هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک.محلول غذایی.

محلول غذایی یا نمک‎های غیر آلی (کودها) گیاه در هیدروپونیک

محلول غذایی یا نمک‎های غیر آلی (کودها) همه عناصر ضروری برای گیاه در هیدروپونیک توسط حل كردن نمکهای كودی در آب جهت تهيه محلول غذایی تامین می‎شوند. نمکهایی که استفاده می‎شوند به فاكتورهای زيادي بستگي دارد. نسبت مورد نياز از یون‎هايي که بعضي تركيب‎ها آ ها را تامین می‎کنند باید با مواد مورد نياز برای محلول غذايي مقایسه شود. برای مثال يك مولکول نیترات پتاسیم (KNO3) شامل يك یون پتاسیم (K+) و يك یون نیترات (NO3–) است، در حالی که يك مولکول نیترات کلسیم (Ca(NO3)2) دارای يك یون کلسیم (۲+Ca) و دو یون نیترات(NO)3– است. پس اگر حداقل تعداد یون‎‎های مثبت مورد نیاز نیترات (آنيون) لازم را تامین کند آنگاه نیترات کلسیم باید استفاده شود. يعني مصرف نيترات پتاسيم نصف مقدار نيترات كلسيم است تا نياز به آنيون نيترات برطرف شود.
انواع مختلفي از کودهای حاصلخيز براي تهيه محلول غذايي استفاده می‎شوند كه قابلیت انحلال مختلفي دارند. قابليت انحلال پذيري مقياسي براي اندازه‎گيري مقدار ماده باقي مانده در حالت اشباع در آب است. اگر نمک انحلال پذیری کمی داشته باشد ، تنها میزان اندکی از آن در آب حل خواهد شد. در هیدروپونیک نمکهای کودي که انحلال‎پذیری زیادی دارد باید استفاده شوند چون بايد در محلول باقی بمانند تا برای گیاه قابل استفاده باشند. برای مثال، کلسیم می‎تواند توسط نیترات کلسیم یا سولفات کلسیم تامین شود. سولفات کلسیم ارزانتر است اما انحلال‎پذیری آن بسیار کم است. پس نیترات کلسیم برای تامین تمام کلسیم مورد نیاز باید استفاده شود. محلول غذایی. قیمت کودها باید در تصمیم‎گیری برای استفاده از آنها مورد توجه قرار گیرد. بطور كلي بايد از نوعي گلخانه‎اي استفاده شود. قیمت گاهی مي‎تواند مهم‎تر از كيفيت محصول باشد هر چند خلوص و انحلال‎پذیری كود مهم‎تر است. كيفيت پایین ماده ممکن است سبب بسیاری از مشكلات دیگر شود ( وجود خاک رس، تکه‎های گل و لای) که می‎تواند خطوط محلول‏رساني را مسدود کنند. نیترات کلسیم با كيفيت عادي در آمریکای شمالی با کشتی حمل ميشوند. اين كود برای حمل با کشتی با يك ماده نرم‎كننده چرب پوشیده می‎شود كه برای جلوگیری از نفوذ آب است زیرا نيترات كلسيم جاذب آب مي‎باشد. متاسفانه این پوشش روغنی در هنگام استفاده در محلول‎های غذایی، لايه ضخیم کف مانندی تولید می‎کند که در سطح آن شناور مي‎ماند و باعث گرفتگي لوله‎هاي آبياري و كثيف شدن تانكها و تجهيزات مي‎شود. برای جلوگیری از این مشکل از محلول‌های غذایی گلخانه‎ای با كيفيت خاصی استفاده کنید که به آنهاSolution Grade می‎گویند. این مواد در بسته‎بندی‎های سبز هستند. بسته‎هاي آبی و قرمز درجه معمولی هستند (مثلاً با مارک Viking Ship). محلول غذایی
توانايي دسترسي به نيترات در مقايسه با تركيبات آمونيوم هم در رشد رويشي و هم در رشد زايشي اهميت زيادي دارد. گیاهان هم می‎توانند یون‎های مثبت آمونیوم (+NH4) و هم یون منفی نیترات (–NO3) را جذب کنند. آمونیوم، به محض جذب شدن، می‎تواند به سرعت در ساختمان ترکیبات آمینواسید و سایر ترکیبات که شامل تثبيت‎كننده‎هاي نیتروژن هستند مورد استفاده قرار گیرد. جذب آمونیوم باعث تشديد رشد رويشي گیاهان به خصوص در شرایط كم نوري شود. نيتروژن نيتراتي بايد قبل از اين كه جذب شود، كاهش يابد؛ در نتيجه رشد رويشي كنترل مي‎شود. نمكهاي آمونيوم را مي‎توان در تابستان‎هاي آفتابي هنگامي كه فتوسنتز بالا است يا هنگامي كه كمبود نيتروژن رخ مي‏دهد و منبع تامين سريع نيتروژن لازم است، استفاده کرد. خلاصه‎ای از چند نمک که باید برای محلول غذايي هیدروپونیک مصرف شوند در جدول ۱-۳ آمده است. نوع نمک انتخاب شده بستگی به عوامل فوق الذكر و ميزان دسترسي در بازار دارد. اگر از یک پیش مخلوط خشک استفاده شده باشد همچون خاک اره، پيت و ورمي‎كوليت، به میزان بیشتری از برخی نمک‎های غیرقابل حل مي‎توان استفاده كرد. در حالی که اگر محلول غذايي با فرمول پيشرفته تهیه شود، به میزان بیشتری از ترکیبات قابل حل بايد استفاده كرد (آنهایی که با ستاره مشخص شده‎اند). کلرید پتاسیم و کلریدکلسیم تنها باید برای تنظیم مقدار كسري پتاسیم و کلسیم مورد استفاده قرار بگیرند. هرچند در صورتي كه مقادیر ناچیزی از کلرید‎سدیم (کمتر از ppm 50) در محلول غذایی وجود داشته باشد، اين مواد مي‎توانند به تنهايي مورد استفاده قرار بگيرند. اگر کلرید در حضور سدیم اضافه شود، منجر به مسمومیت گیاه مي‎شود. محلول غذایی مصرف كلات (Chelate) (آهن، منگنز و روی) بسیار زیاد توصیه شده است زيرا آنها در محلول باقی می‎مانند و حتی با تغيير pH در دسترس گیاهان قرار مي‎گيرند. نمک كلات، نمكي است كه دارای ترکیبات مواد آلی قابل حل باشد که این عناصر معدنی می‎توانند به هم بچسبند تا زمانی که توسط ریشه‎های گیاه جذب شوند. ترکیبات آلی در كلات همان EDTA هستند (EDTA .(ethylene-diaminetera acetic acid دارای ميل تركيب زیادی با یون‎های کلسیم هستند، در نتيجه EDTA عامل كلاتي ضعيفي براي محيط رشد آهكي محسوب مي‎شود. در اين مورد بايد با EDDHA جايگزين شود. آهن مي‎تواند از نمك آهن دار DTPA تامين شود. اين تركيب داراي ۷ درصد آهن مي‏باشد.

محلول غذایی
جدول ۱-۳٫ خلاصه‌اي از نمك‌هاي حاصلخيز مورد استفاده در هيدروپونيك (عناصر پرمصرف)

فرمول شيميايي

نام شيميايي

وزن مولكولي

عناصر تامين‎كننده

حلاليت در آب

قيمت

ساير موارد

KNO3

نيترات پتاسيم ê

۱/۱۰۱

K+, NO3

۱:۴

ارزان

حلاليت زياد، خلوص زياد

Ca(NO3)2

نيترات كلسيم ê

۱/۱۶۴

Ca2+,2(NO3)

۱:۱

ارزان

حلاليت زياد

(NH4)2SO4

سولفات آمونيوم

۲/۱۳۲

۲(NH4+) , SO42-

۱:۲

متوسط

اين تركيبات فقط در شرايط نور كافي ‌يا كمبود ‌نيتروژن ‎به كار‎مي‌رود

 

NH4H2PO4

‎دي‌هيدروژن‎فسفات‎آمونيوم

۰/۱۱۵

NH4+, H2PO4

۱:۴

متوسط

NH4NO3

نيترات آمونيوم

۰۵/۸۰

NH4+,NO3

۱:۱

متوسط

NH4HPO4

منو‌هيدروژن‎فسفات‎آمونيوم

۱/۱۳۲

۲(NH4+) ,HPO42-

۱:۲

متوسط

KH2PO4

منوفسفات پتاسيم ê

۱/۱۳۶

K+, H2PO4

۱:۳

بسيار گران

نمكي بسيار عالي، حلاليت زياد و خلوص زياد اما گران

KCl

كلريد پتاسيم

۵۵/۷۴

K+, Cl

۱:۳

گران

فقط‌‌براي‎كمبود‌پتاسيم‎استفاده ‌شود ‎به ‎شرطي‎كه ‎كلريدسديم در محلول غذايي نباشد

K2SO4

سولفات پتاسيم ê

۳/۱۷۴

۲K+, SO42-

۱:۱۵

ارزان

حلاليت ‎كم است،‎ بايستي در ‎آب داغ ‎حل ‎شود

Ca(H2PO4)2H2O

مونوفسفات كلسيم

۱/۲۵۲

Ca2+, 2(H2PO4)

۱:۶۰

ارزان

به سختي قابل استفاده است

CaH4(PO4)2

سوپر فسفات تريپل

متغير

Ca2+, 2(PO43-)

۱:۳۰۰

ارزان

محلول غذایی . خلاصه‌اي از نمك‌هاي حاصلخيز مورد استفاده در هيدروپونيك ( عناصر پرمصرف)

فرمول شيميايي

نام شيميايي

وزن مولكولي

عناصر تامين‎كننده

حلاليت در آب

قيمت

ساير موارد

MgSO4,7H2O

سولفات منيزيم ê

۵/۲۴۶

Mg2+, SO42-

۱:۲

ارزان

بسيار ارزان،حلاليت فراوان، نمك خالص

CaCl2.6H2O

كلريد كلسيم

۱/۲۱۹

Ca2+, 2Cl

۱:۱

گران

حلاليت‎زياد،مناسب‎براي‎درمان كمبودكلسيم‎به‎شرط‎عدم‎وجود كلريدسديم در آب

CaSO4.2H2O

سولفات كلسيم (جيپسوم)

۲/۱۷۲

Ca2+, SO42-

۱:۵۰۰

ارزان

بسيار نامحلول، غير قابل استفاده براي محلول غذايي

H3PO4

اسيد فسفريك (ارتو فسفريك اسيد)

۰/۹۸

PO43-

محلول‎اسيدي غليظ

گران

مناسب استفاده براي اصلاح كمبود فسفر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا