آفات

سموم کلره Organochlorines

[vc_row][vc_column][vc_column_text]
[/vc_column_text][vc_message message_box_style=”solid-icon” message_box_color=”vista_blue”]سموم کلره Organochlorines[/vc_message][vc_column_text]این ترکیبات دارای عناصر کربن، هیدروژن، اکسیژن و یک گروه کلر می باشند. شاید مشهورترین سم کلره dichloro – diphenyl – trichloroethane ) DDT) باشد که در سال ۱۹۳۹ برای اولین بار ساخته و سپس در سال ۱۹۷۳ کاربردش در آمریکا ممنوع شد. DDT با ایجاد تغییرات غلظت سدیم و پتاسیم در سلول های عصبی بر روی انتقال و هدایت تحریکات عصبی اثر گذاشته سبب می گردد ماهیچه ها خود به خود منقبض شوند (تشنجات عصبی غیر قابل کنترل).سموم کلره همانگونه که برای حشرات سمی می باشند برای سلسله حیوانات از جمله پرندگان، پستانداران و ماهی ها نیز سمی و کشنده اند.ضمنا این سموم بسیار بادوام بوده و بمدت طولانی در محیط باقی می مانند که این بخاطر مشکل بودن تجزیه آنها توسط میکروب ها و محیط طبیعی می باشد. بنابراین، سموم کلره کم کم و بتدریج تغییر شکل می یابند. سموم کلره در چربی قابل حل بوده و در بافت های چربی بدن حيوانات ذخیره شده و بدین ترتیب وارد زنجیره غذایی در طبیعت می گردند.
سموم کلره به دو گروه زیر تقسیم می شوند:
۱- گروه شیمیایی دی فنیل آلیفاتیک (Diphenyl aliphatic) که دارای زنجیر کربن مستقیم یا Aliphatic می باشند و شامل: Chlorobenzilate ، dicofol ، methoxychlor ، TDE ، DDT و Perthan
۲- گروه شیمیایی سیکلودین (Cyclodienes) که ساختمان حلقوی داشته و شامل: endrin ، heptachlor ، aldrin dieldrin ، Chlordane، (Kepone®) یا Chlordecone ، endosulfan و mirex .
(Kepone®) در سال 1976 تعدادی از کارگران کارخانه سازنده را بسختی مسموم کرد. بسیاری از سموم گروه شیمیایی سیکلودین از حشره کش هایی اند که در خاک استعمال می شوند. دیلدرین و آلدرین سمیت خود را در خاک بیش از ۲۵ سال حفظ کرده و برای مبارزه با موریانه مورد استفاده قرار می گیرند.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_media_grid grid_id=”vc_gid:1544080181776-4b0b06b1-5be8-7″ include=”21143,21144,21145,21146″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”pink”]

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت گلستان موج است.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”peacoc”]

استفاده از مطالب این بانک با ذکر منبع و لینک دادن به بانک بلامانع می باشد.

[/vc_message][vc_message message_box_style=”solid” message_box_color=”green” icon_fontawesome=”fa fa-check”]

گلستان موج صرفا یک فضای مجازی نیست!!

[/vc_message][/vc_column][/vc_row]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا