بونسایبونسای

معرفی و پرورش بونسای نارون

معرفی و پرورش بونسای نارون

بونسای نارون
Order:Rosales
Family:Ulmaceae
Genus:Ulmus
Species:Ulmus parvifolia
نام علمی: Ulmus parvifolia
نام انگلیسی: Chinese Elm/ Lacebark Elm
بهترین گیاه برای مبتدی ها است و آنهایی که به تازگی بونسایی را شروع کرده اند. در هر دومحیط باز و بسته می تواند زندگی کند. نورشدید خورشید و سرمای یخبندان برای آن فرق نمی کند. به سادگی و فوریت برگ های ریز از شاخه ها خارج می شوند و گیاه را می پوشانند. با هر سربرداری شاخه ای از بغل هر برگ خارج می گردد و آرایش شاخه ها به گونه ای است که هر مبتدی با کمی دقت می تواند درک کند کدام شاخه را هرس یا سربرداری نماید. بافت تنه برحسب گونه ها متفاوت است در بعضی صاف و در بعضی سخت و خشن و قاچ قاچ است. گونه های با چوب نرم و لطیف احتیاج به نگهداری به گونه ای دارند که در هنگام تغییر در درجات حرارت جابجایی آن به تدریج انجام گیرد.
بونسای نارون با نام علمی Ulmus parvifolia از خانواده آلماسه (Ulmaceae) میباشد. این گیاه به طور معمول با عنوان Chinese Elm “نارون چینی” در جهان شناخته شده است و بیشتر گونه های آن بومی چین، ژاپن ، کره شمالی و ویتنام میباشند
این درختچه نیمه همیشه سبز دارای برگ های متناوب ، تخم مرغی تا بیضوی دندانه دار و معمولا با پایه های نامساوی به رنگ سبز تیره براق میباشد. بعضی گونه ها در فصل پاییز میوه میدهند و در این فصل برگ های گیاه دارای رنگ های جذابی میشوند
بونسای نارون بسیار مقاوم بوده و نگهداری از آن در داخل ساختمان و یا فضای باز به راحتی ممکن است. مکانی کاملاً روشن و کمی خنک را برای این گیاه در نظر بگیرید

محل نگهداری

نورخورشید را دوست دارد اما در روزهای داغ تابستان بهتر است برای آن حفاظ سایه ای به هر نحو ممکن درست شود. خصوصاً آنهایی که بافت ظریف دارند. گونه هایی که در محیط بسته نگهداری می شوند را هرگز نباید نزدیک شیشه پنجره با نور مستقیم آفتاب قرارداد. به رغم دوست داشتن آفتاب سایه را نیز می پسندند. در شرایط محیط باز جزء گیاهان خزان کننده است. از درجات حرارت پایین تر از ۵ درجه زیر صفر و همچنین بادهای شدید باید محافظت گردند. باران های طولانی ممکن است به گیاه صدمه وارد کند . نارون ممکن است با تغییر در شرایط محیطی شروع به خزان نمودن کند اما با فراهم و مساعد شدن شرایط گیاه سلامت خود را باز خواهد یافت.

تعویض گلدان

هر ۱ تا ۳ سال در بهار گلدان احتیاج به تعویض دارد. ریشه ها وضعیت خاصی دارند و خیلی شکننده هستند. حتماً سعی کنید در جدا کردن ریشه ها از گلدان وسیله ای کاملاً تیز به کار ببرید به گونه ای که با یک حرکت ریشه ها از گلدان جدا گردند. خاک مورد استفاده خاک استاندارد یا آکاداما است.

هرس

شاخه های ناخواسته را در اوایل بهار حذف کنید یا سه هفته قبل و یا سه هفته بعد از تعویض گلدان، در صورتی که در وسط تابستان هرس کنید توره ای از شاخه از محل زخم هرس خارج می گردند. شاخه هایی که تشخیص می دهید ضعیف هستند در وسط تابستان حذف کنید تا شاخه های قوی تر جایگزین آنها گردد.

سربرداری

شاخه ها رابه گونه ای سربرداری کنید که در آنها فقط یک یا دو برگ باقی بماند. شاخه های درهم رفته را حداقل ۲ بار در سال حذف کنید.

آبیاری

برعکس سایر گیاهان که در بهار و تابستان نیاز به آب فراوان دارند. در این گیاه فقط مرطوب نگهداشتن خاک کافی است و در زمستان اگر خاک کمی خشک شود ضرری برای گیاه ندارد.

تغذیه

مواد غذایی متعادل در فصل های رشد مورد نیاز گیاه است و اگر در زمستان رشد ادامه پیدا نمود تغذیه با مواد ضعیف تر بدون ازت را ادامه دهید.

روش ازدیاد درخت نارون

کاشت بذر در ماه اردیبهشت که بذر ها به روی درخت رسیدن وتازه هستند . کاشت قلمه سبز در فرودین شاخه هایی که هنوز چوبی نشدن به طول ۱۵-۲۵سانتیمتر وحدود یک سوم قلمه ها را در خاک فرو می کنند وبرای حفظ رطوبت قلمه ها بهتر است به روی آنها پلاستیک شفاف کشید . روش دیگر کاشت پا جوش ها است که گیاه نارون بسیار تولید می کند . روش خوابانیدن هوایی که در بهار صورت می گیرد بهترین روش برای گرفتن پایه بونسای می باشد تنه مناسبی را انتخاب وپوست آنجا که می خواهید ریشه نابجا تولید شود بکنید وسپس باخزه مرطوب به پوشانید وبرای حفظ رطوبت خزه ها را با پلاستیک باند پیچی بکنید. درخت نارون چوب بسیار مقاوم ومحکم دارد ودر صنایع مبل سازی وکشتی سازی مورد استفاده قرار میگیرد نارون گیاهی دارویی ودر بسیاری از بیماری هاپوست وبرگ گیاه استفاده درمانی دارد. گلهای نارون جنبه زینتی ندارند ودرفصل بهار شکوفا می شوند و گلها دارای چهار پرچم و هم زمان نر وماده هستند وگرده افشانی توسط باد صورت می گیرد.برگ های درخت نارون تخم مرغی نا متقارن ونوک تیز وسطح زبر بالبه داندانه های مضاعف است. میوه های درخت نارون بالدار،بیضی شکل وبا قاعده گوه ای است ودانه نزدیک بانتهای آن قرار دارد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا