مرکبات

گریپ فروت مارش (Marsh Grapefruit)

گریپ فروت مارش

گریپ فروت مارش دارای گوشت سفید و بی بذر است که در حدود سال ۱۸۶۰ در فلوریدا شناسائی شد. در دهه ۱۸۸۰ درختان این رقم در نهالستان فردی به نام مارش به طور انبوه تولید شد بواسطه بی بذری به سرعت مورد توجه قرار گرفته است. درختان بزرگ با تاج قوی و فشرده آن میوه هایی با اندازه متوسط، گرد و با رنگ پوست لیموئی تا حدود ۷۰ تن در هکتار تولید می نماید. گوشت میوه به رنگ زرد نخودی، بسیار آبدار و خوشمزه است. .قابلیت نگهداری میوه ها برای مدت طولانی با حفظ شکل ظاهری و کیفیت خوب روی درخت ، میسر است. این رقم یکی از دیررس ترین رقم تجاری گریپ فروت است و زمان رسیدن آن اواسط یا اواخر دی می باشد. در ادامه به بررسی ترکیبات شیمیائی و خواص داروئی گریپ فروت ها پرداخته می شود.

ترکیبات شیمیائی

گریپ فروت منبع غنی ویتامین C و B1 می باشد. پوست گریپ فروت دارای مقدار زیادی پکتین است و مهمترین ترکیبات شیمیائی گریپ فروت ناری گین، لیموئین، سسکی ترپین، آلدئید، ژرانیول و کادینین می باشد. گریپ فروت یک میوه ی اسیدی است و بهتر است که آنرا همراه دیگر مرکبات مصرف کرد و هنگامیکه آنرا می برید زود آنرا مصرف کنید زیرا در اثر ماندن مواد موثر خود را از دست داده و تلخ می شود. گریپ فروت از لیمو ترش کمتر اسیدی است بنابراین آنهائیکه نمی توانند از لیمو ترش استفاده کنند بهتر است که این میوه را بجای لیموترش مصرف کنند. در هر یک صد گرم گریپ فروت انرژی ۳۰ کالری ، آب ۸۸ گرم ، پروتئین ۰/۳ گرم ، چربی ۰/۱۳ ، کلسیم ۱۱/۵ میلی گرم، فسفر ۱۲ میلی گرم ، پتاسیم ۱۳۰ میلی گرم ، آهن ۰/۲ میلی گرم، میتامین A ۱ واحد بین المللی ،ویتامین B1 0/02 میلی گرم، ویتامینB2 0/01 میلی گرم ، ویتامین B3 0/01 میلی گرم، ویتامین C ۳۰ میلی گرم می باشد.

خواص داروئی

  • گریپ فروت چون دارای کالری کمی است نوشابه بسیار خوبی برای آنهایی است که می خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند. قند موجود در گریپ فروت کمتر از پرتقال می باشد
  • گریپ فروت تمیزکننده بدن از مواد سمی است و این مواد را سریعا دفع می کند و دلیل آن اینست که هنگامیکه از گریپ فروت استفاده می کنید بعلت دفع مواد زائد ممکن است اسهال تولید شود.
  • گریپ فروت داروی خواب است. اگر می خواهید خواب خوش و سنگین داشته باشید یک گریپ فروت و یا آب آنرا گرفته قبل از رفتن به رختخواب آنرا بخورید.
  • گریپ فروت ضد سرماخوردگی است و تب را پائین می آورد در نتیجه در هنگام سرما خوردگی و تب آب گریپ فروت بنوشید.
  • گریپ فروت به علت ترش بودن، ترشح اسید معده را بیشتر می کند پس بهتر است آنرا قبل از غذا مصرف نمود تا اشتها را تحریک کرده و غذا را زودتر هضم نماید.
  • آنهائیکه کلیه و مثانه و کیسه صفرا یشان سنگ تولید می کند حتما باید گریپ فروت بخورند زیرا گریپ فروت از درست شدن سنگ جلوگیری می کند.
  • مهمترین کاربرد گریپ فروت برای جلوگیری و درمان بیماری قلبی است و این میوه شفا بخش قلب زیرا کلسترول را پائین آورده و رگ ها را از وجود چربی ها و مواد رسوب کرده پاک می کند و پیشرفت تصلب شرائین را متوقف می سازد. تحقیقاتی که جدیدا روی بیماران مبتلا به کلسترول بالا انجام شده است نشان داده است که مصرف ۲ عدد گریپ فروت در روز کلسترول خون را بطور متوسط ۱۰% پائین می آورد و حتی مقدار HDL را که چربی مفید است بالا می برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا