خاک و کود

کود شیمیای کامل ماکرو،NPK

کود شیمیای کامل ماکرو،NPK

این کود شیمیایی ، به شکل گرانول و محتوی سه عنصر اصلی پرمصرف گیاه و عنصر روی می باشد. برای تمامی محصولات زراعی و باغی در تمام مناطق کشور قابل استفاده و مناسب است. مصرف این کود شیمیایی در زراعت غلات ، صیفی جات و سبزیجات به صورت عمقی قبل از کاشت و در باغات میوه به صورت چالکود توصیه می گردد.

کود کامل

به کودهایی که دارای هر سه عنصر N , P , K باشند کودهای کامل گفته میشود. این کودها اغلب با فرمولهای پیچیده‌تری تولید میشوند و حاوی تعداد بیشتری عنصر (در ترکیبهای شیمایی مختلف) هستند و سعی میکنند از تمام تقریبا ۱۶ عنصر شناخته شده موثر در تغذیه گیاهان در ترکیب خودشان داشته باشند.
در کودهای کامل به ترتیب درصد وجود هر عنصر ذکر میشود. مثلا در کود ۲۰+۲۰+۲۰ از هر سه عنصر به اندازه مساوی (حدود بیست درصد) در آن کود استفاده شده است. مابقی ترکیب سایر عناصر پرمصرف و کم‌مصرف است.
حال اکر کودی به کد ۱۲٫۱۲٫۳۶ بسته بندی شده‌باشد از سمت چپ ۱۲ درصد نیتروژن، ۱۲ درصد فسفر و ۳۶ درصد پتاسیم دارد. مابقی درصد تشکیل دهنده کود بستگی به شرکت تولید کننده و موارد مصرف کود دارد ولی اغلب از عناصر کم‌مصرف نیز در این کودها استفاده میشود که با علامتی مانند micro‌ یا TE نشان داده میشود
کودهای شیمایی و طبیعی تفاوتی در نوع عناصر درون‌شان ندارند ولی فرمول شیمیایی ترکیبهای شیمایی (مانند اینکه مقدار نیتروژن موجود در کود به صورت NH4 یا NH3 منفی یا مثبت باشد یا در سایر ترکیبهای احتمالی باشد) و منشاء عناصر (معدنی یا آلی) متفاوت خواهد بود. به همین دلیل کودهای طبیعی (کمپوستها و کودهای حیوانی و …) را نیز میتوان با این کدها علامت گذاری کرد ولی نیاز به تجزیه و آنالیز شیمیایی دارد. معمولا کودهای طبیعی درصد NPK کمی دارند. (مثلا حداکثر ۱۰ درصد از هرکدام).
گیاهان از عناصر مختلفی تغذیه میکنند. همانطور که میدانید عناصر:نیتروژن (با علامت اختصاصی N)، فسفر (P) و پتاسیم (KK) استفاده بیشتری در چرخه تغذیه و زندگی گیاهان دارند. البته از آنجا که عناصر کربن و اکسیژن به وفور در هوا وجود دارند و عناصر پرمصرف و کم‌مصرف دیگر از منابع دیگر جذب میشوند. سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به عنوان عناصر کلیدی در تغذیه گیاهان مطرح شده و ممکن است این سوءتفاهم پیش آید که این عناصر به تنهایی کافی هستند ولی اینطور نیست و حتی کمبود یک عنصر بسیار کم مصرف با وجود فراوانی تمام عناصر دیگر ممکن است به زردی و پژمردگی گیاه منجر شود.
همانطور که عرض کردیم این سه عنصر به عنوان عناصر کلیدی در تغذیه گیاهان مطرح هستند. و به همین دلیل اصطلاح NPK و کودهای ان‌پ‌کا به وفور استفاده میشود.
درختان میوه مانند سایر موجودات زنده برای رشد و ادامة حیات نیاز به مواد غذایی دارند. درختان باید غذای مورد نیاز خود را بسازند و برای این منظور از عناصر شیمیایی موجود در طبیعت استفاده می‌نمایند، در علم تغذیة گیاه این عناصر به عنوان عناصر غذایی شناخته می‌شوند. عناصر غذایی بصورت تركیبات گوناگون در طبیعت و در محیط زیست گیاهان (هوا و خاك) وجود دارند و گیاهان بوسیله برگها و ریشه‌های خود تركیبات قابل جذب این عناصر را دریافت می‌كنند.
گیاهان مانند كارخانه‌های بسیار مدرن با جذب عناصر غذایی از محیط و طی فرآیند‌های بیوشیمیایی، آنها را به تركیبات مختلف تبدیل می‌كنند كه برای رشد و نمو و باردهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تركیبات برای ساخت پروتئین و رشد رویشی همچنین ساخت تركیبات شیمیایی و هورمونها به منظور اجرای فعالیت‌های متابولیسمی‌گیاهی و …. استفاده می‌شوند. بنابراین چنانچه این عناصر به اندازة مورد نیاز درختان در اختیار آنها نباشد اختلالاتی در این چرخة طبیعی بوجود می‌آید. این اختلالات باعث كاهش رشد رویشی و متعاقب آن كاهش باردهی محصول می‌شود. امروزه‌ از كودها به‌ عنوان‌ ابزاری برای‌جلوگیری از این اختلالات و رسیدن‌ به‌ حداكثر تولید در واحد سطح ‌استفاده‌ می‌شود. اما این‌ كودها باید بتوانند علاوه‌ بر افزایش‌ تولید، كیفیت‌محصولات‌ كشاورزی‌را نیز ارتقا داده‌ضمن‌آلوده‌نكردن‌محیط زیست‌ به خصوص آبهای‌ زیرزمینی‌، تجمع‌ آلاینده‌ها نظیر نیترات‌ در اندامهای‌ مصرفی‌محصولات‌ را به‌ حداقل‌ مقدار ممكن‌ تنزل‌ دهند. درختان میوه معمولاً برای مدت ۱۵ الی ۵۰ سال در محل باغ رشدو نمو و تولید محصول می‌كنند، بنابر این سیستم ریشه‌ای وسیعی داشته و می‌توانند عناصر را از خاك جذب نمایند. مقداری از این عناصر در پایان فصل رویش مجدداً به خاك بر می‌گردد و مقداری دیگر به همراه برداشت میوه از خاك خارج شده و دیگر به خاك باز نمی‌گردد به همین علت باید هر ساله نسبت به تأمین به موقع عناصر در خاك اقدام شود تا در دراز مدت از ضعیف شدن خاك جلوگیری شود. در تغذیه درختان میوه نه تنها توجه به تغذیه كل درخت لازم است بلكه باید به تغذیة اندامهای ذیربط نیز توجه نمود. بطور مثال برای طولانی‌تر شدن مدت انبارداری، میوه درخت باید دارای مواد غذایی خاصی باشد.
جذب مواد از محیط یكی از اساسی‌ترین فعالیت‌های سلولهای گیاهی است كه به‌منظور رشد و تأمین انرژی صورت می‌گیرد. جذب مواد غذایی از محیط ریشه به دو صورت «جذب فعال» و «جذب غیرفعال» انجام می‌شود. «جذب فعال» به فعالیت گیاه وابسته بوده و در صورت كاهش و یا افزایش آن كند و یا تند می‌شود و «جذب غیر فعال» نیز تحت تأثیر عوامل فیزیكوشیمیایی می‌باشد و عوامل محیطی و شرایط جانبی در آن تأثیر دارند.

عناصر غذایی مورد نیاز درختان میوه

بطور معمول نام ۱۷ عنصر بعنوان عناصر غذایی لازم برای گیاهان ذكر شده است، از این عده كربن، اكسیژن و هیدروژن معمولاً از هوا تأمین می‌شوند. شش عنصر به مقدار زیاد مورد نیاز گیاهان هستند كه عبارتند از: ازت (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K)، كلسیم (Ca)، منیزیم (Mg) و گوگرد (S). از این عناصر به عنوان «عناصر پر مصرف» و یا « عناصر ماكرو» و یا «عناصر اصلی» یاد می‌شود. (گاهی بعضی از محققان، كلسیم، منیزیم و گوگرد را به عنوان عناصر میان مصرف ذكر می‌كنند).

انواع کود کامل npk

بسته بندی آنالیز مدل نوع کود ردیف
۱۰ تا ۲۵ کیلویی
۲۰ – ۲۰ – ۲۰
NPK کود
کود NPK
( کود ماکرو )
۱
۱۰ تا ۲۵ کیلویی
۱۰ – ۱۰ – ۵۰
NPK کود
۲
۱۰ تا ۲۵ کیلویی
۳۶ – ۱۲ – ۱۲
NPK کود
۳
۱۰ تا ۲۵ کیلویی
۳۶ – ۵ – ۱۵
NPK کود
۴
۱۰ تا ۲۵ کیلویی
۵۲ – ۰ – ۰
پتاس بالا
۵
۱۰ تا ۲۵ کیلویی
۰ – ۴۶ – ۱۸
اوره فسفات
۶
۱۰ تا ۲۵ کیلویی ۱۰ – ۵۰ – ۱۰ سوپر فسفات ۷
۱۰ تا ۲۵ کیلویی ۱۲ – ۳ – ۴۳
NPK کود
۸

کود کامل پودری N.P.K 20-20-20

این کود شامل عناصر نیتروژن ، فسفر و پتاسیم به یک نسبت مساوی می باشد ، دارای انواع میکرو المنتهایی مثل آهن ، روی ، منیزیم ، انواع آمینو اسید ، بر و مس می باشد. این محصول علاوه بر رفع نیازمندیهای گیاهان ، نقش موثری در برقراری موازنه عناصر در خاک و گیاه دارد که قابلیت جذب حداکثر عناصر غذایی و ریزمغذی ها را از طریق ریشه و برگ برای گیاه فراهم می سازد و با توجه به اینکه تمامی عناصر مورد نیاز را داراست ، برای رفع احتیاجات کلی گیاه به مواد غذایی بعنوان یک کود عمومی محصولات مختلف زراعی و باغی در طی فصل رشد به کار می رود و نیاز گاه را در شرایط رشد سریع برآورده می سازد . عناصر ریزمغذی در این کود به دلیل کلات بودن تحت تاثیر /PH/ شیره سیتوپلاسمی و آندوپلاسمی و آندو پلاسمی قرار نمی گیرد ، رسوب نمی کنند و بطور قابل ملاحضه ای قابل استفاده قرار می گیرند.

کود کامل پودری N.P.K 12-12-36

کودی پودری با درصد بالای پتاسیم ۳۶% می باشد و دارای انواع میکروالمنتهایی مثل آهن، روی، منیزیم، انواع آمینواسید، بر و مس می باشد. این محصول در زمان رشد زایشی به صورت محلول پاشی یا آبیاری مورد استفاده می گیرد که قابلیت جذب سریع همراه با تاثیری بالا را دارا می باشد . باعث خوش رنگ تر شدن و بزرگتر شدن محصول می گردد. مصرف آن در زمان گلدهی موجب افزایش ماندگاری گل خواهد شد . همچنین جهت شیرین تر نمودن میوه در اواخر دوره رویشی استفاده می گردد.

کود کامل پودری N.P.K 15-5-30

کود کاملی است که علاوه بر مقادیر متناسب نیتروژن و فسفر دارای درصد بالای پتاسیم( ۳۰% ) است و دارای انواع میکروالمنتهایی مثل آهن، روی، منیزیم، انواع آمینواسید، بر و مس می باشد که به طور اختصاصی در مراحل گلدهی و قبل از برداشت محصول و رسیدن میوه باعث افزایش حرکت روزنه ها شده ، تاثیر بسزایی در افزایش باردهی ، درشت نمودن و رنگ آوری محصولات زراعی ، باغی و گلخانه ای می گذارد و در نهایت باعث افزایش کیفیت و کمیت محصول می گردد.

کود کامل پودری N.P.K 10-50-10

این کود حاوی ماکروهایی مثل نیتروژن ، پتاسیم و ۵۰% فسفر بوده و دارای انواع میکروالمنتهایی مثل آهن، روی، منیزیم، انواع آمینواسید، بر و مس می باشد که استفاده از آن برای خاکهایی که در آنها فقدان فسفر در نتیجه تجزیه خاک مشهود است بسیار توصیه می گردد و متعاقبا فسفر مورد نیاز جهت ریشه زایی ، بالا بردن کیفیت و افزایش محصولات را در اختیار گیاه قرار می دهد . بهترین زمان برای استفاده از این کود همزمان با رشد رویشی جهت توسعه ریشه گیاه و همچنین قبل از گلدهی و هنگام تشکیل میوه می باشد . فسفر اصولا برای پایداری و استحکام و نشاء و افزایش طول ریشه آن مورد استفاده قرار می گیرد . وجود مقدار کافی کود فسفری برای تولید دانه در مراحل اولیه رشد بیش تر از مراحل بعدی آن موثر است ، فسفر در مرحله زایشی به طور فعال از برگ های کهنه به برگ های تازه انتقال می یابد و در گیاه نقش اساسی و مستقیمی در انتقال انرژی ایفا می کند . در تشکیل بذر نقش اساسی داشته و به مقدار زیاد در بذر و میوه یافت می شود . کمبود فسفر اثر مستقیم و منفی در رشد و نمو گیاهان دارد و ریشه زایی را با مشکل روبرو می کند . گیاهانی که در خاکهای مرطوب با رطوبت بالا کشت گردیده اند رشد خوبی نداشته و با استفاده از از این کود کمبودها جبران خواهد شد. قابل اختلاط با دیگر سموم و کودهای کشاورزی

کود کامل پودری N.P.K 12-3-43

کود پتاس بالا ۴۳-۳-۱۲ جهت بالا بردن قند و افزایش رنگ و طعم استفاده می شود . دارای انواع میکروالمنتهایی مثل آهن، روی، منیزیم، انواع آمینواسید، بر و مس می باشد . برطرف کننده کمبود پتاسیم و بهبود کیفیت محصول می باشد .دارای درصد بالای پتاسیم به مقدار ۴۳% در ترکیب کود کامل و میزان متعادلی از عناصر ریزمغذی به صورت کلات تاثیر مکملی در دوره رویشی گیاهان دارد . کاملا محلول در آب و ضریب شوری پایینی دارد . مناسب جهت مصرف در گیاهان باغی و زراعی.

کود کامل پودری N.P.K 0-0-52

• ۱۰۰% محلول در آب
• حاوی ریز مغذی های ضروری و مورد نیاز گیاه به صورت کلات
• عدم رسوب دهی در سیستم های آبیاری
• قابل اختلاط با دیگر سموم و کودهای کشاورزی
• افزایش عملکرد محصول
• مقاومت گیاه در مقابل آفات و بیمارری
• افزایش مقاومت غلات به خوابیدگی
• افزایش انبارداری میوه ها
• کاهش آلودگی به بیماری های قارچی
• افزایش مقاومت گیاه به خشکی ، سرمازدگی وشوری

کود پتاس بالا ۵۲-۰-۰ دارای انواع میکروالمنتهایی مثل آهن، روی، منیزیم، انواع آمینواسید، بر و مس می باشد . کاهش دهنده PH در منطقه ریشه گیاه ، قابل مصرف در خاک های اسیدی و قیلایی ، بهبود دهنده عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی ، افزایش دهنده مقاومت گیاه به آفات و بیماری های گیاهی ، ایده آل برای مصرف در هر نوع روش آبیاری و محلول پاشی برگی ، مخصوص مصرف در گیاهان باغی و زراعی مانند سیب زمینی ، سیب ، گلابی ، پیاز و غیره ، افزایش ارزش غذایی محصولات کشاورزی به دلیل تولید انواع قندها ، نشاسته و ویتامین ها .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا