میوه های گرمسیری

انبه سفید – WHITE MANGO

انبه سفید

“انبه ی سفید” یکی از گیاهان گلدار از خانواده پسته است. یکی دیگر از نام های این گیاه “درخت جَک” می باشد. این گونه ی گیاهی متعلق به جنس انبه بوده که در اندونزی، مالزی، سنگاپور، گینه ی نو، کرالا و فیلیپین کشت می شود. این درخت حدود ۳۰ متر ارتفاع داشته و دارای تاجی انبوه و متراکم می باشد. گل ها به رنگ ارغوانی یا صورتی، به طول ۰٫۷ سانتیمتر و دارای پنج کاسبرگ می باشند. میوه ها بزرگ، خوراکی، بیضی شکل، شفت به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر و عرض ۶ تا ۸ سانتیمتر هستند. پوست این میوه ها نازک، به رنگ قهوه ای با وصله هایی تیره تر می باشد. گوشت میوه ها نیز به رنگ سفید مایل به زرد، خمیرمانند و دارای عطری قوی با مزه و طعمی ترش و شیرین و مابین انبه و آناناس است. این درخت یکی از معمول ترین گونه های کشت شده در مالزی است که در باغ های گران قیمت کشت می شود. این گیاه همچنین به صورت خودرو در بالی، سوماترا و بورنئو نیز رشد می کند. درخت انبه ی سفید یا جَک، هزاران میوه تولید می کند که میوه ها چند ماه پس از گرده افشانی می رسند. این میوه ها در طول فصول پرباران به بلوغ می رسند. این درختان در زمین های پست با حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر ارتفاع و با باران فراوان یافت می شوند. و به ندرت در جنگل ها و نواحی قارچ رو، رشد می کند. در نواحی گرم و مرطوب رشد خوبی دارد. همچنین در برابر باد های موسمی نیز رشد موفقیت آمیزی داشته است.

کاربردها

میوه های این گیاهان ارزش خوراکی داشته و می توانند همراه با فلفل یا سوس های تند مورد استفاده قرار گیرند. این میوه ها یکی از اجزای عالی برای ساختن آب میوه های خامه ای و همچنین برای تهیه ی ادویه ای مخصوص است که همراه با ماهی خورده می شود. از این میوه ها برای ساختن ترشی نیز استفاده می شود. چوب این درختان نیز برای ساختن برخی لوازم منزل و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. برگ های جوان این درختان برای تهیه ادویه کاربرد دارند. بذرهای ساییده شده ی تازه یا خشک شده نیز به عنوان ادویه در کنار ماهی یا برنج به مصرف می رسند.

ارزش غذایی

هر صد گرم از بخش خوراکی یا میوه های این گیاه حاوی حدود ۸۶٫۵ گرم آب، یک گرم پروتئین، ۰٫۲ گرم چربی، ۱۱٫۹ گرم فیبر، ۰٫۴ گرم خاکستر، ۰٫۰۸ میلیگرم تیامین، ۰٫۰۰۵ میلیگرم بتا کاروتن، ۵۸ میلیگرم ویتامین ث و نیز حدود ۲۰۰ کیلوژول انرژی می باشد.

تکثیر

تکثیر انبه ی سفید از طریق کشت بذرها و نیز پیوند روی پایه های بذری یا پایه های مادری صورت می گیرد. درختان بالغ به دلیل تاج گسترده و رشد زیاد، به فضای زیادی حدوی ۱۲ متر تا ۱۶ متر نیاز دارند

هشدار

آب میوه ی سفیدرنگ حاصل از میوه های نابالغ این گیاهان سمی بوده و در صورت مصرف یا برخورد با پوست سبب ایجاد سوزش و خارش می گردد. بنابراین افراد و کارگران در هنگام برداشت میوه ها باید بسیار دقت کنند و دست ها و بدن خود را با پوشش های مناسب مورد حفاظت قرار دهند.

فواید دارویی برگ های انبه در مقابله با دیابت و آسم

میوه انبه جدای از طعم لذیذ و شیرینش دارای فواید متعددی برای سلامت است، اما برگ این میوه از خواص دارویی برخوردار است که به ندرت به اهمیت آن توجه می شود برگ های میوه انبه سرشار از خواص دارویی و درمانی است. یکی از خواص آن، کنترل دیابت است. خواص ضددیابتی این برگ ها به کنترل سطح قند خون کمک کرده و آن را تحت کنترل نگه می دارد. آزمایشات انجام شده بر روی موش ها نشان داده است که این برگ ها دارای تاثیر هیپوگلامیک بر روی موش های دیابتی بوده و سطح قند خون را کاهش می دهد. یکی دیگر از خواص این برگ ها کمک به درمان آسم است. این باور وجود دراد که برگ های انبه به درمان آسم و تسکین دردهای مزمن سیستم تنفسی کمک می کند. در کشور چین از این برگ ها به شکل گسترده ای به عنوان داروی درمان آسم استفاده می شود. برگ های انبه عفونت را از بدن دور نگه می دارند. به دلیل وجود خواص گوناگون دارویی و ضدباکتریایی موجود در برگ های انبه، می تواند به مقابله با اختلالات گوارشی و تومورها کمک کند. همچنین از آنجائیکه سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است می تواند با عفونت های ویروسی هم مقابله نماید و در محصولات زیبایی هم استفاده می شود. این برگ ها به تسکین سکسکه و عفونت های گلو هم کمک می کنند. از دود ناشی از برگ های سوزانده شده برای درمان سکسکه و تسکین عفونت های گلو استفاده می شود. بهترین شیوه مصرف این برگ ها جوشاندن چند عدد برگ در یک ظرف آب، سپس صاف کردن و نوشیدن آن است. یک راه دیگر مصرف آن، خشک کردن این برگ ها در مقابل نور خورشید و آسیاب کردن آن است. سپس یک قاشق از برگ های اسیاب شده را به یک لیوان اب اضافه کرده، هم زده و بنوشید. حتی می توانید برگ های خام این میوه را بعد از شستن بجوید.

خواص انبه در طب سنتی

۱)انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است .
۲)انبه تقویت کننده قوای جنسی است .
۳)رنگ صورت را درخشان می کند .
۴)دهان را خوشبو می کند .
۵)ادرار آور است .
۶)یبوست را برطرف می کند .
۷)انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است . بنبراین سیستم هضم را ضد عفونی و تمیز می کند .
۸)انبه تمیز کننده خون می باشد .
۹)خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .
۱۰)انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آرود .
۱۱)برای رفع اسهال مفید است .
۱۲)خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .
۱۳)برای درمان بواسیر مفید است .
۱۴)عطش را برطرف می کند.
۱۵)انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند .
خواص مغز هسته انبه
انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغز آن قرار درد که بجای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .

مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است

۱-خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند .
۲-برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود .
۳-سرفه های سخت را درمان می کند .
۴-درمان کننده بواسیر خونی است .
۵-خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند .
۶-مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است .
۷-برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است .
۸-ضد استفراغ است .

دیگر خواص درخت انبه

1.گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند .
۲٫اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود ۳ گرم آنرا با ۱۰ گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند .
۳٫صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتی های پوست مفید است .
۴٫برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید .
۵٫برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید .

مضرات

هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نمائید . اگر خون انبه ایجاد نفخ بکند باید آنرا با زنجبیل خورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا