تراریوم

صفر تا صد تراریوم

فصل ها

فصل اول
تراریوم ها به زندگی شما وارد می شوند
من و گیاهان
اولین تراریوم
اطلاعات مختصری در مورد تراریوم
مزایای تراریوم
در مورد این کتاب
فصل دوم
تاریخچه تراریوم
فصل سوم
ابزار و وسایل لازم برای ساختن تراریوم
ابزار
قیف
بیلچه
انبرک یا چنگک
کوبه خاک
گیره
وسیله گردگیری و تمیز کردن
شیوه آبیاری گیاهان تراریوم
وسیله هرس کردن
نمونه برداری از خاک
وسایل
وسایلی که باید خریداری شوند
اصول کاشتن
فصل چهارم
محفظه ها
شیشه یا پلاستیک
محفظه دهانه گشاد
محفظه آکواریوم
ظروف شیشه ای پایه دار
حباب های شیشه ای
سرپوش های گنبدی
چند ظرف دهانه گشاد دیگر
تعدادی دیگر از محفظه ها
در کجا می توانید محفظه ها را تهیه نمایید؟
فصل پنجم
گیاهان سبز برای تراریوم
اندازه، رنگ و ترکیب
منابع تهیه گیاهان برای تراریوم
گیاهان جنگلی
سرخس ها
سلاژینلا
خزه ها
نحوه پرورش درختان در تراریوم
گیاهان گرمسیری
گیاهان خانواده پیلیا و پپرومیا
تعدادی دیگر از گیاهان گرمسیری
کاکتوس ها
پوشاندن سطح تراریوم
فصل ششم
رنگ ها به تراریوم وارد می شوند
گیاهانی که گلهایشان رنگی هستند
گیاهانی که برگهایشان رنگی هستند
درختان کوچک با رنگ های متنوع
شکوفه های رنگی
فصل هفتم
تراریوم های دهانه گشاد و گنبدی
ساختن تراریوم های گنبدی
کاشتن تراریوم رد محفظه آکواریوم
اطلاعاتی در مورد حبابها
دزرتاریوم
ریزه کاری ها نهایی
فصل هشتم
کاشتن در محفظه گردن باریک
گیاهان مناسب برای محفظه های گردن باریک
مراحل مقدماتی
مراحل مختلف کاشتن گیاه در بطری
فصل نهم
مراقبت از تراریوم
آبیاری تراریوم
هوا دادن تراریوم
نور و حرارت
آرایش و جابه جا کردن گیاهان
تغذیه تراریوم
عواملی که در تراریوم اثر نامطلوب دارند
فصل دهم
تراریوم برای همه
کودکان و تراریوم
آماده کردن کودکان برای شروع کار
گیاهانی که بچه های می توانند بکارند
ویواریوم
فصل یازدهم
آرایش و دکورسازی با تراریوم
محل قرار گرفتن تراریوم

فصل اول

تراریوم ها به زندگی شما وارد میشوند:

تراریوم ها در هر جایی جوانه می زنند . آنها جدیدترین روش به نمایش گذاشتن گیاهان و گلهای شما هستند. ما آنها را در گل فروشیها ، خانه دوستان و کلاسهای درس می بینیم . تراریومها بسیار چشم نواز بوده و احساس طراحی را در شما برمی انگیزند.زمانیکه تصمیم می گیرید یک تراریوم بسازید، ابتکارات جدیدی در ذهن شما زنده میشود. امکانات لازم برای ساختن این باغچه های شیشه ایی فقط بوسیله تصورات خود شما محدود می شوند.یک سرخس با برگهای شبکه ایی سبزرنگ هر گاه در یک ظرف شیشه ایی قرار گیرد بسیبار زیباتر جلوه خواهد نمود. برگهای آن نیز با وضوح بیشتری قابل تشخیص هستند. درست مثل اینکه ازداخل یک پنجره دیده شوند.این امر باعث میشود که انسان احساس بخصوصی از طبیعت را در خود احساس کند با برگهای نقره ای رنگ قلب مانند در یک ظرف شیشه ای دارای (Peperomia) پپرومیاابعاد جدیدی خواهد شد.ضمنا گل بنفشه آفریقایی نیز زمانی که در یک ظرف کوچک شیشه ای قرار گیرد جلوه ای متفاوت خواهد داشت.در حالی که از گلفروشی سرخس دلخواه خود را تهیه می نمائید به فکرتان اجازه دهید که در اطراف جنگل گردش کند، و ضمن اینکه طرح ساختن یک تراریوم را در سرمی پرورانیدف در ذهن خود به جنگلی کهدر تابستان گذشته دیدن کردید، برگردید و درفکر ساختن یک جنگل کوچک در خانه خود باشید.کلیه افراد خانواده را در این برنامه شرکت دهید. برای انجام این این کار یک روز تعطیل را در نظر بگیرید و هر کسی را درجستجوی شیشه و بطری مناسب به زیرزمین، انبار و گنجه بفرستید. ساختن یک تراریوم آنقدر آسان است که حتی یک بچه شش ساله نیز میتواند آنرا بسازد و زمانیکه وی آن را در جای صحیح خود قرار می دهد، اشتیاقی وصف ناپذیر به او دست می دهد. من مردی را می شناسم که آپارتمانش را با تراریومهایی که خود ساخته و پرداخته تزئین کرده است. او به من گفت:” در دنیای امروزه با کارتهای اعتباری پلاستیکی و برنامه های کامپیوتری، مردم احتیاج شدیدی دارند که به خاک برگردند.”
زمانیکه در میان خاکهای تازه، شن سفید و چوبهای قرمز- قهوه ای گام برمی دارید، می توانید کشف کنید که تا چه حد هنرمند هستید: طرح خود را با برگهای گل و برگهای رنگی کامل کنید.برای شروع، در جستجوی قطعاتی باشید که برای ساختن تراریوم به آنها احتیاج دارید. اگر آنقدر خوش شانس هستید که درنزدیکی شما یک جنگل وجود دارد می توانید خزه ها وگیاهان لازم را برای تراریوم خود انتخاب کنید. به گلخانه همسایه خودسری بزنید و برای گیاهان جوان و ارزانقیمت به سوپرمارکت ها نروید. ناگهان متوجه خواهید شد که بیشتر چیزهایی را که احتیاج دارید قبلا با آنمها آشنایی داشته اید. گیاه پیچ ، گل شمعدانی از گیاهانی هستند که زندگی و رشد کردن در تراریوم را ترجیح می دهند.با آرامش خاطر اجازه دهید که این کار برای شما یک سرگرمی باشد. ابتکارات تازه در شما زنده خواهد شد. اگر اشکالی پیش آیدنگران نشوید واگر اشتباهی رخ دهد، به راحتی می توان آنرا بازسازی نمود. اگر تشخیص دادید که گیاهی در محل دلخواه قرارنگرفته، می توانید مکان آن را تغییر دهید. وقتیکه نخل های کوتاه رشد کرده و از ظرف بیرون می آیند، به راحتی می توانید آنها راهرس کنید تا رشد شان در حد معینی باقی بماند.برای شما امکان همه نوع آزمایش و کسب تجربه وجود دارد ولی چند قانون اصلی هست که عمل کردن به آن الزامی است. لیکن همانطوری که پیش می روید به ابتکارات جدیدی دست خواهید یافت. اگر همه چیز بخوبی پیش رود بسیار امیدوار کننده است!
حتی اگر یک قانون عمل نشود باز نتیجه موفقیت آمیزاست. اگر مقدمات را بیاموزید، قادر خواهید بود از آن به بعد بی وقفه پیش روید. تراریومهای شما یک منظره خوش آیند و چشم نواز و نیز یک موضوع داغ و مورد بحث در خانه شما خواهند بود.

من و گیاهان:

آپارتمان ما مملو از گیاهان بود. مادر آنها را خیلی دوست داشت و هر زمان که پول کافی برای خرید یک لباس جدید و یا رفتن به آرایشگاه نداشت، با خرید یک لباس جدید خود را راضی می کرد. توجه و دقتی که او نسبت به پیچکها و گل های شمعدانی نشان می داد، باعث شده بود که ما برای سالیان متمادی از آنها لذت برده و با آنها رشد کنیم.روزهای یکشنبه اغلب از باغچه های محلی وابسته به گیاه شناسی دیدن می کردیم. گرما و رطوبت دلپذیر گلخانه ها هنوز هم خاطرات مادر و پدر را برایم زنده میکند. مانند لحظاتی که من و پدرم به بالا وپایین خانه میرفتیم و از گلهاو گیاهانی که بوسیله مادر بطرز زیبایی تزئین شده بود، لذت میبردیم.در سن ده سالگی به من اجازه داده شد که گیاهان را آب داده و برگهای ضخیم تر را تمیز کنم. من این وظیفه را خیلی سنگین می دانستمو ضمنا از اینکه مادر انجام آن را بعهده من گذاشته بود احساس غرور می کردم. در هر سه اطاق آپارتمان گیاهانی۴ بعدازظهر خیابانهای شهر تاریک و خالی می شد، شادابی این گیاهان / بچشم می خورد، در روزهای زمستانی که بعد از ساعت ۵روزهای بهار را برایمان تداعی می کرد.به مرور توانستم بفهمم که داشتن یک گلخانه زیبا فقط مستلزم داشتن علاقه ودقت کافی است. گیاهانی که مادر مراقبت از آنها رابه من واگذار کرده بود ، شروع به گل دادن کرده و با گذشت زمان برگهای تازه از آنها جوانه زد. من از عهده باغبانی در محیط بسته بخوبی برمی آمدم و چند سال بعد، اولین تراریوم خود را تهیه کردم.

اولین تراریوم:

هنگامی که من بعنوان کارآموز تدریس میکردم ، یکی از شاگردانم تراریومی را که بوسیله مادرش درست شده بود به من هدیه کرد. در آن صبح گرم ماه اکتبر او آن را روی میز من قرار داد . تراریوم فوق، گلخانه سبز و کوچکی بود که در یک ظرف شیشه ای حباب مانن قرار گرفته بود.در داخل آن گیاهانی مانند سرخس، خزه و نمونه هایی از گیاهان جنگلی بچشم می خورد. سنگریزه ها و قطعات کوچک درخت سرخ چوب، محیط کوچک جنگل شیشه ای را کامل می کرد. تراریوم را به خانه بردم و ان را در کنار سایر گیاهان قرار دادم تابتواند همچون سایر نباتات با کمک آب و نور رشد نماید. متأسفانه بعد از مدت یکماه خشک شد. بعد از این اتفاق یاد گرفتم که ازانجام بعضی از کارها در مورد تراریوم خودداری نمایم. تراریوم ها حساس هستند و آب دادن زیاد برای آنها خوب نیست.

اطلاعات مختصری در مورد تراریوم:

تراریوم یک محفظه شیشه ای است که در داخل آن هوا برای رشد گلها و گیاهان وجود دارد. محفظه شیشه ای که گیاهان را در برمی گیرد می تواند دارای ابعاد و اندازه های مختلف باشد. نوع معمولی که می توان به سهولت گیاهان انتخاب شده را در آن کاشت محفظه های آکواریومی است که به شکل مکعب مستطیل هستند. این نمونه ها در اندازه های مختلف از ۲۲ تا ۱۲۲ لیتر دربازار موجود است. دو نوع ظرف دیگر مانند حباب شیشه ای و گیلاس نیز می تواندمورد استفاده قرار گیرد. طرز برش و برآمدگیهای این ظروف باعث زیباتر شدن گیاهان می شوند. شکل اغلب ظروف به گونه ای است که دست براحتی در داخل آنها حرکت ممی کند. به هر حال، ظروفی که دارای دهانه کوچکتر هستند، احتیاج به وسایل باغبانی مخصوصی دارند.فکر می کنم زیباترین تراریوم ها آن دسته هستند که در شیشه های گردن باریک پرورش می یابند و بدیهی است که بدون استفاده از ابزار مخصوص ساختن آن عملی نمی باشد. در اینجا شما مانند دانشمندی عمل می کنید که برای کار با مواد رادیواکتیو احتیاج به بازوهای مکانیکی دارد! شما می توانید ببینید که مشغول چه کاری هستید، ولی باید به ابزاری که کار دست شمارا انجام می دهد مجهز باشید. با اینکه این ابزار مخصوص همین کار ساخته شده اند، با این وجود متوجه خواهید شد که بیشترآنهارا یا در خانه داشته اید و یا می توانید خودتان بسازید.در شروع ممکن است این کار ناامید کننده بنظر برسد، حتی این امکان وجود دارد که ضمن استفاده از آنها با مشکلات کوچکی مواجه شوید و شاخه کوچکی را اشتباها جابجا کرده و یا خاک رابهم بزنید . ولی بزودی راه استفاده از این ابزار را خواهید آموخت.شما خود می توانید گیاهان را جابجا کرده و در خاک قرار دهید. با استفاده مکرر از این ابزار کاربرد آنها بسیار ساده خواهد شد.هیچ فرقی نمی کند که کدام شیشه را اول انتخاب می کنید )می توانید انواع مختلف آنها را امتحان کنید(، طرز آماده کردن اولیهآنها یکسان است.مقصود از تهیه تراریوم این است که گلها و گیاهان شما در یک جو قابل کنترل و نمناک رونق خاصی داشته باشند . مقدار آبی که برای سالم نگاهداشتن و تازه بودن گیاهان مورد احتیاج است بوسیله تبخیر تأمین می شود.زمانیکه آب به اطراف و بالای شیشه برسد. تبخیر شده ورطوبت پس می دهد. این رطوبت به داخل نفوذ می کند ، بنابراین میتوان گفت تراریوم وسیله ای است که نیاز زیادی به آبیاری ندارد.ضد و نقیص گویی در موردپوشاندن کامل یا پوشاندن قسمتی از در محفظه تراریوم بین علاقمندان وجود دارد. لیکن نظریه چند نفر متخصص را که شخصا مطالعه نموده ام چنین نتیجه گرفته ام که هوای خارج نباید به درون محفظه راه یابد. آنها حتی در محفظه تراریوم های خود را با یک چوب پنبه یا سرپوشهای دیگر مسدود می نمایند تا هوا به داخل آن نفوذ نکند. این عمل در مورد بسیاری از تراریوم ها صورت گرفته و ضمن آب دادن نیز مشکلی مشاهده نشده است. عده ای از علاقمندان نیز معتقدند که دهانه تراریوم باید مقدار کمی باز باشد تا رطوبت زیاد تولید کپک نکند. البته می توان در روز چند بار در آن را باز و بسته کرد تا هوای تازه بداخل آن وارد شود.من خود سرپوشهایی برای شیشه های گردن باریک دارم ولی هر هفته یکبار آنها را برمی دارم تا هوای تازه داخل تراریوم بشود. اینکار را زمانی
که رطوبت زیاد سبب شود که شیشه از داخل عرق کند بطوری که گیاهان بخوبی دیده نشوند انجام می دهم.مالک یک فروشگاه گل فروشی استفاده از سرپوش را برای گیاهانی که در داخل حباب های شیشه ای پرورش میدهد، ضروری می داند. وی اضافه می کند، سرخس ها در این حبابها به رطوبت مداوم نیاز دارند و هرگز نباید وضعیتیپیش آید که فضای داخل حباب عاری از رطوبت گردد و اصطلاحا هوای درون محفظه خشک شود.آزمایشات به شما نشان خواهد داد که بهترین روش کدام است در یک حالت ممکن است به یک سرپوش تنگ احتیاج باشد و در حالت دیگر این امکان وجود دارد که اصلا به سرپوش احتیاج نباشدو فقط یک برنامه آب دادن صحیح درنظر گرفته شود. معمولا هر چه دهانه ظرف تنگ تر باشد احتیاج کمتری به استفاده از سرپوش احساس می شود.

مزایای تراریوم

شما چه در یک آپارتمان کوچک زندگی کنید و چه در یک مکان شلوغ و یا خانه ای در ساحل می توانید یک تراریومداشته باشید. دیگر لازم نیست گیاهانی را پرورش دهید که فقط در محیط باز رشد می کنند. این گلخانه کم حجم که خود شما سازنده آن هستید ، در هر جایی و با هر شرایطی رشد طبیعی خود را خواهد داشت. شرایط رشد داخل ظرف شیشه ای برای گیاهان ایده آل است، بنابراین شرایط آب و هوای منطقه شما در رشد گیاهان داخل محفظه تأثیری نخواهد داشت. خزه های متعلق به ایالت کارولینای جنوبی بخوبی در یک باغچه شیشه ای در نیویورک رشدمی کند. ضمنا کاکتوس ها نیز می توانند جلوه خاصی به یک اطاق نشیمن بدهند و گیاهان و گلهای جنگلی نیز طراوت و تازگی خود را در داخل تراریوم حفظ می نمایند.تراریوم ها برای آپارتمانها خیلی جالب و مناسب هستند. شخصی که دارای مشغله فراوان است و وقت کمی برای مراقبت و آب دادن گیاهان خود دارد، می تواند با داشتن تراریوم، یک گلخانه کوچک در خانه خود داشته باشد. ضمنااین گلخانه با خرج کم و براحتی می تواند عاری از هر نوع گردوخاک نیز باشد و نگرانی از اینکه باد شدید و یا گرماباعث پژمرده شدن گیاهان شود وجود ندارد. نور مستقیم خورشید نیز برای آنها مورد نیاز نیست. تراریومها حتی درتاریکترین آپارتمانها می توانند بخوبی رشد کنند. طبیعت می تواند در هر فصلی در این خانه های شیشه ای محفوظ باشد.ثعلب ها در یک تراریوم، زیبایی خاصی به اطاق خواب یک آپارتمان می دهند.
امکانات تهیه تراریوم خیلی آسان بوده و زمانیکه تراریوم شما ساخته شد می تواند در هر نقطه ای از آپارتمان که دلخواه شما است، قرار داده شود. گیاهان جدید را در هر زمانی میتوان به آن اضافه نمود و محدودیت فصلی برای آنها وجود ندارد.
تراریوم ها دارای طرحهای گوناگون بوده و امکان ورود حشرات به آنها بدلیل وضعیت محفظه آن محدود می باشد. دردنیای امروز تراریوم ها یکی از عوامل نادر و تمیز برای محیط زیست می باشند.تغییرات هوا اثر آنچنانی روی تراریوم ندارد و روشن کردن بخاری در یک روز برفی زمستانی صدمه ای به گیاهان داخل آن نمی زند.تراریوم به شما اجازه خواهد داد تا معجزه طبیعت را بر روی گیاهان مشاهده نمائید. ضمنا تراریوم محفظه ای است که گیاهان پژمرده را در آن قرار می دهند تا سلامتی دوباره خود را باز یافته و به حال اول خود بازگردند، به این طرق از رطوبت و تغذیه در تراریوم برخوردار می شوندتنها زیان تراریوم این است که گیاهان شما به راحتی در دسترس نبوده و از نوازش شما محرومند! اگر شما از آن افرادهستید که دوست دارید به نرمی با گیاه پیچک خود صحبت کنید و یا دستهای خود را روی برگهای شفلرا به بالا وپایین ببرید، بهتر است تعدادی از گیاهان خود را برای این منظور در خارج از تراریوم نگهداری کنید.

فصل دوم

تاریخچه تراریوم:

آقای الکساندر فلمینگ بطور تصادفی پنسیلین را کشف کرد. چارلز گودیر هرگز فکر نمی کرد که صنعت لاستیک سازی را به آمریکا عرضه کند. ببارها و بارها در گذشته اتفاق افتاده است که شخصی تصمیم به انجام کاری گرفته ولی در پایان نتیجه عمل چیز دیگری شده است. عملی که در بدو امر در فکر آن شخص بوده، نتیجه موفقیت آمیزی به همراه نداشته است ولی نتیجه موفقیت آمیز دیگری بدست داده است.این درست اتفاقی بود که در سال ۸۲۹۱ در ساختن اولین تراریوم بوقوع پیوست. دکتر ناتانیل وارد)عضو انجمن سلطنتی و عضو انجمن گیاه شناسی( سعی در ساختن تراریوم نداشت ولی خوشبختانه او برای باغبانهای محیط بسته این کار را انجام داد.اگر وی هنوز زنده بود و نتیجه عمل اتفاقی خود را میدید، بی شک بسیار مشعوف می گردید.
آقای وارد عاشق تغییرات طبیعی بود که اطراف خانه او را در لندن احاطه کرده بود. به دلیل علاقه بیش از حد وارد به پروانه ها ، وی کنجکاو شده بود تا دگردیسی آنها را از تخم به شفیره و سپس به پروانه مشاهده کند. به همین منظور توده ای از خاک را در یک ظرف شیشه ای ریخته و تخم ها را در آن قرار می داد و سپس در ظرف را با درپوش فلزی می بست ولی در این فرآیند سرنوشت پروانه ها در درجه دوم اهمیت قرار گرفت. آگاهان در مورد اینکه آقای وارد هرگز موفق به تماشای پرواز پروانه های دست پرورده خود شده باشد تردید دارند. عاملی که سبب شده تا توده خاک بیشتر مورد توجه وارد واقع شود، گیاهانسبز کوچکی بودند که در آن رشد می کردند. به این ترتیب شیشه فوق بطور اتفاقی بعنوان اولین تراریوم شناخته شد.رشد این گیاهان سبز برای آقای وارد بسیار هیجان انگیز بود، زیرا او قبلا چندین بار سعی کرده بود تا این گیاهان را روی یک دیوار قدیمی خارج از خانه اش پرورش دهد ولی موفق نشده بود. هوای آلوده لندن، با دود و کثافت خود، او را از این کار منع می کرد. حالا، سرخس ها و علف ها در این محفظه رشد می کردند. گیاهان تا چهار سال در این ظرف شیشه ای سالم ماندندو زمانیکه آقای وارد برای مدتی از خانه خود دور شد، باران به داخل ظرف رسوخ کرده و خاک را خیس کرد و همین مسئله باعث پژمردگی گیاهان شد. با وجود اینکه این مسئله فوق ناراحت کننده بود ولی نشان داد که گیاهان بدون مراقبت و توجه خاص تا چه مدت می توانند شاداب بمانندکشف اتفاقی آقای وارد باعث وسوسه هر چه بیشتر او گردید. او سرخس ها را در شیشه های دهانه گشاد قرار داده و
روی آن را نیز با یک شیشه دهانه گشاد دیگر می بست.یکی از آزمایشات وی بر روی یک نمونه سرخس حساس و ظریف بسیار موفقیت آمیز بود و ساقه آن حدود سی و پنج سانتیمتر بیش از گونه های بومی خود رشد کرد. به مرور ساقه از محفظه به بیرون رشد نموده و نتیجتا سرخس فوق به یک گلخانه مخصوص انتقال داده شدآقای وارد آزمایشات خود را در مورد رشد گیاهان در ظرف شیشه ای که با شیشه دیگری پوشانده شده بود، ادامه داد. بیشتر آزمایشات بر روی سرخس ها انجام می گرفت، زیرا آنها به رطوبت دائمی که در محفظه درونی تراریوم ایجاد می شد، احتیاج داشتند. او انواع نخل ، سرخس، خزه، آلوئه) aloes ( و کاکتوس ها را در محفظه شیشه ای می کاشت. وی در کتابی بنام اطلاعاتی در مورد گیاهان خانگی اشاره می کند: نخل ها برای مدت پانزده سال در این محفظه سالم مانده اند . آنها بدون اینکه بیش از حد طبیعی خود رشد کنند برای سالها بهمین صورت باقی خواهندماند آقای وارد در یک ظرف۲۰×۲۰ سانتیمتری که برای قسمت شمالی خانه در نظر گرفته بود. مقداری سرخس و کاکتوس را با هم کاشت. بطوریکه کاکتوس ها در بالای ظرف قرار داشتند و به این ترتیب آب کمتری به آنها می رسید و
سرخس ها در قسمت پایین ظرف قرار می گرفتند تا آب بیشتری به آنها رسوخ کنددر سال ۱۸۴۲ وارد کتابی بنام رشد گیاهان در ظروف شیشه ای نوشت. احتمالا این اولین کتابی بود که در مورد تراریوم ها نوشته شده است. در کتاب فوق اشاره شده است که آقای وارد قادر بود در یک بطری ، سرخس ها و خزهها را بطور صحیح ، بدون آب دادن برای ۱۸ سال نگهداری کنداز ظروف شیشه ای استفاده های دیگری نیز برای گیاهان خانگی می گردید. برای مثال آنها برای نشا کردن و انتقال گیاهان مناطق گرمسیری در مسافرت های طولانی دریایی بکار برده می شدند و ضمنا گیاهان عجیب و بیگانه نیز درآنها نگهداری می شدند
زمانیکه آقای وارد شروع به منتشر کردن روشهای استفاده گوناگون محفظه های شیشه ای برای کاشتن گیاهان کرد،محفظه های منسوب به وارد در خانه های سبک ویکتوریایی دیده می شدند. امروز توجه دوباره علاقمندان تراریوم به این گونه ظرفها معطوف شده است.در اواخر سال ۱۸۰۰ انواع شیشه های مصنوعی برای کاشت گیاهان مورد استفاده قرار گرفت. سرخس های درون محفظه های شیشه ای بین مردم رواج پیدا کرده بود و بیشتر شیشه های دهانه گشادی که ما در حال حاضر در عتیقه فروشیها می بینیم که پرندگان خشک شده )تاکسیدرمی شده( در آنها قرار دارند، در ابتدا برای گیاهان تراریوم مورداستفاده قرار می گرفتند.دکتر ناتانیل وارد بطور اتفاقی با روش کاشتن گیاهان در شیشه برخورد کرد و سپس آن را تکامل بخشید.)در بیشتر کتابها هنوز هم از باغچه های شیشه ای بعنوان ظروف مناسب وارد یافت می شود( شما نیز می توانید از دانش و تجربه او در مورد ساختن تراریوم استفاده کرده و لذت ببرید.

فصل سوم

ابزار و وسایل لازم برای ساختن تراریوم:

گاهی اوقات شروع یک سرگرمی جدید و یا توسعه دادن یک سرگرمی قدیمی احتیاج به خرید وسایل و ابزار گوناگون دارد . در اکثر مواقع ، بیشتر این ابزار مورد استفاده ندارند و پول شما به هدر می رود. این موضوع در مورد ساختن تراریوم صدق نمی کند .
کلیه ابزار و وسایل شما ارزان خواهند بود و ساعتها کارکردن با آنها به اندازه قیمتشان ارزش دارد . ضمنا این وسایل بوسیله دست قابل حمل بوده و احتیاج به جای اضافی ندارند. یک قفسه یا گنجه می تواند کلیه این ابزار را در جای خود جای دهد.
یکی از مهمترین ابزار برای باغچه های شیشه ایی چنگک سیمی است که در قفسه ابزار شما یافت می شود. من اخیرابا تاجر جوان تراریوم که در ابتدا ابزار خود را می خرید و سپس خود آنها را می ساخت ، صحبت کرده ام . او ادعا می کند که از کارکردن با ابزار ساخته دست خود بیشتر از ابزاری که از فروشگاه ها می خرد احساس رضایت میکند! بطور کلی ، ابزار وی شامل چنگک ، تیغه وقطعاتی از چرم و اسفنج بود. وسایل دیگری که مورد نیاز شما است عبارتند از ذغال ، خاک باغچه و ماسه که ممکن است در نزدیکی شما بسهولت یافت شوند. ابزار مهم دیگری که برای کاشتن گیاهان در شیشه های دهان گشاد احتیاج دارید، دستهای شما هستند. بهرحال اگر از ظروف گردن باریک ماننند بطری آب استفاده می کنید، با کمی ابتکار می توانید وسیله ای بیابید یا بسازید که برای این گونه ظروف مناسب باشد. تمرین مکرر و بروز اشتباهات باعث یادگیری بیشتر می شود. ابزار و وسایلی که در این فصل به آنها اشاره شد برای شروع کافی است . ممکن است چیزی کاملا متفاوت پیدا کنید که احتیاجاتتان را به نحو بهتری براورده سازد. در ساختن تراریوم نیز مانند بسیاری از موارد دیگر احساس ضرورت و احتیاج زاینده ابداعات وابتکارات است.

ابزار:

یکی از عوامل توفیق شما د رانجام کاری صحیح انتخاب وسیله مناسب است. برای ساختن یک تراریوم مقدار زیادی وسایل مناسب وجود دارد . تعدادی از این وسایل مورد مصرف شیشه های گردن باریک و هم برای شیشه های دهان گشاد بکار می رود که درمورد آنها بحث خواهیم کرد. طرز کار این وسایل نیز توضیح داده شده و ضمنا پیشنهاداتی در مورد اینکه کدام وسیله برای چه کاری مورد استفاده قرار گیرد از نظرتان خواهد گذشت. اولین کار شما آماده کردن یک بستر خاکی در ته محفظه است. در شیشه های دهان گشاد این عمل می تواند بوسیله دست انجام گیرد. در شیشه های گردن باریک برای اینکار احتیاج به یک قیف دارید.

قیف:

این وسیله هر چیزی می تواند باشد مشروط بر اینکه به اندازه کافی باریک باشد که در داخل دهانه شیشه جای گیرد و به اندازه کافی گشاد باشد که خاک و ماسه از آن عبور کند . قیف باید مواد لازم را به ته بطری یا شیشه بریزد . اگر چنین نباشد ، این امکانوجود دارد که اطراف شیشه کثیف شود و پاک کردن آن بعدا با اشکال مواجه گردد بهتر است از کثیف کردن جدار بطری خودداری شود.

قیف ها میتوانند بصورت زیر باشند:

۱ – یک مخروط مقوایی مانند آنهایی که از کاغذ معمولی یا کاغذ کادو درست می شوند.
۲ – یک مخروط مقوایی که اطراف آن بهم چسب شده باشد.
یک قیف کوچک پلاستیکی یا فلزی که بتواند در بالای استوانه مقوایی قرار گیرد تا خاک راحت تر از آن عبور کرده و دیوارهظرف را آلوده نکند.در مرحله بعدی ، باید یک سوراخ روی خاکها برای قرار دادن گیاهان ایجاد گردد. در اینجا نیز دستهای شما می تواند این کار را انجام دهد. در غیر اینصورت، یک قاشق یا یک بیلچه مورد نیاز است.

بیلچه ابزار زیر می توانند بجای بیلچه مورد استفاده قرار گیرند:

۱ – یک قاشق چای خوری یا قهوه خوری که از دهانه محفظه عبور کند.
۲ – یک میله با قطر حدود ۱/۵ سانتیمتر
۳ – یک مداد یا یک چوب بلند که خاک ته محفظه را لمس کرده وبتواند سوراخی روی آن ایجاد کند.
۴ – میله چوبی مانند میله هایی که برای نگاه داشتن بوته گوجه فرنگی مورد استفاده قرار می گیرد.
۵ – یک میله چوبی که برای غذاخوردن از آن استفاده می شود)از نوعی که ژاپنی ها با آن غذا می خورند

انبرک یا چنگک:

در مرحله بعدی شما به یک انبرک احتیاج دارید)انبرک ها فقط برای محفظه های گردن باریک استفاده می شوند(. کار آنها نگاه داشتن گیاه است تا زمانیکه گیاه را بداخل محفظه برده و در سوراخی که برروی خاک ایجاد کرده اید، قرار می دهید. تعداد زیادی از این انبرک ها وجود دارند که در عمل متوجه خواهید شد که کدامیک کار را برای شما بهتر انجام می دهد. چنگک را راست کرده و حلقه ای در ته آن برای نگاه داشتن گیاه ایجادکنید. ریشه های گیاه بداخل حلقه رفته و قسمت بالای آن روی حلقه قرار می گیرد. یک سیم مسی نیز می تواند بهمان شکل مورد استفاده قرار گیرد. می توانید پیکاپ را از یک فروشگاه فلزآلات خریداری کنید. این وسیل در واقع نوعی پنجه مکانیکی است که پنجه های آن بوسیله پیچی قابل بازوبسته شدن است. زمانیکه پنجه ها باز می شوند می توانید گیاه را داخل پنجه جای داده و سپس آنها را ببندید و به داخل بطری فرو ببرید. وقتی که ریشه ها بداخل سوراخ فرو رفته و محکم شدند. می تونید چنگک ها را بوسیله گرداندن انتهای فوقانی آن آزاد کنید و به این ترتیب گیاه در جای خود باقی می ماند. انبرک وسیله ای ضروری است زیرا باید گیاهان را در ته محفظه قرار دهید. این امکان نیز وجود دارد که بدرستی عمل نکند. اگر گیاه از داخل آن بیفتد، درست کردن دوباره آن خیلی مشکل است انبرک باید گیاه را محکم نگاه داشته و ضمنا براحتی نیز آن را رها کند تا گیاه در جای خود قرار گیرد. برای محفظه های دهان گشاد یک جفت انبرک آشپزخانه بسیار مناسب است.

کوبه خاک:

زمانیکه سوراخ مورد نظر ایجاد شد و گیاه در داخل ان قرار گرفت، احتیاج بهیک وسیله دارید که خاک دور سوراخ را بکوبید. در محفظه های دهان گشاد می توانید این کار را با انگشتان خود انجام دهید . در نوع دهانه باریک یک وسیله مخصوص مورد استفادهقرار می گیرد. در موقع کوبیدن اطراف محل سوراخ مراقب باشید که خاک اطراف ریشه ها به نرمی جابجا شده و ضمنا ریشه ها بوسیله خاک کاملا پوشانده شوند.

وسایل کوبیدن وسفت کردن خاک اطراف محل سوراخ به ترتیب زیر پیشنهاد می گردد.

۱- یک قطعه چوب که چوب پنبه ای به انتهای آن متصل شده است)از انتهای دیگر بیلچه خود برای اینکار می توانید استفاده کنید(. با یک چاقوی جیبی سوراخ کوچکی روی قسمت عریض تر چوب پنبه ایجاد کرده و آن را به انتهای قطعه چوب بچسبانید. اگر چوب پنبه نرم باشد به ریشه هایی که در ته محفظه قرار گرفته اند صدمه ای وارد نمی سازد.
۲- یک قطعه کوچک از پلاستیک یا اسفنج را به انتهای دیگر چنگک متصل نمائید.
۳- یک قطعه کوچک از پلاستیک به انتهای یک نی شیشه ای متصل نمائید.

گیره:

بعد از اینکه گیاهان در جای خود قرار گرفته و مستحکم شدند، آشغالهای ته محفظه را تمیز کنید. می توانید این کار را با یک
گیره مجهز به بازو انجام دهید. گیره برای انواع مختلف محفظه بکار برده می شود. ضمناً گیره ها برای خرده کاری های نهایی
مانند اضافه کردن قطعاتی از درخت سرخ چوب، سنگریزه و خزه نیز بکار می رود.

انواع مختلف گیره ها بصورت زیر است:

 ۱ – یک نی بامبو که دارای شکافی در وسط می باشد. یک تکه چوب در زاویه شکاف قرار داده و آن را با نخ یا بند نایلونی ببندید.
 ۲ – یک گیره با بازوی بلند، مانند پنس هایی که در داروخانه ها بکار می رود یا گیره هایی که برای جابه جا کردندکوراسیون ها و گیاهان داخل آکواریوم مورد استفاده قرار می گیرد.

وسیله گردگیری و تمیز کردن:

حالا تراریوم شما تقریبا کامل است. در این مرحله احتیاج به یک وسیله گردگیری و تمیز کردن آشغال و گردوخاک روی
شیشه دارید. قسمت خارجی شیشه را با یک پارچه نمناک تمیز نموده و سپس خشک کنید. می توانید این روش را برای
داخل شیشه هایی که سرباز هستند نیز مورد استفاده قرار دهید. به هر حال، برای پاک کردن محفظه های دهانه باریک به
نوعی برس خاص نیاز خواهید داشت.ضمناً یک وسیله گردگیری نیز برای پاک کردن برگها مورد احتیاج است، زیرا ممکن است آنها در حین کاشتن کثیف شده باشند.

شیوه آبیاری گیاهان تراریوم:

مقدرا آب اولیه مورد نیاز تراریوم مسئله مهمی است. نباید بستر خاکی گیاه بیش از حد خیس شود، ضمناً این نکته حائز
اهمیت است که خاک آماده شده برای بستر گیاهان مقدمتاً به اندازه کافی مرطوب باشد.
۱- این کار بوسیله یک قلم موی نقاشی که دارای موهای ملایم باشد انجام پذیر است. اگر دسته قلم مو آنقدر بلند نیست که به ته ظرف برسد می توانید آن را به انتهای یک بازوی بلند تر )مثل یک میله یا لوله باریک( متصل نمایید.
 ۲ – برای پاک کردن گرد و خاک گیاهانی که در بطری های دهانه گشاد کاشته شده اند، می توانید از میله ای استفادهنمایید که به انتهای آن مقداری پنبه متصل شده باشد.

وسایل آبیاری عبارتند از:

۱ – یک آبپاش کروی
۲ – یک قطره چکان بزرگ )از نوعی که در آشپز خانه مورد استفاده قرار می گیرد(.
۳ – یک آبپاش باغبانی )از نوعی که آب را پودر می کند(
۴ – یک قیف گردن دراز که به اطراف محفظه گردن باریک و خاک می رسد.

وسیله هرس کردن:

اگرچه هرس کردن برگ های زرد یا پژمرده قبل از کاشتن کار عاقلانه ای به نظر می رسد، با این وجود ممکن است بعضی از
برگ ها بعد از کاشتن زرد شوند. هرس کردن گیاهان بعد از اینکه داخل تراریوم قرار گرفتند به وسیله ابزار مخصوصی انجام
می گیرد که قادر است برگهایی را که خوب و شاداب نیستند به خارج منتقل کند، وسیله هرس کردن شما ضمناً می تواند
برای کوتاه کردن و آرایش دادن گیاهانی که در ابتدا کوتاه نیستد و بعد از مدتی رشد کرده و بلند می شوند، بکار رود.

برای هرس کردن از وسایل زیر استفاده می شود :

۱ – یک قیچی کوچک برای ظروف دهان گشاد
۲ – قیچی باریک و بلند باری ظروف گردن باریک
۳ – تیغ فلزی که مجهز به یک بازوی بلند چوبی باشد
۴ – یک گیره کاغذ که در یک انتها بصورت قلاب شکل گرفته و از انتهای دیگر داخل یک نی قرار گرفته باشد.این وسیله برای خارج کردن برگهای هرس شده مورد استفاده قرار می گیرد.عمل هرس کردن می تواند بوسیله خارج کردن تمام گیاه نیز انجام گیرد، گیاه را هرس کرده و دوباره آن را در جای خود قراردهید. اگر دستهای شما بداخل محفظه وارد می شوند این بهترین راه است. در غیر این صورت، ممکن است برای هرس کردن یک گیاه به گیاه دیگری آسیب وارد آید.
در هر حال روش خود را امتحان کنید، ممکن است شما در انجام این کار از من موفق تر باشد!

نمونه برداری از خاک:

یک وسیله برای آزمایش کردن رطوبت خاک ته محفظه مورد نیاز است. برای برداشتن نمونه می توانید از انتهای دیگر پیپت شیشه اییا نی خود استفاده کنید. آن را به داخل خاک فرو برده و سپس آن را از خاک خارج نمایید و میزان رطوبت خاک انتهایی را بررسی کنید.

وسایل را از کجا تهیه کنید:

وسایلی که ممکن است در خانه داشته باشید یا با اندکی ابتکار بتوانید آنها را بسازید عبارتند از:
۱ – چنگک سیمی
۲ – قیف کاغذی یا مقوایی

۳ – قاشق چای خوری یا قهوه خوری
۴ – میله ای بطول ۳۲ سانتیمتر و با قطر ۱٫۵ سانتی متر
۵ – مداد
۶ – میله چوبی که برای غذا خورد ن استفاده می شود
۷ – تکه های پارچه
۸ – قیچی های مخصوص مانیکور
۹ – قیچی های باریک و بلند
۱0 – گیره کاغذی
۱۱ – تیغ فلزی یک لبه
۱۲ – قلم موی نقاشی
۱۳ – میله ای که به یک انتهای آن مقداری پنبه متصل باشد
۱۴ – آب پاش کروی
۱۵ – قطره چکان
۱۶ – آب پاش باغبانی )از نوعی که آب را پودر می کند
۱۷ – انبر یا گیره آشپزخانه
۱۸ – قطعات کوچک پلاستیک و اسفنج

وسایلی که باید خریده شوند:

۱ – قیف کوچک
۲ – میله چوبی یا فلزی )از نوع باریک(
۳ – چوب پنبه
۴ – میخ چوبی
۵ – گیره پنجه دار (پیکاپ) داخل بطری
۶ – گیره بلند
۷ – سیم مسی
۸ – نی شیشه ای یا پیپت
۹ – گیره آکواریوم
۱0 – برس مخصوص تمیز کردن بطری

اصول کاشتن:

بیشتر تراریوم ها به یک بستر معمولی آماده شده از خاک نیاز دارند. لیکن تراریوم گیاهان صحرایی به مقدار بیشتری ماسه یا شن محتاج هستند.

برای آماده کردن بستر خاکی تراریوم به مواد زیر نیاز داریم:

خاک :

هر گونه مخلوط خاک استریل و بسته بندی شده برای این منظور مناسب است. امروزه انواع مرغوبی از این گونه خاک ها در اندازه و قیمت های مختلف در گل فروشی ها و موسسات پرورش گیاه عرضه می گردد. من از بسته های ۲۵۲ گرم تا حدود ۱ کیلوگرم استفاده می کنم. حمل خاک در این اندازه ها نه تنها آسان است بلکه این مقدار برای آماده کردن بستر سه تراریوم بزرگ کافی می باشد. اگر خاک مورد نیا خیلی خالص باشد، باعث پر شاخ و برگ شدن گیاهان شده و هدف اصلی تراریوم را از بین می برد.

خاکی که من استفاده می کنم دارای مواد زیر می باشد:

– مخلوطی از برگ درخت سرخ چوب
– خاک جنگلی هوموسی
– آب نمک
– کود خزه
– مخلوطی از برگ های بلوط
– کود جنگلی هوموسی
– هوموزیت *********
– زغال چوب
– سنگ مروارید
– و ضمنا مخلوطی از شن و ماسه
متوجه خواهید شد که خاک دارای یک ماده هوا دهنده)سنگ مروارید( و مقداری زغال چوب برای ملایم کردن یا شیرین کردن آن نیز می باشد. خاک سیاه و خاک عالی مخلوط خوبی برای کاشتن می باشند . این نوع خاک سبک بوده و مقداری هوا را به خود جذب می نمایدو معمولا کلوخه نمی شود. این خاصیت خاک سبب می شود تا ریشه های گیاهان تراریوم شما به راحتی تنفس کنند.

دو دستور برای ساختن بستر تراریوم:

دستور اول:
یک قسمت ماسه
یک قسمت خاک خوب
یک قسمت خاک برگ یا کود خزه

دستور دوم:
دو قسمت خاک آلی تازه
یک قسمت ماسه
یک قسمت خاک برگ، کود گیاهی یا کود کشاورزی
مقداری زغال چوب
مواد داده شده در هر یک از دو دستور فوق را با هم مخلوط کرده و سپس از یک الک رد کنید، مخلوط بدست آمده خاک تراریوم شما خواهد بود. برای تراریوم وحشی ماسه بیشتر و برای سرخس ها وخزه ها خاک رس بیشتری اضافه کنید اگر در ته محفظه شما هیچ سوراخی برای خارج شدن آب وجود ندارد، در لایه تحتانی محفظه مقداری شن یا ماسه اضافه کنید. برای این منظور میتوانید از ماسه های شسته شده آکواریوم استفاده نموده با بسته ای از سنگهای سفید یا رنگی مخصوص تجزیه،یک بسته حدود ۲۵۰ گرم تا ۱ کیلوگرم برای شش تراریوم میتواند مورد استفاده قرار گیرد. این مواد برای خارج شدن آب نقش بسزایی دارند. بدون آن خاک تراریوم شما خیلی خیس خواهد شد و در نتیجه ریشه گیاهانداخل آن بدلیل نرسیدن هوا خواهند پوسید. ممکن است مایل باشید مقداری زغال چوب برای شیرین بودن خاک بکار ببرید. مقداری زغال از منقل کباب نیز اگر به حد کافی خرد شده باشد می تواندبرای این منظور بکار رود. برای پوشش سطح محفظه میتوانید از خزه های سطحی که در گلفروشی وجود دارد ابتیاع نموده مورد استفاده قرار دهید.

موادی که برای ریزه کاریهای نهایی تراریوم مورد نیاز است :

استفاده از اشکال سرامیک برای تراریوم بستگی به سلیقه خود شما دارد. در اغلب تراریومهایی که در فروشگاهها بفروش میرسندشما متوجه حلزون قهوه ای کوچکی خواهید شد که به ته یک خزه چسبیده یا شیطان سبز رنگی را میبینید که زیرچشمی درخت کاج را نگاه می کند! اینها ریزه کاریهای تجارتی بوده و به فروش تراریوم کمک می کند. یک کارگر گلخانه به من توضیح داد که عدهای از مردم تراریوم را به دلیل حشره یا حیواناتی که در آن است خریداری می کنند و هیچ توجهی به شادابی و زیبایی گیاهان آن ندارند. اضافه کردن یک سنجاب راه راه یا موش صحرایی به تراریوم بستگی به نظر خود شما دارد . مواددیگری نیز مانند تکه های درخت سرخ پوست سنگ های ریز و سنگ های براق نیز در تراریوم استفاده می شود.اشکال سرامیکی بسیار ارزان هستند . ضمناً دروازه های باریک و پل نیز برای سرزمین جنگل کوچولوی شمااخیراً به بازار عرضه می شود.

فصل چهارم

محفظه ها:

زمانیکه تصمیم به ساختن تراریوم می گیرید مسئله عجیبی اتفاق می افتد و آن به این ترتیب است که شما شروع به خرید مایعات می کنید تا از ظروف آنها بتوانید استفاده کنید. یک نوع آبمیوه مخصوص در فروشگاهها موجود است که خانواده من طعم آن را دوست ندارند، ولی طرح بطری آن خیلی زیباست بنابراین به منظور داشتن بطری آن ما نوشیدن آبمیوه را تحمل میکنیم! ظروف شیشه ایی در طرح و شکل های گوناگون یافت میشوند که اکثراً برای تراریوم مناسب هستند. نوعی را که از شیشه صاف با گردن باریک ساخته شده انتخاب کنید. از دوستان و همسایه هایتان بخواهید بطری و ظروف شیشه ای شکل خود را برای شما نگاه دارند. تنگ ماهی که بچه ها دیگر از آن استفاده نمی کنند هم می توانید حتی شیشه های دهانه گشاد کره بادام زمینی)یا مربا( یا سر گشاد نیز می تواند یک یا دو سرخس کوچک را نگاهداری کند. ظروف شیرینی ، که دیگر مورد استفاده ندارند می تواند نمونه خوبی باشد.چشمان شما به مرور در این کار مهارت پیدا می کنند و در هر جایی در جستجوی محفظه مناسب برای کاشتن گیاهان خواهند بود . زمانی که شما در فروشگاه هستید ، در هر جایی بطری و شیشه برای اینمنظور خواهید یافت.

شیشه یا پلاستیک:

ابتدا تراریوم ها فقط از شیشه ساخته می شدند امروزه نوع پلاستیکی آن نیز ساخته می شود. در بعضی از فروشگاهها برای ساختن تراریوم نوعی حباب های پلاستیکی عرضه می شود. ولی من شخصاً نوع شیشه ای را ترجیح می دهم. پلاستیک منظره مصنوعی دارد، بنابراین تراریوم حالت طبیعی خود را از دست می دهد. اگر شما با من موافق نیستید، می توانید از ظروف پلاستیکی کیک یا کاسه پلاستیکی سالاد استفاده کنید. با آزمایش و پیگیری می توانید به این مسئله پی ببرید کدام نوع موافق سلیقه شماست.از هر نوعی که شما استفاده کنید چند اصل را بایستی در مد نظر داشته باشید. البته بهتر است برای منظره بهنر از نوع شیشه ایاستفاده شود. اگر جنس شیشه اعلا نباشد، گیاهان تیره به نظر خواهند رسید. حتی ممکن است بطری هایی را پیدا کنید که طرح یا تصویری در آنها نقاشی شده باشد. این بطری ها ممکن است محتوای تراریوم را از شکل طبیعی خارج کنند . اگر امکان دارد بطری هایی را انتخاب کنید که هیچ چیز بر روی آنها طراحی نشده باشد. در ضمن بطری ها را بررسی کنید که دارای سوراخ یا ترک نباشند.زمانیکه در حال انتخاب محفظه هستید باید در نظر داشته باشید که چه گیاهانی را در آن خواهید کاشت. گیاهانی که به رطوبت زیاد احتیاج دارند در محفظه های سرپوشیده یا بطری های گردن باریک بهتر نگهداری می شوند. گیاهان وحشی که به محیط خشک نیاز دارند در بطری های دهانه گشاد بهتر رشد می کنند. اگر شما علاقمندید که از حباب شیشه ای بدون درپوش استفاده کنید ، بهتر است گیاهانی را برای آن انتخاب کنید که احتیاج به رطوبت مداوم ندارند. هر چه در محفظه بازتر باشد رطوبت کمتر است ، به این طریق عمل کاشتن را شروع کنید.

محفظه های دهانه گشاد:

هر محفظه ای که دارای دهانه ای حدود ۱۰ سانتیمتر باشد ، بوسیله دست میتوان عمل کاشتن را در آن انجام داد. این محفظه هاشامل ظروف آکواریوم ، دهانه و حباب ها می شوند. اگر شما قبلا در ساختن تراریوم هرگز تجربه ایی نداشته اید ، بهتر است با این محفظه ها کار خود را شروع کنید . کار با آنها راحت تر و سریع تر انجام خواهد گرفت.

محفظه آکواریوم:

دهان گشادترین محفظه ها ظروف آکواریوم است . این ها برای تراریوم عالی بوده و کاشتن در آنها بدلیل اینکه دست به سهولت درداخل آنها حرکت می کند بسیار مناسب است. ظروف آکواریوم در اندازه های مختلف از حجم ۵ لیتر تا ۱۰۰ لیتر موجود میباشند. یک ظرف آکواریوم را نیز می توانید خودتان در خانه بسازید. از یک جعبه چوبی ۱۲ یا ۱۲/۵ سانتیمتری برای پایه استفاده کنید بدنه را با چوب یا آلومینیوم بپوشانید . ظروف آکواریوم در ابعاد گوناگون وجود دارند. و ابعاد ۳۵*۲۵*۲۰ سانتیمتر یک اندازه ایده آل به نظر می رسد. با یک تیغ شیشه بری اطراف آن را بریده و سپس آنها را با چوب یا آلومینیوم بپوشانید. یک درپوش که از دهانه ظرف مقداری بزرگتر است نیز مورد استفاده است. اگر در ته جعبه شکاف یا سواخی برای خروج آب وجود داشته باشد بسیارخوب است اگر ایجاد شکاف برایتان مشکل است در ته ظرف یک سوراخ با قطر ۳/۵ سانتیمتر ایجاد نمایید.

ظروف شیشه ایی پایه دار:

لیوان های پایه دار خاطرات فیلم های قدیمی را در من زنده می کند ، در حالی که مردی با شنل بعد از شام با لیوانی در دست دراطراف گردش می کند! این ظروف تخم مرغی شکل برای تراریوم ها عالی هستند. دهانه آنها گشاد بوده و اندازه های اغلب آنهابصورتیست که دست در داخل آنها حرکت می کند.کوچکترین نوع آن می تواند پنج گیاه را به راحتی در خود جای دهد. نوع بزرگتر آن به سهولت می تواند دوازده عدد گیاه را درخود جای دهد. یک نظافت خوب باعث براق شدن آنها می شود. اغلب آنها درپوش ندارند ، ولی شما می توانید از یک شیشه بربخواهید یک درپوش برای آنها بتراشد یا ببرد یا با اندکی جستجو یک درپوش مناسب از یک عتیقه فروشی پیدا کنید.

حبابهای شیشه ای:

حباب های شیشه ای وقتی به عنوان تراریوم استفاده می شوند منظره جالبی به خود می گیرند. بدنه منحنی شکل آنها نیز مانع دید گلها و گیاهان نمی شود. این حبابها دارای برآمدگی در قسمت میانی بوده و جای کافی برای رشد گیاهان جوان دارد. حبابها بر حسب قطر ضخیم ترین قسمت میانی اندازه گیری می شوند. انواعی که قطر میانی شان حدود ۲۰ سانتیمتر است برای جا دادن ۵ گیاه کوچک مناسب است و اندازه های بزرگتر آن)حدود ۴۰ سانتیمتر( قادر است بیش از ۱۲ گیاه را در خود جای دهد. این حبابها در اندازه هایی ۲۵ . ۳۰ و ۳۵ سانتیمتری نیز موجود می باشد.یک حباب ممکن است سرپوشیده بوده یا دهانه آن باز باشد. اگر گیاهی را ترجیح می دهید که به رطوبت زیاد احتیاج دارد، بهتراست از درپوش استفاده کنید. بعضی از حبابها با درپوش فروخته می شوند و به این ترتیب رطوبت را در خود حفظ می کنند.

سرپوش های گنبدی:

جالب ترین و ساده ترین روش به نمایش گذاشتن گیاهان درون تراریوم استفاده از یک درپوش گنبدی یا حباب شیشه ای است ، مسئله مهم این نکته است که درپوش گنبدی مزبور کاملاً بدنه ظرف را بپوشاند. ممکن است این گندها را روی هدایای یادگاری یا میوه های مصنوعی دیده باشید .)زمانیکه من یک کودک خردسال بودم مادربزرگم یک گنبد شیشه ای داشت که کیک سالگرد بیست و پنجمین ازدواج خود را با آن پوشانده بود(. چنین به نظر می رسد که این درپوشهای گنبدی شکل در زمان سلطنت ویکتوریا برای پوشاندن گیاهان و سرخس ها مورد استفاده قرار گرفته است و چندی بعد برای نگهداری از یادگاری ها بکار گرفته می شد و حالا دوباره برای مورد مصرف اصلی خود مورد توجه علاقمندان قرار می گرفته است. استفاده از یک گنبد روش خوبی برای جابجا کردن گیاهان بشمار می رود. سربزرگ آن اجازه می دهد که یک گیاه بلند در نقطه مرکزی قرار گیرد. حتی یک نخل جوان در زیر یک گنبد خیلی زیباتر جلوه می کند. البته لازم است که چیزهای دیگری نیز با آن همراه باشند- مانند مقداری خزه یا سنگ کوچک و….درپوشهای گنبد برای باغبانی خیلی مناسب هستند . شما می توانید بستر خاکی تراریوم را در یک دیس یا ظرف مناسب دیگرآماده نموده و آنگاه روی آن را با گنبد بپوشانید. استفاده از درپوش های گنبدی شکل، عمل پاک کردن برگ ها ، هرس نمودن و زینت دادن آنها را بطور خارق العاده ای آسان می نماید.

چند ظرف دهانه گشاد دیگر

ظروف زیر نیز برای تراریوم مناسب میباشند :

شیشه سس مایونز در اندازه های بزرگ
شیشه های دهانه گشاد ۲۲ لیتری
شیشه های شربت یا شیرینی
شیشه های دارو
شیشه های دهانه گشاد شکلات
من اخیراً چند نوع تراریوم را که با استفاده از آجرهای شیشه ای مجوف ساخته شده بود مشاهده نمودم. موج دار بودن شیشه باعث اعواجاج و تغییر شکل گیاهان شده بود . من در مورد استحکام این گونه تراریوم کمی تردید دارم شاید بهتر باشد که چنین تراریومی بر روی میز بطور ثابت باقی بماند.

تعدادی دیگر از محفظه های زیبا و چشمگیر:

زمانیکه یک محفظه گردن باریک را برای باغبانی در نظر میگیرید، نوعی را انتخاب کنید که لااقل گردن آن به اندازه کافی برای وارد کردن گیاه گشاد باشد. بطری های شیشه ای بسیار بزرگ را میتوان به عنوان نمونه نام برد. شیشه های آبمیوه یا شیر هم میتواند مورد استفاده قرار گیرند. بطری روغن سالاد نیز نمونه مناسب دیگری است . تنگ های نگهداری اسید نیز مثال خوبی برای یک تراریوم زیباست . حتی بطری های آب سیب ، شیشه های خیارشور و محفظه های نفت چراغ نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. محفظه خیلی معمولی که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد ، بطری شیشه های آب مقطر است . اغلب آنها تا ۲۲ لیتر گنجایش داشته و بطور مستقیم یا از طرف بدنه میتوانند روی میز یا کف زمین قرار گیرند. متأسفانه ، روی تعدادی از آنها نام کارخانه تولید کننده چاپ شده است و تعداد دیگری نیز رنگشان تیره می باشد ، ولی بعضی از آنها برای مورد استفاده شما مناسب هستند.من تعدادی بطری را که در شکلی خاص ، تراریوم و لوله های آزمایش کوچک که سرخس پنج برگی را نگاه میدارد ، دیده ام .استفاده از محفظه های گردن باریک برای ساخت تراریوم کاری با ارزش است .محوطه ای که شما گیاهان و گلهای خود را در آن قرار می دهید ، در طرح کلی شما مهم است . این نکته که شما بطری دهانه گشاد انتخاب می کنید یا بطری های گردن باریک ، بستگی به عوامل زیادی دارد. اندازه و شکل محفظه بر حسب نوع و تعداد گیاهانی که در داخل آن قرار میگیرد تعیین می شود. اجازه دهید خانه شیشه ای ساکنین خود را زیباتر جلوه دهند ! آنچه در زیر سرپوش گنبدی زیبا بنظر میرسد مممکن است در یک بطری شیشه ای به آن زیبایی نمایان نگردد. قبل از اینکه گیاهان را درداخل محفظه قرار دهید آنها را مورد آزمایش قرار دهید . چون جابجا کردن و مراقبت از گیاهانی که در گلدان کاشته می شود بمراتب آسان تر از گیاهانی است که در بستر خاکی درون محفظه تراریوم رشد می نمایند. اگر شما به کارهای تزئینی علاقه دارید ، فرصت خوبی است که از کاشتن گیاهان در شیشه ها لذت ببرید اگر محفظه ای که انتخاب نموده اید برایتان جالب نیست در جستجوی بطری یا محفظه ای باشید که ایده ال شماست . در شروع ، وقت و انرژی خود را برای محفظه ای که مناسب طبع شما نیست ، صرف نکنید.

در کجا میتوانید محفظه ها را تهیه نمایید:

سازندگان تراریوم هرگز نمی دانند چه موقع شیشه مناسب را برای منظور خود پیدا میکنند . روز گذشته من در حیاط خلوت همسایه خود بودم و در آنجا یک شیشه دهانه گشاد جالب دیدم که به یک چنگک آویزان بود ! ان شیشه کاملاً برای تراریومی که در کف زمین یا روی میز قرار می گیرد متناسب بود در حیاط خلوت های محلی عتیقه فروشی ها در جستجوی تنگ ها و بطریهای دست دوم باشید ، برای تراریوم شما آنها میتوانند دارای یک قص کوچک باشند ، به همین علت ممکن است قادر باشید
انها را با قیمت ارزان تری تهیه کنید. فروشگاههای مواد شیمیایی اماکنی هستند که می توانید تنگ های اسید را در آنجا بیابید)تنگ یک نمونه قدیمی از محفظه شیشه ای است که در یک سبد قرار گرفته و به منظور حمل کردن مواد شیمیایی در کشتی ها بکار میرفته است(. امروزه چنین تنگ هایی را در یک نیم بشکه چوبی قرار می دهند ، و وقتیکه جعبه آن در اثر استفاده شکسته شد ، بطری داخل آن فروخته می شود .آنها در اندازه های مختلف با گنجایش ۲۲ لیتر تا حدود ۵۷ لیتر عرضه می شوند و قیمت آنها خیلی گران نیست. در کیک فروشی ها ، فروشگاههای لوازم دست دوم و گاژها در جستجوی بطری های ارزان قیمت برای تراریوم باشید. عتیقه فروشی ها ، سوپرمارکت ها ، حیاط خلوت ها و زیرزمین ها نیز اماکن مناسبی برای یافتن ظرف های شیشه ای هستند. فروشگاههایی نیز وجود دارند که انواع و اقسام محفظه ها و ظروف را که از نظر علمی برای محیط سرپوشیده طراحی شده و رشد سالم وطبیعی گیاهان را تضمین می نماید، عرضه می کنند. انواع محفظه های شیشه ای ، بطری ها ، تنگ ها ، ظروف و درپوش های گنبدی را با اندکی صرف وقت به سهولت می توانید پیدا کنید.

فصل پنجم

گیاهان سبز برای تراریوم:

انتخاب گیاهان برای تراریوم یک کار هیجان انگیز و در عین حال رقابت آمیز است .آیا آنها با برگ های سبز تیره ، کوچک خواهند بود یا اینکه سرخس های قیطانی نظر شما را خود جلب می کنند ؟ زمانیکه گیاهان خود را انتخاب می کنید آنها را با هم ترکیب کرده و مورد سنجش قرار دهید ، ولی مطمئن شوید که کلیه آنها دارای شرایط رشد ونمو یکسان می باشند.در نظر گرفتن شرایط حرارتی و رطوبتی گیاهنی که در یک تراریوم با هم رشد می نمایند کار عاقلانه ای است. یک کاکتوس مانندبعضی از گیاهان دیگر به رطوبت نیاز ندارد بنابراین آنها را در محفظه های جداگانه قرار دهید. گیاهان خشک و تر اگر با هم در یک بطری نباشند، بهتر رشد می کنند. اطلاع داشته باشید که کدام گیاه باید در یک محفظه سرپوشیده باشد تا از رطوبت زیاد رخوردار گردد و کدامیک باید بطور متوالی از رطوبت برخوردار باشد و کدامیک از آنها باید در یک محفظه بدون درپوش قرار گیرند.)تعدادی از گیاهان نیز تقریباً در هر جایی رشد می کنند!( اگر چه گیاهانی که به رطوبت بیشتری احتیاج دارند برای تراریوم مناسب تر می باشند ، با این همه سایر گیاهانی که به رطوبت کمتری نیز نیاز دارند ، برای تراریوم مناسب هستند آنها می توانند در داخل محفظه های بدون درپوش قرار داده شوند تا از هوای بیشتر و رطوبت کمتر برخوردار گردند.اکنون تصمیم بگیرید که تراریوم کامل شده را در کجا قرار خواهی داد. اگر آن را در معرض نور آفتاب قرار می دهید گیاهان تومندرا انتخاب کنید و اگر خیال دارید آن را در پیشخوان حمام خود یا در سایه قرار دهید از سرخس ها و خزه ها استفاده کنید. اتفاقاًاین گیاهان برای زندگی و رشد در شرایط تراریوم بسیار مناسب هستند زیرا میلیون ها سال قبل از پدید آمدن تراریوم زمانی که کره ما دارای آب و هوای مرطوب باتلاقی بود این گیاهان در چنین شرایطی به خوبی رشد ونمو می نمودند. گیاهانی را که ببه هوای سرد احتیاج دارند در یک گروه و گیاهانی که به محیطی گرم نیازمندند در گروه دیگری در یک تراریوم جداگانه پرورشدهید.تفاوتی ن که شما گیاهان مورد نظر را بخرید یا اینکه آنها را از جنگل جمع آوی کنید ، فقط تصمیم بگیرید چه گیاهانی را ترجیح می دهید. گیاهانی را انتخاب کنید که قبلاً از نگهداری آنها واهمه داشتید ، با تراریوم دستان شما نیروی سبز شدن به گیاهان میبخشد !

اندازه ، رنگ و ترکیب:

من به تدریج دریافته ام که اندازه یک گیاه می تواند یک نکته گول زننده باشد. گیاهی که احتمالاً برای بطری گردن باریک کوچک و مناسب به نظر می آید ، بعد از قرار دادن آن داخل بطری ممکن است خیلی بزگ جلوه کند. من گیاهان مورد علاقه خود را خریدم که فقط به خانه بیاورم ، بعد دریافتم که آنها برای تنگی که قبلاً تهیه کرده بودم بسیار مناسب هستد. عقیده خوبی است اگر هنگام خرید گیاهان ، محفظه خود را همراه داشته باشید تا آنها را برای اندازهگیری در کنار هم قرار دهید. گاهی اوقات ممکن است قبل از کاشتن گیاهان آنها را هرس کنید و گاهی اوقات نیز شاید مجبور باشید که یک شیشه بزرگتر تهیه کنید.اندازه ظرف باید با گیاهانی که انتخاب می کنید تطبیق کند . از آنجا که هر گیاهی در تراریوم خیلی زود وخوب رشد می کند ، قبل از کاشتن گیاهان مطمئن شوید که رشد سریع یکی از آنها باعث محصور شدن گیاهان دیگر نشود. اگر شما به گیاه نخل خیلی علاقه دارید ،اول بررسی کنید ظرفی که برای آن در نظر گرفته اید فضای کافی برای رشد آن دارد . زمانی که به اندازه کافی رشد کرد ، آیا از فضای درون محفظه نیز بیشتر رشد خواهد نمود.برای گیاهانی مانند کرچک ها ) Crotons (، گیاهان چتری ) Umbrella Plants ( و سرخس های گردی) Asparagus Ferns )شما به محفظه بلند تری احتیاج دارید. ضمناً ، قدرت رشد گیاه را نیز در نظر بگیرید. آیا گیاه بخوبی در اطراف محفظه پخش شده و ظرف را به زیبایی پر می کند ؟ یا اینکه محیطی درهم شلوغ بوجود می آورد ؟
گیاهان اندازه متوسط شامل گیاه همیشه بهار چینی ) Chinese Evergreen (، فیتونیا ) Fittonias (، پی لیا) Pileas (، و پیچک های مجهز به برگ کوچک می باشند.برخی از گیاهان کوچکتر که برای تراریوم مناسب می باشند عبارتند از : سرخس های خانواده پتریس) Pteris (، پیچکانگور) Grape ivies ( و ساقه های شمشاد ) Boxwood Shootsبه دلیل رشد سزیع گیاهان در تراریوم بهتر است از گیاهان کوچک استفاده شود. گیاهان جوان حدود ۲ تا ۵ سانتیمتری باقیمتهای ارززان خیلی مناسب می باشند. اگر یک کاسه بزرگ دارید ، می توانید از گیاهان حدود ۸ سانتیمتر ولی با احتیاط استفاده کنید اجازه ندهید گیاهان شما پر شاخ و برگ شوند جای کافی برای رشد و تنفس آنها بگذارید. بی شک مایلید که تراریوم شما منظره جالبی داشته باشد نه اینکه ظاهری شلوغ و درهم داشته باشد. داشتن یک سرخس که به راحتی رشد می نماید ظاهری زیباتر به تراریوم می دهد تا تعداد زیادی از آنها که در فضای محدود تراریوم برای رشد کردن به هم فشار می آورند.گیاهان سبز دارای رنگهای مختلفی می باشند ، رنگ برگهای آنها از سبز خیلی کم رنگ شروع شده و به سبز خوشرنگ و سبز پر رنگ تر که به سیاهی می گراید ختم می شود گیاهانی را که دارای رنگ روشن تری هستند در کنار گیاهانی قرار دهید که برگ هایشان رنگ ملایم تری دارند. برگهای سالم نرم هستند ، دیگر برگها دارای برآمدگی و سورخ هستند . برگهای ابریشمی را بابرگهای خزه مانند یا لک دار در کنار هم قرار دهید .

منابع تهیه گیاهان برای تراریوم:

برای تهیه گیاهان تراریوم می توانید به گلفروشی ها، قلمستان ها، گلخانه ها و باغهای گیاهشناسی مراجعه نمائید. اکثر این منابع دارای گیاهان شاداب و سرخس های مناسب برای تراریوم می باشند. با دیگر دوستان و علاقه مندان نیز صحبت کنید و دریابید کدام گیاهان برای تراریوم آنها مناسب بوده اند. پیشنهادات مدیران گلفروشی ها را در مورد انتخاب و نگهداری گیاها مورد دقت قرار دهید. دارندگان گل فروشی ها در مورد نگهداری گیاهان، طرز مراقبت و تغذیه آنها اطلاع و تجربه های فراوانی دارند.
اگر در نزدیکی جنگل یا چمن زار زندگی می کنید می توانید گاهان را از آنجا جمع آوی کنید. ولی قبل از مبادرت به این گار اطمینان حاصل نمائید که کندن گیاهانی چون خزه، سرخس و یا پیچک از آن محل مانع و اشکال قانونی نداشته باشد. اگر مشکل قانونی وجود نداشته باشد، منبع خوبی یبرای جمع آوری گیاهان تراریوم خود یافته اید. بدیهی است کلیه گیاهان در محیط اطراف شما وجود ندارند. به هر حال می توانید با جستجو در اطراف و اکناف گیاهان مورد نظر خود را به دست آورید و آنها را در محیطقابل کنترل تراریوم رشد و پرورش دهید.اگر گیاه دلخواهی در منزل دارید که در گلدان کاشته شده، می توانید قسمتی از آن را قطع نموده و در آب قرار دهید پس از ریشه دادن آن را در داخل تراریوم خود بکارید. حتی قسمتی از چمن نیز در زیر شیشه زیبا به نظر می رسد. عوامل مهمی مانند رطوبت، حرارت و نور لازم برای گیاهان می توانند در مورد اینکه چه گیاهانی برای یک ترارمناسب هستند، شما را راهنمایی کنند. در حین آزمایش نیز شما بیشتر و بیشتر در مورد گیاهان خواهید آموخت. کشف کنید کدام عوامل در رشد بهتر گیاهان تاثیر دارند. انبوهی از گیاهان سبز مانند گیاهان جنگلی ) Wood Land Plants ( ، گیاهان گرمسیری ) Tropicals ( ، کاکتوس ها ) Cacti ( و گیاهان تنومند و شاداب در اختیار شما هستند.

گیاهان جنگلی:

قدم زدن در جنگل می تواند یک گردش گیاهشناسی لذت بخش باشد، خزه ها، سرخس ها و گل سنگ های محلی ) Country Lichens (، همه و همه نظر شما را به خود جذب می کنند. هر کدام از این گیاهان در جو مرطوب تراریوم رشد خواهند کرد. اجازه دارید، گیاهان را از جنگل، چمنزار یا پارک به خانه خود ببرید. همراه خود یک بیلچه کوچک داشته باشید تا بتوانید سرخس مورد نظر خود را از ریشه در آورید. مقداری خاک در اطراف آن باقی بگذارید. روی آن آب بپاشید تا مرطوب باشد و ضمناً سرخس کنده شده را در یک کیسه پلاستیکی حمل کنید. )تابستان گذشته در جنگل های هاه رین واشنگتن ) Hoh Rain (، من ده ها هزار سرخس را مشاهده کردم، ولی طبق قانون فقط عکس گرفتن در این پارک ها آزاد است بنابراین من فقط با حسرت به آنها نگاه کردم.

سرخس ها:

سرخس ها آنقدر ظریف و شکننده اند که نگهداری آنها در خانه غیر ممکن می باشد، در تراریوم به راحتی رشد کرده و شاداب میمانند. بخار آب موجود در تراریوم، برای گیاهان جنگلی محیطی نزدیک به محیطی که در آن بطور طبیعی رشد می نمایند فراهم می نماید.شما می توانید سرخس ها را به گل فروشی ها سفارش دهید یا خودتان به جمع آوری آنها مبادرت نمایید. یک روش خوب برای انتقال آنها از جنگل به خانه می تواند بوسیله قرار دادن آنها در یک قوطی باشد. بوسیله یک چاقو تا جایی که امکان دارد از عمق ریشه ها ببرید و سپس آنها را در قوطی قرار دهید. این امر بسیار مهم است که خاک را نمناک نگاه دارید، بنابراین قبل از کاشتن آن در تراریوم خاک سرخس ها را به خوبی خیس کنید. برای تراریوم خود از انواع گونه های مختلف سرخس های کوچک انتخاب کنید. بعضی از آنها تا حدود ۱۵ متر رشد می کنندو برای شیشه کوچک شما مناسب نیستد! سرخس نه تنها به نور، رطوبت زیاد و خاک غنی اسیدی نیاز دارد بلکه ریشه های آن نباید مستقیماً در آب باشد.

انواعی را که می توانید برای تراریوم خود انتخاب کنید از قرار زیر می باشند:

– سرخس برگ سوزنی: این گونه برای تراریوم بسیار مناسب می باشند. سرخس های برگ سوزنی در محیطی با رطوبت زیاد بر روی صخره ها رشد می کنند. سرخس های برگ سوزنی به دلیل نیاز به رطوبت دائمی بجز تراریوم در محل دیگری رشد نمی کنند.
– سرخس کوهی: ) Rock Fern ( این سرخس اغلب روی سنگ های معدنی یا سنگ های ساحلی می رویند.
– سرخس مار زنگی : ) Rattlesnake Fern ( برگهای این سرخس دارای رگبرگ های مورب سفید رنگ بوده و منظره جالبی به تراریوم می دهد. آنها در رطوبت ملایم بخوبی رشد می کنند.
– سرخس آبنوس: ) Ebony Ferns ( این دسته از سرخس ها در سایه بهتر رشدمی کنند. خاک آن نباید زیاد اسیدی باشد. برای تراریوم های سرپوشیده این سرخس ها نوع خوبی هستند. ساقه های آنها زیر شیشه خیلی زیبا بوده و به راحتی رشد می کنند.
– سرخس بلوطی: ) Oak Fern ( این نوع سرخس در رطوبت تراریوم بخوبی می روید.
– سرخس چتری: ) Birdsnest Fern ( در ابتدا وقتی برگها در گیاه ظاهر می شوند، بیضی شکل بوده و تخم پرنده ای در آشیانه اش در ذهن تداعی می نماید. سپس چین و شکن آنها صاف می شود و رنگ به سبز روشن می گراید.
– سرخس راجی: ) Holly Fern ( سرخس راجی در رطوبت کم و گرمای بیشتر، نسبت به سایر سرخس ها بخوبی رشد می کند این دسته از سرخس ها می توانند بسیار بزرگ شوند، بنابراین از یک محفظه وسیع استفاده کنید.
– سرخس ویکتوریایی: ) Victorian Fern ( این سرخس مجهز به رگبرگ های نقره ای بوده و کوچک باقی می مانند و درخشش و جلوه خاصی به تراریوم می دهند.
– سرخس غنچه ای: ) Button Fern ( برگهای گرد و ساقه تیره این سرخس، آن را بسیار چشمگیر و زیبا می سازد. سرخس های مناسب دیگری نیز برای تراریوم شما وجود دارند مانند: سرخس پرچینی ) Hedge Fern (، سرخس روبانی ( Ribbon Fern ( و سرخس رونده ) Walking Fern .)

ساژینلا:

عمر این نوع گیاهان بیشتر از سرخس است، و گاهی اوقات به عنوان گیاهان گرمسیری شناخته می شوند، اگر چه بعضی از آنها درشرایط محیطی سردتری نسبت به گیاهان گرمسیری رشد می کنند. این گیاهان به دلیل اینکه روی زمین می خزند شبیه خزه هامی باشند نوع کوتاهتر آنها به طرز جالبی کف تراریوم را می پوشانند. ممکن است شما آنها را با نام سرخس خزنده بشناسید. این دسته از گیاهان نیز چون خزه ها بایستی از رطوبت فراوان برخوردار باشند.

خزه ها:

خزه ها در انواع مختلف در دسترس می باشند. آنها در تراریوم بخوبی رشد کرده و هوای خشک موجب کوتاه شدن عمر آنها می گردد. خره های گشنیزی از گیاهان اولیه هستند و در سرتاسر عمرخود کوتاه باقی می ماند و برای محفظه های شیشه ای مناسبمی باشند. خزه ها روی سنگها و صخره ها بخوبی زمین و تنه درختان رشد می کنند. خزه اسفاگنوم ) Sphagnum Mosses )قهوه ای رنگ برای پوشاندن کف تراریوم شما مناسب بوده و آن راتزیین می نماید. خزه ها در انواع مختلف برای پوشاندن کف تراریوم در دسترس می باشند. تعدادی از آنها نرم و تعدادی دیگر زمخت هستند. رنگهای آنها نیز گوناگون می باشد.در جنگل درجستجوی خزه ها باشید. گیاه هلکساینسولیرولی ) Helexine Solelroli ( یا اشک کودک ) Baby tears ( کفپوش خوبی برای تراریوم محسوب می شود و همیشه کوتاه باقی می ماند. شاخه های ظریف آن در ته تراریوم پخش شده و منظره ای مانند خزه دارند.

نحوه پرورش درختان در تراریوم:

درختان ظریف نه تنها منظره ای طبیعی در تراریوم دارند، بلکه بطور تعجب آوری دارای عمر طولانی نیز می باشند. درخت همیشه بهار کوتاه ) Dwarf Evergreen (، درخت کوچک کاج و نهال بلوط را در پاییز جمع آوری کنید و در زمستان از قرار دادن آنها در تراریوم خود لذت ببرید. از درختان دیگری که قابل استفاده هستند می توان درخت سو ) Cypress (، کاج ) Spruce (، شوکران ( Hemlock (، سرخوار ) Yew ( و صنوبر ) Fir ( مینیاتوری را نام برد. قرار دادن درست یک درخت زیر گنبد شیشه ای می تواند
چشم نداز کاملی از جنگل باشد. نهال های کوک درخت شوکران و کاج دارای برگهای زیبایی می باشند.

گیاهان گرمسیری:

از اسم این گیاهان چنین بر می آید که آنها به محیط گرمتری نسبت به سایر گونه های جنگلی احتیاج دارند. آنها به گرما در رطوبت نیاز دارند و در تراریوم نسبت به سایر گونه های جنگلی بهتر رشد می کنند.بنفشه آفریقایی برای تراریوم خیلی مناسب است. انواع گوناگون این گیاهان را در اندازه های کوچک و معمولی مورد آزمایش قراردهید. بزودی در خواهید یافت که مراقبت از آنها در زیر شیشه آسان بوده و در شرایط محیطی تراریوم بخوبی رشد می نمایند

گیاهان خانواده پیلیا و پپرومیا:

گیاهان خانواده پیلیا و پپرومیا در تراریوم بخوبی رشد می کنند. آنها کوتاه باقی می مانند و از رنگهای متنوع برخوردار
گیاهان خانواده پیلیا و پپرومیا در تراریوم بخوبی رشد می کنند. آنها کوتاه باقی می مانند و از رنگهای متنوع برخوردارند.
– پیلیای دو رنگ ) Pilea Involucrato (: برگهای این گیاه در قسمت بالا سبز و در زیر به رنگ قرمز هستند. گلهای ریز این گیاه چنان بنظر می رسند که گویی روی برگها غنوده اند.
– پیلیای آلومینیومی ) Pilea Cadrerei Minima (: این گیاه نیز بدلیل لکه های براق روی برگها به اسم گیاه آلومینیوم شناخته میشود.
– پیلیای افسرده ) Pilea Depressa (: این گیاه درای برگهای گرد براق بوده و کوتاه می ماند.
– پپرومیای ساندرسی ) Peperomia Sandersi (: اغلب با نام گیاه هندوانه از آن یاد می شود. این پپرومیا دارای رگبرگهای نقره ای است که از مرکز هر برگ به اطراف پراکنده می شود.
– پپرومیای اوبتوسیفولیا ) Peperomia Obtusifolia Minima (: برگهای رنگارنگ این گیاه زیبایی خاصی به تراریوممی دهد.
– پپیرومیای کاپراتا ) Peperomia Caperta (: این گیاه با برگهای شیاردار خود جلوه خاصی به تراریوم شما خواهد داد.

تعدادی دیگر از گیاهان گرمسیری

تعدادی دیگر از گیاهان گرمسیری مخصوص تراریوم عبارتند از :

گیاه تسبیح( The Prayer Plant )، از آنجا که این گیاه در رطوبت حمام بخوبی رشد می کند ، برای تراریوم نیز مناسب می باشد. این گیاه به گرما احتیاج دارد ولی نور آفتاب مستقیم نباید به آن بتابد و به دلیل اینکه در هوای نسبتاً تاریک تغییر مکان می دهد به این نام خوانده می شود. تمام گیاهانخانواده مارانتا) Maranta Family ( ، که این گیاه نیز از آن دسته می باشد ، به محیط مرطوب احتیاج دارند.
گیاه عصب( The Never Plant ) این گیاه با برگهای بیضی که رگه های سفیدی در آن به چشم می خورد، در رطوبت تراریوم بخوبی بهعمل می آیند . این گیاه از خانواده فیتونیا بوده و در شرایط مرطوب به خوبی رشد می نماید. گیاه عصب کم رشد است .
بگونیا( Begonia ) انواع مختلفی از این گیاه در دسترس می باشد. انواعی که دارای برگهای کوچکتر هستند، برای تراریوم خیلی مناسب است.
گل شیپوری( Philodendron ) انواع کوچکتر این گیاه گرمسیری را برای کاشتن زیر شیشه انتخاب کنید.
ساندرایانای سوسنی( Dracaem Sanderiana ) این گیاه دارای برگهای باریک سفیدرنگ میباشد. البته هشدار می دهم که این گیاه ممکن است خیلی زود تر از آنکه انتظار می رود از محفظه بیرون بزند، ولی می توان آن را از پایه قطع نمود دیری نخواهد پائید که ساقه دیگر جوانه خواهد زد.

نخل کوتاه :

اغلب نخل ها خیلی بلند می شوند ، ولی نوع کوتاه آن میتواند زیر شیشه سالم بماند و از حد معینی بیشتر رشد نکند.

کاکتوس ها وسایر گیاهان تنومند:

این گیاهان به سهولت بدست آمده و به آسانی رشد می کنند و برای تراریوم های بدون درپوش یا تراریوم های گیاهان وحشی به کار می روند . از آن جا که این گیاهان به رطوبت مداوم احتیاج ندارند و بعضی از آنها به مقدار کمی رطوبت نیازمندند ، میتوانند در مجاورت هوا و آفتاب قرار گیرند. در اصل کاکتوس ها متعلق به آمریکا و گیاهان تنومند نیز بومی آفریقا هستند و هر دو دارای شرایط زیستی خشک بوده و می توانند آب را در خود ذخیره نمایند. کاکتوس ها آب را در ساقه خود و گیاهان تنومند آب را در
برگ های خود ذخیره می نمایند .
کاکتوس ها در انواع مختلف یافت می شوند رشد آنها در محیط بسته محدود بوده و به مراقبت کمتری احتیاج دارند. بعضی از آنها گهگاهی به آب نیاز دارند. بعضی از کاکتوس ها هیچ برگی ندارند ، زیرا برگ ها به مقدار زیادی باعث تبخیر آب می شوند. بعد از اینکه کاکتوس ها در زمستان برای مدتی در محل خنکی نگهداری شدند ، می توانید آنها را در ماه های تابستان در کنار پنجره در معرض نور مستقیم آفتاب قرار دهید . با قرار دادن کاکتوس ها و گیاهان تنومند در کنار هم در یک حباب شیشه ای ، منظره ی غیر عادی از ساختمان و رنگ های طبیعی متجلی میشود.

انواع مختلو کاکتوس برای یک تراریوم وحشی به ترتیب زیر می باشند:

کاکتوس کهن سال ) Old man cactus ( این نوع به دلیل موهای موج دار بلندی که از بالای ساقه ی کلفت آن به خارج رشد کرده به این نام خوانده می شود.کلاه اسقف (Bishops Cap) این کاکتوس به شکل یک کلاه پنج ترکه اسقف بوده و گل زردی از بالای آن میروید.کاکتوس های کوچک دیگری که برای تراریم مناسب میباشند به ترتیب زیر هستند:گوش خرگوش) Bunny Ear ( ، آرواره ببر( Tiger Jaw ( و سند دالر ) Sand Dollar (

از گیاهان تنومند برای تراریوم وحشی میتوان انواع زیر را نام برد:

گیاه جید) Jada Plant (، کالانکو) Kalanchoe (، آلوئه) aloe (، نهال گاستریا) Gasteria Seedling (، گل ناز)همیشه شاداب() Sedum ( و برگ معجزه) Miracle leaf ( یا گیاه هوا) Air Plants .) دقت کنید که برای تراریوم وحشی خود انواع کوچکتر کاکتوس و گیاهان تنومند را انتخاب کنید. از خاک ماسه ای استفاده کرده و
آن را در زمستان خشک و در تابستان مرطوب نگاه دارید.

کاشتن تعجب آور:

وقتی که شما خزه را در تراریوم خود می کارید به طور پنهان در بین گیاهان جوانه خواهد زد! جعبه تراریومی که از گلفروشی خریداری می نمایید پر از شگفتی هاست تماشای گیاهانی که از قبل در تراریوم رشد کرده اند به اندازه مشاهده کردن رشد یک دانه بلوط جنگلی که در آغاز بسیار کوچک است هیجان انگیز نیست. اغلب بذرها در تراریوم شما بهخوبی رشد ونمو می کنند. مقداری بذر علف خیلی زود به یک دسته چمن تبدیل خواهد شد . یک هسته پرتقال را به زمین مستعد بیندازید و بعد از مدتی مشاهده می کنید که چطور برگهای براق کوچک آن زمین را شکافته و در حال رشد است گیاهان را در یک شیشه دهانه گشاد بکارید. وجین کردن گیاهان هرز به زیبایی تراریوم شما می افزاید.

پوشاندن سطح تراریوم:

جاهای خالی سطح تراریوم را با کاشتن بعضی از گیاهان پر کنید و نوعی یکنواختی در سطح تراریوم خود ایجاد نمایید. گیاهانی که برای این منظور مناسب هستند و همواره کوتاه باقی می مانند

عبارتند از :

– اشک کودک) Babys Tears )
– پپرومیای برگ کنگره ای) Crinkle Leaf Peperomia )
– سلاژینلا) Selanginellas )
– انواع خزه ها : خزه زنده ) Living Sheet Moss ( خزه اسفاگنوم ) Sphagnum ( یا خزههای خشک شده که برای
تزئین به کار میروند.
– گیاهان یهودی سرگردان) Wandering Jew ( بگونیا.

فصل ششم

رنگ ها به تراریوم وارد می شوند:

هر چند که پیچک به طرز زیبایی رشد کرده یا نخل به طور جالبی گل می دهد، لیکن زمانی فرا می رسدکه به افزودن رنگهایی به تراریوم خود علاقمند می شوید . رنگ جلوه خاصی به نقاط آرام خانه می دهد و باعث انبساط خاطر شما می گردد. استفاده از گیاهان گل دهنده یکی از چند روشی است که رنگ را می توان به تراریوم افزود. گیاهانی وجود دارند که برگهای آنها دارای تنوع رنگ است مثل قرمز ، صورتی و قهوه ای روشن. انواع پیچک ها و گیاهان خزنده که دارای تنوع رنگی نیز هستند ، می توانند به فضای تراریوم شما جلوه خاصی ببخشند. غنچه ها زیر شیشه خیلی زودتر از فصل باز شدن خود در فضای باز ، شکوفه می کنند. شاخههای شکوفه دار به تراریوم شما زیبایی خاصی می بخشد. زنبق وحشی می تواند برای این مورد مثال خوبی باشد . اگر شما یک لامپ فلورسنت مخصوص، از نوعی که برای رشد دادن و تأمین نور گیاهان بکار میرود، در اختیار داشته باشید به کمک آن می توانید شرایطی را برای گیاهان خود فراهم نمایید که بتوانند در یک انباری یا یک قفسه تاریک هم گل بدهند.گیاهانی که دارای اندکی رنگ نقره ای ، قرمز و یا سبز مایل به آبی هستند می توانند بیش از پیش تراریوم شما را زیبا کنند.

گیاهانی که گلهایشان رنگی هستند

بنفشه آفریقایی( African violets ):

این گیاهان شاداب مخملی گرمسیری در همه فصول زیبا هستند. آنها برای تراریوم های مرطوب ایده ال بوده و گلهای آنها از رنگ سفید خالص شروع شده و ببه قرمز و بنفش تیره ختم می شوند. مخلوطی از خاک مخصوص برای بنفشه آفریقایی را مورد استفاده قرار دهید.آنگاه با کاشتن حتی یک شاخه ، تراریوم شما زیبا خواهد شد آنها به نورتمایل دارند ولی از قرار دادن این گیاه در معرض نور مستقیم بایستی اجتناب گردد. هر روز به مدت زمان محدودی درپوش تراریوم را به منظور تهویه و تنفس بردارید.

رزهای مینیاتوری( Miniature Roses ):

رزها گلهای جالبی هستند. غنچه کردن رزهای باغچه همیشه منظره زیبایی دارد. اگر شما در طی فصل زمستان جای خوبی در محیط باز برای باغچه ندارید،رزهای مینیاتوری در زیر شیشه رشد می کنند. رولتی( Rosa Roletti ) اولین رز کشف شده بود. دکتر روله ( Dr.Roulet )اهل سوییس، اولین بار آنها را در پنجره های یک خانه روستایی در دهکده موبورژ( Maubourget ) سوییس مشاهده کرد. از گزارشات چنین برمی آید که این گلها برای قرن ها به عنوان یک گیاه خانگی در آنجا رشد می کرد. رز جادویی یا رز عطری( Fairy Or Pygmy Rose ) رز مینیاتوری چینی( Rosa Chinensis Minima )، گلهای رز زرد و قرمز از انواعی هستند که شما می توانید در فضای بسته نگهداری کنید . رزها چه در محوطه باز وچه در محوطه بسته به آفتاب نیاز دارند. در زیر شیشه آنها به رطوبت و هوای روزانه نیز احتیاج دارند. ژرمونیوم مینیاتوری( Miniature Grmanium ) این گلها برای زیر شیشه عالی هستند . این گلهای کوچک به هوای روزانه و یک خاک مرطوب نیازمندند وبه حدی کوچک هستند که در یک لیوان معمولی نیز می توان آنها را قرار داد. ژرمانیوم عطری( Grmanium Pygmy ) دارای غنچه های قرمز رنگ و ژرمانیوم پری ( Pixie Gramanium ) دارای غنچه های صورتی
رنگ می باشد. آنها به مقداری آفتاب برای غنچه کردن و نشان دادن رنگهای خود از سفید تا قرمز تیره احتیاج دارند.

بگونیا( Begonia ):

بگونیاها ، که تعدادی از آنها در تمام سال غنچه می دهند و در اندازههای مختلف می باشند ، برای تراریوم ها عالی هستند. نه تنها رنگ های گل شان زیبا هستند ، بلکه برگهای آنها نیز دارای رگه هایی به رنگ های صورتی ، نقره ای و قرمزمسی می باشند. این گلها اغلب کاملاً رشد کرده و مقدار کمی نور غیر مستقیم و خاک حاصلخیز باغچه نیاز دارند ضمناً ریشه آنهانباید مستقیماً در آب باشد لذا آنها را زیاد خیس نکنید. انواع مختلفی از بگونیاها که برای تراریوم مناسب هستند بگونیای رکس( Begonia Rex Cultorum ) می باشند. انواع بزرگتر بگونیا ، مانند بگونیای سرخس( Begonia Fern ) با غنچه های سفید رنگ و بگونیای دختر رقصان ( Begonia Dancing Girl) دارای برگهای صورتی ، نقره ای با رگه های سبز رنگ نیز اگر دقت لازم در هرس آنها بکار رود می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

ارکیده های مینیاتوری( Miniature Orckids ):
یکی از کتابهایی که من به آن مراجعه می کنم ، کتاب” باغچه ای در پنجره خانه تان” نوشته جیم هرسی ( Jeam Hersey ) می باشد. در این کتاب که در سال ۱۹۴۹ منتشر شد ، آمده است که وی یکی ازاولین کسانیست که ارکیده ها را در زیر شیشه به راحتی گیاهان خانگی دیگر پرورش داد. ارکیده های مینیاتوری)که به رنگهای مختلف وجود دارند( علاوه بر اینکه به خاک باغچه ای احتیاج دارند ، نبایستی ریشه آنها نیز مستقیماً در آب باشد. پس از کاشتن ارکیده مقداری از خزه های اسفاگنوم ( Sphagnum Ferns ) به اطراف آن اضافه کنید. بعضی از ارکیده ها به آفتاب احتیاج دارند و بعضی دیگر باید در سایه یا در هوای خنک نگهداری شوند برخی از گونه های مینیاتوری خانواده بولبوفیلوم( Bulbophyllum ) و سیرهوبتالوم( Cirhobetalum ) در هوای گرم ، مرطوب و سرپوشیده تراریوم به خوبی رشد می کنند. گلهای آنها به رنگهای قرمز، صورتی ، بنفش پر رنگ و زرد مایل به قهوه ای می باشند. نور مداوم آفتاب برای بولبوفیلوم و نور ملایم و غیر مستقیم برای سیرهوبتالوم لازم است.گل امرودی کوچک( Wintergreen ) این گل برگهای کمی داشته و دارای دانه های قرمز رنگ می باشد.

انگورک آمریکایی( Crimson Berries ):

این گیاه میوه های سرخ رنگ دارد.)گل امرودی و انگورک هر دو رنگهای تازه ای به تراریوم شما می افزایند.

پیلیا ( Pilea ):

این گیاهان در تراریوم به خوبی رشد می کنند، رطوبت زیاد ونور غیر مستقیم آفتاب برای آنها لازم می باشد. پی- لیااینوولوکراتا ( Pilea Involucrata) یک گیاه بالا رونده است که گلهای کوچکی در برگهای آن رشد می کند.

گلاکسینیا ( Gloxiana ):

این گیاه بومی برزیل است که برای گلهای درخشان و رنگی آن به وفور کاشته می شود. گلاکسینیاها دارای رنگهای مختلفی می باشند. آنها معمولاً در گلخانه ها رشد می کنند و بنابراین برای تراریوم مناسب می باشد. گلهای زنگوله ای آن از ابتدای گلبرگهای آن رشد کرده و به رنگهای قرمز، صورتی و بنفش می باشند.

کاکتوس:

گیاهان زیادی از خانواده کاکتوس هستند و دارای گلهای رنگارنگ می باشند. کاکتوس سر قرمز که دارای گلهای قرمز روشن در بالای آن می باشد، برای تراریوم وحشی مناسب می باشند. کاکتوس نوتوکاکتوس( Cactus Notocactus ) با گلهای زرد روشن نیز مثال خوبی است. اما شما می توانید برای تراریوم خود در جستجوی اقسام دیگر کاکتوس با رنگهای مختلف باشید کاکتوس ها دارای اقسام زیادی می باشند.

گیاهانی که برگهایشان رنگی هستند:

برگهای سالم گیاهان هم بهاندازه گلها می توانند باعث ترکیب رنگ مناسب در تراریوم شوند. بعضیاز گیاهان دارای برگهایی هستندکه رنگهای آنها از گلها متنوع تر است ! برگ اکثر گیاهان به رنگ سبز است ولی رنگ برگ بعضی از گیاهان متفاوت است و میتوان در تیره های مختلف گیاهان رنگ برگ ها را از سفید تا بنفش تیره مشاهده نمود.ژرمانیوم شبیه توت فرنگی ( Strawberry Germanium ) این گیاه ارای برگهای صورتی وحلزونی شکل می باشد. ساقه اش ازپایین شروع شده و به برگهای باریکی ختم می شود. این گیاهان به سایه ، رطوبت وجای خنک احتیاج دارند.

گل شیپوری( Caladium ):

گلهای شیپوری نه تنها دارای برگهای زیبایی هستند بلکه رنگ هایشان نیز جالب است. گل شیپوری دسته ای از گیاهان گرمسیری بوده و در رطوبت زیاد وسایه بهتر رشد می کنند. اگر مایلید رنگ برگ های گل شیپوری شما تیره شود ، می توانید خاک تراریوم خود را اسیدی کرده و آن را مرطوب نگه دارید. برگهای آنها شبیه نوک پیکان بوده و در رنگهای صورتی ، سفید ، قرمز روشن ، نقره ای و قرمز تیره یافت می شوند. بیشتر برگها ظاهری مرمر گونه دارند

پیلیا( pilea ):

این گیاه دارای برگهای سبز نقره ای بوده و نوع دیگر آن با برگهای سبز روشن(پیلیایمیکروفیلا Pilea Microphyla ) منظره زیبایی را به وجود می آورند

پپرومیا)( Peperomia ):
دارای شاخههای باریک قرمز رنگ و برگ های نقره ای رگه دار می باشد. نوع دیگری از بگونیای هندوانه ای( Watermelon Begonia )، پپرومیای ساندرسی( Pepromia Sandersi ) است که برگ های رگه دار نقره ای دارد و به تراریوم منظره جالب توجهی می دهد. پپرومیاها و پیلیاها ، همانطور که قبلاً اشاره کردم، برای باغچه های شیشه ای محوطه بسته مناسب بوده ونه نها دارای برگهای رنگی واشکال مختلف می باشند ، بلکه به گرما ورطوبت زیاد سازگارند و همواره کوتاه باقی می مانند.ونوس حشره خوار ( Venuss Flytrap ) این گیاهان رنگی جالب ، به آفتاب کامل و رطوبت کافی نیاز دارند تا مانند محیط طبیعی خود رشد نمایند. آنها در خاک حاصلخیز که خزه اسفاگنوم اطراف آن را پوشیده باشد به خوبی رشد می کنند. برگهای ونوس حشره خوار سبز روشن بوده و در مرکز دارای یک نقطه زرد پررنگ می باشند. همانطوری که از اسم این گیاه بر می آید، یکی از منابع تغذیه ونوس حشره خوار بعضی از مگس ها و حشرات است لیکن هرگاه امکان تغذیه از حشرات وجود نداشته باشد از خاکتغذیه خواهند نمود.

پیچک یخی( Glacier Ivy ):

برگهای سبز کوچک این گیاه با رگه های سفید آن را غیر معمولی جلوه می دهد. این گیاه چه در آفتاب و چه در سایه به جای خنک احتیاج دارد. در تراریوم بایستی آن را در پشت سایر گیاهان جای داد در غیر اینصورت پژمرده می شود. خاک آن را مرطوب نگاه داشته و گاهی اوقات درپوش را بردارید.

حسن یوسف( Coleus ):

برگهای این گیاه دارای تنوع زیادی از رنگهاست . طرح برگها به صورت قلب بیضی یا حاشیه دار می باشد. رنگهایی مانند سبز ، زرد، قرمز، قهوه ای وصورتی ممکن است در برگهای حسن یوسف دیده شود. از خاک گلدان برای کاشتن اینگیاهان استفاده کرده و آنها را مرطوب نگاه دارید برای زیباتر شدن رنگ برگ ها مقداری نور آفتاب برای آنها لازم است. هرگاه حسن یوسف را در تراریوم پرورش می دهید در فاصله زمانی معین آن را هرس نموده واز رشد بی رویه آن جلوگیری کنید.

دیفن باخیا( Diffenbachia ):

این گیاه به ” گیاه مادرشوهر” معروف است ، زیرا هرگاه مقداری از ساقه آن جویده شود ویا زیر زبان قرار گیرد بطور موقت انسان را لال میکند! برگهای سبز، پیچی و زرد آن خیلی زیبا هستند. باید مراقب بود که این گیاه خیلی زیاد رشد نکند لذا آن را به موقع هرس کنید. هر روز چند ساعت دیفن باخیا را در معرض نور مستقیم آفتابقراردهیدکلروفیتومالاتوم( Chlorophytum Elatum ) یا گیاه کارتنک ( Spider Plant ) این گیاه جالب آفریقای جنوبی دارای ساقهکوچک و برگهای سبز روشن با رگه های سفید مرکزی می باشد. این گیاه به صورت افقی رشد کرده و به آفتاب و رطوبت نیازدارد.

یهودی سرگردان( Wandering Jew ):

این گیاه برای تراریوم خیلی بادوام است برگهای آن در قسمت زیرین بهرنگ بنفش تیره مایل به قرمز و قسمت روی آن به رنگ سبز با رگه های سبز روشن تر می باشد. به منظور داشتن برگهای رنگین تر این گیاه را از آفتاب و رطوبت برخوردار سازید.

درختان کوچک با رنگهای متنوع:

یکی از فریبنده ترین ایده ها برای من کاشتن یک درخت ظریف در گلخانه شیشه ای است! آنها نه تنها ترکیب رنگی تراریوم را مناسب می سازند، بلکه آن را بطرز جالبی زینت می دهند. نهال های جوان و کوتاه برای تراریوم مناسب بوده و منظره جالبی از جنگل را با رنگها و اشکال گوناگون در چشم شما زنده می کنند. حتی کوچکترین اندازه یک درخت نیز منظره ای از جنگل را در باغچه ای شیشه ای مجسم می سازد. این درختان را در جنگلهای پاییزی می توانید بیابید یا اینکه می توانید آن را سفارش داده یا از گلخانه های محلی تهیه کنید. اگر مایلید آن را از جنگل یا باغچه خودتان شخصاً انتقال دهید ابتدا آن را از ریشه در آورید، ضمناً مقداری خاک در اطراف آن باقی گذاشته و تا خانه آن را مرطوب نگاه دارید. زمانی که آماده کاشتن آن در تراریوم هستید، محفظه ای انتخاب کنید که فضای کافی برای رشد عمودی آن دارا باشند. فقط یک نهال جوان برای زیبا نشان دادن تراریوم کافی است.نهال هایی که برای گلخانه های شیشه ای مناسب هستند از این قرارند: صنوبر، کاج، شوکران، سرو کوهی، کاج سفید، سرو جوانقرمز و سرخدار، هر یک از این درختان همراه با گیاه کوتاهتر، جنگل های شمال را به آپارتمان شما می آورند! رنگ های قرمز،نقره ای و سبز تیره این درختان آرامش خاصی به شما میدهند.

شکوفه های رنگی:

رابرت سیباور ( Robert C.Bauer ) نویسنده مقالات مجله نیویورک تایمز ( New York Times ) و کتاب “باغچه های شیشه ای” ( Garden in Glass Containers ) ابتکارات جدیدی بکار برده و در مورد شکوفه ها در باغچه های شیشه ای مطالب زیادی نوشته است. من چندین مقاله از او خوانده ام و ایده های جالب و منحصربه فردی آموخته ام.آیا می دانید اگر بخواهید زنبق وحشی را در اتاق نشیمن خود داشته باشید نیازی نیست که تا بهار آینده منتظر بمانید. در حالی که طبیعت در فضای خارج از خانه شما بخواب فرو رفته است، در فضای خانه شما می تواند بیدار باشد. گیاهان کوچکی از انواع مختلف در دسترس شما می باشد که می توانند در یک تراریوم مناسب زودتر از موعد معین شکوفه کرده و بارور شوند. ضمناً هر بار که شما درپوش محفظه را برای هوا دادن بر می دارید، بوی خوش شکوفه ها فضا را عطرآگین خواهد ساخت.میزی که برای شما بی مصرف است، می توان با گذاشتن یک تراریوم روی آن، آنرا به طریقی بکار گرفت. مقداری خزه و گیاهان کوچک نیز به آن اضافه کنید تا تصویری که آفریدهاید کامل شود.

زنبق دره ای ( Lily Of The Valley ):

یک “دانه” زنبق قسمتی از ریشه است که جوانه در نوک آن قرار دارد. “دانه های ” آمادهزنبق دره ای برای رشد دادن سریع مناسب است. این گلهای زیبا منظره ظریفی از سبز و سفید به محفظه شیشه ای شما می دهد.محفظه های اندازه متوسط و مرطوب برای این شکوفه ها مناسب می باشد. خزه اسفاگنوم هم بخوبی ماسه عمل می کند. ریشه هارا در خاک مرطوب قرار داده بطوری که شکوفه ها بطور ایستاده قرار گیرند. برای ده روز آنها را در جای تاریک نگاه داشته، سپس به تراریوم نور بدهید. درتراریوم را بپوشانید ولی گاهی اوقات اجازه بدهید کمی هوا و نور برای جلوگیری از کپک زدن به آن برسد.شکوفه کردن گلها را ببینید و لذت ببرید.ریشه های بنفشه ( Violet Roots ) رنگ تیره دلپذیر و رایحه معطر این بنفشه در زیر شیشه می تواند برایتان لذت بخش باشداگر این گیاهان در باغچه شما نیستند، می توانید آنها را از گلخانه های محلی تهیه کنید. ریشه های بنفشه باید در بالای خاکی که روی خزه ها قرار گرفته، کاشته شوند. مقداری زغال چوب و ماسه اضافه کنید. به نرمی ریشه ها را به داخل خاک فرو برده و قبل ازگذاشتن درپوش، خاک را مرطوب کنید. بنفشه ها در محل خنکی از خانه در عرض ۵ هفته شکوفه می کنند. پرتوی از نور آفتاببرای آنها کافی است.شاخه های کوچک ( Planting Twigs ) وقتی که ساقه ها جوانه زدند، شاخه های کوچک آن را جدا کنید. آنها را طوری بچینیدکه طول شاخه با اندازه محفظه شما تطبیق کند. آنها را در ماسه هایی که در ته محفظه شیشه ای شما قرار دارند، بکارید. این شاخه ها وقتی شکوفه می کنند، خیلی بزرگتر می شوند لذا این مسئله را در نظر داشته باشید و محفظه خود را زیاد شلوغ نکنید.جوانه های بید مشک، گیلاس، یاس زرد و بید مجنون را امتحان کنید جوانه ها را قبل از کاشتن ۲۴ ساعت در آب بخیسانید سپس آنها را در محفظه بکارید و در محلی تاریک و خنک تا هنگام شکوفه کردن نگاه دارید. زمانی که رنگها شروع به ظاهر شدنکردند آن را در معرض تابش نور آفتاب قرار دهید.ترکیب رنگهای تراریوم شما در هر زمان و در هر نقطه ای از کشور امکان پذیر است. برگها و گلها، نهال های جوان و شکوفه ها همه کمک می کنند تا آرامش و لذتی خاص به شما دست دهد. با کمی اراده می توانید ۴ فصل را در خانه، آپارتمان یا دفتر کارخود داشته باشید!

فصل هفتم

تراریوم های دهانه گشاد و گنبدی:

خواه تصمیم بگیرید که با تراریوم دهانه گشاد شروع کنید )و شاید برای شروع این انتخاب عاقلانه تر باشد( و خواه با شجاعت تماماز بطری های گردن باریک شروع کنید دستورالعمل هایی برای هر دو نوع محفظه ارائه شده است. در این فصل بطور کلی انواعتراریوم مورد بحث قرار گرفته و سپس درباره محفظه های دهانه گشاد توضیحات عمیق تری داده شده است و در فصل هشتم نحوه کاشتن گیاهان در بطری های گردن باریک از نظرتان می گذرد.قبل از هر چیز با فراغت و آسایش خیال این پروژه را به عنوان یک سرگرمی به مرحله اجرا بگذارید چون به شما امکان می دهدکه موارد جدیدی را علاوه بر روش تکنیکی آن از نظر هنری نیز امتحان کنید شما نباید همان روزی که وسایل مورد احتیاج خودرا می خرید، گیاهان را بکارید. من به تجربه دریافته ام که اول باید در مورد محفظه تصمیم گرفت. سپس گیاهان را خریداری کردو چند روزی روی آنها مطالعه نمود من ابتدا طرح خود را خارج از محفظه تراریوم روی کاغذ اجرا می نمایم و سپس در مورد اینکه شکل و ترکیب تراریوم پس از کاشتن گیاهان به چه صورتی بایستی باشد تصمیم می گیرم. این روش سبب می شود طرح کلی اتاق را نیز در نظر بگیرم و بعداً این ضرورت پیش نیاید که محل آن را تغییر دهم.اگر شما سرخس ها را در محلی مرطوب نگهداری نکنید، ممکن است قبل از قرار گرفتن در تراریوم پژموده یا خشک شوند. قراردادن آنها بطور موقتی در شیشه دهان گشاد با گذاشتن سرپوشی روی آنها می تواند از خشک شدنشان جلوگیری کند.اگر می توانید، در موقع خرید گیاهان ، در رابطه با محل قرار گرفتن آنها، محفظه خود را همراه داشته باشید. انجام دادن این کارباعث جلوگیری از دوباره خریدن محفظه می شود، زیرا شما می توانید گیاهانی را انتخاب کنید که مناسب محفظه باشند. تحقیق کنید که کدامیک از گیاهان آهسته رشد می کنند و این مسئله را در ابتدای عمل در نظر بگیرید. خریدن نهال ها همیشه مقرون به صرفه است اگر شما با گیاهان بزرگ یا حتی اندازه مناسب شروع کنید، ممکن است خیلی زودتر از آنچه انتظارش را دارید، نوک شاخه ها از در محفظه محلی که با شیشه بزرگ خیارشور یا بطری های بزرگتر نیز این اتفاق ممکن است رخ دهد. این درست مثل کاشتن بوته توت فرنگی ) Shrub ( در یک خانه جدید است اول که آنرا می کارید، ممکن است رشد آنها با اندازه خانه تطبیق کند.ولی می توانید مطمئن باشید در عرض ۵ سال خیلی زیاد رشد کردن و بعد از ۱۰ سال بصورت هیولایی غیر قابل کنترل خواهدشد. البته ، محلی که برای قرار دادن تراریوم در نظر گرفته اید بستگی به فضایی دارد که در اختیار شما است حتی آبگذر نزدیک دستشویی آشپزخانه شما می تواند محلی برای کاشتن باشد. یک میز کار که بتوانید ابزار و ادوات باغبانی را روی آن بگذارید ایده خوبی است. با قرار دادن یک روزنامکه، روی زمین نیز می توانید کار کنید. اجازه دهید فضای کافی برای انجام کار خود داشته باشید شما می توانید یک کارتن تهیه کنید و کلیه اسباب و لوازم خود را بعد از استفاده در آن قرار داده و کارتن را در یک قفسه یا گاراژ نگاهداری کنید. قبل از اینکه کاشتن را شروع کنید، محفظه خود را کاملاً تمیز نمایید. یک شیشه براق گیاهان شما را خیلی زیباتر از یک شیشه کثیف نشان می دهد. محفظه ها را می توان برای مدتی در محلول سفید کننده لباس، صابون ساده و آب خیسانید. بهتر است بعد از شستن محفظه برای ۲۴ ساعت آن را در هوای آزاد بگذاریئ تا از محلول آمونیاک یا مواد دیگر ضدعفونی کننده پاک شوند و بوی آنها برطرف شود. دو عاملی که باعث زیبا شدن هر تراریوم می شوند، یکی خاک مرطوب و غیر چسبناک و دیگری جمع نشدن آب در زیر ریشه هاست. اگر در ابتدا طرز آبیاری شما صحیح بوده و خاک زیاد خیس نشده باشد، ریشه ها می توانند آب و هوای کافی را از آن جذب کنند. مراقب باشیم که تراریوم زیاد خیس نباشد، بخصوص اگر محفظه شما هیچ راهی برای خروج آب ندارد. تا ۱/۴ ته محفظه را با خاک بپوشانید. بنابراین اگر شما از یک محفظه با ارتفاع ۳۰ سانتیمتری استفاده می کنید باید حدود ۸ سانتیمتر آن را با خاک بپوشانید. این نسبت در محفظه های خیلی باریک با مدلهای دیگر یکسان است.
ترتیب دستورالعمل های پیشنهادی برای کاشتن تراریوم:

۱ – ابتدا بزرگترین نمونه ها را بکارید.
۲ – سپس گیاهان کوچکتر را اضافه کنید.
۳ – حالا گیاهان خزنده را بکارید.
۴ – در این مرحله گیاهان پوششی را که برای جاهای خالی تراریوم در نظر گرفته اید بکارید.
۵ – اکنون ماسه یا قطعاتی از درخت سرخ چوب را در جای لازم قرار دهید.
۶ – حالا مواد کوچک دیگری اگر لازم باشد اضافه کنید.
برای اینکه گیاهان بدست شما بهتر بارور شوند نکات زیر را رعایت نمایید:

۱ – راحت و آرام باشید.
۲ – طرح کلی مورد نظر را دقیقاً مطالعه کنید. هر گیاه بایستی در طرح کلی منظره تراریوم نقشی داشته باشد. آیا منظره
کلی تراریوم زیبا و چشم نواز است؟
۳ – نسبت گیاهان را به هم مقایسه کنید و اگر یک منظره جنگل در ذهنتان وجود دارد گیاهان را بر اساس آن بکارید.
چگونه به این عمل مبادرت خواهید کرد؟
۴ – گیاهان را درهم نکارید و فضای تراریوم را شلوغ نکنید برای تنفس و رشد آنها فضای کافی باقی بگذارید. جاهای خالی را
می توانید با خزه بپوشانید.
۵ – مقدمتاً یک مرکز توجه اولیه در تراریوم بوجود آورید آنگاه مبادرت به مراکز توجه بعدی بنمایید.
۶ – گیاهان را چنان بکارید که عمق منظره بیشتر شود.
۷ – اگر محفظه فقط از یک طرف دیده می شود گیاهان بلند تر را در عقب قرار دهید و گیاهان کوچکتر را در جلو بکارید.
۸ – همیشه روی گیاهان را به طرف جلوی تراریوم قرار دهید بطوری که فقط از یک طرف دیده شوند.
۹ – اگر محفظه بایستی از همه طرف دیده شود گیاهان بلند را در وسط قرار داده و گیاهان کوچکتر را در اطراف آن بکارید.
۱۰ – خاک را محصور کنید. تراریوم های تپه دار زیباتر از تراریوم های صاف بنظر می رسند.
۱۱ – تراریوم هایی که از یکطرف بایستی دیده شوند و در قسمت عقب بایستی خاک بیشتری ریخته شود و در قسمت جلو کمترگیاهان کوچکتر را در مقابل ساقه گیاهان بزرگتری که در عقب تراریوم کاشته اید بکارید.
۱۲ – برگهای روشن را در کنار برگهای تیره تر قرار دهید.
۱۳ – برگهای باریکتر را در کنار برگهای پهنتر قرار دهید.
۱۴ – اگر برگهای یک گیاه نوک تیز هستند، یک گیاه برگ گرد را در کنار آن قرار دهید.
۱۵ – برگهای بافت دار و برگهای بدون بافت اگر درست در کنار هم قرار گیرند، ترکیب زیبایی را بوجود می آورند.
۱۶ – گیاهانی را انتخاب کنید که نحوه رشدشان متفاوت است. گیاهان کوتاه را در مقابل گیاهان عمودی قرار دهید.
۱۷ – اندازه های گیاهان را با یکدیگر و با محفظه تطبیق دهید.
۱۸ – گیاهانی را که به تازگی در تراریوم کاشته اید قبل از قرار دادن در معرض نور آفتاب آنرا به مدت یک هفته در سایه قراردهید.
 ۱۹ – هر چه خاک بیشتری روی ریشه های گیاهان قرار گیرد، گیاهان مستحکم تر خواهند بود.
۲۰ – اکنون به تماشای کار خود بنشینید و از آن لذت ببرید.

ساختن تراریوم هایی که دارای سرپوش گنبدی هستند:

جک کرامر( Jack Kramer ) در کتابی بنام ، باغچه های زیر شیشه( Gardens Under Glass ) مرا با تراریوم های گنبدی شکل آشنا کرد. از زمان خواندن این کتاب ، من گیاهان بیشماری را زیر سرپوش گنبدی دیده ام که بسیار زیبا بوده اند. یک فروشگاه بزرگ کلیه ادوات و ابزار لازم برای ساختن یک تراریوم را بصورت “کیت” عرضه می نمود. کیت شامل ابزار ، خاک و شن و ماسه لازم برای تراریوم بود. کیت ها در سه اندازه عرضه می شدند. عمل کاشتن در تراریوم های گنبدی شکل خیلی آسان است ، زیرا گیاهان قبل از گذاشتن سرپوش روی آنها در جای خود قرارمی گیرند. این درست مثل کاشتن گیاهان در یک دیس و سپس قرار دادن یک درپوش روی آن است! این تراریومها خیلی زیبا هستند. این ظرفها حتی می توانند یک گیاه بلند پر شاخ و برگ را بخوبی نشان دهند. مراقبت کمتری برای آنهامورد احتیاج بوده وگیاهان دیگر به راحتی می توانند بر آن اضافه شده ونیز گیاهان داخل آن به سادگی هرس شوند.

برای ساختن یک تراریوم با درپوش گنبدی به وسایل زیر احتیاج دارید:

۱ – هر ظرف گودی برای این منظور مناسب است . لیکن اگر بتوانید در ته این سوراخی برای خارج شدن آب ایجاد نمایید
بهتر است.
۲ – یک سرپوش گنبدی که بتوانید روی ظرف قرار دهید. این سرپوش می تواند از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف باشد سرپوش گنبدیای که انتخاب می کنید بایستی آنچنان روی ظرف حاوی گیاهان قرار گیرد که هیچ راهی برای ورود هوا به داخل آن وجود نداشته باشد.
۳ – ابزار و وسایل لازم برای کار(که شرح آنها قبلاً از نظرتان گذشت)، گیاهان و اشیاء تزئینی تراریوم.

نکاتی در مورد کاشتن یک جنگل کوچک در ظرف گنبدی

۱ – خزه ها وگیاهان کوچک را از گلخانه ها یا گلفروشی ها تهیه کنید.
۲ – گیاهان مورد نظر را در یک ظرف گود یا کاسه بکارید.
۳ – به آرامی به آن آب داده و درش را با سرپوش گنبدی بپوشانید.
۴ – آن را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.
۵ گاهی اوقات آن را بچرخانید تا گیاهان به سمت نور کج نشوند.
یکی از زیباییهای تراریوم با سرپوش گنبدی این است که خزه ها رشد خواهند کرد و بطور تعجب آوری به سرعت منظره ایی جنگلی را پدید خواهند آورد.

کاشتن در ظروف آکواریوم:

برای آسان شدن عمل کاشتن و محل رشد گیاهان شما ، استفاده از یک محفظه آکواریوم مکعب ، یا مکعب مستطیل شکل عالی بهنظر می رسد. سر گشاد وبزرگ آن باعث می شود که دستهای شما به راحتی داخل آن حرکت نموده و گیاهان را در جای خود قراردهد.اگر به نظر شما چفت و بست هایی که برای استحکام دیواره های محفظه شیشه ای به کار می رود از زیبایی آن می کاهد،میتوانید به فروشگاههای خاصی مراجعه کنید که این محفظه ها را با نوعی پلاستیک شفاف می سازند.
این تراریوم ها در اندازه های مختلف با درپوش و سوراخی برای خروج آب به بازار عرضه می شوند. بطور کلی ، ظروفی که شبیه آکواریوم هستند برای کاشتن مناسب می باشند. آکواریوم های استوانه ای شکل کوچک نیز برای کاشتن مناسب هستند، ولی انواعدهانه باریک آن برای این منظور بیشتر مناسبت دارد.
یک امکان دیگر نیز در مورد انتقال گیاهان به محفظه آکواریوم وجود دارد و آن چنین است که گیاهان را به همان صورت که در گلدان خود هستند وارد محفظه نمود . این کار رشد آنها را محدود کرده وشما دیگر مجبور نیستید آنها را جابجا یا کوتاه کنید. همانطور که قبلاً اشاره شد فضای درون محفظه تراریوم بهترین مکان برای سالم سازی گیاهان پژمرده است.

وسایلی که شما برای ساختن یک تراریوم در محفظه آکواریوم گیاهان گرمسیری احتیاج دارید به ترتیب زیر می باشند:

۱ – یک محفظه آکواریوم)یک ظرف ماهی با درپوش نازک که دیگر مورد احتیاج نیست، میتواند مورد استفاده قرار گیرد(.
۲ – خاک و ابزار لازم برای ایجاد سوراخ برای خروج آب اضافی.
۳ – گیاهانی مانند گل شیپوری ، پیچک،سرخس،گل همیشه بهار چینی،و بنفشه های آفریقایی. شما می توانید هر کدام را که مایل باشید تهیه کنید این گیاهان با هم تحت شرایط گرمسیری یکسان به خوبی رشد می کنند.
۴ – ریزه کاری های نهایی: خزه، پوست درخت یا دیگر وسایل تزئی

دستورالعمل های کاشتن در یک ظرف آکواریوم گرمسیری گام به گام:

۱ – در صورتی که ظرف پلاستیکی است برای خروج آب اضافی درته آن یک شکاف یا چند سوراخ ایجاد نمایید.
۲ – اندازه خاک را متناسب با ارتفاع محفظه در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که تراریوم تپه ای جالب تر است. سعی کنید خاک ته ظرف در وسط دارای برآمدگی باشد.
۳ – گیاهان بلند را در اطراف ظرف قرار دهید.
۴ – همانطور که به مرکز ظرف نزدیک میشوید گیاهان کوچکتر را بکارید.
۵ – پوشش های زمینی)خزه، گیاه اشک کودک، گیاهان کم رشد و…( و سایر ریزه کاری های تزئینی را اضافه کنید.
۶ – به خاک و گیاهان اندکی آب بدهید تا نمناک شوند.
۷ – سر ظرف را با درپوش بپوشانید، ولی روزنه کوچکی برای جریان هوا بگذارید یا سر ظرف را با یک تکه چوب کوچکاندکی باز نگه دارید.)مقداری هوا برای جلوگیری از فاسد شدن یا دکپک زدن گیاهان لازم است(. اگر درپوش در دسترسنیست، می توانید از یک زرورق شفاف که سوراخ هایی روی آن ایجاد شده استفاده کنید. به دلیل جمع شدن رطوبت، این ظرف دارای یک منظره طبیعی جنگل خواهد بود

اطلاعاتی در مورد حباب ها و سایر ظروف شیشه ای:

اصول کاشتن در حباب ها و سایر ظروف دهانه گشاد یکسان می باشد. هر دو محفظه اجازه می دهد که گیاهان داخل آن از هر طرف دیده شوند، یا اینکه یک طرف آن را می توان برای دیدن انتخاب کرد و گیاهان را بر طبق آن کاشت. حباب ها فقط یک محفظه شیشه ای هستند که سرپوشی روی آن جا می گیرد. بعضی از ظروف شیشه ای به شکل مخروط بوده و روی پایه شیشه ای خود قرار دارند، اصولی که برای آکواریوم یا محفظه گنبدی گفته شد در مورد این دو نیز بکار می رود. یک حباب بر حسب بزرگترین قسمت دور آن اندازه گیری می شود و اندازه آن تعیین می کند که چند گیاه در آن جا می گیرد. بعضی از ظروف شیشه ای دیگر برحسب گنجایش آنها اندازه گیری می شود و در اینجا نیز تعداد گیاهان بر طبق اندازه آن تعیین می گردد. اگرشما عمل کاشتن را با روشی فشرده و جالب انجام دهید، گیاهان به خوبی در هر دو نوع محفظه جای گرفته و باعث زیبایی بیشتر آن می گردند.

نکاتی در مورد کاشتن گیاهان در حباب های شیشه ای با قطر ۲۲ سانتیمتر )ترتیب قرار گرفتن لایه ها در یک برش عرضی از پایین به بالا:

۱ – لایه ای از زغال چوب یا شن برای عبور و عدم توجه آب در پای ریشه گیاهان
۲ – خاک را در عقب محصور کنید تا منظره ایی شبیه تپه بوجود آید.
۳ – خزه ها را در اطراف شیشه قرار دهید.
۴ – ۵ سوراخ روی خاک به منظور قرار گرفتن گیاهان در آنها ایجاد کنید.
۵ – بلندترین گیاه را از گلدان خارج نمائید.
۶ – سپس آنرا در عقب طوری بکارید که روی آن به طرف جلو باشد.)اگر گیاهان از طرف جلو مقابل هم قرار بگیرند، ساقه های همدیگر را می پوشانند(
۷ – ۴ گیاه دیگر را با برگهای بلندشان در اطراف حباب قرار دهید.
۸ – یک جای کوچکی در مرکز حباب برای رشد گیاهان یا تزئین کردن خالی بگذارید.
۹ – با آب پاش خاک را نمناک کنید. این کار خاک را کمی می خواباند.
۱۱ – خاکهای روی حباب را با یک پارچه نمناک پاک کنید، و برگها را نیز با یک قلم موی نرم تمیز کنید.
۱۱ – درپوش را قرار دهید.

دزرتاریوم:

کاکتوس ها و گیاهان تنومند بیشتر از گیاهان دیگر به محیط خشک احتیاج دارند.از آنجا که هر دو این گیاهان به خاک شنی مقداری آفتاب و آب کم احتیاج دارند، می توانند با هم در یک تراریوم وحشی کاشته شوند.این گیاهان را در یک ظرف شیشه ای دهان گشاد قرار دهید ودرپوش آن را بردارید تا هوا در آن جریان داشته باشد. این دسته از گیاهان به مراقبت اندکی نیازمند هستند.آنها را فشرده بکارید زیرا ریشه هایشان به جای کمی احتیاج دارد. اضافه کردن مکعب های چوبی رنگی منظره ای از کلبه های صحرایی را زنده می کند.

گیاهان زیر برای تراریوم وحشی پیشنهاد می شود:

انواع کاکتوس
انواع اوپونتیا
انواع کالانکو
انواع اچوریا
انواع کراسولا
انواع آلوئه
انواع گل ناز
انواع گل عروس
انواع آگاو
انواع سانسوریا

ریزه کاری های نهایی

زمانی که به تماشای تراریوم آماده شده خود می پردازید، ممکن است آن را کامل بیابید یا اینکه تصمیم بگیرید چند گیاه جدید به آن اضافه کنید در صورت اخیر از بی نظمی و در هم کاشتن گیاهان جدید و شلوغ کردن فضای تراریوم بپرهیزید. ابتدا باید نوع تراریوم مشخص گردد تا بدانید چه چیزی را برای تزئین اضافه کنید، هر گاه مایلید تراریوم شما شبیه یک صحنه جنگلی باشد بهتر است چند عدد سنگ ، شاخه های باریک یا پوست درختان را اضافه نمایید و یک سنگ کوچک غیر عادی یا صخره تراشیده شده طبیعی می تواند منظره جالبی به تراریوم بدهد ولی نباید باعث خنثی شدن اثر گیاهان شود. اگر مایل باشید می توانید چند نمونه از حیوانات یا جانوران سرامیکی را به تراریوم خود اضافه کنید، ولی قبل از انتخاب نمونه هایی را مطالعه نمایید که اندازه آنها متناسب با اندازه تراریوم شماباشد.ساختن یک تراریوم، قوه ابتکار هنرمندانه ای را در شما بیدار می کند. رعایت قواعد سبب زیباتر و هماهنگ شدن تراریوم شما میشود. این امر حقیقت دارد که فضای اندک تراریوم باعث محدودیت هایی می شود ولی نه آنچنان که بتواند مانع بروز قوه ابتکارشما گردد. دقت در قرار دادن گیاهان باعث می شود که تراریوم بیشتر طبیعی بنظر برسد با کمی تمرین و شکیبایی قادر خواید بود منظره ای را که دوست دارید خلق نمایید.

فصل هشتم

کاشتن در محفظه گردن باریک:

من خانمی را می شناسم که در فن گلدوزی و سوزنکاری از مهارتی استادانه برخوردار است، هر بار که او را می بینم کاری جدید،متناوب و هیجان انگیز خلق کرده است ضمن تحسین استعدادش، از وی سوال کردم که ایده ها و رموز کار را از کجا آموخته است،جواب او چنین بود ” من از سعی کردن هراسی بخود راه نمی دهم و لذا شما فقط نتیجه موفق کار را می بینید. بیشتر مواقع کارهابخوبی پیش نمی رود ولی من مایوس نمی شوم و دوباره سعی می کنم” . با شنیدن این جواب دریافتم که عمل سعی کردن وبکار بدن ایده های جدید را می توان در مورد تراریوم نیز بکار بست، داشتن رموز کار و داشتن حوصله از عوامل اصلی بشمار میروند ولی با اینهمه برخورداری از روحیه ای ماجراجویانه در خلاقیت لازمه کار است.بطری های گردن باریک را با ملایمت و دقت مورد استفاده قرار دهید، فشار دادن گیاه به دهانه بطری و فرو کردن آن درون خاک به ندرت نتیجه سودبخشی در بر خواهد داشت. استفاده از این بطری ها مستلزم داشتن مهارت و وسایل خاصی است، ولی در عوض بکار بردن این بطری ها کاری با ارزش برای هر علاقه مند باغبانی محسوب می گردد. وقتی که شما اولین گیاه خود را در خاک جای دادید، متوجه خواهید شد که این کار ساده تر از آن است که در ابتدا فکر می کردید.

گیاهان مناسب برای محفظه های گردن باریک:

وقتی گیاه مناسبی را برای بطری یا محفظه گردن باریک خود انتخاب کردید، به یاد داشته باشید که شکل خاص بطری همواره رطوبت لازم برای رشد گیاه را در خود نگاه می دارد. گیاهانی را انتخاب کنید که در جو مرطوب و سایه نسبتاً خوب رشد می نمایند، از تهیه گیاهانی که در تراریوم های درپوشیده رشد خوبی ندارند بپرهیزید، عبور دادن ساقه نازک گیاهان از دهانه بطری های گردن باریک بسیار مشکل است لذا گیاهانی را انتخاب کنید که دارای ساقه ای نسبتاً قوی هستند، بطور کلی گیاهان جوان
دارای برگ و ساقه قوی هستند. به تجربه دریافته ام گیاهانی که قسمت فوقانی آنها دارای شاخ و برگ زیاد است هنگام قرار گرفتندر تراریوم از توازن خوبی برخوردار نمی شوند. در فضای تراریوم خود گیاهانی را بکارید که دارای شرایط رشد همسان باشند. سعیکنید درمورد نحوه رشد گیاهان انتخابی خود اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید به عادات و تمایلات آنها عکس العمل یک باغبان خوب را داشته باشید.

گیاهان زیر برای بطری های شیشه ای یا محفظه های گردن باریک پیشنهاد می شود:

اشک کودک
بگونیای توت فرنگی
همیشه بهار چینی
نخل کوتاه
پیچک انگور
گیاه تسبیح
پپرومیا
سرخسها و خزه ها
زنبق زرد چتری

مراحل مقدماتی:

قبل از شروع کار، ابتدا ابزار و وسایل مورد احتیاج خود را گرد هم آورید تا بعداً در وقت و کار خود صرفه جویی نمایید و زمانی که در جستجوی وسیله ای برای کوبیدن و سفت کردن خاکهای اطراف سوراخ )محلی که ریشه گیاه در آن قرار می گیرد( هستید سعی نمایید گیاه را بطور مستقیم روی آن نگاه دارید. به زودی متوجه خواهید شد چرا این کار ضروری است! پیشنهاد می شود:

۱ – مواد لازم، ابزار، وسایل، بطری های تمیز و گیاهان را جمع آوری کنید.
۲ – کار خود را روی یک نیمکت یا روی میز که با کاغذ یا پلاستیک پوشیده شده باشد متمرکز کنید.
۳ – گیاهانی را انتخاب کنید که از نظر رنگ، اندازه، نمونه برگ و ترکیب با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.
۴ – سعی کنید گیاهان را خارج از بطری نظم و ترتیب بدهید، ضمناً آنها را برای اندازه گیری در کنار بطری قرار دهید.گیاهان را آنقدر جا به جا کنید تا از ترکیب نهایی احساس رضایت نمایید این کار زمینه خوبی بشما می دهد تا بدانید آنها را چطور در خاک قرار دهید. همچنین می توانید اندازه ته بطری را روی کاغذ رسم کنید، سپس طرح کلی و طرز قرار گرفتن گیاهان را روی آن ترسیم نمایید.
۵ – کلیه برگهای زرد و پژمرده را خارج کرده و گیاهانی را که لازم می دانید قبل از قرار دادن در بطری هرس کنید این کاردر خارج از بطری خیلی آسانتر انجام می گیرد تا در داخل آن.
۶ بستر گیاهان را بصورت زیر آماده کنید:

الف) ته بطری را با خزه جنگلی )بطور یکه قسمت سبز آن بیرون باشد( یا خزه اسفاگنوم نمناک )که خیس بوده و پوشانید این کار را می توان با یک بیلچه کوچک چوبی انجام داد. ابتدا آن را بصورت ÷ از خشک شدن خرد شده باشد.

ب) یک فنجان شکل دهید ، ارتفاع بطری شما با ارتفاع خزه بایستی متناسب باشد یعنی ارتفاع آن به ۱/۴ بلندی کل محفظه برسد.
ب- قیف را در بالای لوله مقوایی قرار داده و آنرا روی گردن بطری بگذارید، سپس مواد آبگذر مانند شن یا ماسه که ازقبل آماده نموده اید به درون قیف بریزید. اگر در ته بطری سوراخ آبگذر وجود دارد چه بهتر در غیر اینصورت می توانید
با استفاده از یک مته الماسه یا کمک گرفتن از یک شیشه بر در ته بطری چند سوراخ ایجاد کنید. شن یا ماسه لازم برای بطری های بدون سوراخ بایستی تقریباً به اندازه نصف مقدار شن یا ماسه بطری های سوراخ دار باشد.
ج- تکه های کوچک ذغال چوب را برای شیرین شدن خاک بکار برید .
د- خاک را از داخل قیف به ته بطری بریزید ، خاک ریخته شده باید کمی نمناک باشد ولی نه آنقدر که مانع عبور خاک از داخل قیف شود. سطح خاک باید روی خزه را بپوشاند حالا بطری را تکان بدهید تا سطح خاک صاف و هموار شود.
ه- سوراخ هایی روی خاک ایجاد کنید تا گیاهان بداخل آنها قرار داده شوند.
و- برای خارج کردن گیاهان از گلدان، ضربه های ملایمی به بدنه گلدان وارد نمایید تا ریشه گیاه از خاک آزاد شود.
ز- به آرامی ریشه ها را بشویید تا خاک آنها پاک شود و با یک ذره بین آنها را دقیقاً بررسی کنید تا حشره ای به آنها نچسبیده باشد.
ح- اگر ریشه گیاه برای ته بطری خیلی بلند است یا اینکه برای عبور از گردن بطری خیلی بزرگ است آنها را کوتاهکنید.قبل از داخل کردن گیاهان به درون بطری، تصمیم بگیرید کدامیک بایستی در قسمت جلوی بطری قرار بگیرد. سپس برای متحدالشکل شدن طرح، گیاهان را طوری بکارید که رویشان به یک جهت باشد اول گیاه بلند تر را در وسط بطری قرار دهید زیرابه فضای رشد بیشتری احتیاج دارد، بعد گیاهان کوچکتر و در آخر گیاهان کوتاه و پوشش زمین را بکارید، این جایگزینی با روشی که گیاهان بلند در عقب و گیاهان کوتاه در جلو قرار می گیرند حالتی قرینه و چشم نواز پدید می آورد.
تعداد و اندازه های گیاهانی که انتخاب می کنید، باید با اندازه و شکل بطری تطبیق کند، اگر گیاهان کم باشند ولی در عوض بطور مناسبی کاشته شده باشند خیلی بهتر است تا اینکه محیط شلوغی از برگ و ساقه بوجود بیاید.

مراحل مختلف کاشتن گیاه در بطری:

۱ – ریشه های گیاه را در حلقه یک چنگک قرار دهید، بطور که خود گیاه بالای آن قرار گیرد.
۲ – به دقت گیاه را در چنگک قرار دهید تا اول ریشه ها را بداخل بطری ببرید، سپس در صورت لزوم برگها را با دست خود نگاه دارید و در مرحله آخر ریشه را در سوراخی که قبلاً در خاک تعبیه نموده اید قرار دهید.
۳ – مراقب باشید ریشه ها را به هم نریزید یا اینکه گیاهان را پشت به جهتی که می خواهید مقابل تراریومتان باشد نکارید .
۴ – پس از پوشاندن ریشه تا نزدیکی ۲ سانتیمتری ساقه ، خاک به دور سوراخ بریزید و اطراف ریشه را با ” کوبه” بکوبید تامحل ریشه سفت شود. )متوجه شده ام که اگر این کار را در حالیکه هنوز گیاه به چنگک چسبیده انجام دهید خیلی راحت تر خواهد بود.( اگر ریشه ها به سختی محکم می شوند می توان از یک سنگریزه یا ریگ استفاده کرد. اگر یک
گیاه دارای ساقه سنگین و ریشه سبک است می توان بوسیله گذاشتن یک گیاه کوچکتر در پای آن، استحکام بیشتری به ریشه گیاه بخشید.
۵ – بعد از اینکه گیاه محکم شد، ابزار کار را از بطری خارج نمایید . هنگام ساخت تراریوم شما با ریشه های بی حفاظ یا تقریباً بی حفاظ سروکار دارید، بنابراین باید دقت شود که صدمه ای به آنها نرسد. اجازه بدهید فضای وسیعی در خاک وجود داشته باشد و هرگز با گیاهان زیاد آن را پر نکنید. زمانی که ریشه های بی حفاظ را در خاک قرار می دهید به آرامی اطراف آنها را پر کنید.

ریزه کاری های نهایی:

هر گونه شیئی که برای جاذبه بیشتر به تراریوم اضافه می کنید باید آنقدر کوچک باشد که بتواند از گردن محفظه عبود کند لحظه نهایی زمانی فرا می رسد که خاک با ماسه های رنگی آکواریوم یا تکه های خزه پوشانده شود. افزودن جاذبه های طبیعی مانند ریگ های کوچک و قطعات چوب، به زیبایی تراریوم می افزاید. با تمام دقتی که بکار می برید، باز ممکن است خاک و خزه روی دیواره داخلی بطری باقی بماند. برای پاک کردن گرد و خاک از یک برس منحنی ویژه پاک کردن بطری یا لوله پاک کن پنبه ای که به انتهای یک میله چوبی بسته شده باشد استفاده کنید بیرون بطری را نیز می توانید با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. آبیاری اولیه عاملی مهم در رشد باغچه شیشه ای بشمار می رود. بهتر است در مورد نحوه رشد و عادات ویژه گیاهی که مورد استفاده قرار می دهید اطلاعاتی کسب کنید، اگرچه هر کسی برای آبیاری تراریوم روش مخصوص خود را اعمال می نماید ولی با این همه هیچ کدام از طرق متداول صحیح به نظر نمی رسد

مگر منطبق با یکی از روشهای زیر باشد:

این همه هیچ کدام از طرق متداول صحیح به نظر نمی رسد مگر منطبق با یکی از روشهای زیر باشد:

۱ – به اندازه نصف فنجان آب را که دمای آن متناسب با دمای محیط اتاق باشد، بوسیله یک قیف به درون بطری بریزید.
۲ – گیاهان و خاک را با اسپری نمناک کنید.
۳ – از داخل یک قیف به درون بطری آب بریزید تا زمانی که سطح آب به بالای لایه شن یا ماسه برسد.
ممکن است با چوب پنبه یا بطریق دیگری در بطری را بپوشانید اگر دوست دارید سوراخ هایی برای عبور هوا در چوب پنبه ایجاد کنید، خیلی از مردن باغچه های شیشه ای را با چوب پنبه نمی بندند تا محلی برای عبور رطوبت وجود داشته باشد. استفاده از چوب پنبه از تبخیر آب جلوگیری کرده ولی ممکن است مشکلاتی از قبیل کپک زدن یا پوسیده شدن گیاهان را بوجود آورد می توانید با در نظر گرفتن غلظت بخار اطراف بطری مقدار رطوبت موجود در تراریوم را بسنجید اگر در دیواره داخلی بطری قطرات آب نمایان گردید می توانید با برداشتن درپوش )اگر وجود داشته باشد( برای یک روز یا بیشتر بطری را خشک کنید با یک سشوار نیز می توانید خاک داخل بطری را خشک کنید در این روش باید نهایت دقت بعمل آید اگر بعد از چند روز خاک خیلی خشک شود دوباره به آرامی آن را آبیاری کنید برای بدست آوردن تعادل کامل شبها که دمای محیط خارج بطری پایین می آید دیواره داخلی بطری را رطوبتی ملایم می پوشاند رطوبت حاصل در دیواره بطری مجدداً جذب گیاه می شود و بطور خودکار آن را آبیاری می نماید ولی افزایش اندکی آب برای آبیاری گیاه در فواصل زمانی معین اجتناب ناپذیر است. باغچه آماده شده را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نداده و آن را از گرمای غیر معمول دور نگهدارید گهگاهی هرس کردن یا کوتاه کردن ساقه و پاک کردن بعضی از گیاهان ضروری است. کود دادن گیاهان درون بطری، به طریقی که به گیاهان خارج از
بطری داده می شود. چندان کار عاقلانه ای نیست چه این عمل باعث رشد سریع گیاه می گردد. که در فضای محدود بطری رشد گیاهان بایستی به کندی صورت گیرد.

فصل نهم

مراقبت تراریوم:

اگر چه تراریوم ها احتیاج به مراقبت چندانی ندارند با این همه توجه و علاقه مخصوص برای نگهداری آنها لازم است با دقت ، آگاهی و علاقه، می توانید از خلاقیت خود لذت ببرید. رطوبت زیاد در یک تراریوم، به مقدار زیادی آن را تقریباً متکی به خود ساخته است . به هر حال لحظاتی که صرف تراریوم می کنید در مقایسه با روزها انبساط خاطری که از تماشای آن به شما دست میدهدناچیز است ، حتی تراریوم های پوشیده شده نیز به یک چشم دقیق و مراقب احتیاج دارند که همواره دورادور نظاره گررشد، سلامت و جلوه آنها باشد. گیاهان ممکن است زرد شده و برگهایشان پژمرده شوندو یا در ظرف کپک پدید آید ، همیشه مراقب باشید و به تراریوم خود توجه داشته باشید، آنگاه گیاه با ظاهر خود به شما القاء خواهد کرد که به چیزی نیاز دارد.اگر شما در گردآوری مواد لازم آگاهانه عمل نموده و در بوجود آوردن محیط درست برای گیاهان جنگلی و شرایط مختلفی برای کاکتوس ها و گیاهان تنومند دقیق بوده اید، بنابراین نگهداری باغچه شیشه ای یک کار آسان خواهد بود اگر شما گیاهان کم رشد را برای تراریوم خود انتخاب نموده و محیطی مناسب برای زندگی آنها پدید آورده اید، در واقع قسمت عمده کار انجام گرفته است. با علاقه ای که امروزه نسبت به گلخانه در محیط خانه دیده می شود، هیچ محدودیتی برای بدست آوردن اطلاعاتی که می توانندبه مقدار زیادی در کار شما موثر باشند وجود ندارد. بعضی از گلخانه ها جزوه هایی منتشر می کنند که می توانند شما را در امرساختن تراریو م تان کمک کنند.در گلفروشی ها معمولاً اطلاعات کوتاهی در مورد عادات ویژه و رشد و نمو گیاه در اختیارتان قرار داده می شود. ۲ عامل محدود کننده که منجر به از بین رفتن تراریوم می گردد عبارتند از عدم آگاهی و عدم وجود علاقه است. مسئله آبیاری، نور و حرارت دادن، هرس کردن و زدودن آفات نباتی به عهده شما می باشد. حالا شما شیئی جاندار خلق کرده اید که نمی توانید آن را به حال خود رها کنید بلکه به عکس بایستی از آن همچون یک موجود جاندار نگهداری نمایید.

آبیاری تراریوم:

عقاید مختلفی در مورد آبیاری تراریوم وجود دارد و عوامل زیادی در برنامه آبیاری تأثیر دارد. ادعای من در مورد اینکه تراریوم شما اصلاً به آبیاری نیازی ندارد یا هفته ای یک بار و یا هر چند هفته یکبار به آبیاری نیاز دارد احمقانه خواهد بود. فقط شما که هر روز به تراریوم خود نگاه می کنید می توانید حدس بزنید چه وقت به آبیاری نیاز دارد. آنچه تا کنون در مورد آبیاری تراریوم نوشته شده شامل تجربیات و ضدو نقیض گویی های فراوان است لیکن همانطوری که قبلاً نیز متذکر شدم ، بعضی از متخصصین درپوش هایی را برای محفظه خود بکار می برند و هرگز آن را آبیاری نمی کنند. عده ای هم درپوش بکار نبرده و برنامه آبیاری مکرری را دنبال می کنند. هر دو روش به نوبه خود صحیح است، شما نیز باید بررسی کنید که چطور می توانید تعادل رطوبت را در تراریوم خود برقرار سازید. تراریوم هایی که دارای سوراخ آبگذر نیستند آبیاری باید به گونه ای انجام شود تا از جمع شدن آب در پای ریشه ها جلوگیری به عمل آید.

در مورد آبیاری تراریوم نظریه و تجربیات مختلف وجود دارد که بخشی از آنها ذیلاً از نظرتان می گذرد:

۱ – تراریوم خود را هر ۲ روز یکبار آبیاری کنید.
۲ – هر ماه ۱ بار به اندازه ۱ قاشق چایخوری آب به تراریوم خود بدهید.
۳ – اگر درپوش محفظه کوچک است، تراریوم شما به آبیاری احتیاجی ندارد.
۴ – تراریوم های سرپوشیده را هر ۱۸ ماه و تراریوم های بدون درپوش را هر ۶ ماه ۱ بار آبیاری نمایید.
۵ – زمانیکه خاک تراریوم خشک بنظر می رسد، به اندازه یک سوم فنجان آب به آن بدهید.
۶ – زمانی که تبخیر رطوبت و غلظت آب دیگر جریان ندارد، باغچه شیشه ای را آبیاری کنید.
۷ – فواصل زمانی عادی برای آبیاری بین ۲ تا ۳ ماه می باشد) مشروط بر اینکه بخار آب در دیواره داخلی محفظه دیده نشود یا قطرات آب روی برگها وجود نداشته باشد(
۸ – تراریوم هایی که مجهز به درپوش هایی هستند که ورود و خروج هوا را به درون تراریوم غیر ممکن می سازند ممکن است هفته ها نیازی به مراقبت و آبیاری نداشته باشند.

راهنمایی برای آبیاری تراریوم:

عوامل معینی وجود دارند که می توانید بر اساس آن برنامه آبیاری منظمی را برای تراریوم خود تهیه و تنظیم نمایید. با در نظر گرفتن این عوامل، فقط زمانی که گیاهان شما بر طبق برنامه احتیاج به آب دارند آنها را آبیاری نمایید.

آبیاری تراریوم به عوامل زیربستگی دارد:

۱ – مقدار آب اولیه که به درون محفظه وارد نموده اید .
۲ – گیاهانی نظیر کاکتوس که نسبت به گیاهان دیگری که دارای برگهای نازک هستند، به کندی آب خود را از دست می دهند، بایستی در فواصل زمانی طولانی تری آبیاری شوند.
۳ – درجه حرارت اطاق
۴ – اندازه روزنه و یا “هواکشی” که درپوش محفظه وجود دارد.
۵ – اگر بخشی از درپوش برای ورود هوا باز است ، میزان رطوبت موجود در محفظه ملاک آبیاری خواهد بود

موارد مهم در مورد آبیاریعواملی که به شما کمک می کنند تا تراریوم خود را به موقع آبیاری کنید عبارتند از:

۱ – تراریوم های گیاهان جنگلی را فوراً بعد از کاشتن آبیاری کنید لیکن برای چند روزی از آب دادن تراریوم گیاهان وحشی خودداری کنید تا ریشه هایی که در موقع کاشتن صدمه دیده اند، التیام یابند.
۲ – با یک قاشق )در محفظه های دهانه گشاد ( یا یک نی شیشه ایی )در تراریوم های گردن باریک(خاک را حفر نموده و میزان رطوبت خاک را معاینه کنید.
۳ – هرگاه محفظه را از جای خود بلند می کنید اگر وزن آن سبک تر از همیشه باشد دلیل فقدان رطوبت است.
۴ – اگر رنگ خاک نسبت به رنگ معمولی روشن تر باشد، ممکن است به آب احتیاج داشته باشد.
۵ – ضبه ای کوتاه به ته محفظه بزنید، اگر صدایی شبیه زنگ به گوش رسید، نشانه این است که به آب احتیاج دارد.
۶ – اگر لایه تحتانی خاک مرطوب نیست آن را با آبی که دمای آن تقریباً برابر دمای محیط باشد آبیاری کنید.
۷ – خشک بودن خزه ها نشانه این است که تراریومبه آب احتیاج دارد.
۸ – میزان عرق کردن محفظه را بررسی نمایید ،اگر حتی در شب قطره آبی روی دیواره داخلی دیده نشود چنین تعبیر می شود که گیاه به آب نیاز ندارد.
هوا دادن تراریوم:

تهویه کردن تراریوم امری ضروری است گیاهان معدودی وجود دارند که در فضای صد در صد مرطوب یک ظرف سرپوشیده زنده می مانند بدون هوا، گیاه مرتباً عرق نموده و بخار آب روی شیشه جمع می شود و رویت گیاه را از خارج محفظه کاملاً غیر ممکن می سازد ضمناً هوای تازه برای پدیدآوردن بوی خوش در محفظه لازم است زمانیکه درپوش محفظه برداشته می شود این تغییر بوجود می آید هوای مرطوب خارج شده و هوای خشک و تازه به آن وارد می شود. این عمل از پوسیدگی و ضایع شدن که معمولاً گیاهان موجود در محفظه های سرپوشیده را تهدید می نماید پیشگیری می شود اگر چه ممکن است تراریوم به آب بیشتر نیاز داشته باشد ولی هوای تازیه نیز برای شاداب ماندن گیاه ضروری است

با توجه به نکات زیر درخواهید یافت که چه موقع درپوش ظرف باید برداشته شود:

۱ – عرق کردن گیاه و جمع شدن بخار آب روی دیواره داخلی محفظه
۲ – جمع شدن آب در ته ظرف و در پای ریشه ها
۳ – پدید آمدن پوسیدگی در گیاه یا رشد قارچ در محفظه
۴ – پدید آمدن هر نوع کپک
اینکه چه مدت و چند بار بایستی درپوش محفظه برداشته شود نکته ایست که فقط شما از آن آگاهی خواهید داشت در اینجا نیز مانند آبیاری، خشکی هوای مجاور، گردش رطوبت، محکم بودن درپوش می توانند شما را بطرز مطلوبی راهنمایی نمایند اگر برداشتن درپوش در فواصل زمانی معین مثلاً یکبار در هفته و برای مدت ۲۴ ساعت به شادابی و طراوت تراریوم شما کمک میکند از انجام این عمل دریغ نورزید بنا به تجربیاتی که بعداً کسب خواهید نمود شاید مجبور باشید در زمان فوق دخل و تصرف کنید. این مسئله که چگونه گیاهان زیر شیشه را بپوشانید و یا هوا بدهید فقط بوسیله جو خانه شما و علائمی که تراریوم از خود بروز می دهد معین می شود.

نور و حرارت:

همراه با آبیاری و هوا دادن بایستی نیاز گیاهان به نور و حرارت نیز مورد توجه قرار گیرد. تراریوم ممکن است به نور مستقیم یا نور غیر مستقیم احتیاج داشته باشد بغیر از گیاهان صحرایی و گیاهانی که گل می دهند در مورد انواع دیگر گیاهان از دادن نور مستقیم آفتاب بایستی اجتناب شود، شیشه تمیز مانند یک ذره بین عمل می کند و اگر آفتاب مستقیماً به آن بتابد، دمای حاصل از این تابش ممکن است گیاه را پژمرده نموده یا آن را بسوزاند. یک محفظه حاوی گیاه جنگلی کمتر از یک تراریوم گیاه صحرایی به نور مستقیم احتیاج دارد. به کاکتوس ها و گیاهان تنومند تا آنجا که امکان دارد نور بدهید. تراریوم های تازه درست شده را تا زمانی که ریشه های تازه نتنیده اند در سایه نگهداری کنید گرداندن تراریوم در فواصل زمانی معین از میل گیاه بسوی نور جلوگیری می کند. اگر از نور مصنوعی استفاده می کنید بگذارید حداقل ۱۲ ساعت در روز به گیاه نور بتابد. یکی از مزایای تراریوم این است که گیاهان داخل آن در مقابل تغییرات ناگهانی حرارت هوا مقاوم هستند به هر حال سعی کنید تا آنجا که امکان دارد درجه حرارت اتاق را یکسان نگهدارید برای محفظه های شیشه ای دمای ۷۰ درجه فارنهایت در شب مناسب است. تراریوم های حاوی گیاهان جنگلی درجه حرارت سردتری را نسبت به تراریوم های گیاهان صحرایی می توانند تحمل کنند، طبعاً نمی توان تغییرات دمای محیط را کاملاً حذف نمود یا آن را ندیده انگاشت. گاهی اوقات یک تغییر ناگهانی در دمای محیط بوسیله عرق کردن شیشه می تواند مشخص گردد. تراریوم های خود را در محل های مختلف یک اتاق قرار دهید تا معین شود در کدام قسمت شرایط نور و حرارت بیشتر برایشان مساعد است.

آرایش و جابجا کردن گیاهان:

زمانی فرا می رسد که باید گیاهان را آرایش یا هرس کرده و یا گیاهانی را دوباره در تراریوم بکارید. گیاهانی را که در موقع کاشتن کوتاه بوده اند، اکنون ممکن است آنقدر رشد کنند که از درون محفظه خارج شوند. گیاهان را بیرحمانه هرس کنید. با اینکه کوتاه کردن یا قیچی کردن یک برگ یا خارج کردن یک گیاه ممکن است مشکل باشد ولی برای سلامتی و ظاهر تراریوم اقدامی ضروری است. سعی کنید به یک گیاه زیاد دلبستگی پیدا نکنید تا قطع و یا خارج کردن آن از محفظه امری مشکل شود. اگر یک گیاه زرد یا پژمرده شد آن را از ریشه خارج کرده و یک گیاه جدید به جای آن بکارید. برگهای پژمرده را با نظم و ترتیب هرس کنید گیاه را طوری شکل بدهید که با طرح شیشه تطبیق کند. شاخه های ناخواسته و پررشد را قیچی کنید. در ظرف دهانه گشاد می توانید این کار را بوسیله چیدن برگها با انگشتانتان انجام دهید در محفظه های گردن باریک از یک وسیله خاص هرس کردن استفاده کنید. گیاهانی را که خیلی رشد کرده اند از محفظه خارج نموده و به جای آن گیاهان کوچکتری بکارید. اگر گیاهان را از بذر رویانده اید علفهای هرز آن را وجین کنید تا گیاه بهتر رشد کند. قبل از کوتاه کردن توجه کنید چه چیزی در حال روی دادن است و سعی کنید بفهمید چرا سرخس ها بطور فصلی خشک می شوند که حالتی طبیعی است و خشکیدن برگها نشانه خشکیدن و پژمردن گیاه از ریشه نیست. برگهایی که بوسیله تابش نور زیاد آفتاب در حال زرد شدن می باشند می توان آنها را با دور نگاه داشتن از نور آفتاب یا هوا دادن طراوت و شادابی آنها را دوباره احیا نمود. تغذیه گیاه نیز ممکن است از زرد شدن برگها جلوگیری کند، زمانی که تعرق در محفظه مکرراً اتفاق می افتد هر گاه در این شرایط برگها با سطح شیشه تماس حاصل نماید رنگشان به قهوه ای می گراید، با پایین نگاه داشتن میزان تعریق می توان بر این مشکل فائق آمد. در مورد خارج کردن یک گیاه ، آرایش کردن و دوباره کاشتن آن قبلاً توضیح داده شده است. این یک کار ظریف است و باید بدقت انجام شود. تراریوم هایی که زیبا نیستند می توان خاک و گیاهانشان را خارج نموده و دوباره بکارید و همه چیز را دوباره از نو شروع کنید.

تغذیه تراریوم:

تغذیه گیاهان تراریوم یک مسئله اساسی است، نباید گیاهان تراریوم را زیاد بارور کنید چون رشد آنها فضای محدود ریشه خود را بیش از حد پر می کنند. به هر حال اگر یک تراریوم را برای چندین سال نگه داشته اید باید مقداری کود برای آن تهیه کنید. اگر شما دقت کافی بکار برید و مراقب رشد روزانه آن باشید کود دادن آنها هر ۶ ماه یکبار مناسب است. تراریوم ها می توانند بوسیله هر کود خوب و متعادلی تغذیه شوند. کود را به اندازه ۲ برابر آبی که برای گیاهان خانگی بکار می برید رقیق کنید. کودهای مایع را بوسیله یک قیف به خاک وارد کنید و مراقب باشید که ذره ای از آن روی ساقه یا برگ گیاهان نریزد. عواملی که در تراریوم ها اثرات نامطلوب دارند به دلیل طبیعت خاص تراریوم که عبارت از یک محیط کوچک کنترل شده است آفات نباتی بندرت می توانند به درون آن نفوذ نمایند. استفاده از یک خاک استریلیزه امکان وجود آفات را به حداقل می رساند. تداوم و افزایش دفعات تعریق درون محفظه می تواند باعث بروز و رشد انگلهای گیاهی شود. از بین بردن هیچیک از آفات خارج از کنترل شما نیست، مگر کنه قرمز که در این صورت بایستی گیاه را از محفظه بیرون آورد و سوزانید و مجدداً از خاک استریلیزه استفاده و همه چیز را از ابتدا شروع نموده جدول زیر به شما کمک می کند تا راه حل مناسبی را در مقابل بروز آفات نباتی که احتمالاً برای تراریومتان بوجود می آید انتخاب کنید گیاهان تراریوم نیز چون تمام اشیاء جاندار به مراقبت احتیاج دارند بطور کلی هر چه مراقبت و علاقه بیشتر باشد نتیجه حاصله بهتر است. مهربان و آرام باشید. دانش و علاقه خود را بکار ببرید آنگاه خواهید دید که باغهای سبز کوچک شما با طراوت و زیبایی بیشتر جلوه گر می شوند.

فصل دهم

تراریوم برای همه:

تراریوم ها برای عموم در هر شرایط سنی دارای جذبه خاصی است . باغبانی در زیر شیشه دارای امکانات نامحدودی برای کودکان و بزرگسالان است . معلمان برای پروژه های کلاس درش خود سوالاتی در مورد مواد و ابزار لازم می کنند)در کلاس پسر ۶ ساله ما یک ظرف آکواریوم از گیاهان گرمسیری وجود دارد( مسئولین بیمارستانها نیز از یک روش درمانی در آسیب شناسی آگاهی یافته اند که مراقبت از یک روئیدنی در معالجه بیماران بستری و بیمارانی که دوران نقاهت را می گذراندند موثر بوده است. ضمناً مراقبت از تراریوم در بین زنان و مردان متداول است زیرا محدودیتی وجود ندارد که فقط مردان یا فقط زنان آنها را بسازند. من مردان ورزشکاری را دیده ام که به خوبی یک دختر پیشاهنگ ۸ ساله تراریوم می سازند. هزاران نفر از مردم امروزه به خانه های متحرک یا کاروانهای سیار نقل مکان می کنند زیرا فضای کمتری برای مراقبت و نگهداری در آنها وجود دارد و بیشتر آنها به باغبانی در محیط بسته روی آورده اند. تراریومها می توانند در یک تریلی احساس گرم و صمیمانه را زنده نموده و سلیقه و ظرافت دارندگان آن را به نمایش بگذارند. هر شخصی از کار آسان وموثری که پس از انجام دادن مراقبت آن نیز سهل باشد لذت می برد. تراریومها واجد این شرایط هستند. ساختن آنها براستی در هر فصلی و برای هرکسی در هر شرایط سنی مناسب است.

کودکان و تراریوم:

بچه ها در حال کاشتن یک گیاه ، حالتی بس زیبا را پدید می آورند، ساختن تراریوم افکار بچه ها را بارور می سازد زیرا به او اجازه می دهد که اتکاء به نفس و قدرت طراحی طبیعی را در خود بیازماید. دیدن یک بچه در حال کاشتن یک گیاه در ظرفی شیشه ای به بیننده انبساط خاطر می بخشد. او بطور غریزی می داند که هر چیز باید در جای مربوط به خود قرار گیرد و چیزی را انجام دهدکه باعث رضایت او می گردد. بندرت اتفاق می افتد که بزرگترها به کودک بگویند که گیاه بایستی در کجا قرار گیرد . او با تصمیمی قاطع کار خود را شروع می نماید و دقیقاً می داند چه موقع کارش خاتمه یافته است. مقداری خاک و تعدادی گیاه و یک محفظه دهانه گشاد چیزهایی هستند که او برای شروع کار نیاز دارد. زمانیکه کارش را به اتمام رسانید، تراریوم او یک عامل غرور و لذت بی پایان برایش محسوب می گردد. تراریوم سبک و قابل حمل است و می تواند در اتاق بچه قرار گیرد، بنابراین او می تواند رشد روزانه و زیباتر شدن آن را تماشا کند.من و پسر ۱۰ ساله ام اولین باغچه شیشه ای خود را در کنار هم ساختیم و او باغچه خود را خیلی زودتر از من آماده نمود . تنها مشکل ما این بود که هر دو همزمان به یک وسیله احتیاج داشتیم ، اگر از هر وسیله ۲ تا داشتیم از اتلاف وقت جلوگیری می شد! در صورتی که بچه به اندازه کافی بزرگ است او را تشویق کنید که خود وسایل مورد استفاده اش را بسازد و از آنها استفاده کند، او ممکن است با ابداع وسیله ای جدید باعث تعجب و حیرت شما گردد.

آماده کردن کودکان برای شروع کار:

من از کار با بچه ها و تماشای کارشان به تجربه دریافتم که اگر قبل از شروع کار نکات مقدماتی در نظر گرفته شود پروژه خیلی سریع تر و بهتر پیش می رود.، زمانی که ۱۰ پسر پیشاهنگ اطراف شما را گرفته اند ، هر چیزی که باعث تسریع کار بشود باارزش و موثر است ، تا آنجا که امکان دارد بچه ها را عهده دار مسئولیت نمایید. ضمناً اگر کار را نظم و ترتیب انجام دهید، تمیز کردن محیط کار برای شما و بچه ها آسان تر خواهد بود.

رعایت نکات زیر در یک پروژه ساختن تراریوم برای بچه ها ضروری است :

۱ – محیطی را برای کار در نظر بگیرید که جوان ترها جای کافی برای پخش کردن وسایل خود و حرکت دادن داشته باشند)یک میز بازی ، یک نیمکت کار یا کف زمین
۲ – برای تمیز نگاه داشتن محیط کار آن را با یک روزنامه یا پلاستیک بپوشانید.
۳ – مواد لازم را طوری قرار دهید که دست هر یک به آنها برسد، اگر برای هر بچه یک وسیله وجود ندارد، به آنها یاد بدهید که مشترکاً از وسایل استفاده کنند.)این کار از بروز اختلاف بین آنها جلوگیری خواهد کرد.

مواد لازم:

گیاهان، خاک، ماسه، ذغال چوب، قیچی، چسب مخصوص گلکاری، آب پاش، محفظه های شیشه ایی، جاروی گردگیری)برای از بین بردن گردوخاک(، و چندین حوله نمناک برای پاک کردن دست. یک کمربند ابزاربرای نگهداری وسایل لازم است. این وسیله را می توانید از کمربند قدیمی ویک جیب ۲۰×۱۵ استفاده نمود، و این ابزار را در داخل آن قرار دهید: قیچی، ابزار کاشتن، قیچی باغبانی و… . بچه ها می توانند هنگام کار آن را به کمر خود ببندند.

گیاهانی که بچه ها می توانند بکارند:

گیاهانی را در اختیار بچه ها بگذارید که رشدشان تا حد زیادی با موفقیت همراه است. گیاهانی را انتخاب کنید که می توانند در جای خود محکم شوند و حملشان برای بچه ها راحت است. ترتیبی بدهید که بچه ها از گیاهان ساقه کلفت با برگهای ضخیم استفاده کنند

گیاهان زیر برای تراریوم کودکان مناسب می باشند:
پیچک انگور
همیشه بهار زمستانی
شمعدانی
پیلیا
پپرومیا
سرخس ها )از انتخاب انواع بسیار ظریف احتراز نمائید.
بچه ها از تماشای شکوفه کردن گیاهان لذت می برند، دانه هایی که در یک ظرف شیشه ای کاشته می شوند، نتایج شگفت آوری خواهند داشت اجازه بدهید بچه ها دانه های پرتقال و گریپ فروت را نیز چون چمن و بذر سایر گیاهان انتخانتخاب نمایند.گیاهان عضو خانواده کاکتوس برای تراریوم بچه ها مناسب هستند. به دلیل مناسب بودن کاکتوس ها برای محفظه های شیشه ایدهانه گشاد، کاشتن آنها برای بچه ها خیلی آسان است.

تعدادی از کاکتوس ها که برای تراریوم گیاهان صحرایی بچه ها مناسب هستند بقرار زیر است:

زبراهاوورتیا
کاکتوس کهنسال
کاکتوس گردی
کاکتوس سرخپوستی
کاکتوس سند دالر

با اضافه کردن یک حشره یا یک حیوان کوچک به تراریوم خود زندگی تازه ای بدهید و آنرا ویواریوم بنامید. ویواریوم ها چنانچه از اسمشان معلوم است، یک روش جالب برای بچه ها به منظور مشاهده حیوانات در انجام کارهای عادی و روزمره خود می باشد. به این ترتیب بچه ها می توانند در اتاق خواب خود دارای یک تصویر زنده دست اول از تاریخ طبیعی باشند. با وجود اینکه تراریوم خود بتنهایی جالب است ولی اضافه کردن یک موجود زنده به آن برای هر بچه در هر سنی جاذبه خاصی پدید می آورد. دیدن حیوانات کوچک و حشرات با داشتن اطلاع مختصری از عادات طبیعی آنها برای هر بچه ای لذت بخش است. بچه ها می توانند به دلخواه حیوان مورد علاقه خود را به تراریوم اضافه کنند. چه لذتی بالاتر از اینکه کودک جست و خیز یک موجود زنده را در اطراف گیاهان ببیند. وقتی حشرات و حیوانات به خانه جدد خود عادت کردند به ما اجازه می دهند زندگی روزانه شان را بدون مزاحمت دنبال کنیم. هنگام ساختن ویواریوم، کودک باید مراقب باشد تا گیاهان و حیواناتی را انتخاب کند که با یکدیگر مرتبط هستند برای مثال مارمولک های صحرایی به کاکتوس ها، داروگ ها به گیاهان جنگلی علاقه دارند. یک محفظه جالب برای ویواریوم محفظه ای از نوع آکواریوم مستطیل شکل است که دارای فضای کافی برای رشد گیاهان و وسعت لازم برای حرکت و جست و خیز حیوانات می باشد. از کودک بخواهید گیاهان را مانند تراریوم بکارد و سپس روی محفظه را به منظور نگهداری حیوانات بپوشانید، به هر حال محفظه نباید بدون هوا باشد. شرایط و مقررات خاص غذا دادن حیوانات باید در نظر گرفته شود. از فروشگاه های حیوانات اهلی می توانید غذای لازم برای حیوانات تهیه و نیز اطلاعاتی درمورد غذا دادن به حیوانات کوچک ویواریوم کسب نمایید. اگر غذا و آب لازم برای حیوانات ویواریوم کودک شما تهیه شود، آنها طبق مقتضیات محیط طبیعی خود رفتار کرده و جلوه خاصی به محفظه می دهند. هر کسی در هر سنی ساختن تراریوم را خالی از لذت نمی داند. بچه ها نیز بخوبی بزرگسالان می توانند آنها را طراحی کرده و مراقبشان باشند. آنها را می توانند به عنوان هدیه برای خویشاوندان و دوستان خود بسازند. ساختن یک باغچه شیشه ای برای هر کسی نوعی خلاقیت و ابتکار محسوب می گردد و شخص می تواند بنا به خواسته خود آنرا طراحی نماید.

فصل یازدهم

آرایش و دکور سازی با تراریوم:

اضافه کردن یک یا ۲ یا ۳ تراریوم هر اتاقی را زیباتر می سازد بویژه اگر برای آنها محل خاصی متناسب با مبلمان و سایر لوازم در نظر گرفته شود.اگر طرح های مدرن و رنگ های اولیه مورد علاقه شماست یک تراریوم روی میز اتاق نشیمن شما می تواند آن احساس علاقه را در شما زنده کند. یک تراریوم جنگلی با سرخس های جالب توجه و درخت کاج می تواند بخوبی در کنار یک عتیقه شرقی برای تزئین اتاق بکار رود. تراریوم ها را در نقاط مختلف خانه قرار دهید تا ببینید کدام محل برای آن مناسب تر است، محفظه آکواریوم گیاهان گرمسیری همانقدر که برای یک ویلای ساحلی جالب است برای یک دفتر کار نیز ایده آل می باشد. یک حباب از سقف پاسیو خود آویزان کنید یا یکی در آشپزخانه خود قرار دهید تا زمانی که شما در حال آماده ساختن غذا هستید. باعث سرگرمی شما شود. با قرار دادن یک باغچه شیشه ای در حمام خود روز خوبی را آغاز نمایید. یک کوزه شیشه ای بزرگ آب را با سرخس ها و خزه ها در کف یک اتاق خالی قرار دهید و فضا را پر از شادی کنید! تراریوم باعث انبساط خاطر می شود و زوایای تاریک را تزئین می کند. تراریوم ها لذت و زیبایی خاصی به محیط اطراف شما ارازانی می دارند. زمانی که تراریوم را در جای خود قرار می دهید اندازه، شکل محفظه و گیاهانی را که داخل آن قرار دارند در رابطه با طرح کلی اتاق درنظر بگیرید. زمانی که شما به اتاقی قدم می گذارید که به طرز جالب توجهی دکوراسیون و آرایش شده چشمان شما فوراً هماهنگی و توازن را تشخیص می دهد. بعد از مدت زمانی کوتاه متوجه ریزه کاری های کوچکی که روی هم آن صحنه جالب را پدید آورده است خواهید شد. بخشی از این ویژگی ها ممکن است تراریوم ها باشند! تراریوم ها نیز مانند اتاق بایستی به تنهایی دارای جاذبه خاص خود باشند.

محل قرار گرفتن تراریوم:

جایی که تراریوم بایستی قرار بگیرد به شما بستگی دارد. محل های زیادی وجود دارند که با مطالعه دقیق می توانند به این امر اختصاص یابند.

۱ – در وسط یک میز ناهارخوری می توانید یک حباب شیشه ای بزرگ قرار دهید (اگر از ظروف چینی استفاده می کنید، حباب را با خزه سبز زینت دهید).
۲ – روی میز، یک باغچه شیشه ای را روی میز دایره ای شکل قرار دهید و سپس سه بطری بلند و باریک را با هم روی یک میز کوچکتر در کنار میز اصلی قرار دهید.
۳ – روی کف زمین برای هر چه زیباتر شدن محیط یک خمره یا کوزه شیشه ای را که دارای گیاهان شاداب و باطراوت است در نزدیکی در ورودی قرار دهید. برای زیبایی بیشتر یک تراریوم شیشه ای بزرگ را در کنار میز یا محل ویژه مجلات خود قرار دهید. به منظور داشتن حالت و طبیعتی متفاوت یک تراریوم گیاهان گرمسیری را در کنار حمام قرار دهید.

به اطراف نگاه کنید

با قرار دادن تراریوم روی انواع مختلف میز، پیشخوان و کنار پنجره مناظری بدیع خواهید داشت ضمناً این باغچه ها در آشپزخانه نیز جلوه ای مشابه اتاق نشیمن بوجود می آورند.

خلاق باشید

گیاهان سبز دارای شکل و طرح می باشند. برگها منظم و متقارن هستند و گیاهان گلدار دارای رنگ و عطر می باشند. هر دوی این گیاهان در زیر شیشه نمای جدیدی به خود می گیرند. تراریوم ها بسادگی ساخته می شوند و مراقبت از آنها نیز لذت بخش است. از تماشای جوانه زدن و رشد آنها بینهایت لذت خواهید برد. با داشتن تراریوم هر هفته فرصتی دست خواهد داد تا از مشاهده تغییرات جدید خوشحال شوید. می توانید تراریوم های زیادی بسازید، بعضی را نگاه دارید و بعضی دیگر را هم به نشانه یادبود به دیگران هدیه بدهید. یک بطری و چند گیاه پیدا کنید و آنها را با هم به روش جدیدی که قبلاً هرگز انجام نداده اید در کنار هم قرار دهید. بگذارید تراریوم ها نشانگر خلاقیت و طبیعت شما باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا