مرکبات

نارنگی دیررس یاشار

نارنگی دیررس یاشار

نارنگی یاشار با دورگ گیری کنترل شده بین مینئولاتانجلو به عنوان والد مادری و نارنگی شانگشا به عنوان والد پدری که هردو ازارقام تقریبا دیررس هستند، شروع شد. تحقیقات حاصله نشان میدهد که درختان یاشار تاجی گسترده و پهن داشته و شاخه های آن که تقریبا بی تیغ است در اثر وزن میوه ها حالت آویزانی به خود می گیرند. میوه ها به رنگ نارنجی پررنگ و دارای هسته بااندازه متوسط تادرشت، به شکل کروی تا تخت بوده ومحور میانی آن نسبتا توخالی است. پوست میوه به آسانی میوه های نارنگی های دیگر قابل جداشدن نیست. میوه های این رقم در مناطق شمالی کشور در اردیبهشت ماه می رسند ولذا از دیررس ترین ارقام نارنگی محسوب می شود. مجموعه ویژگی های مذکور به همراه رنگ نارنجی پررنگ، گوشت، طعم، عطر بسیار مطلوب میوه باعث شد تا رقم یاشارازارزش اقتصادی بالایی برخوردار باشد

ترکیبات شیمیائی

از نظر ترکیبات شیمیائی پوست نارنگی درحدود۰/۵ درصد اسانس دارد وازبرگ ها وسرشاخه های آن نیزاسانس گرفته میشود. اسانس پوست نارنگی دارای دی-لیمونن،دی-ال-لیمونن ،ترپن ولینالول است که درحدود۷۸درصد آن را دی-لیمونن ودی-ال-لیمونن تشکیل میدهد ولی در اسانس برگ وسر شاخه ، فقط درحدود۴۲درصد دی و دی-ال-لیمونن یافت می شود. در آب نارنگی قندو آمینواسید یافت می شود.

خواص داروئی

میوه ی نارنگی ملین است و باعث افزایش نیروی جنسی میشود. این میوه باعث تقویت معده و برطرف کننده حالت تهوع است. از جوشانده ی برگ های نارنگی مانند سایر انواع مرکبات برای شست وشوی ورم ها وکاهش درد از آنها استفاده می شود. خواص نارنگی همانند سایر مرکبات است و علاوه بر عناصر مفیدی که آن ها دارند، مقداری هم شبه فلز کلر، برم درآن دیده می شود و به همین جهت در لطیف کردن پوست دست وصورت، بهتراز سایر مرکبات عمل می کند و نوع شیرین آن در تسکین اعصاب اثر بیشتری دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا