بونسایبونسای

بونسای درخت زیتون – معرفی و پرورش بونسای درخت زیتون

یکی از مهم ترین گیاهان بن سای تجارتی اروپا بونسای درخت زیتون است. سالیانه هزاران اصله آن در ایتالیا، اسپانیا تکثیر می یابد. به گونه ای که فروشگاه ها همراه با هدیه کریسمس قلمه ای ریشه دار از زیتون را به مشتریان خود می دهند. یکی از گیاهانی است که درختان مسن آن در پارک ها و خیابان ها در گلدان های بزرگ در معرض نمایش است.

معرفی و پرورش بونسای درخت زیتون

نام علمی: Olea europaea
نام انگلیسی: Olive Tree
خانواده: زیتونیان (Oleaceae)
قابلیت حمل آن زیاد و در هر اندازه و سن و قیمت می توان تهیه و یا در بازار بن سای مشاهده کرد. اگر چه رشد آن کند است اما شاخه های تولیدی آن در بهار و اواخر زمستان به سرعت رشد می کنند. از عادات رشد آن این است که در هوای گرم و خشک تابستان رشد آن تقریباً متوقف می گردد. شاخه های سفید رنگ در همه جهات رشد می کنند و قابلیت هدایت و سیم کشی به هر جهت را دارند اما باید مواظب بود شاخه هایی برای تربیت انتخاب نمود که ترد و شکننده نباشند.

بونسای درخت زیتون
بونسای درخت زیتون

محل نگهداری بونسای درخت زیتون

گیاه کاملاً مقاوم به خشکی است و در صورت تأخیر در آبیاری جای هیچ گونه نگرانی نیست. در مواقع خشکی مواد رزینی سفید رنگ از برگ های خود ترشح می کند که در حقیقت برای کاهش در تعریق و از دست دادن آب از طریق روزنه ها است. پس از آبیاری مقدار زیادی آب در بافت برگ ها و تنه خود ذخیره می نماید که مقاومت در برابر خشکی مدیون همین علت است. نور خورشید را بر سایه ترجیح می دهد و نوع وحشی در برابر درجه حرارت پایین و برف نیمه مقاوم است. اما درختان کاشته شده در گل جاها و به عنوان بنسای باید در برابر سرمای کشنده محافظت گردند و آنها را در معرض درجات حرارت زیر ۵ درجه سانتی گراد قرار نداد.

تعويض گلدان بونسای درخت زیتون

اگر چه می تواند ده ها سال در یک گلدان و بدون تعویض زندگی کند اما برای حفظ فاکتورهای رشد بهتر است هر سه سال یک بار عمل تعویض انجام شود. خاک مورد استفاده در تعویض ۳۰ درصد خاک آلی و ۷۰ درصد سنگریزه شکری تا نخودی است.

هرس بونسای درخت زیتون

در اوایل بهار و پاییز بهترین زمان هرس است. اگر شاخه خیلی ضخیم بود از اره های دندانه ریز برای قطع شاخه های چوبی استفاده کنید. توجه: با انجام هرس و قطع شاخه فوراً از محل زخم جوانه و شاخه تولید نمی گردد و تا خشک شدن پاشنه (زائده به جا مانده شاخه مادری) و شاید تا مدت ها بعد از آن هر جوانه ای که از زیر پوست حرکت می کند در همان محل رشد متوقف گردد. و پس از حرکت جوانه از بغل شاخه هرس نهایی انجام شود.

آبياری بونسای درخت زیتون
آبياری بونسای درخت زیتون

سربرداری

سرشاخه های بونسای درخت زیتون کمی چوبی شده هستند و تقریباً قطع آنها با ناخن امکان ندارد برای این منظور از قیچی های کوچک استفاده کنید و شاخه ها را به گونه ای سربرداری کنید که ۳-۲ برگ باقی بمانند.

آبياری بونسای درخت زیتون

آبیاری در هر مرتبه باید زیاد باشد اما تعداد دفعات کم و خیلی کم! و در زمستان باز هم خیلی کمتر! در روزهای داغ تابستان آب فشانی را فراموش نکنید.

تغذيه

تغذیه بهاره و تابستانه با مواد نه ضعیف و نه قوی و در پاییز با مواد عاری از ازت و در زمستان به طور کلی متوقف می گردد.

شاخه های زیتون علامت صلح هستند و شاید به همین خاطر شکننده باشند! تقریباً می توان گفت که قدرت خم شدن و تربیت با سیم ندارند و با خم کردن آنها در اکثر موارد رو به خشکی می روند. برای داشتن شاخه در جهت معین هیچ جای نگرانی نیست. این گیاه در جهات مختلف شاخه های متفاوت دارد و از هرکدام که خواستید می توانید بدون سیم و زحمت انتخاب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا