میوه های گرمسیری

موز سبز

موز سبز

موز سبز نام میوه و گیاهی با همین نام است که بومی مناطق حاره‌ای جزایر کارائیب است . میوه‌ی موز مانند این گیاه سفت است، میزان نشاسته بالاتر و قند کمتری به نسبت موز شیرین دارد و باید پخته شود. موز سبز یک ماده غذایی اصلی در آشپزی آمریکای لاتین محسوب می‌شود که به صورت‌های سرخ‌کرده، آب‌پز، کباب‌پز می‌توان آن را مصرف کرد.

با خواص موز سبز آشنا شوید

همه ما خوردن موز را دوست داریم، چه به صورت بستنی موزی باشد و یا معجون شیر موز. برکنار از خوشمزه بودن موز، این میوه برای تندرستی ما بسیار مفید است
موز یکی از منابع اصلی پتاسیم است که بدن ما را توانمند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. همچنین موز حاوی ویتامین ب۶ و ویتامین سی است که سلولها را حال آورده و به سلامتی ما کمک می کند. ما کم و بیش با این خصوصیات موز آشنا هستیم، اما آیا می دانید که موز کال هم چندین خاصیت مفید برای سلامتی ما دارد؟
بله، به گزارش نشریه “بولد اسکای”، موز کال دارای نشاسته و آنتی اکسیدانت است که سلامت ما را تقویت می کند.
نشاسته مقاوم نوعی از نشاسته است که فیبر غیرمحلول دارد و از دستگاه گوارش عبور کرده و مواد سمی را از بدن دفع می کند.
۱– کاهش وزن
خوردن روزانه موز کال به شخص کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهد، زیرا فیبر آن از بدن سم زدایی می کند و سلولهای چرب موجود در دستگاه گوارشی را بیرون می راند.
۲– ضد یبوست
فیبر و نشاسته موجود در موز کال به راحتی از دستگاه گوارش عبور می کند و یکی از راههای رفع یبوست در بدن بحساب می آید.
۳– اشتها را کم می کند
موز خام به شما احساس سیری می دهد، و جلوی اشتهای کاذب شما را می گیرد که می تواند باعث چاقی و دیگر ناراحتی ها شود.
۴– جلوگیری از دیابت
موز سبز ظرفیت جذب قند در بدن را کاهش می دهد، و سطح انسولین را در بدن پایین می آورد و به این ترتیب ضد دیابت است.
۵– سلامت دستگاه گوارش
موز کال روده و دستگاه گوارش را راحت می کند و رشد باکتریهای زیستی را تقویت کرده که باعث عایق کاری دیواره روده و جلوگیری از اسیدی شدن آن می شود.
۶– جلوگیری از سرطان روده بزرگ
تحقیقات نشان می دهد که موز کال می تواند جلوی خطر سرطان روده بزرگ را بگیرد، زیرا مسیر روده را پاک نگه داشته و مواد سمی را دفع می کند.
۷– مفید برای استخوانها
به دلیل داشتن ویتامینها، منیزیم و کلیسیم، موز کال می تواند به استحکام استخوانها کمک کرده، جلو درد مفاصل و پوکی استخوان را بگیرد.
۸–کنترل حالتهای روحی
دانشمندان می گویند که موز کال حاوی نوعی اسید آمینه به نام تریپتوفان است که مواد شیمیایی مغز را متعادل می کند، و جلوی تغییرات خلق و خو را می گیرد.
این میوه در زیر پوست ضخیم اش سرشار از مواد مغذی است که فواید متعدد آنها به قلب و معده ی شما می رسد
کلسترول را کاهش می دهد
میزان بالای فیبر موجود در موز و موز سبز (از وابسته های موز است، تقریبا شبیه موز معمولی است اما رنگی سبز تا مشکی بسیار تیره دارد) سطح کلسترول خون را پایین می آورد. این میوه های گرمسیری (حتی بیشتر از سیب) سرشار از پکتین هستند. بررسی ها نشان می دهند که موز سبز در یک سوم حیوانات آزمایشگاهی سبب کاهش کلسترول Ldl و در ۳۰ درصد آنها سبب افزایش کلسترول خوب یا Hdl است. موز و موز سبز کمابیش فاقد سدیم بوده و برای قلبتان نیز مفید است
معده شما را آرام می کند
اگر فکر می کنید موزهای کاملا رسیده، نرم و نشاسته ای برای معده تان خوب هستند باید بگوییم بسیار دقیق هستید زیرا این یک حقیقت علمی است. موز و موز سبز درواقع سطح پوشاننده ی معده را قوی و مستحکم ساخته بر علیه دو عامل اصلی زخمهای معده یعنی پپسین و اسید هضم کننده، سدی به مراتب ضخیم تر ایجاد می کنند. برخی از مردم قسم می خورند که توسط میوه ها هر دو مشکل گازهای معده و گاستریت (التهاب معده) شان بر طرف می شود
فشار خون را منظم می کند
موز که مانند یک بسته حاضر و آماده پتاسیم معدنی است به ثابت ماندن میزان فشار خون در حد و حدود طبیعی کمک می کند. یک تحقیق ژاپنی متوسط فشار خون ساکنین دو روستا را مورد مقایسه قرار داده و دریافت آن گروه از روستاییانی که پتاسیم بیشتری در رژیم غذایی خود مصرف کرده بودند فشار خون طبیعی تری داشتند موز سرشار از ویتامین ب۶ و ویتامین ث است. برای بهره مند شدن از خواص مفید موز روزی یک موز یا یک فنجان موز سبز پخته بخورید. موز سبز برای کسانی که برای اولین بار آن را می خورند شیرین و خوشمزه نبوده باید به صورت پخته مصرف شود

نام علمی Musa sapientum

موز گياهي است علفي كه مانند درختچه است . برگهاي آن بسيار بزرگ و پهن و گاهي تا ۲ متر مي رسد . گلهيا آن مجتمع و بصورت سنبله است ميوه آن ابتدا سبز و بعد از رسيدن برنگ زرد در مي آيد موز از چهار هزار سال قبل در هندوستان كشت مي شده است . در سال ۱۴۸۲ پرتغاليها موز را در سواحل گينه پيدا كردند و به جزائر قناري بردند و سپس بوسيله ميسيونر مذهبي اسپانيولي به نواحي حاره آمريكا برده شد و اكنون موز در تمام مناطق گرمسير دنيا كشت مي شود موز را هنگاميكه هنوز سبز است از درخت مي چينند و به مناطق مختلف مي فرستند و در آنجا بوسيله گرما دادن آنرا مي رسانند موز انواع مختلف درد يك نوع آن بسيار درشت و نوعي از آن هم خيلي ريز است كه مزه شيريني درد در كشورهاي استوايي معمولا موز را مي پزند و همراه با برنج و لوبيا مي خورند در كشورهاي آمريكاي لاتين موز را ورقه ورقه كرده و در آفتاب خشك مي كنند هنگاميكه موز انتخاب مي كنيد بايد پوست آن زرد و سفت و روي آن لكه هاي سياه وجود داشته باشد و اين نشانه موز رسيده است . موز نارس بدليل داشتن نشاسته زياد هضمش سنگين است

تركيبات شيميايي

قندي كه در موز وجود دارد بسرعت قابل جذب است
در صد گرم موز مواد زير موجود است
انرژي ۱۰۰ كالري
آب ۷۰ گرم
پروتئين ۰/۸ گرم
چربي ۰/۲ گرم
قند ۶/۵ گرم
كلسيم ۸ ميلي گرم
فسفر ۲۵ ميلي گرم
آهن ۰/۷ ميلي گرم
سديم ۱ ميلي گرم
پتاسيم ۳۷۰ ميلي گرم
ويتامين آ ۱۹۰ واحد
ويتامين ب۱ ۰/۰۵ ميلي گرم
ويتامين ب ۲ ۰/۰۶ ميلي گرم
ويتامين ب ۳ ۰/۰۷ ميلي گرم
ويتامين ث ۱۰ ميلي گرم
در موز چند ماده شيميايي بسيار مهم مانند سروتونين ، نوروپي تفرين ، دوپامين و كاته چولامين وجود دارد .

خواص داروئي

موز از نظر طب قديم ايران معتدل و تر است و خون را غليظ مي كند . موز انرژي زيادي درد و چون نرم هست غذاي خوبي براي كودكان و اشخاص مسن مي باشد بدليل داشتن پتاسيم زياد ضد سرطان بوده و غذاي خوبي براي ماهيچه ها مي باشد موز ملين بوده و همچنين درمان اسهال و اسهال خوني است موز خونساز است بنابراين اشخاص لاغر و كم خون حتما بايد موز بخورند موز تقويت كننده معده و نيروي جنسي است موز درمان زخم معده و روده مي باشد گرد موز همچنين داروي خوبي براي پائين آوردن كلسترول است شيره گلهاي موز درمان كننده اسهال خوني است جوشانده موز اثر قطع خونريزي درد ضماد برگ درخت موز براي درمان و سوختگي مفيد است ريشه موز دفع كننده كرم معده است موز نفاخ است و زيادخوردن آن خصوصا در سرد مزاجان توليد گاز معده مي كند براي رفع اين عارضه بايد پس از موز كمي نمك خورد موز تاثير خوبي در تامين رشد و تعادل سيستم اعصاب درد براي درمان ضعف بدن موز را با عسل بخوريد موز مدر است موز بعلت دارا بودن قند زياد براي مبتلايان به مرض قند مضر است و نبايد در خوردن آن افراط كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا