مرکبات

لیمو شیرین (Citrus Limetta)

لیمو شیرین (Citrus Limetta)

لیمو شیرین که دربعضی از مناطق ایران مانند نواحی شمالی ، خوزستان،کرمانشاه ، کرمان و فارس یافت می شود به نام علمی Citrus Limetta شناخته شده است.این رقم که در دنیا به نام Persian sweet Lime آن را می شناسند درختی است با شاخه های نا منظم ونسبتا کوتاه و دارای میوه ای پرآب ،شیرین بدون اسید سیتریک با پوستی کاملا صاف و نازک به رنگ زرد متمایل به کاهی با تعداد بذر محدود(۳-۴عدد) می باشد. در ادامه به بررسی ترکیبات شیمیائی و خواص داروئی لیموها پرداخته می شود.

ترکیبات شیمیائی

ارزش غذائی ۱۰۰ گرم لیمو شیرین که معادل یک عدد لیمو شیرین بزرگ است حاوی ۸/۲۹ کالری، ۷۴/۰گرم پروتئین ، ۵/۱۰ گرم قند، ۱۴/۰ گرم چربی ، ۸/۲ گرم فیبر، ۱۰ میکرو گرم اسید فولیک ، ۱۵۰ میلی گرم پتاسیم، ۵۳ میلی گرم ویتامین C است.

خواص داروئی

  • پتاسیم به مقدار قابل توجهی در لیمو شیرین یافت ، این عنصر از جمله ترکیباتی است که می تواند از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند و همچنین بین آب و الکتریت های بدن تعادل برفرار نماید.
  • اسید فولیک موجود در لیمو نسبت به میوه های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از کم خونی ایفا می کند. افرادی که مبتلا به کم خونی به خصوص کم خونی از نوع اسید فولیک هستند باید این میوه را مصرف کنند.
  • این میوه از میوه های پر کلسیم محسوب می شود و در جلوگیری از پوکی استخوان به خصوص در زنان نقش موثری را ایفا می کند.
  • از دیگر خواص لیمو شیرین اثر مفید روی معده، هضم دستگاه گوارش ، خنثی شدن مقداری از اسید معده، جلوگیری از تخمیر غذا در معده و پیشگیری از نفخ معده است به همین دلیل پزشکان مصرف روزانه یک لیمو شیرین را به تمامی مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می کنند.
  • حجم زیادی از لیمو شیرین را آب تشکیل می دهد و به همین دلیل این میوه خاصیت ادرارآور و همین طور ملین است. ضمنا آب فراوان موجود در این میوه باعث کاهش تب و دمای بدن به خصوص هنگام سرماخوردگی وآنفولانزا می شود.
  • لیمو شیرین به علت مواد آنتی اکسیدان فراوان سبب رفع تصلب شرائین و بیماری های قلبی می شود.
  • لیمو شیرین حاوی اسید سیتریک و ویتامین C زیادی است. چنانچه فردی دو عدد لیمو شیرین متوسط در طول روز بخورد عملا ویتامین C مورد نیاز روزانه بدنش تامین شده است. نکته جالب این است که در صورت مصرف میوه لیمو شیرین با پوست داخلی مقدار ۷۷ میلی گرم و ویتامین C به بدن رسد. در حالی که مصرف آن بدون پوست داخلی ، فقط دارای ۵۳ میلی گرم ویتامین C است.
  • ویتامین B و انواع ریز مغذی های مفید مانند عنصر سلنیوم در لیمو شیرین موجب به حداقل رسیدن جمعیت رادیکال آزاد در ناحیه آسیب دیده می شود.
  • ویتامین C موجود در لیمو شیرین باعث جذب آهن در بدن می شود و به همین علت از بروز کمبود آهن در بدن جلو گیری می کند.
  • مصرف لیمو شیرین تازه که حاوی ویتامین C فراوان است در کاهش بروز حساسیت موثر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا