میوه های گرمسیری

موز یانان YUNNAN BANANA

موز یانان

“موز یانان” یکی از گیاهانی است که اخیراً شناسایی شده و از خانواده و جنس موز می باشد. این گونه از موز همانطور که از نام علمی آن مشخص است، بومی ناحیه ی یانان در جنوب چین می باشد. نمونه هایی از آن در سال ۲۰۰۵ میلادی در ارتفاعات ۱۱۵۰ متری شناسایی و جمع آوری گردید. برخی از گونه های منحصر به فرد آن در دوره ی بلوغ به طول ۵ تا ۵٫۲۵ متر نیز دیده می شوند. پوست روی ساقه های کاذب به وسیله ی یک لایه ی مومی پوشیده شده است به طوری که به رنگ سفید مایل به آبی دیده می شود. سطح بالایی برگ ها به رنگ مایل به آبی بوده در حالی که سطح زیرین آنها با نمایی از رنگ قرمز دیده می شود. میوه های این گیاه دارای ظاهری ارغوانی رنگ می باشند. این گونه از موز، یکی از گونه هایی است که بذر تولید می کند.
موز یانان یکی از گیاهان خودروی باارزش در نواحی بومی محسوب می شود. میوه های این گیاه در تابستان می رسند و اغلب توسط پرندگان، میمون ها، فیل ها و … مصرف می شوند.
موز یانان به گونه ی Musa itinerans شباهت بسیاری دارد. اما وجه تمایز آنها، مقاومت موز یانان به سرما است. این گیاه اغلب به عنوان گیاهی زینتی مورد استفاده قرار می گیرد و اطلاعات در مورد کیفیت و ارزش خوراکی آن بسیار اندک می باشد. و به مطالعات بیشتری نیاز دارد
اگرچه موز یانان در جنگل های کوهستانی نواحی گرمسیری رشد می کند اما هم قادر به تحمل نواحی سایه ای است و هم می تواند سرما را تحمل کند. ولی نسبت به تابش مستقیم آفتاب حساس است و برگ های آن آسیب می بیند. بنابراین، ضروری است تا زیر سایه ی درختان دیگر کشت شود. گزارشاتی مبنی بر مقاومت این گیاه تا دمای ۱۰ درجه فارنهایت نیز وجود دارد.
در آب و هوای مرطوب به خوبی رشد می کند اما در ماه های گرم سال بهتر است گیاه به میزان مناسب و کافی آبیاری شود. بنابراین خاک هایی که رطوبت را به مقدار مناسبی در خود نگه دارند، بهترین خاک برای کشت این گیاهان محسوب می شوند.

تکثیر

تکثیر این گیاه از طریق کشت بذر و نیز جدا کردن و کشت ریشه جوش ها صورت می گیرد. این ریشه جوش ها را می توان در فصل مناسب از گیاه مادری جدا کرد و در شرایط و بستر کشت مناسب و مطلوب به صورت جداگانه کشت نمود. بذرها پس از چند ماه جوانه می زنند. و برای جوانه زنی به خاک گرم با دمای حدود ۷۵ تا ۸۵ درجه فارنهایت و مرطوب نیاز دارند. فاصله بین گیاهان نیز برای کشت باید حدود ۹۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا