خاک و کود

علائم کمبود گوگرد در گیاهان

علائم کمبود گوگرد در گیاهان

در گیاهان کمبود گوگرد به صورت رنگ پریدگی و زردی در برگهای جوان و قسمتهای انتهایی گیاه ظاهر می گردد. کمبود گوگرد آثار مهمی در کاهش رشد گیاه داشته ، ساقه ها نازک و برگها پیچیده می گردد. در گیاهان کمبود گوگرد موجب تجمع ازت غیر پروتئینی می شود و مصرف این گیاهان برای حیوانات نشخوار کننده مضر و زیان آور است. همچنین کمبود گوگرد موجب تجمع نیترات در گیاهان شده که برای حیوانات مصرف کننده سمی می باشد

وظایف گوگرد در گیاهان و انسان

از وظایف مهم گوگرد در گیاهان ، می توان به دخالت این عنصر در بسیاری از فعالیت های آنزیمی و نیز شرکت آن در ساختمان شیمیایی بسیاری از اسیدهای آمینه نظیر متیونین و سیستین و نیز ترکیبات فرار مولد رایحه گیاهانی نظیر سیر و پیاز و خردل اشاره نمود. ساخت روغن و بهبود کیفیت میوه از دیگر وظایف این عنصر در گیاهان به شمار می رود. همچنین گوگرد خاصیت قارچ کشی داشته و بیماری سفیدک را رفع نموده پیرامون طوقه درختان را ضد عفونی می کند. این عنصر با افزایش حلالیت فسفر ، مصرف کودهای فسفاتی را کاهش می دهد. گوگرد در تشکیل کلروفیل ویتامینهای تیامین و بیوتین ، فرودوکسین (که سبب احیای سولفات و نیترات می گردد) و در تشکیل گلوتاتیون و کوآنزیم آ دخالت داشته و باعث افزایش مقاومت گیاهان به امراض ، خشکی و سرما می شود و از تجمع نیترات در بافتهای گیاه جلوگیری می نماید. نقش گوگرد در افزایش عملکرد پیاز ، ذرت علوفه ای ، پنبه و دانه های روغنی در سطح وسیع گزارش شده است.

در بدن انسان نیز گوگرد برای پوست ، ناخن و موهای سالم و به منظور متعادل نگاه داشتن اکسیژن و کارکرد صحیح مغز ، ضروری است. این عنصر در متابولیسم اصلی بدن با ویتامینهای بیوتین و اسید پنتونیک همکاری کرده و بخشی از بافت سازنده اسیدهای آمینه به شمار می رود. گوگرد در ترشح صفرا به کبد کمک کرده و در تأمین هپارین که مانع از انعقاد خون می شود ، شرکت می نماید. پمادهای گوگردی به طور چشمگیری در بهبود انواع ناراحتیهای پوستی مؤثر است .

گوگرد میکرونیزه کشاورزی

این محصول با خلوص %۹۹ (Sulphur) به صورت پودر جهت مبارزه با سفیدک سطحی و بیماریهای قارچی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین به صورت چالکود با کود آلی در سایه انداز درختان باغها مورد اسفاده قرار می گیرد .

زمان ونحوه مصرف 

جهت مبارزه با سفیدک سطحی ۳ بار در فصل رشد مورد استفاده قرار می گیرد:

مرتبه اول: زمانی که ۴ تا ۱۰ برگ جوان بر روی گیاه بوجود آمده است

۱۵(کیلوگرم در هکتار)

مرتبه دوم: زمان گلدهی

(به میزان ۳۰ کیلوگرم در هکتار)

مرتبه سوم: زمانی که میوه ها ظاهر می شوند

(۴۵ کیلوگرم در هکتار)

توجه: بعد از باران گردپاشی تکرار شود .

بیوگوگردطلایی یا بیوسولفور

این کود محتوی باکتری تیوباسیلوس (اکسید کننده گوگرد) در فرآیند اکسیداسیون خاک کاملاٌ ضروری است وبه صورت پودری در بسته های یک کیلوئی و ۲۵ کیلوئی عرضه میشود.

کود گوگردغنی شده محتوی ریزمغذیها

کود آلی گوگردی ، کود بنتونیت دار

این کود دارای۷۰ درصد گوگرد ، ۱۵ درصد بنتونیت و ۱۵ درصد عناصر ریز مغذی (روی ، آهن ، مس ، منگنز) بوده و از مهمترین منابع کودی تأمین کننده عناصر کم مصرف جهت محصولات زراعی و باغی می باشد و همچنین با توجه به دارا بودن عناصر کم مصرف کودی بسیار مفید جهت گلخانه ، باغچه و گیاهان آپارتمانی و خانگی مناسب میباشد .

نحوه مصرف

در مزارع ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلوگرم در هکتار قبل از کاشت .

در باغها به صورت چالکود سایه انداز درختان به إزاء هر درخت یک کیلوگرم در ابتدای بهار .

در گلخانه و گلدان به إزاء هر بوته گیاه ۱۵ گرم و در باغچه به إزاء هر متر مربع ۲۵ گرم

( توصیه ) استفاده از هر نوع کود شیمیایی را در راستای اصلاح و تقویت خاک زمین زارعی و باغات بر اساس نتیجه آزمون خاک ، صرفاٌ با نظر کارشناسان مجرب و مهندسین سازمان جهاد و کشاورزی منطقه انجام داده و به آنان اعتماد نمائید .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا