مرکبات

لیمو ترش لایم کوات (Limequat)

لیمو ترش لایم کوات (Limequat)

لیموی لایم کوات حاصل پیوند بین کی لایم (key Lime) و کامکوات (Kamquat) می باشد. این رقم درختی متراکم ، کوچک و بسیار پر محصول است که حتی در سالهای اولیه کاشت آن ، محصولاتش زیاد می باشد. میوه آن کوچک، بیضوی، برنگ زرد مایل به سبز، بشدت اسیدی و دارای تخم می باشد. لایم کوات را می توان در فضای درونی یا بیرونی خانه و حتی در گلدان کاشت. دمای ایده ال برای نگه داری این رقم بین ۱۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است که البته می تواند تا ۴۵ درجه سانتیگراد هم از خود مقاومت نشان دهد.

ترکیبات شیمیائی

میوه های این گیاه شامل شکر، پلی ساکاریدها،اسیدهای آلی، لیپیدها، کاروتنوئیدها، ویتامین های B1 ,B2 ,B3 ,A، بیوفلاونوئیدها، لیمونوئیدها(تلخ مزه)، لیمونن(۷۰%)، ژرانیل استات، لینالیل استات می باشد. همچنین لیمو دارای مقدار زیادی پتاسیم (میوه ۱۰۰ گرم/۱۴۵ میلی گرم)، ویتامین C  به میزان (میوه ۱۰۰ گرم/۴۰-۵۰ گرم) یعنی دو برابر پرتقال و کلسیم (۶۱ میلی گرم) است.

خواص داروئی

  • این میوه به خاطر اثرات و ارزش تغذیه ای آن مورد توجه می باشد. ویتامین C این میوه برای حفظ قدرت دفاعی بدن در برابر عفونت ها و بهبود زخم ها لازم است و نیز این ترکیب تشکیل نیتروز آمین های سرطان زا را پس از مصرف نیترات ها و نیتریت ها بی اثر می نماید.
  • محتوای پتاسیم این میوه برای جبران کمبود پتاسیمی که بواسطه مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون (مانند اناپریل و کاپتوپریل) در بعضی بیماران ایجاد می شود، مفید می باشد. همچنین مقدار زیاد پتاسیم در لیمو موجب سلامتی قلب، مغز و سیستم های عصبی بدن می شود.
  • به طور کلی لیموها به خاطر اثرات هیدروفیلیک ها به عنوان حجیم کننده محتویات دستگاه گوارش عمل می کنندو لذا می توانند در درمان اسهال و استفراغ مفید باشند.
  • اسانس لیمو دارای اثرات ضدباکتری وضدعفونی کننده ونیز مهار کننده رشد قارچ آسپرژیلوس می باشد واز آن برای ضدعفونی کردن آب آشامیدنی و سطوح آلوده به ویروس هاری استفاده می شود.
  • پکتین موجود در این میوه کلسترول خون را کاهش می دهد و می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی-عروقی کمک کند.
  • بیوفلاونوئید های موجود در لیمواستحکام دیواره داخلی عروق شامل مویرگها ووریدها را افزایش می دهند و می توانند در درمان واریس سیاهرگها، کبود شدگی ها ولثه های خونریزی دهنده موثر باشند.
  • لیمو(علی رغم اسیدیته آن) در بدن به عنوان قلیا عمل می کند ولذا در شرایطی مانند روماتیسم، آرتیریت و نقرس می تواند مفید باشد .
  • این میوه دردرمان عفونتها، تبها، سرماخوردگی، گلودرد، التهاب لثه و به عنوان تقویت کننده کبد و لوزالمعده استفاده می شود. در واقع آب لیمو به مقدار زیاد باسیل های وبا،تیفوئید واسهال خونی را نابود می کند. خوردن ۵-۸ عدد لیمو ترش روزانه در رماتیسم،سیاتیک،نقرس، تصلب شرائین،چاقی ودرد کلیه موثر است.
  • آبلیمو سم های جمع شده در کبد را از بین می برد و در نتیجه به پوست طراوت می بخشد، جوش پوست صورت را از بین می برد و بطور کلی برای بیماریهای جلدی مفید است. ولی باید توجه داشت که کبد به خود لیمو بیشتر از آب آن احتیاج دارد.
  • آب لیمو باعث جلو گیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. تحقیقات نشان می دهد که سنگ های با منشا اوره و اورات پروتئینی موجود در کلیه ی عده ای بیمار پس از مصرف روزانه دو لیموترش برطرف شده واستفاده از این روش برای پیشگشری از تشکیل مجدد سنگ کلیه موثر می باشد.
  • آب لیمو بزاق را زیاد می کند وچون بزاق دارای اثر ضدعفونی کنندگی است میکروب های دهان را ازبین می برد.
  • آب ليمو براي پوست سر بسيار مفيد است و شوره سر را كاهش ميدهد. عصاره حاصل از آبگيري يك ليموي تازه را حدود ۱۰ دقيقه برروي پوست سر مالش دهيد و سپس آن را با آب به طور كامل بشوئيد. همچنين آب ليمو مي تواند به عنوان يك ضد خارش، به صورت ماساژ برروي پوست سر استفاده شود.
  • تخم یا دانه ی لیموترش اثر ضد تب،ضد سم و ضد کرم دارد. برای هر یک از این موارد باید تخم(دانه) لیموترش را گرفته،ابتدا پوست سفیدی که در خارج آن است جدا می کنندسپس برحسب سن و وزن بیمار به مقدار ۴ تا ۸گرم از مغز تخم لیمو با مقداری آب گرم تناول کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا