صیفی جات

کانتالوپ یا گرمک CANTALOUPE

خصوصیات گیاهشناسی

کانتالوپ یا گرمک گیاهی یکپایه است و گل های نر و ماده به صورت جدا از هم روی یک پایه قرار دارند. گل های نر در کانتالوپ، بطور چند تایی با هم مجتمع شده و به صورت یک خوشه در می آیند و گل های ماده هم انفرادی می باشند. عمر مفید گلهای نر حدود یک روز است. در یک بوته، حدود۶۰۰-۵۰۰ گل به وجود می آید که تنها ۲۰ عدد آنها قابل لقاح است و در نهایت ۳ تا ۷ میوه ی مناسب می توان برداشت کرد. هر میوه نیز حدود ۴۰۰ عدد بذر به وجود می آورد.
ميوه آن گرد و به رنگ های زرد، سبز، مشبك و اغلب دارای خطوط عمودی هستند. درصد قند این میوه ها، كمتر از خربزه می باشد. واريته های سبز رنگ شيرين تر هستند.

شرایط محیط رشد

درجه حرارت مناسب برای رشد این گیاه، بین ۲۲ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. آب و هوای مناسب برای کانتالوپ، یک فصل نسبتاً طولانی عاری از یخبندان همراه با نور فراوان و حرارت هوای خشک است. این گیاهان بهترین نتیجه را در آب و هوای گرم و خشک می دهند. این گیاه بر اساس منشأ خود گرمادوست بوده و به ویژه به نور زیاد نیاز دارد. هوای ابری و بارانی در موقع رسیدن میوه باعث می شود که میوه ها طعم مطبوع و کیفیت لازم را پیدا نکنند. خاک لومی – شنی و خوب زهکشی شده و مرطوب با ph بین ۶ تا ۷ برای این گیاه مناسب است. در خاک های اسیدی رشد آن کاهش یافته و برگ ها به رنگ زرد مایل به سبز در می آیند. از نظر نیاز آبی به آبیاری منظم و متوسط نیاز دارد. دما: دمای مناسب برای کشت طالبی دمایی در حدود ۱۵ درجه می باشد. دوره رویش این گیاهان طولانی بین ۸۰ تا ۱۰۰ روز متفاوت است.

خواص درمانی و کاربردهای صنعتی

کانتالوپ یا گرمک یكی از بهترین منابع ویتامین آ است و مملو از بتا كاروتن است كه در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود. یك فنجان آب گرمک، ۱۲۹% نیاز روزانه ما به ویتامین آ را تامین می كند كه تأثیر آن در بهبود بینایی و پوست بدن بر همه واضح است.
کانتالوپ یكی از غنی ترین میوه های حاوی ویتامین ث است. علاوه بر ویتامین های آ و ث حاوی مواد مغذی مفید دیگری مثل پتاسیم، فولات، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین های ب۶،ب۳،ب۵ و ب۱ است.
کانتالوپ میوه ای اشتها آور است.
ادرارآور، نرم كننده (ملیّن) و موجب طراوت و شادابی پوست بدن است.
خوردن گرمک، بعد از غذا برای درمان كم خونی مفید است.
مصرف آن برای كسانی كه سل ریوی دارند و یا مبتلا به یبوست و بواسیر هستند، مفید است.
گرمك سرشار از ویتامین های آ و ث و سلولز است.
گرمك ملّین است؛ مخصوصاً برای كسانی كه از یبوست می نالند مفید است.
گرمك و طالبی، تشنگی را در تابستان تسكین می دهند.
گوشت آن برای تسكین سوختگی های سطحی و یا درمان ورم پوست مؤثر است.
آب کانتالوپ برای نرم نمودن پوست مفید است.

تکثیر

تکثیر این گیاهان از طریق کشت بذرهای آنها صورت می گیرد. به این صورت که آنها را بر روی ردیف هایی از برآمدگی های خاکی و به صورت گروهی یا دسته ای می کارند.

هشدار

كسانی كه مرض قند دارند باید در خوردن این میوه جانب احتیاط را رعایت كنند و کمتر مصرف كنند.
كسانی كه ورم معده دارند، نباید در مصرف کانتالوپ یا گرمک زیاده روی كنند. برای خرید یک گرمک خوب و رسیده، با کف دست به آن ضربه بزنید باید یک صدای تو خالی داشته باشد. وقتی آن را در دست می گیرید باید نسبت به اندازه اش سنگین به نظر برسد و هیچ نقطه له شدگی یا نرم شدگی نداشته باشد. پوست آن باید به رنگ کرم یا زرد مایل شده باشد ( رنگ سبز پوست نشانه کال بودن آن است). محل اتصال آن به ساقه باید کمی نرم باشد و باقیمانده ساقه باید به راحتی کنده شود. یکی دیگر از نشانه های رسیده بودن آن، بوی ملایم شیرینی است که از پوست آن به مشام می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا