میوه های ریز

هرس و تربیت آلبالو به فرم بادبزنی

هرس و تربیت آلبالو به فرم بادبزنی

آلبالو را می توان به شکل بادبزنی در جلوی دیوار ها و نرده ها تربیت نمود.بهترین نتیجه زمانی حاصل می گردد که نهال جوان را برای تحریک به تولید جوانه و شاخه قوی تا باقی ماندن سه جوانه زیر آن قطع کنید .
در اول بهار قبل از باز شدن جوانه ها سر درخت را طوری قطع کنید که سه شاخه در زیر محل قطع به شما بدهد .فاصله اولین شاخه تا سطح خاک حدود ۶۰ سانتیمتر است .یک شاخه از آن به صورت عمودی و دو شاخه دیگر به صورت افقی بازوهای درخت را تشکیل خواهند داد .در اواسط تابستان شاخه عمودی و دو شاخه افقی را با زاویه ۴۵ درجه به قیم های خیزرانی و یا هر قیم با امکانات محلی گره بزنید.نزدیک به اواخر تابستان شاخه عمودی را تا بازوها قطع کنید.نگهداری شاخه عمودی و قطع آن جهت حصول اطمینان از عوامل نا مساعد است.
در اواخر اسفند با اوایل فروردین و قبل از باز شدن جوانه ها بازوهای چپ و راست را به ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر کاهش دهید.در تابستان سال دوم چهار شاخه که یکی از آنها ادامه رشد بازو است و دو شاخه جانبی دیگر در بالا و دیگری در پایین بازو انتخاب کنید .این شاخه ها را با فاصله مناسب از همدیگر در فضاهایی که در پایین و بالای بازو در اختیار دارید پخش و با رشد مداوم آنها مرتبا گره ها را به قیم ها زیادتر کنید .
در اواخر تابستان و اوایل بهار قبل از باز شدن جوانه ها یک سوم از طول شاخه های جانبی را به گونه ای قطع کنید که پس از برش جوانه رو به پایین داشته باشد .در فصل رشد جدید شاخه های جانبی حاصله را در محل های مناسب به قیم ها گره بزنید.برای حدس بهتر از چگونگی قطع به تصاویر توجه کنید .
در اواخر تابستان پس از برداشت میوه هر شاخه ای که میوه داده و تصمیم به جایگزینی آن با شاخه جوان و قوی دیگر دارید را تا قاعده قطع کنید .شاخه جایگزین شده را برای تنظیم فواصل بین شاخه به قیم گره بزنید.این شاخه سال آینده به شما میوه هواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا