کتاب های الکترونیکی

الگوهاي طراحي فضاي سبز

چكيده
پروژههاي شهر دوستدار كودك به طور عمده براي ايجاد فرصت براي
كودكان در راستاي شكل دادن و يا تغيير محيط پيرامونشان است. از اين
منظر طرحهاي دوستدار كودك به دنبال اعطاي حق شهروندي به
بچهها، توسعه آگاهي ، بالابردن مشاركت جمعي ، كم كردن ميزان
خشونت عليه كودكان، توجه به موضوعات زيست- محيطي و .. است. در
كشور ما شهر بم (بعد از زلزله ناگوار سال 1382 ) از نمونههايي بود كه
رويكرد دوستدار كودك در بازسازي آن مورد نظر قرار گرفت . يكي از
پروژههاي تعريف شده در اين راستا پيدا كردن الگوهاي طراحي فضاي
سبز با توجه به ديدگاه هاي بچه ها بود . در اين طرح با استفاده از
متدولوژي گروه- بحث و روش هاي مشاركتي همچون قصه گويي،
جداول و پازلها، مدلسازي، نقاشي و … نظرات بچه ها در ارتباط با
فضاهاي سبز جمعآوري و تحليل شد. با وجود اينكه بيشتر تصورات
بچهها مربوط به موضوعاتي بود كه در گذشته تجربه كرده بودند،
شاخصههايي چند در راستاي دست يافتن به الگوهايي براي انتخاب
مصالح، نحوه جانمايي فضاها، برخي از فضاهاي مورد نياز، نحوه محصور
كردن فضاهاي سبز، مسيرهاي دوچرخه، محل گلها و درختان و … وجود
دارد. فضاي سبز در تلفيق با فضاهاي بازي، قلمروهاي جداگانه براي
بچهها و بزرگسالان، فضاهايي براي خاطره نويسي، مجسمهها، مصالحي
مانند چوب و زمينهاي چمن از جمله خواستهاي كودكان در راستاي
توصيف الگوهاي فضاي سبز در يك نمونه مربوط به نتايج يك گروه
بحث در پروژه شهر دوستدار كودك بم بود.
واژگان كليدي
شهر دوستدار كودك، مشاركت كودكان، فضاي سبز، بم.

توپیاری هرس (9) توپیاری هرس (8) توپیاری هرس (7)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Villa_Vizcaya_-_IMG_8057 MVH_035_966x668 Lawn-Landscape landscaping-home2-1680 landscape-design-planning landscape-design-albuquerque DesignQuoteMain c 2004_06_island_BH 4 3 Backyard spa 1 urbanparkfountains_lamainpage_091812v3 tropical-landscape sweet-architect-landscaping SW1-landscape-architecture-06 Sokolniki-Park-by-LOLA-Landscape-Architects-5 Shrewsbury-playground-shma-landscape-architecture-04 Rooke-reserve-CGP-landscape-architecture-12 GAG Köln

landscape-architecture-models Landscape-Architecture15

برای دانلود فایل کلیک کنید    فضای سبز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا