سوزنی برگان

انواع سوزنی برگان

ارس

ارسها متعلق به خانواده کوپر ساسه می باشند. این سوزنی برگان همیشه سبز دارای برگهای سوزنی مانند و میوه های گوشتی مدور هستند. دانه و چوب آنها مصرف طبی و صنعتی دارد.ارس یا پبرو که یکی از گیاهان بومی انگلستان و کلیه کشورهای اروپائی ، آمریکای شمالی آسیا و آفریقا بشمار میرود گیاهی کند رشد بوده و از ۱۵  ۱۰ متر تجاوز نمی نماید. شاخه های قهوه ای مایل بقرمز آن سخت و بادوام است. برگهای سوزنی آن نسبتا سخت بوده و به نوک تیزی ختم می گردند. گلهای آن که شامل گلهای نر زرد و ظریف و گلهای ماده سبز رنگ است جذابیت چندانی ندارد. میوه تره رنگ آن پس از ۲ سال میرسد . این گیاه بسیار مقاوم بوده و لذا مناسب کاشت در مکانهای دارای شرایط سخت محیطی است. سرما و گرما و خشکی نمیتواند باین گیاه صدمه وارد سازد.در مورد خاک بهیچوجه متوقع نیست ولومی صرف یا اسبدی برایش مساله نیست . گیاهان مس را میتوان از افتادن پوست درخت ، شناسائی نمود . تکثیر ارس وسیله بذر ، قلمه و پیوند صورت میگیرد. و بذر آنها را در پائیز جمع آوری می کنند و تا بهار در ماسه نگهداری مینمایند . بذر را بهتر است بعد از جمع آوری با وسایلی بساند و برای این عمل با خاکستر چوب مخلوط می کنند، بعداز سه هفته آنرا می شویند و در ماسه می خوابانند و سپس در بهار میکارند و روی آن خاک برگ سوزنی برگ می پاشند. تعدادی از هیبریدهای ارس عبارتند از :

ارس – سروکوهی -پیرو

این واریته بشكل ستونی رشد نموده و در واقع شاخه ها رشد صعودی و بطرف بالا دارند. برگها بطول یک تا ۲ سانتیمتر میرسند و بسیار نوک تیز وخاردار هستند. برگها معمولا برنگ آبی متمایل به خاکستری هستند لیک در خاک ضعیف ، متمایل به نقره ای می گردند. مخروطهای ماده شبیه گیلاس و بقطر 25/1 سانتیمتر هستند. پوست درخت قهوه ای متمایل بقرمز و چسبناک است. این گیاه همیشه سبز مقاوم در هرخاکی رشد نموده و اسیدی با آهکی بودن برایش مطرح نیست . یک درخت بالغ بارتفاع ۵ و گاهی ۶ متر میرسد

هیبرنیکا

فورم ظاهری ستونی شکل این گیاه کمی باریکتر از گیاه قبلی است . اندازه آن کوچکتر و برگهای سوزنی ضخیم آن برگ سبز متمایل بآبی است.

ریپندا

گیاه رونده انبوه و کدر سدیست که در حالت رشد کامل بارتفاع ۵۰ سانتیمتر و عرض ۲ متر میرسد. برگهای سوزنی آن برنگ سبز تیره با نوار نقره ایست

هورنی بروکی

این گیاه رونده نیز کندر شد ولیکن روشنتر از گیاه قبلی است و برگهایش نوک تیز می باشد.

کنته لبیری

این گیاه دارای شکل ظاهری ستونی یا مخروطی باریک با برگهای ورقهای شکل برنگ آبی و بوی معطریست. در طول ۱۵ – ۱۰ سال به ارتفاع ۲ متر میرسد .

هتزی

این درختچه بزرگ دارای برگهای ورقه ای شکل رنگ خاکستر بست .

 پلوموسی اورها

درختچه پاکوتاهی است که در طول ۱۵ – ۱۰ سال به یک متر مبرسد. این گیاه بسیار انبوه و بشکل قیف نامنظم و برگهای سوزنی ورقهای شکل آن ابتدا برنگ زرد طلائی و سپس برنگ زرد متمایل بسبز می گردند.

گلائوکا

گیاه رونده بسیار عالی است که بصورت فرش خاکستری – آبی متراکم زمین را می پوشاند

میری

گیاهی است پرشاخه که ارتفاع آن به 5/1 متر میرسد. رنگ آن خاکستری مایل بآبی

استبلوکارپت

ای سوزنی برگ خزنده بومی چین و هیمالیا است . برگ آن برنگ سبز . متمایل بآبی و میوه آن برنگ آبی تیره است دراثر قطع قسمتی از ساقه بوی مطبوعی ساتع میگردد.

 اسکای راکت 

اسکای راکت یکی از ظریفترین و باریکترین گیاهان سوزنی برگ بشمار میرود . این گیاه بارتفاع ۶ تا ۸ متر میرسد و برگهای سوزنی سبز متمایل بآبی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا