گیاهان زینتی فضای باز

کاشت و پرورش لاله

[vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]کاشت و پرورش لاله[/vc_message][vc_column_text]مناسب ترین محل برای کشت لاله ها جایگاهی باز و آفتابی است که دور آن توسط بادشکن (درخت، درختچه یا حصار)، اثرات نامساعد باد خنثی شود، ولی حصار باید بشکلی باشد که لاله ها در ز سایه قرار نگیرند؛ در مکانهای سایه دار لاله خصوصیات مناسب را از دست داده رنگ گل آن خراب، ساقه بلند و باریک و کج و پیاز کوچک باقی مانده و به تکثیر و رشد گیاه صدمه وارد می آید.

خاک رسی و یا شنی کاملاً خشک همراه با کمی خاکبرگ برای کشت لاله بسیار مناسب است. ممکن است کمی کود گاوی نیز باین خاک اضافه نمود ولی این کار باید چند ماه قبل از کاشت پیاز انجام شود. لاله معمولاً خاک های اسیدی را تحمل نمی کند بنابراین زمین های اسیدی را باید به کمک آهک مناسب نمود. هم چنین زمین از وجود علفهای هرز باید بکلی پاک شود.

مناسب ترین فصل کاشت پیاز لاله پائیز می باشد. پیاز در پائیز ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از کاشته شدن شروع به تشکیل ریشه می نماید. رشد ریشه با شروع یخبندان زمین متوقف شده و در بهار بلافاصله بعد از خاتمه یخبندان مجدداً شروع میگردد. برای ایجاد شرایط مناسب جهت ریشه دادن پیاز و رشد بعدی گاه، روی خاک را ۳ تا ۴ سانتیمتر باکود پوسیده می پوشانند. پوشش روی خاک بعد از کاشت پیاز انجام می گیرد و بدین ترتیب دمای خاک مناسب باقی می ماند و در نتیجه یخ نمیزند، بعلاوه از تبخیر رطوبت خاک نیز جلوگیری بعمل می آید.

لاله نیز مانند سایر گیاهان زینتی طالب مواد غذایی زیاد است. میتوان علاوه برکودی که به هنگام کاشت پیاز به زمین می دهند کود برگ نیز در مراحل مشخص رشد گیاه، داده شود (در بهار بهنگام ظاهر شدن جست، هنگام ظهور غنچه در حدود دو هفته بعد از کود اول و در دوره گل دادن).

پیازها در فواصل ۱۲ تا ۱۵ سانتیمتری از یکدیگر و در فاصله تقریباً ۱۰ سانتیمتری در زیرزمین کاشته می شوند و تا هنگام گل دادن باید علف های هرز را کاملاً از میان برداشت. برای بدست آوردن پیازهای درشت و خوب با ضریب تکثیر زیاد، باید هر ساله آنها را بعد از گلدهی و هنگامیکه برگ ها و ساقه گیاه کاملاً پژمرده شده اند، از زمین در آورده و دوباره برای سال بعد کاشت. اگر اینکار انجام نگیرد در یک محل پیازهای متعددی در اندازه های متفاوت باقی مانده که از لحاظ تغذیه و رشد جای کافی نخواهند داشت و در نتیجه محصول سال بعد نامرغوب خواهد شد. چنانچه پیازها را در حال سبز بودن قسمت هوایی از زمین در آورده باشند باید مدت ۲ تا ۳ هفته در محل سایه دار آنها را نگهداری نمود و سپس ساقه و برگ ها را بریده و پیازها را در جای خشک نگهداشت. پیازهایی که خیلی زود و بلافاصله بعد از گلدهی جمع آوری شوند ضریب تکثیر آنها پائین آمده و درصد گیاهان گل دهنده در سال بعد تقلیل می یابد.

بعد از در آوردن پیازها آنها را در محلی سایه دار و خنک و دور از اشعه سوزان آفتاب نگه می دارند. برای خشک کردن پیازها باید آنها را در روی زمین پهن کرد زیرا آب زیاد موجود در پیاز باعث خرابی آن می گردد. ۱۰ روز بعد از درآوردن پیازها از زمین آنها را از خاک و بقایای ریشه ها و فلس های زائد پاک کرده و سپس آنها را به صورت پیازهای درشت، متوسط و کوچک دسته بندی نموده و تا موقع کاشت در جای خشک و سرد تا پائیز نگهداری می نمایند. معمولاً پیازهای درشت در فصل بعد، پیازهای متوسط یکسال بعد و پیازهای کوچک بعد از سه سال و یا تا موقعی که بحد رشد کافی برسند، گل می دهند.

بعضی از انواع لاله ها برای کاشت در گلدان بسیار مناسب هستند بخصوص گونه های با ساقه کوتاه و تک گل که زود به گل می نشینند. برای کاشت پیاز در گلدان در اواسط مهر و یا اوائل آبان پیازها را در گلدان هایی به قطر ۱۳ تا ۱۴ سانتیمتر می کارند. خاک خوب برای کاشت در گلدان مخلوطی از خاک گلدان با ماسه و هوموس است. با خرده سفال و شن قشر مناسبب زهکشی در ته گلدان باید درست کرد. پیازها را به تعداد ۳تا ۴ یا ۵ عدد با هم در نیمه ارتفاع گلدان کاشته و روی آنها را با خاک پر می کنند، سپس آب فراوان و کافی به گلدان داده و گلدان های کاشته شده را ۴۰ تا ۵۰ روز در زیر زمین یا گلخانه نگه می دارند. در این مدت پیازها ریشه های قوی تشکیل داده و برای گلدهی آماده می شوند. بعد از ریشه دادن گیاهان را در اطاق و یا در گلخانه قرار داده و آب فراوان به آن می دهند. در ابتدا گیاه را ۵ یا ۶ روزو در دمای ۱۵-۱۶ درجه نگهداشته و بتدریج آن را به نور و روشنایی عادت می دهند تا برگ های آن به رنگ سبز تیره در آید، سپس دما را به ۱۸ تا ۲۰ درجه افزایش داده و بعد از ۲۰ تا ۳۰ روز بسته به نوع انها شروع به گل دادن می نمایند.[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]تکثیر بوسیله بذر[/vc_message][vc_column_text]تکثیر لاله توسط بذر برای بدست آوردن ارقام جدید انجام می گیرد. کشت بذر بلافاصله بعد از برداشت بذر یعنی هنگامیکه هنوز پوست آن خیلی سفت نشده، انجام میگیرد. در سال بعد و در اوایل بهار بذرها شروع به رشد نموده و گیاه جوان سراز خاک بیرون می آورد. در سال اول گیاه جوان تا اواسط خرداد یک برگ لوله شده دارد که بعداً از بین می رود. پیازچه تشکیل شده در این سال فلسی است بسیار کوچک که مواد غذایی در آن ذخیره می گردد. برگ های سال دوم تخت می باشند. در پایان دوره نمو سال دوم بجای پیازچه سال قبل پیازچه درشت تری به وجود می آید. پیاز سال دوم شروع به دادن پیازچه هایی در اطراف خود می نماید (به تعداد ۱ تا ۲ پیازچه)، پیاز سال دوم در ۱۵ تا ۱۶ سانتیمتری از سطح خاک ایجاد می شود. پیازهای سال سوم از پیازهای سال دوم درشت تر بوده و تعداد پیازچه های اطراف آن به ۲ تا ۳ پیازچه می رسد. عمق کاشت پیازها در زمین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر از سطح خاک است. اگر مراقبت خوبی از گیاهان جوان بدست آمده از بذرها بعمل آید. گیاه در سال چهارم و یا پنجم به گل می نشیند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1510418284086-0d8e64ed-4ec8-2″ include=”15261,15237,15252,15258,15196,15192,15160,15179,15180″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_message message_box_style=”outline” style=”round” message_box_color=”green”]

منبع : کتاب لاله های ایران / نگارش : فریده متین

[/vc_message][/vc_column][vc_column width=”1/4″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا