گیاهان پوششی

پنج انگشت بهاره – SPRING CINQUEFOIL

خصوصیات گیاهشناسی

گیاه “پنج انگشت بهاره” پنج انگشت آلپ” گیاهی گلدار و پوششی با نام علمی Potentilla verna یا Potentilla crantzii و از خانواده گل سرخیان (Rosaceae) می باشد. این گیاه اولین بار توسط لینه نامگذاری و تشریح شد. ساقه ها به صورت رونده و خوابیده روی زمین رشد کرده و روی هر گره، ریشه ها تشکیل می شوند. به دلیل رشد خوابیده و قدرت پوشانندگی این گیاه، از آن به عنوان گیاهی پوششی نیز استفاده می شود. وجود این شکل رشدی و ریشه های درهم پیچیده این گیاه یکی از روش های تشخیص این گونه از دیگر گونه های این جنس و بومی رشته کوه های آلپ می باشد.
گل های آن به رنگ زرد، برگ ها به صورت مرکب (شامل دو یا تعداد بیشتری برگچه جدا از هم)، آرایش برگ ها به صورت متناوب (وجود یک برگ در هر گره بر روی ساقه ای طویل) و انتهای برگ ها دندانه دار می باشند. هر گل دارای پنج گلبرگ و پنج کاسبرگ می باشد. گلبرگ ها و کاسبرگ ها پیوسته نبوده و به صورت جدا از هم روی ساقه گلدهنده قرار دارند. همچنین هر گل دارای ۱۳ یا تعداد بیشتری پرچم نیز می باشد. میوه این گیاه خشک بوده ولی در زمان رسیدن باز و شکوفا نمی شود. هر میوه حدود ۱٫۵ تا ۲ میلیمتر قطر دارد.تشکیل گل های زیبا در کنار برگ های همیشه سبز، در اوخر بهار صورت می گیرد. در برخی موارد نیز ممکن است گیاه مجدداً در اوایل پاییز به گل برود.

شرایط محیط رشد

گیاهان این گونه در رشته کوه های آلپ دیده می شوند. همچنین تعدادی از گونه های این گیاه در ارتفاعات کم تا نواحی پست و با شاخ و برگ کوچکتر رشد می کنند. کوچکتر بودن برگ ها به گیاه کمک می کند تا بهتر بتواند کم آبی، گرما، سرما و شرایط خشک را تحمل کند.
این گیاه به راحتی می تواند بین سنگفرش ها و صخره ها رشد کند.
از نظر شرایط داشت به نگهداری خاصی نیاز ندارد و گیاه پرتوقعی نیست.
به آبیاری مناسب و منظم نیاز دارد.
در نواحی با زمستان های ملایم به صورت گیاهی همیشه سبز دیده می شود.
اگر چه این گیاهان به شرایط نگهداری خاصی نیاز ندارند اما بهترین شرایط برای رشد آنها، مکان هایی با آفتاب کامل، خاک هایی با بافت متوسط تا سبک و کمی مرطوب می باشد. آبیاری باید مناسب باشد ولی دقت شود که گیاه غرقاب نگردد.

تکثیر

به راحتی می توان این گیاهان را از طریق تقسیم بوته و ریزوم در بهار یا اوایل پاییز تکثیر نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا