهپسند خوشه ای” گیاهی علفی و یکساله یا چندساله از خانواده شاهپسند یا گل ماهور می باشد. این گیاه بومی نواحی گرمسیر آمریکای جنوبی است. که در نواحی گرم و مرطوب از کلمبیا و برزیل تا آرژانتین و شیلی یافت می شود.شاهپسند ارغوانی عمدتاً گیاهی چندساله با شاخه های بلند و باریک می باشد. که می تواند جدود ۱۲۰ سانتیمتر ارتفاع با تاجی به گستردگی ۹۰ سانتیمتر داشته باشد. گیاهان بالغ نیز دارای شاخه ها و ساقه های چوبی خواهند شد. گل ها به رنگ ارغوانی با عطری مشابه عطر اسطوخودوس تا رز می باشند. این گل ها به صورت خوشه ای و در بخش انتهایی یا جانبی ساقه ها تشکیل می شوند. گلدهی از اواسط تابستان تا قبل از آغاز سرمای پاییزه ادامه خواهد داشت. ساقه های این گیاهان چهارگوش با میانگره های طویل است. برگ ها تخم مرغی شکل تا تخم مرغی – نیزه ای با حاشیه ای اندانه دار می باشند که حدود ۱۰ سانتیمتر نیز طول خواهند داشت.
این گیاه پلی پلوئید بوده و بیش از ۱۴ کروموزوم دارد. همچنین این گونه ی گیاهی دارای دو زیر گونه به نام های Verbena bonariensis subsp. bonariensis L. و Verbena bonariensis subsp. conglomerata است.

شرایط محیط رشد

این گیاه بومی نواحی گرمسیر آمریکای جنوبی است. که در نواحی گرم و مرطوب از کلمبیا و برزیل تا آرژانتین و شیلی یافت می شود. و به صورت گیاهی زینتی و مقاوم به خشکی در باغ ها، پارک ها و فضاهای سبز مورد کشت و کار قرار می گیرد. در نواحی گرمسیری به صورت گیاهی چندساله رشد می کند اما در مناطقی با زمستان های سخت به صورت گیاهی یکساله دیده می شود که گلدهی در سال اول رخ می دهد. گل هایی که در اواسط تا اواخر تابستان ظاهر می شوند برای زنبورهای بومی بسیار جذاب و منبع شهد می باشند. این گونه، اگرچه می تواند خشکی را تاحدودی تحمل کند اما بهترین رشد را در خاک های به خوبی آبیاری شده خواهد داشت. همچنین مکان هایی با آفتاب کامل تا کمی سایه را ترجیح می دهد. این گیاهان در برخی نواحی ممکن است به عنوان گیاهی مهاجم و علف هرز نیز تلقی گردند.

تکثیر

ازدیاد این گیاهان از طریق بذر و بدون پیش تیمارهای جوانه زنی به راحتی صورت می گیرد. بذور کشت شده در دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد در پاییز تا اوایل بهار یا دیرتر، جوانه خواهند زد. اما می توان آنها را از طریق ریشه دار کردن قلمه های علفی نیز تکثیر نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا