کشاورزی در خانه

نکات کلی برای کاشت سبزی و صیفی جات در منزل

نکات کلی برای کاشت سبزی و صیفی جات در منزل

در صورت تمایل به کاشت سبزیجات در منزل نکات زیر باید مد نظر قرار گیرد:
* حتی المقدور محلی را انتخاب نمایید که حداقل ۶ ساعت در روز آفتاب مستقیم داشته باشد.
* قسمت هایی از باغچه که در محل گودتری قرار گرفته برای سبزیکاری مناسب نمی باشد
زیرا رطوبت زیاد موجب پرورش قارچها و پوسیدگی ریشه می گردد. بستر کشت باید سبک و ترکیبی از خاک، شن و خاکبرگ و قابل نفوذ به هوا باشد زیرا سبزیجات در زمین های سخت که فاقد هوا می باشد رشد نمی کنند. زهکش خاک نیز باید تأمین باشد و آب مازاد از دسترس گیاه خارج شود. چنانچه بعد از آبیاری آب خیلی دیر داخل خاک نفوذ کند و پس از خشک شدن سطح خاک سله بندد و شکافهایی روی سطح خاک دیده شود
دلیل بر مقادیر زیاد رس در خاک است و باید مقداری ماسه و خاکبرگ به خاک افزود. همچنین لازم است در زمستان و قبل از کاشت جهت غنی شدن خاک از مواد آلی مقداری کود حیوانی پوسیده با خاک مخلوط کرده و کند و کوب انجام شود.
* در مواردی که به باغچه دسترسی نیست می توان از جعبه های چوبی و گلدانهای پلاستیکی بزرگ برای کاشت بذر سبزیجات استفاده کرد که البته در این صورت عمق ظرف کاشت نباید از ۱۰ سانتی متر کمتر باشد.
* بذر سبزیجات وابسته به بزرگی و کوچکی آن در عمق ۵/۰ تا ۵/۲ سانتی متر خاک می کارند و تا زمانی که سبز نشده باشد باید خاک را مرطوب نگه داشت.
* بعضی سبزیجات مانند گوجه فرنگی، کلم، تره فرنگی و … برای رشد بهتر باید نشاء کاری شود یعنی اول بذر آنها در خزانه کاشته شده و بعد در محل کاشت اصلی نشاء کاری می شود. بنابراین پس از اینکه ارتفاع بوته به حدود ۲۰ سانتی متر رسید و در زمانی که ۲۴ ساعت از آبیاری آنها گذشته است باید از خاک درآورده شوند و
به بستر کشت جدید منتقل کرد. البته باید توجه داشت که خاک اطراف ریشه نشاء از هم نپاشد.
* سبزیجات سبز شده نباید خشکی ببیند و باید در آبیاری آنها دقت لازم را داشت.
* باید به زمان کاشت سبزی مورد نظر توجه داشت و سبزیجات حساس به سرما را دراوایل بهار و بعد از برطرف شدن یخبندان و سرما کشت نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا