کتاب های الکترونیکیمطالب عمومی

جزوه کامل پرورش قارچ

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]جزوه کامل پرورش قارچ[/vc_message][vc_column_text]ابتدا تعدادی از خصوصیات معمول بین گیاهان و جانوران در مقایسه با قارچها برسی میکنیم:
موجودات زنده :
الف : گیاهان
۱ مواد آلی )سلولز و لیگنین ( – »»» فتوسنتز در برگها »»» تغذیه : مواد معدنی
۲ تنفس : – co2  o2
۳ سلول : دارای دیواره اسکلتی از جنس سلولز
۴ سیستم عصبی و خونی ندارند توانایی حرکت ندارند
ب : قارچها
۱ تغذیه : مصرف کننده مواد آلی ( تقریبا تمام قارچها از مواد آلی تولیدی گیاهان یعنی سللولز و لیگنین استفاده مینمایند) .
۲ تنفس : –  co2 o2
۳ سلول : دارای دیواره اسکلتی از جنس کیتین
۴ سیستم عصبی خونی ندارند توانایی حرکت ندارند
۵ از نظر شکل ظاهری شبیه گیاهان میباشند
۶ از نظر تولید مثلی بین گیاهان دسته بندی میگردند و از نظر تولید مثل قارچها نهانزادند یعنی دستگاه تولید مثلی مشخص ندارند و به بذر یا واحد تولید مثلی آنها اسپور یا هاگ میگویند .
ج : جانوران
۱ تغذیه : تمام جانوران مصرف کننده مواد آلی میباشند . )گیاهی یا جانوری ( –
۲ تنفس : – co2 o2 
۳ فاقد دیواره اسکلتی میباشند .
۴ سیستم عصبی و خونی دارند و توانایی حرکت نیز دارند . قارچها کلروفیل یا سبزینه ندارند پس نیاز نوری هم ندارند وچون غذای خود را نمیتوانند درست کنند مصرف کننده مواد آلی میباشند . قارچها جزء پر تنوع ترین موجودات زنده سطح کره زمین میباشند به طوری که ما بیز از ۵ / ۱ میلیون گونه قارچ داریم که تا کنون کمتر از ۱۰۰ هزار تا آنها شناسایی گشته است . قارچها دارای اشکال زیادی میباشند ) میله ای ژله ای گل مانند گرد چتری و…(که همین تنوع شکل باعث عدم توانایی در تقسیم بندی مرفولوژیکی ) ریخت شناسی ( آنها شده.قارچها از نظر ابعاد و اندازه نیز بسیار متفاوتند بطوری که ما قارچهایی داریم کله بایلد آنها را بلا میکروسکوپ دید )برخی مخمرها ( و برخی بسیار بسیار بزرگ میباشند .)قارچ کوههای آلپ منطقه سوییس با ۳۵ هکتار وسعت در زیر زمین جزء بزرگترین قارچهای اروپا میباشد ! قارچهایی بزرگتر نیز در جهان مانند جنگلهای کشور برزیل و آمریکا نیز یافت میگردنند )بیز از ۸۰۰ هکتار وسعت و ۲۰۰۰ سال عمر !(. شکارچیان و کشاورزان اولین انسانهایی بودند که قارچها را شناختند و به خواص آنها پی بردند .در قدیمی ترین تقسیم بندی قارچها در جهان میتوان به کتابهای هندیان در این زمینه اشاره نمود که در آنجا قارچها به ۳ دسته تقسیم میشدند :
۱ قارچهای خوراکی : مانند : قارچهای دکمه ای صدفی واواریلا شیتاک و …
۲ قارچهای دارویی : مانند : پنیسیلین کمبوجا و …
۳ قارچهای سمی: مانند آمانیتاها ) ورونا فالوئید موسکاریا و….( شناخت قارچهای سمی از خوراکی بسیار مشکل و از شکل ظاهری تشخیص ممکن نیست ولی در برخی مناطق با تجربه تعدادی از قارچها را میشناسند و استفاده میکنند. روشهایی بومی و مللی جهت تشخیص وجود دارد اما قابل تکیه نمی باشند . مانند :
انداختن قارچ در داخل شیر که اگر شیر برید سمی واگر نترشید احتمال دارد که سمی نباشد! یا اگر یک سکه یا قاشق از جنس نقره را در داخل ظرف حاوی قارچ و آب در حال جوش قرار دهیم اگر قارچ سمی باشد نقره سیاه میشود ولی اگر نشد ممکن است سمی نباشد ! سم قارچها هرچه دیر تر اثر کند)بیز از ۲۴ تا ۴۸ ساعت ( خطر ناکتر است وقارچهایی که زود اثر کند کم خطر تر میباشند )کمتر از ۲ ساعت (نکته : اگر در طبیعت با قارچی برخورد کردیم که دارای ولوا )کیسه ( بود آن قارچ را حتما سمی میدانیم , ولوا اندامی کیسه مانند است که قارچ مراحل اولیه رشد را در آن طی میکند . ما در بلین جنسهای سمی گونه های خوراکی داریم و در بین جنسهای خوراکی گونه های سمی داریم که بله هر حال تشخیص ظاهری تقریبا امکان پذیر نیست . اندام ولوا در مل اتصال قارچ به بستر مانند فنجانی که قارچ از داخل آن خارج شده روی سطح بستر کاملا مشخص میباشد .
آناتومی قارچ :
در شکل ذیل اندامهای ظاهری قارچ نامگذاری شده است :
اندامهای همه قارچها شبیه هم نیستند و به مدها و شکلهای گوناگون دیده میشوند ! بطور مثال اندام زایشی همه قارچها تیغه ای نمیباشد ویا بسیاری از قارچها اندام پایه را ندارند یا مانند قارچهای دکمه ای کلاهک چتر مانند با پایه مرکزی یا مثل صدفی ها پایه یک طرفه دارند به هر ترتیب اشکال قارچها تفاوت های بسیار زیادی دارند وگاهی برخلی خصوصلیات بیانگر تقریبی نوع زندگی ویا نوع حدودی بستر آنها میباشد بطور مثال آنهایی که پایه مرکزی دارند بسترهایی دارند که سطلی افقی دارند ! مانند سطح زمین یا تنه بریده درختان و آنها یی که ساقه یک طرفه دارند دربسترهایی که حالت عمودی دارند رشد میکنند مانند تنه درختان . قارچها از سلولز به عنوان ماده غذایی استفاده میکنند , سلولز دارای بافتی سخت هضم ویلا غیر قابل هضم میباشند در حیوانات علف خوار فقط آنهایی که ۴ معده ای یا به عبارتی نشخوار کننده هستندهضم میگردد وآنها در معده خود دارای آنزیمی بنام آنزیم اکسترا سلولز )سلوز ( میباشند که این آنزیم سلولز را به مواد ساده مانند قندها )گوکز ( و نشاسته )هیدراتهای کربن ( تبدیل میکنند و در نهایت آنهارا جذب میکنند . قارچها نیز دارای آنزیم اکسترا سلولز میباشند که از میسیومهای خود بر روی بستر ترشح کرده و آنها را به مواد ساده )قند و نشاسته ( تبدیل و در نهایت آنها جذب میکنند . نوع اکسترای ترشلی قارچها متفاوت است و این باعث میگردد تا بستر های خاصی را در طبیعت انتخاب کنند . در گیاهان سبز جهت انتقال مواد غذایی آوندها وجود دارند )چوبی و آبکشی ( و با استفاده از خاصیت موئینگی مواد را انتقال میدهند ولی در قارچها ما یک نوع سلول جهت حمل مواد آلی که هضم شده است داریم که به این سلولهای تخصصی هیفهای حمل آب میگویند . کلا قارچها دارای ۳ نوع سلول هستند که به آنها هیف میگویند (HIPHA) :

  1. هیف حمل آّب
  2. هیف اسکلتی
  3. هیف پیوندی

هیفهای حمل آب به طریقه تبادزت بین سلولی و با خاصیت فشار اسمزی مواد غذایی را جابجا – میکنند . ) خاصیت فشار اسمزی : مواد از میط غیظ به میط رقیق انتشار میابند تا جایی که غلظت طرفین برابر گردد .(هیفهای اسکلتی : دیواره ) هیفهای تغییر شکل یافته و تخصص شده ( – هیفهای پیوندی : ذخیره مواد غذایی ، رشد و تکثیر – تقسیم بندی قارچها از نظر نوع زندگی قارچها از نظر نوع زندگی به ۳ دسته تقسیم میشوند :
۱ قارچهای همزیست)سمبیوتیک ( : )زندگی همزیستی نوعی زندگی است که در آن دو موجود – زنده در کنار هم, هردو تولید کننده وهر دو از تولیدات یکدیگر نفع میبرند و ممکن است از این نوع زندگی یک موجود جدید بوجود آید که در صورت نبود یکی آن موجود نیز وجود نداشته باشد.( زندگی همزیستی در قارچها مانند گلسنگ )همزیستی قارچ و جلبک ( و قارچهای میکرورایز که قارچهائی ریشه زی بوده وروی ریشه گیاهان خانواده ارکیداسه )بغوزت یا نخود( و درختان جنگلی سوزنی برگ .در گلسنگها قارچها با ترشح آنزیم سنگها را حل و به مواد معدنی قابل جذب تبدیل کرده و آن رادر اختیار جبک قرار داده و جلبک نیز مصرف و فتوسنتز انجام داده و ملواد آلی در
اختیار قارچ قرار داده و هر دو از تولیدات یکدیگر استفاده میکنند.در میکرورایزها این قارچها بر روی ریشه گیاهان به شکل گره های )غده های ( کوچکی کار تثبیت مواد معدنی را که در زمین کم یا غیر قابل جذب هستند )معموز ازت یا نیتروژن ( انجام میدهند ودر عوض با نفوذ هیفهای خود درریشه گیاهان مواد آلی را از آنها جذب میکنند .
۲ قارچهای انگلی)پارازیت ( : )زندگی انگلی نوعی از زندگی است کله در آن دو موجلود زنلده در – کنار هم یکی تولید کننده و یکی مصرف کننده میباشد یکی سود میبرد یکی زیان (در قارچها ه ر قارچی که روی موجودات زنده زندگی کند )بافتهای زنده ( از جمله این قارچها میتوان به بیماریهای قارچی گیاهی مانند بیماریهای )ورتیسیلیوم ,فوزاریوم , سیاهک گندم, بلاست برن, , سفیدک آشکار و پنهان و…( یا بیماریهای قارچی جانوری مانند ) بیماری کچلی , قارچهای بین انگشتان پا یلا زیر بغل یا …(۳ قارچهای تجزیه کننده ) ساپروفیت (: این گروه از قارچها که بزرگترین گروه قارچها به شمار – میروند به دو دسته تقسیم میگردند *ساپروفیتهای اولیه * ساپروفیتهای ثانویله این گروه از قارچها بر روی بسترهای مرده رشد میکنند اما تجزیه کننده های اویه روی بستر های خام و نپوسیده رشد نموده ولی ثانویه ها روی بسترهای پوسیده رشد میکنند به عبارتی در بستر تجزیه کننده های ثانویه میکرو ارگانیسم هائی وجود دارند که بستر قارچ را ابتدا پوسانده سپس قارچ روی …[/vc_column_text][vc_btn title=”برای دانلود کتاب الکترونیکی جزوه کامل پرورش قارچ کلیک کنید” color=”primary” align=”center” link=”url:http%3A%2F%2Fgolestanemoj.ir%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F01%2Fparvaresh-gharch.pdf|||”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1517304752623-a967f647-89b3-0″ include=”5953,5954,5956″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا