هیدروپونیک

مکان و فواید کشت هیدروپونیک

مشخصات مکان مناسب کشت هیدروپونیک

پرورش‎دهنده هیدروپونیک هنگام انتخاب مکان باید تلاش کند تا حد امکان نیازهای زیر را جهت تضمین موفقیت خود تامین کند:
۱- در نیمکره شمالی، مکانی که نور کافی از شرق، غرب، جنوب دریافت می‌کند همراه با بادشکن در ضلع شمالی.
۲- زمين تا حد امکان صاف و مسطح باشد و يا طوري كه بتوان به سادگي تسطیح كرد.
۳- زهکشی داخلی خوب خاک با حداقل جذب ۱ اینچ آب در ساعت.
۴- دسترسی به گاز طبیعی، برق ۳ فاز، تلفن و آب دارای کیفیت خوب، قادر به تامین حداقل ۲ ليتر آب برای هر گیاه در روز.
اگر آب منطقه دارای شوری زیاد است امکان استفاده از آب تصفیه شده مهیا باشد.
۵- محل تولید نزدیک به جاده اصلی منتهی به مرکز جمعیت برای عمده‎فروشی و خرده‎فروشی در گلخانه‎ها، اگر تمایل به خرده فروشی دارید.
۶- گلخانه نزدیک به محل سکونت برای سهولت كنترل آن در شرایط آب و هوایی نامناسب. تمام گلخانه های مدرن کامپیوتری دارای آلارم و سیستم هشدار به تولیدکننده در صورت نیاز هستند. پارامترهای مهم را میتوان به وسیله لپ تاپ یا گوشی همراه کنترل کرد.
۷- احداث گلخانه‎های شمالي- جنوبی با ردیف‎های شمالي- جنوبی در نیمکره شمالی.
۸- منطقه مورد نظر برای احداث گلخانه دارایی حداکثر تابش نور خورشید می‌باشد.
۹- مناطقی که فاقد بادهای شدید هستند.
۱۰- مناطقی که دارای آبهای سطحی نمی‌باشند و یا در دشت‌های در معرض سیلاب نیستند.

کشت خاکی در مقابل كشت بدون خاک

افزایش توليد و محصول‎دهی در کشت هیدروپونیک در مقايسه با کشت درون خاک می‎تواند ناشی از عوامل زيادي باشد. خاک در بعضی موارد ممکن است دارای کمبود مواد غذايي یا دارای ساختار ضعیف باشد در نتیجه كشت بدون خاک بسیار مفید خواهد بود. حضور آفات یا بیماریها درخاک به شدت تولید را کاهش مي‎دهد. در شرایط گلخانه‎ای هنگامی که شرایط محیطی بجز بستر پرورش در خاک و محیط غیرخاکی مشابه هستند، افزايش توليد گوجه‎فرنگی در کشت به روش هیدروپونیک معمولاً ۲۵% -۲۰% است، در چنین گلخانه‎هایی، استرالیزاسیون خاک را انجام می‎دهند و از کودهای کافی استفاده می‎کنند، در نتیجه، بسیاری از مشکلاتی که در شرایط كشت در خاک مواجه می‎شوید، حل می‎شوند. این امر ممکن است سبب افزایش‎ در محصول در شرایط گلخانه‎ای با استفاده از محیط غیر خاکی به میزان ۴ الي ۱۰ برابر در مقایسه با کشت بیرون از گلخانه در شرایط كشت درون خاكي شود. انواع خاصي از محصولات گلخانه‌ای برای تولید بیشتر محصول در شرایط گلخانه‎ای به جای انواع مزرعه‎ای که در شرایط عادی رشد می‌کنند اصلاح و روانه بازار شدند. این نوع محصولات گلخانه‎اي نمی‌تواند دمای روزانه بیرون را تحمل کند در نتیجه استفاده آنها به پرورش در گلخانه‎ محدود است. محصولات مهم و عمده کشت هیدروپونیک در گلخانه شامل گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل، کاهو و سایر گیاهان برگ سبز و علفی هستند. این ارقام گلخانه‌ای همچنین به بیماریهای برگی و ریشه‎ای مقاوم شده‌اند بنابراین میزان عملکرد بیشتری دارند.

فوايد كشت بدون خاك در مقابل كشت خاكي

عمليات زراعي

بستر خاك

بستر بدون خاك

۱- ضدعفوني محيط كشت

بخار، قارچكش‎هاي شيميايي، حجم كار زياد، زمان مورد نياز حداقل ۲تا ۳ هفته.

بخار، ‎قارچكش‎هاي ‎براي سيستم‎هاي خاص، وايتكس و اسيد كلريدريك براي اغلب سيستمها به آساني؛ زمان كوتاه لازم براي ضدعفوني.

۲- تغذيه گياه

بسيار‎متنوع،‎كمبود‎هاي‎موضعي، نامناسب براي گياه بعلت ساختار ضعيف خاك يا اسيديته‎نامطلوب،شرايط بي‎ثبات،‎ مشكل‎ براي‎اندازه‎گيري، آزمايش و تنظيم.

کاملاً کنترل شده، ثبات يكنواخت، یکسان برای تمام گیاهان، آماده در دسترس‎به مقادیرکافی، کنترل اسيديته، آزمایش، نمونه‎گیری و تنظیم آسان.

۳- تراكم كشت گياه

محدوديت بوسيله مواد غذايي خاك و روشنايي در دسترس.

محدوديت فقط بوسيله روشنايي در دسترس، بعلت فواصل كمتر كشت، تعداد گياه در واحد سطح افزايش مي‎يابد و عملكرد بيشتر مي‎شود.

۴- كنترل علف‎هاي هرز

ظهور علف هرز.

عدم وجود علف هرز.

۵- بيماريها و مشكلات خاك

بیماری خاكزي زياد، نماتدها، حشرات و جانورانی که ممکن است به محصول حمله کنند. معمولاً از تناوب كشت برای حل اين مشكل استفاده می‎شود.

عدم وجود بيماريها، حشرات و حيوانات در بستر، عدم نياز به تناوب كشت.

۶- آب

گیاهان معمولاً در معرض تنش آبي، ساختار ضعيف خاک و ظرفیت کم نگهداری آب کم. آب‎های شور استفاده نميشوند. استفاده ناکافی آب، بیشتر بخاطر اتلاف به دلیل نفوذ به عمق که از منطقه ریشه عبور می‌کند و همچنین در اثر تبخير از سطح خاک مي‎باشد.

بدون تنش آب، كاملاً خودکار با حسگر رطوبت و مکانیسم کنترل، سبب کاهش هزینه‎ كارگر ميشود، می‎توان از آب‎ نسبتاً شور استفاده كرد، استفاده کافی از آب، بدون هدر رفتن آب برای نفوذ به زیر منطقه ریشه یا تبخير سطحي.

عمليات زراعي

بستر خاك

بستر بدون خاك

۷- كيفيت ميوه

میوه به خاطر کمبودهای پتاسیم و کلسیم معمولاً نرم یا پف‎دار است. این منجر به کوتاه شدن عمر انباري ميوه مي‎شود.

بافت‎میوه‎سفت‎با ‎عمر انباري طولانی ‎است.‎ این ‎امر ‎به ‎پرورش ‌‎دهندگان ‎امکان جمع‎آوری میوه نسبتاً رسیده را می‎دهد و امکان ارسال به فواصل نسبتاً دور را می‎دهد. همچنین اگر ضایعات کم باشد در سوپر مارکت رخ می‎دهد. بعضی آزمایش‎ها نشان داده‎اند‎که‎ویتامین A در گوجه‎فرنگي پرورش یافته هیدروپونیک نسبت به نوع خاکي بيشتر است.

۸- كودها

مقادیر زیاد پخش شده روی خاک، توزیع غیریکسان به گیاهان، مقدار زیادی از منطقه ریشه گیاه عبور می‎کند (۸۰% – ۵۰)، استفاده ناکافی.

از مقادیر کم استفاده می‎کند، توزیع یکسان به تمام گیاهان، دسترسي مناسب در منطقه ریشه، استفاده کافی.

۹- بهداشت

زباله‎های آلی كه به عنوان کود برای بخشي از تغذيه گیاهان استفاده مي‏شود سبب بیماری‎های انسان می‎گردد.

عوامل غیربیولوژیک به مواد غذايي اضافه می‎شود، هیچ موجود مولد بيماري برای انسان موجود نیست.

۱۰- نشاءكاري

نیاز به آماده‎سازی خاک، از ریشه در آوردن گیاهان که منجر به شوک جابجایی می‎شود. کنترل دمای خاک مشكل است، ارگانیسم‎های بیماریزا که ممکن است منجر به توقف رشد یا نابودي نشاءها شوند.

عدم نیاز به آماده‎سازی بستر رشد قبل از جابه جایی، شوک ناشي از جابجایی به حداقل رسيده، رشد سریع نشاء و رشد بعدی مناسب. دمای بستر رشد را می‎توان در شرایط مناسب با جریان محلول غذايي تنظیم کرد. عدم حضور بیماری.

۱۱- بلوغ ميوه

با شرایط نوری کافی، گیاه می‎تواند سریع‎تر از سیستم خاکی میوه را بالغ کند.

عمليات زراعي

بستر خاك

بستر بدون خاك

۱۲- پايداري بستر رشد

خاک گلخانه باید مرتب و هر چند سال عوض شوند چون ساختار و مواد غذايي خاك از بین می‎روند. در شرایط مزرعه‎ای باید شخم زده شود.

بدون نیاز به تعویض بستر رشد در سنگریزه، شن یا محیط‎های آبی، بدون نیاز به شخم. خاک اره، پيت، ورمیکولیت برای چندین سال حین تعویض‎ها باقی می‎مانند.

۱۳- عملكرد

در گوجه‎فرنگی‎ گلخانه‎ای ۲۰- ۱۵ پوند در سال به ازاء هر گیاه

در گوجه‎فرنگی‎های گلخانه‎ای ۳۵-۲۵ پوند در سال به ازاء هر گیاه

 

بزرگترین عيب هیدروپونیک هزینه‎های اولیه بالای آن است، بعضی بیماریها مانند فوزاریوم و ورتیسیلیوم می‎توانند به سرعت در سیستم گسترش یابند و گیاه مواجه با مشکلات تغذیه‎ای شود. بیشتر این مشكلات را می‎توان حل کرد. هزینه اصلی و راه اندازي سیستم می‎تواند با استفاده از روش‎های جدید ساده شده هیدروپونیک، مانند تکنیک جریان مواد غذايي كاهش يابد. انواع گیاهان مقاوم به بیماریهای يادشده به وجود آمده‎اند. به طور کلی فایده‎هاي اصلی هیدروپونیک به نسبت كشت خاکی، نظم بیشتر و کافی در غذادهی، در دسترس بودن در مناطقی که دارای زمین لم يزرع هستند، استفاده کافی از آب و کودها، سهولت و هزینه کم استریلیزاسیون بستر رشد، تراکم بالاتر کاشت گیاه، منجر به افزایش محصول در واحد سطح می‎شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا