گیاهان آبزی

پر طاووسی سنبله ای – EURASIAN WATER MILFOIL

پر طاووسی سنبله ای

(نام علمی: Myriophyllum spicatum)
نام یک گونه از رده دولپه‌ای‌ها است.
پر طاووسی سنبله ای از گياهان غوطه‌ور (مغروق) از جنس میریوفیلوم و خانواده هالوراگاسه Haloragaceae بومی اروپا ، آسیا و شمال آفریقا است.
این گیاه در آب دارای حرکت آهسته میباشد. در بین سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ به عنوان علف هرز و گونه های مهاجم در برخی مناطق آمریکای شمالی معرفی شده است. در دریاچه ها و یا دیگر مناطق آبی که در آن گیاهان آبزی بومی ندارد این گیاه به سرعت می تواند گسترش یابد.
Haloragaceae
گیاهان خانواده Haloragaceae، گیاهانی هستند علفی با برگ‌های دارای بریدگی‌های عمیق ، متقابل ، ساده یا منقسم ، بدون گوشواره؛ گل‌های معمولاً یک جنسی ، منظم ، صفر تا ۴ گلبرگ بالائی ، ۲ تا ۴ کاسبرگ بالائی ، ۲ تا ۸ پرچم بالائی ، تخمدان ۲ تا ۴ خانه ، برچهٔ پیوسته ، یک تخمک در هر خانه ، تمکن محوری و میوهٔ فندقه یا شفت. این گیاهان دارای انتشار جغرافیائی وسیعی هستند ميريوفيلوم از نظر واكنش به شرايط محيطي در تقسيم بندي استراتژي بقاء گرايم (۱۹۷۹) به عنوان گونه رقابتي و مقاوم به تخريب محسوب مي شود
پر طاووسی سنبله ای به صورت انبوه در تالاب انزلي رشد مي كند
میریوفیلوم اسپیکاتوم بلند و باریک دارای ساقه هایی تا ۳ متر طول است. و برگ هایی (معمولا بین ۶ تا ۱۲ اینچ ) با انشعاب هایی به طول ۴ تا ۱۳ میلیمتر. گل آن در سنبله ای به طول ۵ تا ۱۵ سانتی متر به صورت عمودی در بالای سطح آب نمایان میشود این گل ها به رنگ نارنجی و قرمز کم رنگ ، ۴ تا ۶ میلی متر طول دارند. این گیاه میتواند ۱۲ تا ۲۱ جفت برگچه در هر شاخه داشته باشد این گیاه در شرایط محیطی گوناگون به خوبی رشد میکند و گسترش می یابد و استفاده از آن به عنوان گیاه زینتی توصیه نمیشود. پر طاووسی سنبله ای می تواند از رشد ساقه ها شکسته به سرعت زیاد شود و گسترش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا