صیفی جات

شلغم

شلغم

( شلغم ) گیاهی ۲ ساله بوده که به صورت یک ساله کاشته میشود ، متعلق به خانواده Brassicaceae ( شب بویان ) بوده و بومی اروپا و آسیای میانه میباشد.
اين گياه اولين بار حدود ۴۰۰۰ سال پيش در خاور ميانه کاشته شد.
شلغم در قرون وسطي توسط اروپايي‌ها به مقدار زياد مصرف مي‌شد و بعدها توسط مهاجرين انگليسي و فرانسوي به آمريکا برده شد .
امروزه اين گياه در تمامي نقاط دنيا کشت شده و مورد مصرف قرار مي‌گيرد، زيرا در هر نوع خاکي به راحتي رشد کرده و مدت ماندگاري آن نيز به نسبت زياد است.
ریشه شلغم برای تغذیه انسان مورد استفاده قرار میگیرد و دارای خواص بسیار زیادی میباشد و برگهای آن توسط دامها مورد مصرف قرار میگیرد.

ارقام شلغم

بر اساس رنگ گوشت ریشه ارقام شلغم به دو دسته تقسیم می شوند دسته اول دارای گوشت سفید و دسته دیگردارای گوشت زرد می باشند معمولاً ارقام، دارای گوشت سفید در سطح بیشتری نسبت به گوشت زرد کاشته می شوند،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چون اولاً کیفیت ریشه آنها بهتر است و ثانیاً از برگ آنها استفاده غذایی می شود مهمترین ارقام شلغم دارای گوشت سفید عبارتند از:پورپل تاپ وایت گلاب، اسنوبال، تو کیوکراس، وایت فلت داچ و وایت میلان از ارقام دارای گوشت زرد می توان از بلوآبردین،جاست رایت وگلدن بال نام برد. بعضی از ارقام شلغم را فقط به خاطر استفاده از برگ شان می کارند مانند: سون تاپ وژپو نیز شو گواین
شلغم گیاهی است دارای رشد سریع که به صورت یک ساله کاشته میشود .
این گیاه بین ۴۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر ارتفاع دارد ،دارای برگهای کشیده بوده که این برگها پوشیده از کرکهای ریز می باشد.
ساقه گل دهنده آن از ریشه خارج شده طول آن به ۶۰تا ۸۰سانتی متر می رسد.گل آن به صورت خوشه ای است و به رنگ زرد نمایان است .
گل ها از اردیبهشت تا خرداد بر روی گیاه ظاهر میشوند و هم زمان هم نر هستند و هم ماده و دارای ۴ گلبرگ میباشند و طولی در حدود یک سانتیمتر دارند .
میوه آن به صورت غلاف بوده و حاوی ۱۵ تا ۲۰عدد بذر است ریشه آن متورم و قسمتهایی از آن تا عمق ۶۰ الی ۹۰ سانتی متر در خاک فرو می رود.
میوه شلغم بین ۵ تا ۶ سانتمتر طول دارد .
گرده افشانی توسط زنبورها و پروانه ها صورت میگیرد.

شرایط محیط رشد گیاه شلغم به شرح زیر میباشد:

خاک
خاک شنی، ماسه ای ، لومی مرطوب و خوب زهکشی شده.
ph خاک بهتر است بین ۶ تا ۷٫۵ باشد .
این گیاه در اکثر خاکها به راحتی رشد میکند.
نور
آفتابی- نیمسایه
دما
بهتر است دما کمتر از ۱۰ درجه نباشد .
شلغم در مناطقی که یخ بندانهای شدید زمستانه ندارد به عنوان محصول تابستانه کشت می شود . خود را با هر نوع آب و هوائی وفق می دهد اما بهترین رویش در دمای متوسط و رطوبت نسبی زیاد رخ می دهد از آنجا که محصول فصل خنک است نسبت به یخبندان کمی مقاوم و لی نسبت به سرما حساس است.
آبیاری
این گیاه به آبیاری زیاد نیاز دارد .
کودها و مواد غذایی:استفاده ازکودهای دامی و شیمیایی، مقدار ۲۰ تا ۴۰۰ تن در هکتار کود دامی مناسب است کود دامی تازه نباید مصرف نمود همچنین کودهای شیمیایی باید دارای عناصرازت فسفر و پتاسیم باشند

خواص داروئی

شلغم از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است.
خواص شلغم آنقدر زیاد است كه می توان گفت این گیاه برای هر دردی درمان است و اگر مردم می دانستند كه این گیاه چقدر فایده درد تمام باغچه های خانه خود را شلغم میكاشتند و هر روزه از آن استفاده می كردند .
۱)شلغم مقوی است.
۲)شلغم اشتها آور است.
۳)شلغم ضعف جنسی را درمان كرده و اسپرم را زیاد می كند.
۴)شلغم سرفه را تسكین می دهد.
۵)ترشی شلغم بهترین نوع ترشی است زیرا مقوی معده و روده ها و اشتها آور است.
۶)آب شلغم قند خون را پائین می آورد.
۷)تخم شلغم را اگر سرخ كرده و بخورید برای ضعف جنسی موثر است.
۸)اگر گلو درد دارید آب پخته شلغم را قرقره كنید.
۹)خوردن آب شلغم درمان كننده جوش صورت است.
۱۰)آنهایی كه حافظه ضعیف دارند حتما باید شربت بخورند زیرا ثابت شده است كه شلغم حافظه را تقویت می كند.
۱۱)شلغم شب كوری را درمان می كند.
۱۲)شلغم بعلت داشتن ویتامین B1 علاج كم خونی است.
۱۳)شلغم برای رشد و نمو استخوانها مفید است بنابراین زنان باردار وشیرده حتما باید از آن استفاده كنند .
۱۴)زن حامله ای كه در مدت بارداری شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشد كرده ، زودتر حرف می زند و حتی زودتر راه می افتد و در مقابل امراض مقاومت بیشتری خواهد داشت
۱۵)آنهایی كه غده تیروئیدشان كم ترشح می كند باید حتما شلغم بخورند زیرا شلغم بعلت داتشن ید فراوان ترشحات غده تیروئید را تنظیم می كند .
۱۶)شلغم مهمترین گیاه ضد سرطان است و حتی گسترش سرطان را متوقف می كند .
۱۷)شلغم درمان بسیاری از بیماریهای پوستی است.
۱۸)شلغم پخته بهترین دارو برای برونشیت است.
و بالاخره سعی كنید كه در فصل زمستان برای پیشگیری از سرماخوردگی و بیماریهای تنفسی اقلا چند بار در هفته شلغم بخورید شلغم پخته بهترین صبحانه است . بدن را تمیز كرده و مواد سمی را ازبدن خارج می سازد .همانطور که در بالا گفته شد آب شلغم خام خواص بیشتری از شلغم پخته دارد بشرطی كه معده شما را ناراحت نكند

بیماریها و آفات

بیماری ها و آفات شلغم همان بیماری ها و آفاتی هستند که به انواع کلم حمله می کنند از بیماریهای مهم کلم می توان از پوسیدگی سیاه و بیماری کلاب روت نام برد. عامل بیماری اخیرنوعی قارچ به نام Plasmodiomphora brassicaاست که باعث تورم و از هم پاشیدگی ریشه توقف رشدسبز کم رنگ شدن برگهای شلغم می گردد.
در ضمن این قارچ به کلیه گیاهان تیره چلیپاییان حمله می کند.
ازآفات مهم این گیاه می توان از شته کلم، ساس قرمزکلم، انواع مگس کلم که برگهارا می خورند نام برد برای مبارزه با آنها از انواع سموم حشره کش استفاده میشود.

تکثیر این گیاه به روش کاشت بذر صورت میگیرد

این گیاه مستقیماً در محل اصلی کاشت می شود کاشت بذر با دست یا با ماشین بذر کار انجام می گیرد. نشا کردن بوته ها سبب بد شکل شدن ریشه ها می گردد. چون شلغم خیلی سریع الرشد است کشت تابستانه آن در اوایل تابستان بوده به این ترتیب ریشه شلغم برای اوایل پاییز آماده برداشت می باشد در مناطقی که زمستانهای ملایم دارند در مهر و آبان اقدام به کشت این گیاه میشود و به این ترتیب در طول مدت زمستان می توان آنرا برداشت کرد.

شلغم خوب سه علامت دارد

– شلغم باید پر باشد. بنابراین اگر وسط آن شل باشد و با فشار انگشت فرو برود، پلاسیده و مانده‌است و چنانچه پخته ومصرف شود، تولید نفخ می‌کند.
– پوست خارجی شلغم باید براق و شفاف باشد.
– شلغم باید سنگین باشد و وقتی وسط آن را بریدید، درونش روشن و شفاف باشد.

نحوه و زمان برداشت شلغم چگونه است

تنها زمانی برگهای شلغم را جدا کنید که میخواهید شلغم را برداشت کنید. هنگامی که برگهای گیاه را میبرید توانایی جذب انرژی خورشید که برای رشد ریشه لازم است، کاهش می یابد.
شلغم ( turnip ) یک سبزیجات ریشه ای است که رشد خیلی خوبی دارد و ظرف دو ماه آماده برداشت میشود. شلغم ارقام زیادی دارد و هر یک زمان رسیده شدن شان کمی متفاوت از سایرین است. اما چه زمانی شلغم آماده برداشت میشود؟ میتوانید شلغمها را در چند مرحله مختلف رشد از دل خاک بیرون بکشید. زمان برداشت شلغم بستگی به این دارد که ترجیح میدهید محصول شلغم تان درشت و کاملا رسیده باشد یا کوچک و شیرین و جوان.

زمان برداشت شلغم

روشهای مختلفی برای برداشت شلغم و ذخیره سازی آن وجود دارد. برخی شلغمها را از خاک بیرون کشیده و بدون دست زدن به ساقه و برگها آنها را دسته بندی میکنند. برای این کار بهتر است قطر شلغمها حدود ۵ سانتیمتر باشد. شلغمهایی که برگهایشان جدا میشود زمانی برداشت میشوند که قطرشان به هفت – هشت سانتیمتر رسیده باشد.
زمان دقیق برداشت شلغم بر اساس نوع شلغم و شرایط رشد آن تعیین میشود. گیاهانی که در شرایط نامناسب تری پرورش پیدا میکنند مدت بیشتری طول میکشد تا رسیده شوند. اگر میخواهید از برگ شلغم نیز استفاده کنید، رشد ریشه آن کُند تر میشود و مدت بیشتری باید منتظر فرا رسیدن زمان برداشت شوید.

چگونه شلغم ها را برداشت کنیم؟

مدت زمان لازم برای رسیده شدن شلغم هایی که از بذر پرورش داده شده اند از ۲۸ روز تا ۷۵ روز متفاوت است. ارقام بزرگتر شلغم مدت بیشتری طول میکشد تا به اندازه کامل برسند. همچنین میتوانید زمانی که شلغمها کوچکتر هستند و طعمشان ملایمتر است آنها را برداشت کنید. شلغمها در بهار یا پاییز از بذر پرورش داده میشوند. شلغمهایی که برای محصول پاییزی کشت شده اند، باید پیش از افت زیاد دما و سرما زدگی برداشت شوند. با این حال به نظر میرسد در صورتی که شلغمها با سرمای ملایم مواجه شوند طعم شیرین تری خواهند داشت.
تمام شلغمها را باید پیش از سرمازدگی و انجماد از خاک بیرون بکشید وگرنه ممکن است ریشه های گیاه (خود شلغمها) ترک خورده و در خاک بپوسند.
شلغمها را در مکانی سرد میتوانید به خوبی نگهداری کنید بنابراین تا اواخر پاییز تمامی محصول را از خاک بیرون بکشید و برداشت کنید. در نواحی گرمتر برداشت شلغم فرصت بیشتری دارد و میتوان مدت طولانی تری آنها را در خاک گذاشت. برای این کار باید در اطراف گیاهان شلغم مالچ پاشی کنید تا مانع از یخ زدن ریشه ها شوید.

برگ شلغم

برگ شلغم نیز خوراکی بوده و بسیار مغذی و مفید است. میتوانید از انواع گوناگون شلغم برگ شلغم برداشت کنید اما اگر اجازه دهید برگهای شلغم رشد کنند رشد خود ریشه کند میشود. برخی انواع شلغم برگهای بزرگی تولید میکنند، میتوانید از این ارقام شلغم برای برداشت برگ شلغم استفاده کنید.
تنها در صورتی برگهای شلغم را ببرید که میخواهید شلغم را برداشت کنید. هنگامی که برگهای گیاه را میبرید توانایی جذب انرژی خورشید برای رشد ریشه کاهش می یابد.

نگهداری و ذخیره سازی شلغمهای برداشت شده

پس از برداشت ریشه گیاه شلغم، برگهای آن را ببرید و در مکانی خنک نگهداری کنید. بهترین دما برای نگهداری ۰ تا ۲ درجه سانتیگراد است. بنابراین یخچال مکان بسیار خوبی برای نگهداری شلغمها است.
اگر محصول شلغم تان زیاد بوده است، آنها را در جعبه هایی با پوشش پوشالی یا حصیری بگذارید و در زیرزمین یا انبار خنک نگه داری کنید. توجه کنید حتما محل نگهداری شلغمها خشک باشد تا دچار قارچ و کپک نشوند. شلغم را میتوانید همانند پیاز و سیب زمینی چندین ماه نگهداری کنید به شرطی که میزان رطوبت محل نگهداری کمتر از ۹۰ درصد باشد.
اگر مطمئن نبودید چه زمانی باید شلغم را برداشت کنید و دیر اقدام کرده اید احتمالا شلغمها چوبی و ریشه ای شده اند. در این حالت بهتر است آنها را پوست بگیرید و آب پز کنید.

دلایل ترک خوردن شلغم چیست؟

ترک خوردگی شلغم را نمیتوان به سادگی اصلاح کرد. بنابراین اجتناب از تنش آبی و تنشهای مربوط به کود راه حل اصلی جلوگیری از ترک خوردن شلغم است.شلغم ( turnip ) یکی از سبزیجات ریشه ای فصل سرماست. گیاه شلغم عمدتا به خاطر برداشت ریشه آن کاشته میشود اما برگهای آن نیز سبزی خوراکی بسیار مغذی است که در برخی مناطق بسیار محبوب و مورد استفاده است. شلغمهایی که اندازه متوسط دارند و آسیب دیدگی و ضایعه ندارند مرغوبترین محصول هستند اما گاهی اوقات محصولات شلغم پیش از برداشت ترک خوردگی پیدا میکند یا دچار پوسیدگی ریشه میشود. اگر مایل به پرورش شلغم هستید بهتر است در مورد دلایل ترک خوردن شلغم و برطرف کردن عامل آن بیشتر بدانید تا با اقدام به موقع محصول خود را نجات دهید.

روش کاشت بذر شلغم

ترک خوردن میوه به طور کلی برای هر کسی که محصول پرورش میدهد امری نا امید کننده و دلسرد کننده است. شلغم گیاهی آفتاب دوست است و برای رشد کامل و مناسب باید در معرض آفتاب کامل قرار بگیرد و در خاکی با زهکشی مناسب، و مغذی و عمیق پرورش یابد. پرورش شلغم از بذر را دو تا سه هفته پیش از آخرین سرما زدگی فصل باید شروع کنید. دمای خاک باید حداقل ۴ درجه سانتیگراد باشد. بذرها در ۱۵ تا ۲۹ درجه سانتیگراد به خوبی میتوانند جوانه زده و سبز شوند و ظرف هفت تا ده روز از خاک سر بیرون بیاورند.
اگر خاک بستر کاشت خیلی رسی باشد بهتر است با ترکیب مقدار زیادی مواد آلی (۵ تا ۱۰ سانتیمتر) و یک دوز کود همه منظورهخاک رسی را پیش از کاشت اصلاح کنید. برای هر ۹ متر مربع ۲ تا ۴ لیوان کود ۱۶-۱۶-۸ یا ۱۰-۱۰-۱۰ را در ۱۵ سانتیمتری سطح خاک بریزید. بذرها را در عمق ۶ میلی متری تا ۱ سانتیمتری خاک بریزید. فاصله بین ردیفهای کاشت باید ۴۵ سانتیمتر باشد. پس از این که بذرها جوانه زدند، جوانه های ضعیفتر را بچینید تا بستر کاشت تنک شود. فاصله بین جوانه ها ۷ تا ۱۴ سانتیمتر باید باشد.

دلایل ترک خوردن شلغم

دمای بالای ۲۹ درجه سانتیگراد میتواند تاثیر بدی بر شلغمها بگذارد اما این گیاه دمای پایین را به خوبی میتواند تحمل کند. آبیاری منظم برای خوش طعم شدن شلغمها ضروریست. سیستم آبیاری قطره ای و مالچ پاشی در اطراف گیاهان برای کمک به حفظ رطوبت گیاهان ایده بسیار خوبیست. گیاهان شلغم هر هفته باید ۲٫۵ تا ۵۵ سانتیمتر آب دریافت کنند که این میزان به شرایط آب و هوایی نیز بستگی دارد.اغلب آبیاری نامنظم یا ناکافی شلغم علت اصلی ترک خوردن شلغم است. تنش بر رشد گیاه تاثیر گذاشته و کیفیت آن را پایین می آورد و باعث تلخ شدن ریشه گیاه شلغم میشود. آبیاری منظم به خصوص در دماهای گرم برای پیشگیری از ترک خوردن شلغم مهمترین شرط سالم ماندن شلغم و جلوگیری از تلخ شدن آن است.
همچنین یکی از دلایل ترک خوردن شلغم بارندگی شدید پس از یک دوره خشکی است.
کود دهی متعادل نیز یک عامل تاثیر گذار در ترک خوردن شلغم است. کود را در اطراف قاعده گیاه بریزید و برای تسریع رشد گیاه آن را آبیاری کنید.
ترک خوردگی شلغم را نمیتوان به سادگی اصلاح کرد. بنابراین اجتناب از تنش آبی و تنشهای مربوط به کود راه حل اصلی جلوگیری از ترک خوردن شلغم است. روی خاک مالچ بریزید تا هم رطوبت آن حفظ شود و هم خنک بماند و همچنین علفهای هرز کنترل شوند. با رعایت این نکات در پرورش شلغم دو تا سه هفته پس از اولین سرما زدگی پاییز میتوانید اولین محصول شلغم بدون ترک خوردگی خود را برداشت کنید.

کاشت و پرورش شلغم

هنگامی که متوجه جوانه زدن بذرهای شلغم شدید، جوانه های ضعیف تر را بچینید به صورتی که در نهایت جوانه های در حال رشد حدود ۱۰ سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند تا فضای کافی برای تشکیل ریشه فراهم شود.
شلغم یک سبزیجات ریشه ای پاییزی مقوی است که به خاطر خواص فراوانی که دارد، بسیاری از افراد را به سمت کاشت شلغم در باغچه یا زمین کشاورزی میکشاند. اما برای کاشت و پرورش شلغم نیز همانند کاشت هر محصول دیگری باید اطلاعاتی داشته باشید. شلغم را همانند سبزیجات ریشه ای دیگر میتوانید همراه با ترب و هویج بکارید. کاشت و پرورش این محصولات آسان بوده و میتوان آنها را از اوایل بهار تا اواخر پاییز کاشت و برداشت کرد. در اینجا با نکات مهم در کاشت و برداشت شلغم آشنا میشوید.

کاشت و پرورش شلغم چگونه است؟

اگر میخواهید در تابستان این سبزیجات مقوی را بکارید، باید اوایل فصل این کار را انجام دهید. اگر میخواهید زمانی شلغم بکارید که در طول زمستان شلغمها را نگهداری و مصرف کنید، باید آن را اواخر تابستان بکارید و پیش از اولین یخ زدگی آنها را برداشت کنید.

آماده کردن زمین برای کاشت شلغم

آماده سازی بستر کشت برای پرورش گیاه شلغم آسان است. تنها کافیست خاک را شخم بزنید و سنگها را از زمین خارج کرده، زمین را نرم و تسطیح کنید، همان طور که برای کاشت هر گیاهی باید این کارها را انجام دهید. هنگامی که کارتان تمام شد و در شرایطی که خاک خیلی خیس نباشد، بذرها را در ردیفهای کاشت بریزید و روی آنها را با خاک بپوشانید. پاشیدن بذرها برای شلغم باید به صورتی باشد که بذرها در عمق ۱٫۵ سانتیمتری خاک قرار بگیرند و در فواصل ۳۰ سانتیمتر، ۳ تا ۲۰ دانه قرار گرفته باشد. بالافاصله پس از کاشت بذر، زمین را آبیاری کنید تا بذرها زودتر جوانه بزنند.
هنگامی که متوجه جوانه زدن بذرهای شلغم شدید، جوانه های ضعیف تر را بچینید به صورتی که در نهایت جوانه های در حال رشد حدود ۱۰ سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند تا فضای کافی برای تشکیل ریشه فراهم شود.
هنگام کاشت شلغم، بهتر است با فواصل ده روز آنها را بکارید تا هنگام برداشت محصول، هر چند هفته یک برداشت داشته باشید و در تمام طول فصل از شلغم تازه بهره ببرید.

نحوه برداشت شلغم

اگر شلغم را تابستان کاشته باشید حدود ۴۰ تا ۵۰ روز بعد از کاشت میتوانید یک شلغم را از خاک بیرون بکشید و ببینید آیا آماده برداشت شده است یا خیر. همین که یک شلغم رسیده بود، میتوانید شلغمهایی که همزمان با آن کاشته بودید را برداشت کنید.
توجه داشته باشید که شلغمهای تابستانی حساستر هستند. شلغمهایی که برای اواخر پاییز پرورش داده میشوند انواع سخت تری هستند و به خوبی میتوانید آنها را در مکانی خشک و خنک یا در یخچال نگهداری کنید و در تمام طول زمستان از آنها استفاده نمایید.
کاشت محصولی که بتوانید تمام طول زمستان از آن استفاده کنید بهترین بهره ای است که میتوان از باغچه برد. میتوانید برای تنوع محصول هویج، چغندر و ترب سفید نیز در کنار شلغم بکارید.

آماده کردن زمین برای کاشت شلغم

آماده سازی بستر کشت برای پرورش گیاه شلغم آسان است. تنها کافیست خاک را شخم بزنید و سنگها را از زمین خارج کرده، زمین را نرم و تسطیح کنید، همان طور که برای کاشت هر گیاهی باید این کارها را انجام دهید. هنگامی که کارتان تمام شد و در شرایطی که خاک خیلی خیس نباشد، بذرها را در ردیفهای کاشت بریزید و روی آنها را با خاک بپوشانید. پاشیدن بذرها برای شلغم باید به صورتی باشد که بذرها در عمق ۱٫۵ سانتیمتری خاک قرار بگیرند و در فواصل ۳۰ سانتیمتر، ۳ تا ۲۰ دانه قرار گرفته باشد. بالافاصله پس از کاشت بذر، زمین را آبیاری کنید تا بذرها زودتر جوانه بزنند.
هنگامی که متوجه جوانه زدن بذرهای شلغم شدید، جوانه های ضعیف تر را بچینید به صورتی که در نهایت جوانه های در حال رشد حدود ۱۰ سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند تا فضای کافی برای تشکیل ریشه فراهم شود.
هنگام کاشت شلغم، بهتر است با فواصل ده روز آنها را بکارید تا هنگام برداشت محصول، هر چند هفته یک برداشت داشته باشید و در تمام طول فصل از شلغم تازه بهره ببرید.

این که می‌گویند شلغم برای سرماخوردگی مفید است تا چه میزان صحت دارد؟

شلغم یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و می‌تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های ویروسی و عفونی بالا ببرد، می‌گوید: شلغمترکیبات میکروب‌کش و ضدعفونی‌کننده دارد و سبب التیام علائم زکام و سرماخوردگی می‌شود و از ابتلای به آن جلوگیری می‌کند. خلط‌آور، درمان‌کننده سرفه‌های خشک، گلو درد، ملین سینه و التیام‌دهنده تنگی نفس است و در کل ریه‌ها را پاک و با لینت ملایم روده‌ها سموم و میکروب‌ها را از بدن خارج می‌کند.
به روش‌های زیادی می‌توان از شلغم برای التیام علائم سرماخوردگی استفاده کرد. با استفاده از بخور شلغم آبپز یا بخارپز می‌توانید به التیام سردرد ناشی از سرماخوردگی کمک و ریه‌ها و مجاری تنفسی را از خلط‌های مسدودکننده پاکیزه کنید. به این طریق سینوس‌ها باز و گرفتگی بینی رفع می‌شود.قرقره آب شلغم پخته هم برای التیام گلودرد موثر است.
همچنین می‌توانید شلغم خام یا پخته را رنده یا له کنید و با عسل بخورید. برای رفع سرماخوردگی نوزادان و کودکان می‌توانید در شلغم حفره‌ای ایجاد کنید و در آن مقداری عسل بریزید و روی آن را بپوشانید. پس از مدتی، آب شیرینی از اختلاط عسل و آب شلغم ایجاد می‌شود که به عنوان یک شربت شیرین و مقوی سیستم ایمنی برای کودکان اثرات درمانی مطلوبی دارد.
یکی از موثرترین فرآورده‌های شلغم، سوپ آن است که خاصیت فوق‌العاده‌ای برای درمان سرماخوردگی دارد. این سوپ را از ترکیب جو، هویج، شلغم، پیاز و گشنیز تهیه کنید.

شلغم بخورید، سرطان نگیرید

یکی از کارشناسان تغذیه در خصوص خواص غذایی شلغم گفت: یکی از محصولاتی که در فصل زمستان برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، شلغم است.
انتخاب:
فصل زمستان از فصول سرد سال است و اغلب در این فصل بیماری‌های عفونی چون سرماخوردگی و آنفلوآنزا شیوع دارند از این‌رو آشنایی با میوه‌ها و گیاهان دارویی در این فصل می‌تواند سدی در برابر این بیماری‌ها باشد.
یکی از کارشناسان تغذیه در خصوص خواص غذایی شلغم گفت:
یکی از محصولاتی که در فصل زمستان برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود، شلغم است.
شلغم میوه‌ی ریشه‌ایست که در عمق خاک رشد و نمو می‌کند و یک ماده غذایی ارزشمند در جلوگیری از عفونت و درمان عفونت‌های دستگاه گوارش است.
شلغم حاوی مقادیر زیادی ویتامین ث و آ است که ایمنی بدن را در مقابل بیماری‌های عفونی افزایش می‌یابد و آنتی‌اکسیدهای بالای درون این محصول بدن را در مقابل سرطان مصون می‌کند هم‌چنین یک ماده شیمیایی بسیار فرار در محصول وجو دارد که به‌مانند آنتی‌بیوتیک عمل و قسمت‌های عفونی بدن را درمان می‌کند، بهترین حالت مصرف این میوه، مصرف آن به صورت پخته است.
از قدیم گفته‌اند شلغم خواص تغذیه‌ای و درمانی زیادی دارد و در کتب طب سنتی نیز درخصوص مصرف این سبزی توصیه‌های زیادی شده و در روایات آمده است اگر روزی یک شلغم بخورید هرگز بیمار نخواهید شد. اما نکته مورد توجه این که در برخی منابع قدیمی درخصوص شلغم خواصی مطرح شده است که از نظر علمی با طب جدید تداخل دارد، اما در مقابل خواصی هم گفته شده که مصرف این سبزی می‌تواند در کنار درمان‌های جدید از میزان علائم برخی بیماری‌ها بکاهد.
شلغم، گرمی درجه ۲ دارد و اگر به صورت آبپز مصرف شود گرمی آن رو به اعتدال می‌رود و علائم آزاردهنده خاصی ایجاد نمی‌کند. البته اگر شلغم را همراه کمی نمک، سکنجبین، عسل یا شکر قهوه‌ای بخورید سازگاری بیشتری با بدن پیدا می‌کند و می‌توانید از خواص تغذیه‌ای و درمانی آن بهره بیشتری ببرید.
به گفته این متخصص، شلغم تولید گاز و نفخ نمی‌کند، اما در افرادی که دستگاه گوارش ضعیفی دارند اگر شلغم پلاسیده و مانده بخورند به سبب آن که دیرهضم و ثقیل می‌شود امکان تولید نفخ و گاز را در بدن زیاد می‌کند و برای رفع این ضرر بهتر است شلغم را با زیره بخورند.

شلغم، قند خون را پایین نمی‌آورد

در برخی منابع قدیمی گفته شده شلغم دارای مقادیری انسولین گیاهی است و می‌تواند قند خون را پایین بیاورد و مصرف آن برای مبتلایان به دیابت ضرری ندارد. دکتر رضایی در این خصوص می‌گوید: این که گفته می‌شود شلغم خام یا آب آن برای کنترل قند خون مناسب است به صورت قطعی و علمی تائید نشده است و حتی شلغم پخته می‌تواند افزایش‌دهنده قند خون، اشتهاآور و چاق‌کننده باشد.
به گفته این متخصص، تمام میوه‌ها دارای درصدی قند هستند و تنها انواعی از میوه‌ها یا سبزی‌ها که طعم تلخی دارند را می‌توان در گروه خوراکی‌های مناسب برای کنترل قند خون در نظر گرفت. مبتلایان به قند خون بالا اگر می‌خواهند به شیوه طبیعی و با مصرف گیاهان و خوراکی‌های کاهنده قند خون، مشکل‌شان را تحت کنترل در آورند حتما باید به متخصصان طب سنتی مراجعه کنند تا به صورت مستمر و نه موقتی با برنامه‌های غذایی خاص قند آنها کنترل شود.

این که می‌گویند شلغم برای سرماخوردگی مفید است تا چه میزان صحت دارد؟

شلغم یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است و می‌تواند مقاومت بدن را در برابر بیماری‌های ویروسی و عفونی بالا ببرد، می‌گوید: شلغمترکیبات میکروب‌کش و ضدعفونی‌کننده دارد و سبب التیام علائم زکام و سرماخوردگی می‌شود و از ابتلای به آن جلوگیری می‌کند. خلط‌آور، درمان‌کننده سرفه‌های خشک، گلو درد، ملین سینه و التیام‌دهنده تنگی نفس است و در کل ریه‌ها را پاک و با لینت ملایم روده‌ها سموم و میکروب‌ها را از بدن خارج می‌کند.
به روش‌های زیادی می‌توان از شلغم برای التیام علائم سرماخوردگی استفاده کرد. با استفاده از بخور شلغم آبپز یا بخارپز می‌توانید به التیام سردرد ناشی از سرماخوردگی کمک و ریه‌ها و مجاری تنفسی را از خلط‌های مسدودکننده پاکیزه کنید. به این طریق سینوس‌ها باز و گرفتگی بینی رفع می‌شود.قرقره آب شلغم پخته هم برای التیام گلودرد موثر است.
همچنین می‌توانید شلغم خام یا پخته را رنده یا له کنید و با عسل بخورید. برای رفع سرماخوردگی نوزادان و کودکان می‌توانید در شلغم حفره‌ای ایجاد کنید و در آن مقداری عسل بریزید و روی آن را بپوشانید. پس از مدتی، آب شیرینی از اختلاط عسل و آب شلغم ایجاد می‌شود که به عنوان یک شربت شیرین و مقوی سیستم ایمنی برای کودکان اثرات درمانی مطلوبی دارد.
یکی از موثرترین فرآورده‌های شلغم، سوپ آن است که خاصیت فوق‌العاده‌ای برای درمان سرماخوردگی دارد. این سوپ را از ترکیب جو، هویج، شلغم، پیاز و گشنیز تهیه کنید.

شلغم، تقویت‌کننده قدرت جنسی

شلغم در تقویت تخمدان‌ها و دستگاه تناسلی نقش اساسی دارد و زنان را مستعد باروری می‌کند و افزایش‌دهنده منی در مردان است و میل و غرایز جنسی را زیاد می‌کند. تخم شلغم و روغن آن از شلغم خام خواص قوی‌تری دارد و با افزایش قدرت و استحکام نواحی تناسلی، برای التیام زودانزالی و ناتوانی جنسی مردانتوصیه شده است و می‌تواند به باروری نطفه مردان منجر شود. تخم شلغم را می‌توان پودر و چند قاشق چایخوری میل کنید یا همراه با عسل و آب جوش بنوشید یا آن که تخم آن را بجوید.

خواص متنوع شلغم

قوه بینایی را زیاد می‌کند و به سبب داشتن گوگرد فراوان، سنگ‌های کلیه و مثانه را از بین می‌برد. شلغم املاح معدنی زیادی همچون کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و گوگرد دارد و یکی از منابع پیشگیری‌کننده از پوکی استخوان است و مصرف آن برای رشد و نمو استخوان کودکان و نوجوانان و کمک به استحکام استخوان سالمندان توصیه می‌شود؛ البته باید بدانید کلسیم آن در حدی نیست که بتوان آن را جایگزین شیر و فرآورده‌های لبنی کرد. ‌
در طب جدید، شلغم و کلم را در گروه مواد گواترزا دسته‌بندی کرده‌اند، اما به گفته دکتر رضایی در طب سنتی با توجه به مزاج خوراکی‌ها و بیماری‌ها چون شلغمگرمی درجه ۲ دارد، عاملی برای تشدید یا بروز این بیماری عنوان نشده است.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. با سلام
    ايا استفاده از كود شيميايي جهت رسد اين محصول براي انسان ضرر ندارد؟

    1. سلام اگر به اندازه باشد خیر ولی باز هم بهتر است که از کود های ارگانیک استفاد شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا