مرکبات

مدیریت پوششی کف باغ و علف های هرز باغات مرکبات

مدیریت پوششی کف باغ و علف های هرز باغات مرکبات

در شمال کشور به علت وجود رطوبت زیادتر ناشی از بارندگی، نسبت به جنوب کشور، هم تنوع علف­های هرز بیشتر است و هم رشد آنها سریع تر است. به همین دلیل باغ های مرکبات شمال را سالیانه ۳ تا ۴ بار علف تراشی می­کنند. علف چینی با وسیله­ای به نام ”درگر” (نوعی داس دستی)، علف چین ماشینی و یا روتیواتور انجام میشود.

نوبت اول علف­تراشی اردیبهشت و نوبت دوم تیر ماه است که برای خالی کردن فضای باغ به منظور سمپاشی و برای آسان کار کردن است. پس از بارندگی شهریور دوباره علف­های هرز سبز می­شوند و در موقع میوه چینی مشکل ایجاد می کنند، به این علت علف چینی دوم در پاییز و هنگام برداشت میوه انجام می شود. تعداد دفعات علف چینی در باغ­های جوان بیشتر است. در باغ­های قدیمی یک بار برای سمپاشی و یک­بار هم برای میوه چینی علف تراشی می­کنند.

در جنوب کشور مشکل علف هرز کمتر از شمال کشور است و به علت شدت تابش آفتاب و تبخیر شدید، بهتر است مقداری علف در سطح باغ باشد (خاک پوشیده باشد) به همین دلیل یک یا حداکثر دوبار علف چینی انجام می­شود. مهمترین علف هرز جنوب کشور ”حلقه” (نوعی نی) است. سایر علف­های هرز جنوب عبارتند از مَرغ، قیاق، اویارسلام، وَرَگ و خارشتر.

انواع علف­های هرز شمال شامل مَرغ، اویارسلام، گندجارو، پنیرک، سلمه­تره، پیچک، قیاق، جگن، نی، تمشک و سوروف است.

برای مبارزه شیمیایی با علف­های هرز از دو سم ”رانداپ” و ”گراماکسون” استفاده می­شود. مقدار مصرف سم رانداپ حدود ۶ لیتر در هکتار و زمان آن بسته به رشد علف هرز، انتخاب می­شود و آن هنگامی است که علف هرز حدود ۱۵ سانتی­متر رشد کرده باشد. مصرف گراماکسون ۱۵ لیتر در هکتار در سه نوبت است. سم رانداپ برای درختان ۳ سال به بالا و گراماکسون برای تمام سنین استفاده می­شود.

نوع علف هرز

پهن برگهای دائمی نظير کنگروحشی، پیچک صحرایی، بارهنگ، تمشک، گزنه، پنیرک، و… و باریک برگهای دائمی نظیر مرغ،   اويارسلام، نی ، آقطی و ….

پهن برگهای یکساله نظیر تاج خروس وحشی، دوابی، هفت بند، خرفه، گندمک و … باریک برگهای یکساله نظیر دم   روباهی کشیده، پنجه مرغی ، سوروف ، چسبک و ….

مبازره   مکانیکی

روتیواتورزدن، علف تراشی ، وجین دستی، شخم زدن بین خطوط کاشت در پائیز و زمستان و کشت شبدر در   شهریور ماه

روتیواتور زدن، علف تراشی، وجین دستی، شخم زدن ، کشت شبدر در شهریور ماه

 مبارزه   شیمیایی

مقدار، نوع سم و زمان مناسب

استفاده از   علف کش گلایفوزیت یا رانداپ در دو نوبت در اواخر بهار و اوایل پاییز به نسبت   ۱۰-۷ در هزار زمانی که پوشش گیاهی به ارتفاع رشدی مناسب و قبل از گلدهی رسیده   باشد.

استفاده از   علف کش گراماکسون یا پاراکوات با نسبت ۵-۳ در هزار در فصول بهار و پائیز زمانی که پوشش گیاهی به ارتفاع ۳۰-۲۰ سانتیمتری رسیده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا